Första videoanalysen!

2010-01-30 | 20:58:58




Ni ska få ta del av min första
videoanalys! Jag har analyserat utifrån videosarna från dressyr- och hoppträningen förra helgen, vad som behöver stärkas och förbättras i min ridning. Även några saker på Tage har jag skrivit upp.

Meningen är nu att jag vid varje ridpass ska tänka på alla dessa saker, vid nästa filmning får vi se om det blivit några förbättringar!



JAG SKA TÄNKA PÅ:
 STABILARE SITS. Mer säte och ben, mindre hand så fort det ges tillfälle. Jag fastnar lätt i "ett läge" med handen. Sitt upprätt.
 BÖJ ARMBÅGARNA MER, håll händerna intill mig i rätt position. Mina händer följer gärna med efterhand som Tage hänger sig i tyglarna, till slut sitter jag med helt raka armar. Hästen ska rätta sig efter mig, inte jag efter hästen.
 STABILARE HAND, vid t.ex. övergångar och trav så har dem lätt för att skumpa...
 AKTIVARE RIDNING, gör något åt problemen direkt och låt inte hästen komma undan arbetet. Under hoppträningen tillät jag Tage att sakta av till trav flera gånger istället för att ge honom EN hårdare tillrättavisning och sedan kunna hålla galoppen tills jag ville sakta av.
 BÄTTRE GRUNDGALOPP! Jag har fått höra det miljontals gånger förut, vi måste få en bättre grundgalopp! Hör ihop med flertalet punkter ovanför.


 TAGE BEHÖVER MER MUSKLER på bakdelen, ryggen och buken. Han har tappat en del under vintervilan och det känns direkt i ridningen; Han vill gärna hänga mer än vanligt i handen, orkar inte samla ihop sig. När han byggt upp dessa muskler kommer han att orka hålla galoppen bättre, samla ihop sig, trampa under sig och välva ryggen. Vilket i sin tur gör att buken kan tränas och han får större förutsättningar för rätt form.
 FÅ TAGE AVSLAPPNAD framförallt, om han inte är avslappnad kan han inte bli riktigt lösgjord! Jag har länge fått höra att Tage har "stela bogar", inte minst under helgens träningar, så nu får vi ta tag i det ordentligt och träna mycket öppna och sluta.


 NOGRANNA RIDVÄGAR. På senaste tiden har jag börjat slarva med ridvägarna! Jag fick påpekan om det på dressyrtävlingen, och både under dressyrträningen och hoppträningen ville dem att jag skulle tänka mer på vägarna. Jag måste börja tänka på var jag rider, och hästen SKA gå exakt där jag har planerat.
 SITTA RAKT I SADELN vid volter/böjda spår. Jag lutar mig alltid inåt, det har jag gjort enda sedan jag varit liten. Både under dressyrträningen och hoppträningen bad dem mig att trampa till på yttersidan så att hästen fick balans och arbetade bättre.
 TRÄNA UPP TAGES LYDIGHET. Han måste lära sig att respektera ryttarens hjälper mer och invänta signaler, som det ser ut i nuläget så tar det oftast ett tag innan han börjar reagera på t.ex. sidförande hjälper. Han har även svårt för att byta tempo, det tar ganska lång tid innan han bryr sig. Han ska lyssna direkt!


 INVÄNTA HINDERNA, inte bli för ivrig och hoppa av före hästen. Ibland släpper jag även iväg Tage, vilket man inte ska göra förrän man kommer upp på riktiga höjder.
 TRÄNA UPP MITT ÖGA för hinderavstånd. Jag har ganska svårt för att se avstånden, i och med att jag stressar på mig själv och vill komma över hindret, som jag skrev på punkten ovan. Mycket bommar och gymnastikhoppning ska nog få ordning på allt!

Allting hör ihop, det ena utlöser det andra. Jag har satt in problemen i olika grupper, så kan ni se sambanden! Även grupperna hör ihop med varandra i slutendan.

Mina "veka" och snälla hjälper/sits gör att Tage tar chansen att gå i ett undertempo. Eftersom mina armar blir raka så är det svårt att få en stabil och stadig hand. Om inte Tage musklar på sig så är det svårt att överhuvudtaget få någon ordning på någonting alls! Om inte JAG börjar träna upp Tages lydighet, både vad gäller accepterandet av hjälperna och att inte fuska med ridvägarna (Ridvägsslarv är till största delen mitt eget missöde!) så kommer vi aldrig att komma bra på ett hinder, inte heller om inte jag tar tag i mitt problem med "ögonmått". Men framförallt ska jag lära mig att fokusera, koncentrera mig på det jag gör och inte tänka på annat!

