Vad menas med mer energi?

2010-11-27 | 22:13:11




Nu har jag suttit och fixat lite med vinterträningsschemat. Bl.a. kollat igenom alla mina protokoll och sett vad som behöver jobbas på mest (förutom det som jag själv känner kan bli bättre). Men det är en sak som jag har funderat på och vill ha lite förklaring för innan jag visar er schemat... Har fått en del kommentarer om det av domarna men förstår inte riktigt vad som menas med det eller hur jag ska göra. Det är det där med framåtbjudningen/energin.

Det jag inte förstår är för att Tage är verkligen ingen häst som visar sin lathet genom att sega och vara trög, tvärtom så springer han hellre snabbare för att slippa undan arbetet. Dem gångerna jag fått påpekan om det har jag inte tyckt att han varit särskilt utmärkande slö, utan snarare ganska normal. Vad betyder det då? Att han ska bli lite flashigare och liksom mer samlad?

Han kan nog bli mycket mer flashigare och "renare" i gångarterna än vad jag rider honom i nu. Jag och min tränare har diskuterat om att hålla ett lägre tempo på honom under denna terminens tävlingar (inte fistempo dock, bara inte låta honom själv bestämma tempot för då går det jättefort), dels för att jag hade svårt att sitta på honom när han gick snabbare och dels för att han "rann iväg" och fuskade i ett högre tempo. Han gymnastiserade liksom inte kroppen när han fick välja tempo själv.


Den här hästen ser ju ut att ha bra framåtbjudning? Men hur får man en framåt häst som fortfarande kan hålla sig avslappnad?

Så, nu undrar jag -Vad tusan menas med mer energi eller framåtbjudning? HUR gör man det på ett riktigt sätt? Jag förstår ju att det inte bara kan vara att ge hästen fria tyglar och bestämma själv. Ska det vara mer "tryck" i stegen? Mer framåt/uppåt, eller?
Halvhalter gör jag, men det måste fattas något mer?... Sen tycker jag att det är konstigt också, några ord ur Kyra Kyrklunds bok som jag tänker på när jag skriver om det här. Enligt henne ska man använda sin kroppskraft så lite som möjligt, alltså inte slösa med kraften så att du därmed ska orka mer. Därför ska man enligt henne bara behöva göra en hjälpgivning, t.ex. driva, och sen ska hästen behålla det tempot tills man ger en ny hjälp. Om jag tänker logiskt så skulle mer flashig gång både behöva drivning och uppsamling, men Tage skulle aldrig i hela livet göra något så "krävande" om inte jag höll igång det med mina hjälper exakt hela tiden?! AH, det här är överkurs för mig än!

Haha, kanske väldigt konstiga funderingar på något som är snabbt åtgärdat. Vad vet jag. Ibland känner jag mig som rena nybörjaren när det handlar om dressyr. Jag skulle i alla fall väldigt gärna vilja få hjälp att förstå hur man kan fixa till det!...

Postat av: Jenny Persson

Man måste får ha sina funderingar. Ingen är ju fullärd. Det jag tror de menar är att du ska få mer power i steget (att han blir rappare i sina benlyft) och att han verkligen är framme för din skänkel. Och det som Kyra skriver är ju så sant. Som en tränare sa till mig nyligen (när jag satt och kämpade som ett djur för att få hästen framme för skänkeln, dock inte lilla M); du ska orka rida tio hästar om dagen. Då håller det inte om man måste anstränga sig för att de ska göra som man vill. I det du beskriver så kan jag lova dig att denna tränare hade sagt precis samma till dig. Hästen ska gå framåt för din skänkel, inte hela din sits, utan skänkeln. Om den inte reagerar direkt så gör om hjälpen tills den reagerar. Men den SKA reagera. Hellre för mycket än för lite. Och sen ska du kunna "åka" på den kraften en bit tills du behöver påminna igen (som en sparkstötting). Men de där påminnelserna får inte bli ett evigt pickande utan om hästen inte reagerar (maskar) så pang på med underskänkeln. Du behöver ju inte sparka ihjäl dig men att bli kvick i sin underskänkel är verkligen till nytta.



Shit, detta blev långt och utan radavstånd. Jaja, hoppas du fattade någorlunda vad jag ville ha fram... :-/

2010-11-27 @ 22:44:23
URL: http://www.fideliochenhorningen.onsugar.com
Postat av: Emily

Fattas det energi så vill man ju att hästen ska ha mer tryck och vara mer energisk i gångarterna och det ska synas att den trampar på med kraft istället för att bara springa på. På en häst som bara springer så behöver man ju ta tillbaka den så den känns "slö" och då kan man trycka på så att hästen tar ut steget istället för att bara rinna iväg, så man får tillbaka schwunget i steget liksom :) Men ja, mer samling, mer tryck, mer vilja! :) Inte helt lätt haha ^^

2010-11-27 @ 23:15:23
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Josefine

Det är den energin jag försöker få fram hos Saffi också. Det går...sådär. Ibland bättre, ibland sämre. Hon måste gå mer framåt utan att jag driver hela tiden, hon ska vara laddad och lyhörd för mina hjälper på ett mer vaket sätt.



De islandshästar jag ridit, har haft mer energi om man säger så. Där räcker det med att ge en hjälp och de håller tempot tills man ökar eller ber dem sakta av. Det är jäkligt bra, islandshästar är sköna att ta sig fram på. Sen gäller det ju att samla ihop den energin till ett litet knippe som verkligen verkligen vill göra som man säger.



Men att få igång en ordentlig framåtbjudning är svårt. Att samla ihop en liten lyhörd boll av energi är svårt. Jag vet inte heller riktigt hur man ska göra. Men kämpa på! Du är duktig.

2010-11-28 @ 08:43:09
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Emily

sv: Jao, inte hela tiden kanske men det är tänket man kan ha när man rider fram iallafall! Får man det att fungera då så kommer hästen fortsätta vänta på dig istället för att springa iväg :)

2010-11-28 @ 11:26:12
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Sara

Framåtbjudning = hästen vill arbeta, är påväg någon stanns, inte "springer ifrån" arbetet, och inte latar sig igenom passet. Hästen tar i/tar ut steget, och är positiv.

2010-11-28 @ 13:21:03
URL: http://www.saraaandersson.devote.se
Postat av: Eleonor

Hallå Freja!

Tycker de låter som att både du själv i inlägget svarat på din egna fråga, men också att dina läsare givit dig goda svar på dina frågor.

Hästen ska tänka framåt, ha en positiv vilja o "växa" o målet är att detta ska göras med osynliga hjälper från ryttarens sida.

Mvh

/ Eleonor

2010-11-30 @ 21:21:35
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0