Örtmixen = Doping?!

2010-02-12 | 18:08:16


GRR vad jag är irriterad! Jag har försökt leta rundor innan, men inte hittat något. Nu hittade mamma det -Örter klassas som doping!

Vår örtmix kommer att innehålla ingefära, kamomill, gurkmeja, kardborrerot, morotsflakes, nypon, pepparmynta, rosmarin och rölleka!

Detta innebär att örtmixen som vi tänkte blanda ihop till våra äldre hästar antingen får läggas åt sidan, eller så måste vi räkna dagar när det börjar närma sig tävlingar, så att vi kan sluta fodra med tillskottet i rättan tid. MINST 4 dagar innan tävling tar det för örterna att lämna kroppen, det är vad vi hittat i alla fall.

Både mamma och jag försöker luska vidare för mer information, men det är inte så lätt... Är det bara jag som är trög, eller är det himla dålig information om vad som är dopingklassat?
Nuförtiden räknas det mesta som doping, men borde det inte finnas någon lista på VAD som innehåller doping då? Eller kanske snarare vad som INTE klassas som doping, det går nog snabbare att skriva ihop?... Jag är inte ens någon "seriös" tävlingsryttare än, men SHIT vad svårt det måste vara för de proffessionella tävlingsryttarna att hålla reda på allt det här?!

Hur som helst, det lutar dock mot att vi ändå kommer till att ge örtmixen, och avbryta 4-5 dagar innan tävling. Det är definitivt värt att räkna dagar om det förbättrar äldre hästars hållbarhet!


SVAR: Gurkmeja "härstammar" från växtfamiljen Ingefära. Det är bra för äldre hästar då dem kan upplevas friskare, det hjälper till att hålla benen fräscha. Det är även bra för människor, läs HÄR!


SVAR: Gurkmejan är i pulverform, om jag läst och förstått allt rätt så är det roten som man krossar. Det verkar vara rätt vanligt bland hästägare så det BORDE finnas något fodermärke som även säljer gurkmeja?! Dock tror jag att det är billigare att köpa från riktiga örtgårdar, t.ex. HÄR, där vi ska beställa.

Jag ger också mina hästar glucosamin, men märker ingen som helst skillnad! Snarare slöseri med pengar bara. Det är därför vi tänkte prova bl.a. gurkmeja, det är många som enbart har positivt att säga om den örten så det borde ge någon slags märkbar effekt!

Vi ska först ta reda på lite mer ang. dopingklassningen, men så snart som möjligt kommer vi att beställa!


Ju starkare färg desto bättre, ska det tydligen vara!


SVAR: Jag har faktiskt aldrig varken luktat, smakat eller känt på det! Gurkmeja ska tydligen finnas i curryrätter, så antagligen har man omedvetet smakat på det minst en gång! :P


SVAR: Jag hittar faktiskt ingenstans där det står exakt hur mycket man ska ge, bara att man ska prova sig fram! Vissa ger endast ett kryddmått, andra ger upp mot 1 dl. Prova med lite och se om du märker skillnad på hästen, annars kanske den behöver lite större giva.

Vår örtmix kommer ju att innehålla en hel del andra örter också, så jag skulle gissa på att vi kanske kommer att ge en ½ dl?...

Postat av: Lollo, NY BLOGG!

Gud vad irriterande. Jag var faktiskt nyfiken på den mixen också, men jag orkar faktiskt inte om det räknas som doping.. Hmm, känns lite jobbigt.. Men var gärna med och tävla om att bli VECKANS BLOGG hos mig! :)

2010-02-12 @ 20:09:54
URL: http://westernlollo.blogg.se/
Postat av: Christina

jag gav gurmeja till min ponny när jag var yngre, om det gör så stor skillnad är svårt att säga. men det är nog bättre än glucosaminet - det är bara skit! som du själv sa - slöseri med pengar!!



Om du vill se vad som är doping och inte så är det bäst att mejla ridsportförbundet och be dom skicka en lista, dom är sjukt dåliga på att lägga upp den informationen på internet!

