Hemma från tävlingen!

2010-07-24 | 17:35:40


Vad sur jag blev, igår skulle det ju spöregna hela dagen när det var hopptävling så vi bestämde att om det regnade när klockan ringde så ställde vi in och somnade om -Vilket det gjorde, men sen visade det ju sig vara perfekt tävlingsväder utan något regna alls?! IDAG däremot, då kom regnet! Fast det gör inte så mycket om det regnar när det är dressyr, mer än att man inte ser så prydlig ut kanske.

Vad ska jag säga om dagen?... Jag tyckte att Tage skötte sig jättebra utifrån de förutsättningar vi hade och utifrån det jag kan få honom att prestera änsålänge! Stora framsteg i LC:2 tycker jag, han brukar ju alltid vara spänd och struttig i första klassen innan han känner sig "bekväm med miljön" -Men idag var han faktiskt väldigt mycket mer kontaktbar! Tror vi fick något mellan 53-54% eftersom han inte gick så mycket i form, men det är snarare så att det är jag som spänner mig och blir lite kantig i rörelserna och då får han ju inga som helst chanser att gå i form. Dressyren har typ tunnelseende på formen bara, ibland känns det som att det kvittar om man rider slarviga vägar etc. bara hästen går i form. Förmodligen kommer det vara så att när jag väl kan rida honom så kommer vi att höja oss ett enormt steg, för domarna gillar verkligen honom!

LB:2, första gången jag rider detta programmet. Jag tyckte att det gick lite sämre än i LC, men å sin sida hade jag typ bara 5-10 minuter på mig att värma upp honom innan det blev min tur. Han blev lite struttig, och jag blev spänd men ändå en helt okej debut i ett svårare program. Red fel väg en gång och sen flög min plastrong upp. Men vilken jävla idiotdomare! När jag var klar med programmet gick hon fram till mig och sa "Man behöver inte tävla dressyr om man inte kan rida sin häst i form"?! Vad är hennes problem? Jag får väl lov att tävla dressyr oavsett om min häst går i form eller inte? Jag är ju inte blind, jag vet att min häst inte går i form och jag kan väl hålla med om att man inte har en chans om inte hästen går i form -Men det får man väl vara medveten om när man anmäler sig. Just nu tävlar jag ju inte heller dressyr för att jag tror att jag ska kunna placera mig, utan för att jag behöver lära mig att rida Tage dressyrigt, Tage behöver allt som dressyrridningen tillför OCH för att vi båda behöver ut och känna att tävling inte är så "farligt". Jag blev bara så himla ledsen och besviken, sådär säger man inte...

Det "roliga" var att vi snackade med en annan person efter sista starten som sa att jag inte skulle bry mig om det som domaren sagt, den domaren brukade nämligen alltid vara elak mot dem som inte var så rutinerade än. Men det är sjukt ändå. Jag kommer ALDRIG att starta en tävling till där hon ska dömma, inte förrän jag är riktigt bra och då ska hon allt få! :(

Så, förutom den korkade domaren så tyckte jag att det kändes bra. Tage är så FIN! Ibland blir jag så less bara för för tillfället är han för fin för mig, jag är inte tillräckligt bra för att han ska kunna visa hur pampig han egentligen är. Jättemånga tycker att han är fin och exakt alla domare har skrivit i protokollen att det är en snygg häst, jag ser även att många spanar på honom på framridningen. Det känns som att dem blir besvikna när dem ser att han t.ex. inte går i form eller tycker att jag förstör honom eftersom jag inte kan plocka fram det bästa ur honom, och det är jobbigt. Men, någon gång (förhoppningsvis snart) ska det väl lossna för mig med!...

Har tyvärr inga bilder, däremot filmer -Men datorn är ju överfull och kan inte ta emot mer...

