LÄSARFRÅGA: Vad har det blivit av alla hästarna?

2010-03-11 | 12:33:07






SKA LIVA BETÄCKAS? Ärligt talat så vet jag inte längre. Det hade varit himla kul att få en lika underbar mini-Liva, men samtidigt så har jag inte ambitionerna för att hantera och utbilda en unghäst. Sedan kostar det mycket om man vill ha en duktig hingst, ev. skicka på inridning/vidareutbildning, åka runt på unghästtävlingar och allt annat som hör till. Jag skulle säga att vi är 85% säkra på att det INTE blir någon betäckning. Det skulle vara om vi fick chansen att betäcka med en icke godkänd hingst som vi har spanat in länge, tävlar 150 med ett supertemperament. Tyvärr vill inte ryttaren använda hingsten på andra ston än sina egna, så det är nog ingen större chans för oss.

Första prioritering för Liva är att skaffa sig en medryttare som har tid att ge henne den motion hon behöver.



HUR ÄR DET MED AMBER? Amber skulle egentligen åkt till inridning för några veckor sedan, men det blev aldrig så... Jag vet inte alls hur det kommer bli med hennes träning, nu kan jag dessutom inte hantera henne p.g.a. min fot. Hon kommer förmodligen till att säljas så snart som möjligt, jag har som sagt inte intresset eller kunskapen för en unghäst...

För övrigt så mår hon prima, men jag tror att hon saknar att bli tränad.

HUR ÄR DET MED TUFFE? I höstas fick Tuffe en konstig knöl på senan efter en hovböld. Nu är den borta och han är fräsch igen! Han lever livet som vanligt, busar och gör kalsongryck på dem andra. Så snart min fot är läkt ska jag sätta igång honom och se om någon är intresserad av ett köp.



SKA DU BÖRJA RIDA PRESTON IGEN? Nej, det tror jag inte. Jag har inte blivit tillfrågad så jag antar att ägaren inte vill att han ska hoppa så mycket längre.

Postat av: alexandra - VADFANSKAJAGHETA.SE

kul med lite info:D

2010-03-11 @ 12:57:02
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Gud vad tråkigt att du ska sälja Amber :/

Men jag förstår det där med att inte ha tiden..

Därför jag fick sälja min unghäst för några år sedan.. Aldrig skoj :(

2010-03-11 @ 13:14:53
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Svar: Jag förstår precis.. Det vart likadant med Lucas, jag hade inte tiden för att vidarutbilda honom efter han blev inriden, så det enda han "gjorde" var att gå i hagen och bli longerad/tömkörd lite då och då..



Har du hittat någon köpare till henne ?

2010-03-11 @ 13:31:56
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: alexandra - VADFANSKAJAGHETA.SE

sv: absolut!

2010-03-11 @ 14:13:50
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: jenny

gud vilken vacker fux längst ner!

2010-03-11 @ 15:56:45
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Svar: Ja och det blir ju "synd" om hästen i längden..

Mjo det förstår jag..usch ja sådant är aldrig skoj :/



Hur gammal är hon ?

Är hon van vid allt annat än ridning eller ?

Varför har du inte intresset för unghäst ?

Lite många frågor kanske, men jag är nyfiken :P

2010-03-11 @ 16:45:06
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tråkigt när man får sälja hästar, men tänkte bara, är det inte synd om Tuffe att bli såld nu för han är ju liksom 23-24 år?

Inget illa menat eller att ni inte är måna om era hästar för det är ni men undra bara hur ni tänker ;P

2010-03-11 @ 17:18:18
Postat av: KAJSA KJELLSON- Min ponny&Jag

svar; hahahhahahahahhahahahahahha, nejj stackars lille nova xD hon kan ju veta att hon inte ska tugga på det x)

påminn mig att köpa "hjälm-överdrag" till dig i julklapp eller ngt xD xD

2010-03-11 @ 17:26:06
URL: http://osterlenskajsa.webblogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Anonym: Han kommer absolut inte att säljas som tävlingsponny, han ska till en familj med mindre barn som inte har så höga tävlingsambitioner. Som tycker om att rida både ut, dressyr och hoppning i lagom doser, och framförallt som tycker om att pyssla och bara mysa med sin ponny. Ett sådant ställe hade varit perfekt för Tuffe, där han blir lite bortskämd och får lunka på i sin egen takt :)



Vi är väldigt noga med att hitta rätt köpare, förhoppningsvis dyker det upp en sådan här familj. Om inte så får han väl stanna och få en medryttare, men det är skönare för mitt samvete att veta att han får den uppmärksamhet han förtjänar...

2010-03-11 @ 17:41:01
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Rebecca

Visst sparar man lite pengar på att använda en billig hingst men å andra sidan kostar det lika mycket att fodra och hålla sto plus föl som sedan blir unghäst. Dessutom, är den ej godkänd får avkomman "fel" färg på pappren och värdet minskar betydligt om man skulle tvingas sälja i framtiden. Alltså är det inte mycket man sparar in ekonomiskt på att använda en billig hingst.

2010-03-11 @ 22:13:47
Postat av: sofi

Ja tänk så olika man är. Själv så tycker jag att unghästar är det roligaste som finns. Att forma och komma ut och tävla dessa ungdomar =) Hoppas att ni hittar köpare till era hästar.

2010-03-11 @ 22:34:43
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Rebecca: Det var inte så jag menade, jag menade att vi kunde tänka oss att betäcka med just den hingsten om vi fick chansen. Men det blir ju inte så. Vilken färg på papper en häst har spelar inte oss någon roll, dem kan bli duktiga ändå.



Sofi: Haha ja, det är tur att det finns människor till allt! ;D Tack!

2010-03-11 @ 23:11:02
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

Hur gammal är amber? hur hög är hon?

:D

2010-03-12 @ 18:42:13
URL: http://oonthebit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0