Både bra och dålig tävlingsdag

2010-09-19 | 14:56:21



Kossan Tage ser han ut att heta när man kollar på denna bild... x)

Nu är vi hemma från dagens dressyrtävling! Det har gått både bra och dåligt, vi beslutade oss för att ta LB också när vi ändå var där och vädret var ganska dugligt. Men gud vad irriterad jag är efter sista klassen!

Som alltid så hade jag planerat tiden dåligt för framridningen, eller rättare sagt så red jag ut en lite för lång runda då jag bara hade 20 minuter på mig att lösgöra honom sen när vi kom tillbaks till framridningen. Inte bra, jag hann aldrig få igenom honom ordentligt. Dock var han ovanligt fin när vi startade! Det ridhuset är ganska jobbigt när man har en tittig häst, vilket jag har. Det är nämligen ett stort glasfönster in till caféterian nere i manegen på ena kortsidan, och ovanpå det är det en stor öppen läktare som alltid är ganska ljudlig. Så Tage ville inte riktigt bruka allvar på den kortsidan och det blev lite slarviga vägar med springigt tempo så fort vi var där nere. Ändå lyckades vi skrapa ihop 54%, och jag tror att nog att vi hade kunnat få lite till om det var en annan domare -Denna var nämligen ganska nyutbildad och då brukar dem ju alltid vara extra hårda/snåla med poängen. Men protokollet var ändå ganska precist jämfört med hur jag kände det, så det var väl rättvist. Mycket tänkvärda saker hade hon i alla fall tipsat om i kommentarsfältet, och det är ju alltid kul!

Sen till LB. Jag trodde att det skulle gå ännu bättre i denna klassen då han alltid brukar vara mer avslappnad andra gången, men icke sa nicke -Han var värre! Jättetittig mot läktaren och ofokuserad. Körde värsta rejset i galoppdelarna, fick knappt stopp på honom! Det var några skitstöriga ungar på läktaren som sprang rundor och typ lekte flygplan med sina jackor, good... Det var dock inte bara för mig dem höll på, dem hade hoppat runt där sen halva LC-klassen... Sorgligt. 51% fick vi, och det är väl ganska så exakt vad vi förtjänade... x)



Tycker det är så störigt att det aldrig lossnar på tävlingar! Är trött på att ligga sist med runt 50% varenda gång nu. Han har en så fin utstrålning och KAN verkligen gå superfint, men vi får aldrig till det på tävling... Jag blev i alla fall jätteglad när en duktig tjej från klubben sa att han skulle vinna allt bara han kom ner och slappnade av i formen! Då har vi i alla fall något att peppa oss med och träna mot, även om det är lättare sagt än gjort (tyvärr). Tycker det är lite kul också för verkligen ingen tror att han är så gammal som 18, jag vet dock inte om dem tycker att han är fräsch för sin ålder eller om dem tycker att han borde prestera bättre för att han är gammal... ;p

Det är bara till att fortsätta träna, någon gång måste det lossna! Funderar på om hoppallsvenskan ska bli årets sista tävlingar så att jag bara kan fokusera på att hårdträna resten av hösten/vintern. Han har tappat lite i styrka och kondition igen tycker jag så han behöver bygga upp sig igen. Kanske ta någon avslutnings-dressyrtävling i november bara för skojs skull, om det finns någon?... En liten paus efter allsvenskan ska han i alla fall få.

Postat av: O L I V I A

Har också alltid den oturen att rida på något med 50 %(:

2010-09-19 @ 16:01:31
URL: http://xattitude.blogg.se/
Postat av: Jenny

Dom säger att han inte ser ut som 18 för att han är så fräsch ;). Han är kanonfin i kroppen påminner mkt om min gamla trotjänare (han är i Trapalanda nu).

2010-09-19 @ 17:05:47
URL: http://hastfest.blogg.se/
Postat av: Annie

Procenten kommer säkert att stiga :)

2010-09-19 @ 17:28:48
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/
Postat av: Victoria Asén

Freja du är duktig som kämpar på så bra, av vad jag sett på bilderna så har ni utvecklats något otroligt. Du kommer ha en massa erfarenheter tack vare Tage :)

2010-09-19 @ 20:21:22
URL: http://flyingchanges.blogg.se/
Postat av: Astrid

kan inte din tränare följa med på tävlingar? finns det inga programridningar du kan vara med på för att öva? åk och träna på så många olika platser som möjligt och se inte tävlingarna som tävling. OM du känner att han springer iväg - låt honom inte göra det och ta tag i honom eller vad du nu skulle gjort på träning. jobba honom, det kanske krävs större/grövre hjälper än vad som är önskvärt på en dressyrbana men om du får en bättre känsla är det väl värt det? det är faktiskt svårt att påverka en häst om man ska sitta helt korrekt och stilla, det fungerar på en helt genomriden häst men vem på LC-LB nivå ahr det?

2010-09-19 @ 21:21:29
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Hur ofta är ni ute och tävlar då? För det kan ju ta rätt så länge innan hästen är "van" med att åka på tävling och besöka andra platser...

Moses var TOKIG i början på tävlingar, stod på bakbenen och var heeelt hysteriskt.. Nu 2 år senare är han fortfarande pigg och framåt, men är fortfarande supersnäll och bråkar inte alls! :)

2010-09-20 @ 09:40:06
URL: http://cathie.se
Postat av: Matilda

Tage borde väl vara tävlingsvan om han är 18 år va?



Innan det började lossna för mig så avrådde min tränare mig från att tävla, han sa aldrig varför dock men på ett sätt känns det bättre att komma hem med en bra upplevelse efter att ha tragglat länge hemma, än att åka på tävling efter tävling och inte känna framsteg.



Att han avrådde mig kan också bero på att min häst inte kan så mycket. Jag vet inte hur mycket dressyr Tage har tävlat eller tränat, men har han tävlat mycket, så kanske det är bättre att fortsätta tävla och inte ge sig.



Talar av egen erfarenhet på det övre stycket iallafall. Min häst Rubina är inriden sent/inriden fel, hon är 10 år nu, och så sent som förra veckan red vi LB:3 på 68 % (andra hästar i hennes ålder går MSV nu..), innan har det rent ut sagt gått PISS. Innan denna LB:3 (som inte ens var en tävlinga utan en programridning) så hade vi inte tävlat på nästan ett år. Senaste tävlingen red jag LB:1 på 54-55 %, enklare program, nästan 10 % lägre, snacka om framsteg.



Mitt råd till dig är iallafall att ta det så lugnt du kan, inte stressa, och när det går dåligt i dressyren, hoppa istället! Eller rid ut! Rid som du vill. Det behöver man då, och oftast blir även hästen bättre nästa gång du ger dig på dressyren, då de också behöver låta saker sjunka in ibland :)

2010-09-20 @ 12:27:32
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Tjena Freja! Håller med dig att första domaren dömde väldigt hårt! Smällar man får ta! haha. Tycker du bara ska fortsätta ut och tävla, den dagen kommer då han går kanon! Lycka till på allsvenskan förresten, hoppas på att min kuse sköter sig med! hehe! Kram Emily

2010-09-20 @ 14:13:31
URL: http://hagstedts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0