Postat av: Anni

Nemen fy, jag blir alldeles ordlös! :O så kan man ju bara inte säga, jag blir skitarg! Vadå knäcka ryttare o man måste väl börja någonstans?? Finns väl ingen som ridit på 70% varenda start i hela sitt liv? Klart att man vill ha lite kritik i protokollet, så man får reda på vad som behöver förbättras men domaren ska ju inte knäcka en! :@ fy fan va lågt :(

vet hur känslan med o inte kunna visa upp sin häst från bästa sidan känns, jättejobbigt o jag får världens prestationsångest vid de tillfällena :/

2010-07-24 @ 17:54:25
Postat av: Sara

Ja, anledningen att man inte tävlar dressyr. Jävla bedömningssport! Vilken idiotdomare, bör fan bli anmäld. Man blir ju förbannad!



Du får nog snart få grepp om Tages punkter, det kommer!

2010-07-24 @ 17:55:19
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Vilken idiot! :S



I LC behöver hästen inte gå i form, där ska domaren enbart kolla på vägar & ryttaren.. Men den är det självklart ett plus om hästen går i form!

2010-07-24 @ 18:14:15
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: sofi

Ta inte åt dig Freja! Jag har sagt och skrivit det många gånger. Ridsporten är en "idrott" där utövare och andra engagerade har svårt för att stötta varandra. Utan mycket handlar om att man ska tycka till om andra. Och i stället för att le och ha skoj tillsammans, granskar man varandra och letar fel.

2010-07-24 @ 18:23:56
Postat av: Anonym

Riktigt dåligt av domaren. sådanna åsikter får hon hålla sig för sig själv. Domaren kan omöjligt veta hur hästen går hemma. Det blir alltid en annan sak på tävlingsplatsen.

2010-07-24 @ 18:31:25
Postat av: Lina Renström

Men gud vilken idiot domare !!! Hon ska fan inte dömma om hon har en sånn åsikt !

2010-07-24 @ 18:41:22
URL: http://linastraningsdagbok.blogg.se/
Postat av: Astrid

herregus vilken idiot!! man ska väl uppmuntra folk att vilja tävla och rida dressyr??! Om inte annat är det bra miljöträning för både häst och ryttaren. Hur ska man någonsin kunna lära sig något om man inte får konstruktiv kritik?? Jag tycker du ska skriva till ridsportförbundet eller vilka det nu är som har hand om domarna. Hon borde få en varning. Minst.

2010-07-24 @ 20:23:27
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: EQUILINE ~

Skämtar du, sådant ska inte komma från en domare! håller med Astrid, varning på den domaren!

2010-07-24 @ 22:26:27
URL: http://equiline.blogg.se/
Postat av: Matilda

Sjukt när de säger sådana saker! Klart hon får tycka vad hon vill, men då ska hon sjutton hålla det för sig själv! Och det är väl väldigt få på den nivån som tävlar för att vinna, de flesta tävlar ju för att få rutin, träna och få erfarenhet. Finns så jäkla mycket skitkärringar som är domare. Usch!

2010-07-25 @ 02:02:06
Postat av: Evelina wahlström

tråkigt med den kommentaren men den domaren är lite knepig.. hon dömde nationellt förra helgen och svin många klagade på henne hon hade mig på 57% och de andra 2 hade mig på 62%.

min kompis red på gärds förra året och hennes ponny gick verkligen super och alla var nöja men hon kallar fram henne och påstår att hästen var halt.. bara för att han lyfter väldigt högt på sina bakben... så ta inte åt dig av henne,,

2010-07-25 @ 07:31:46
URL: http://evelinawahlstrom.blogg.se/
Postat av: rosanna zimdahl

sv okej, haha valet blev inte lättare! ;)

2010-07-25 @ 11:15:50
URL: http://hastdiggaren.blogg.se/
Postat av: Caroline

Gör dressyrdomare verkligen så som att går fram till ekipage och säger så....ha.ha

Det är väl inte så att du är ett "litet" barn som någon förälder tvingar till dej att tävla eller något sånt...ha.ha