Postat av: annie

det var nogrant analyserat, glöm inte att komma ihgåg det som du är bra på också :)

2010-01-30 @ 21:10:45
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/
Postat av: Warnmark -bloggen för dig & din häst

Sv; Haha va det du som skickade en förfrågan? :O. Förlåt säger jag bara :$ xD. Men va heter du där? :D

2010-01-30 @ 21:52:10
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Frida

Mycket roligare att läsa din blogg när du uppdaterar oftare ;) jag får hålla tummarna för att det fortsätter att vara dåligt väder så att du kan ägna dig år bloggen xD haha

2010-01-30 @ 21:57:00
URL: http://fridaviktorsson.blogg.se/
Postat av: Sofia

Superbra blogg då man får massa bra tips :D Hoppas att du fortsätter att lägga ut filmer från hoppningar och träningar :P

2010-01-30 @ 23:06:10
URL: http://ssofiaaaas.blogg.se/
Postat av: Carro

Håller med första kommentaren. Glöm inte att se allt det du gör rätt. Skriv upp det också på en annan lista, som du kanske håller för dig själv (det är ju upp till dig.)

Men så att du inte bara fokuserar på det som du måste förbättra, för om du inte lyckas kan du komma in i ett dåligt mönster och då kommer ditt självförtroende att svika dig.

Så glöm för allt i världen inte det som du och Tage gör rätt. För den listan kan säkert göras mycket längre än "bättra på listan". =)

2010-01-31 @ 00:27:01
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Ina

Bra det var noggrant!:) inspirerar till att titta lite nogrannare på sina filmer i fortsättningen ... haha!



Ja den är också grymt söt haha:D

2010-01-31 @ 10:57:36
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: Warnmark -bloggen för dig & din häst

Sv; Haha xD. Men skickade en ansökan om att bli din vän ;D

2010-01-31 @ 13:58:10
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: My

Vill verkligen inte låta nedlåtande, för du har en super bra blogg! Men det känns som att alla dessa punkter du har radat upp är otroligt viktiga punkter om man ska kunna hoppa en regional 120 hoppning? och ni har en del jobb kvar, känns det inte som du förhastar din tävlingsstart för i år?

2010-01-31 @ 21:11:37
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller med ovanstående. När jag ser på den här videon förstår jag inte hur ni ska kunna rida 1.20 utan att förstöra hästens självförtroende. Du är otroligt målmedveten och jobbar riktigt hårt. Men du måste jobba med din sits, du har stolsits som gör att du hamnar i bakvikt. Rid med kortare läder som stärker din sits, trampa ner hälarna bättre och bli lättare i sitsen, sitt ner och rid när du måste, men fastna inte där. Sedan måste du träna ögat fram till hindren bättre. När du har fått koll på dig själv måste du rida hästen rätt. Hästen klarar inte av att hålla galoppen, hamnar i korsgalopp och får ingen ordentlig språngkurva. Hästen måste kunna söka sig neråt och vara framme för skänkeln.. Sådant ska gå på automatik när du ska rida regionala 1.20. När det dessutom är lagtävlan blir det tekniskt svårare banor.



Byt tränare och rid för A-tränare(om du inte gör det) så kommer din utveckling gå mycket fortare.

2010-02-06 @ 20:35:07
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Anonym: Förstår att du inte vill vara elak med din kommentar, men måste ändå försvara mig lite:

1. Om jag rider med kortare med läder så kommer jag antagligen att hamna i ännu mer stolsits?... x)

2. Ögat vet jag om att jag måste träna, har ju skrivit upp det i analysen! ;)

3. Tages galopp har jag också skrivit upp på analysen.



Jag siktar in mig på att förbättra det viktigaste inför 120-starten, t.ex. grundgaloppen. Det är svårt att försvara sig såhär, uppenbarligen tänker jag i andra banor än vad du gör. Jag tror inte att det är omöjligt, men vi får väl se! ;)

2010-02-06 @ 21:02:26
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: caroline

Jag tycker du rider noggrant och tycker du har en bra sits. Däremot tror jag hästen gör det svårare för dig, han ser inte så jättelättriden ut. Han ser inte så välriden ut som han borde vara om han gått 140 innan. Kan han inte byta galopp?Såg att du bröt av till trav när det blev fel galopp...tror du behöver en tid framför dig att rida ihop dig med honom mer innan ni är ett vinnande team:) Du har ju trots allt inte haft han så länge.

2010-02-07 @ 00:47:21
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0