2010-02-12 @ 20:29:40
Postat av: FRIDA VILTORSSON - Det mesta mellan häst & hov

Vad jobbigt att dopa sin häst utan att veta om det ;/

2010-02-12 @ 21:09:57
URL: http://fridaviktorsson.blogg.se/
Postat av: Elin

blev jätteförvånad när jag har läst om alla som inte märker någon skillnad på sina hästar efter glucosamin.. jag märker en väldigt markant skillnad på min gamla dam! Hon blir mycket piggare, luftigare i steget och jobbar ihop sig mycket bättre, men det är väl individuellt.. allt sånt här med dopinggrejer verkar skumt, vissa liniment är ju också dopingklassade! :S

2010-02-12 @ 22:11:58
URL: http://www.Ilini.wordpress.com
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Christina: Eller hur, OK om glukosaminet var billigt -Men det kostar ju faktiskt en hel del! Man vill ju ha vad man betalar för, och det tycker jag INTE att man får av glukosamin... :S



Tack för tipset! Får nog ta och göra det inom snar framtid, väldigt dåligt av dem att inte berätta om något som är så viktigt att veta! :S

2010-02-12 @ 22:15:07
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: fridan

men åh! är det ALLA ingredienserna som räknas som doping? kanske bara är nått annars som ni kan utesluta??

2010-02-12 @ 22:18:57
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Moa L

Gurkmeja smakar KNAPPT NÅGOT. Luktar däremot mer, och skall helst vara mörkt illgult. Så, nu vet vi det! Hej svejs

2010-02-12 @ 22:33:18
Postat av: fridan

åh okej, jag blev ju verkligen sugen på att prova gurkmejan! så om jag ska tävla på en söndag t.ex. när måste jag sluta med gurkmejan?



har ni läst nånstans om hur det funkat på hästar och hur mkt man ger osv? :)

2010-02-12 @ 22:41:20
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Ina

gurkmeja ingår ju i curry.

det har en speciell smak tycker jag iallafall, har ätit det både i mat och som medicin i kapslar och till och med i kapslar tycker jag smaken känns...



Tycker all info om doping är ganska luddigt. hade nyligen prov på doping i skolan och det är fan mycket man ska hålla koll på :S

2010-02-12 @ 23:59:26
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: Alice

http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=karensTider



här borde ni kunna klicka o hitta nått om det. allt handlar om o runt doping!

2010-02-12 @ 23:59:53
URL: http://kruthuset.webblogg.se/
Postat av: My

Även nyponpulver ska ha samma effekt som gurkmeja. Det är många som ger sina hästar nyponpulver nu för deras leder.



oonthebit.blogg.se

2010-02-13 @ 11:42:34
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Moa L

Håll för näsan och ät gurkmeja-det smakar inget. Men lukten tillsammans med att man äter den lurar att tro att den smakar. Men sjukt nyttigt ska det vara iaf, även för människor!

2010-02-13 @ 16:18:22
Postat av: catharina ehlo

Hej!

Jag har ett örtföretga som producerar olika örtpulversirade blandningar. Det finns ÄNNU ingen häst i hela världen som har blivit fälld för doping pga att den ätit eller fått örter!!! Det är väldigt otydligt ifrån svenska ridsportsförbundet vad man kan ge och inte. Ring och prata med veteinären på svenska travsoprtsförbundet, han har hjälpt mig mycket när det gäller mina produkter. I reglerna står det att man får inte ge hästen något i samband med tävling som kan förbättra resultatet, dvs en nervös häst får inte ges ex kamomill. Vad detta innebär är att man heller inte får ge mer havre eller betfor om detta kan göra hästen piggare. Knepigt va?!! Vad han(vet) menar är att man lugnt kan ge sin häst av olika fodertillskott som innehåller örter, för det visas inte i något blodprov el urinprov. Hoppas du /ni blivit lite klokare av detta. Lycka till förresten när du tävlar.

Vänligen Catharina Ehlo -Stjärnörter

2010-02-19 @ 16:17:36
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Catharina Ehlo: Tack för din kommentar! Jag publicerade den i ett nyare inlägg, hoppas det var OK! Du får säga till om du inte vill synas med namn, åsikter kring doping kan ju ibland vara lite känsligt... :S



Verkligen knäppa regler! SvRf borde ta sig själv i kragen och börja arbeta på lite klarare regler som folk (och dem själva) förstår!

Tack så mycket! :)

2010-02-20 @ 20:07:48
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0