2010-07-25 @ 11:53:41
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/
Postat av: vickan

men va sjukt! det är ju bla genom att tävla man lär känna sin häst och på så sätt rider den bättre. har otroligt svårt för dressyr och andra bedömningssporter just pga sånt här. har startat några lokala och fått så helt olika resultat oavsett hur det gått. fick en komentar på protokollet en gång (första gången min 5 åriga ponny lämnade gården i sitt liv): kom tillbaka när du fått kontroll och kan rida din ponny ordentligt. hade gått jättebra hela programmet tills partytältet brevid banan som kafeterian va i blåste iväg och hon kastade sig åt sidan och galopperade en långsida innan hon blev helt lugn igen. kanske inte värsta grejen men kändes sjukt onödigt. jag var 13 år då. jag tycker du gör ett jättebra jobb med tage, fortsätt kämpa på :)

2010-07-25 @ 18:33:03
Postat av: emilia - bli veckans blogg hos mig!

Jättefin blogg!

Just nu kan du bli länkad hos mig. Svara på en en enkel ridsportsfråga- alla som svarar får en länk inom några dagar! Passa på nu :)



/emilia, baraponnyer.

2010-07-25 @ 19:15:36
URL: http://baraponnyer.blogg.se/
Postat av: Sarah - tävling om stigbyglar värde 800kr på bloggen.

Men vilken idiot dommare! Det där ska du anmäla till ridsportförbundet. Hon ska inte vara dommare alls! Nu är jag arg! :P

2010-07-25 @ 22:02:34
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: lolvira :DDD

Ofta domaren sa så! Helt sjukt, hon kan väl tänka på om hästen kanske mest bara behöver tävlingsvana eller något? Det hade ju kunnat vara vadsomhelst liksom :S

2010-07-25 @ 23:48:41
URL: http://lolviras.blogg.se/
Postat av: caroline

vad svarade du när hon sa så?Jag hade inte varit nådig om någon hade sagt så. Tänk om hon hade sagt det till någon som tar åt sig så mycket att denna kanske slutar rida dressyr?Fruktansvärt dålig stil.

Förresten måste jag säga att jag tror att du snabbt skulle kunna få Tage i form om du hade en tränare som kunde förmedla exakt hur du ska rida honom för att få honom lösgjord...bara en tanke. Om någon duktig sitter upp på honom och känner av bör denna kunna förmedla känslan du ska ha för att rida honom korrekt, inget illa mot din tränare bara min åsikt:)

2010-07-26 @ 00:15:23
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: jennifer

Jag hoppas att du gick till tävlingsledaren och pratade om detta? Helt oacceptabelt och en sådan domare ska man be arrangörerna att ta avstånd från. Alternativt att du anmäler henne till något domarförbund eller dylikt om så finns där.

2010-07-26 @ 03:58:35
URL: http://loadofshit.blogg.se/
Postat av: Annie

grymt elak domare!!! det är såna som dom som får folk att sluta tävla!! :/

2010-07-27 @ 22:29:20
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/
Postat av: caroline

SV:ok jo det brukar ju vara så att man blir så paff så först efteråt kommer man på vad man borde ha sagt.

Tage ser ut att vara en häst som behöver ridas mycket med hjälp av vikthjälper och ben, men det är positivt tycker jag desto mindre chans att hästen är en sådan som bara knäpper av och går i ett läge och inte arbetar korrekt. En spänd häst är ju tyvärr nästan omöjlig att rida i form. Återigen måste jag säga att han ser väldigt snygg och slimmad ut.

2010-07-28 @ 22:29:57
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: jenny - DRESSYRSADEL SÄLJES

men gud vilken idiot !!!!! Antar att du har klagat redan, jag skulle vänt mig till arrangörerna eller Svenska ridsportförbundet. Så där beter man sig verkligen inte...

kul att du är nöjd med han i alla fall :)

Postat av: klars-hästblogg

men herregud ! vad äre för dommare ? :O sånt är inte okej... man måste ju börja någonstans, helt rätt att du säger de till ridsportsförbundet !

2010-07-29 @ 00:54:15
URL: http://klarrs.blogg.se/
Postat av: Mli

Fy fasen vad dåligt gjort av en domare !! Sa du något tillbaka ?

2010-07-29 @ 22:05:03
URL: http://mlishastblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0