Jag måste träna upp min sits!

2010-07-22 | 11:00:40



Minna Telde och Ulla Salzgeber har fina sitsar

Det MÅSTE vara någon liten brist i min sits som gör att Tage inte vill arbeta i form med mig, för jag försöker verkligen med alla trix och knep som jag kan, blivit tipsad om eller läst/sett -Men ändå händer det inget med "formen".

Att bli longerad av någon annan ska tydligen vara jättebra. Ibland utan tyglar, ibland utan stigbyglar etc. Jag tycker bara att det är så jobbigt med longering/tömkörning och liknande -Mycket klyddigare än att bara hoppa upp i sadeln och rida iväg. Särskilt i det här fallet, då man blir beroende av en annan person som ska lina också! Plus att jag tycker att det är så störigt att jag ska behöva vänta på att min sits ska bli bra innan jag kan rida ordentligt överhuvudtaget -Jag vill kunna rida bra NU så att man kan få något ut av sina träningspass... :p

Jag vet dock att bl.a. Jan Brink har behövt träna sin sits med hjälp av longeringslinan och ärligt talat så tror jag att dem flesta duktiga ryttarna har behövt det mer eller mindre -Även inom hoppningen.


Jag ÄLSKAR den här tjejens sits, riktigt fin!

Har ni gjort något för att förbättra er sits? Vad i så fall?

Postat av: Emelie

Jag tittade på bilder från min förra tävling igår...det såg verkligen hemskt ut! Så i dag så tänkte jag hela tiden på att någon drog mig i tröja. Plus att jag tog bort stigbyglarna och tittade hela tiden i spegelen. Det såg bra ut tillslut när jag hittade rätt. Men jag förstår hur det känns.... det är svårt att ha någon hela tiden som ska hjälpa en. men om du rider med någon så säg till den presonen att den ska säga till dig att sträcka på dig och tillbaka med axlarna sen kommer det. Hoppas det går bra...

2010-07-22 @ 14:28:16
Postat av: Matilda

Sitsen är ju en färskvara som behöver tränas på hela tiden i princip :) Har du läst Sally Swifts bok Ett med hästen? Den är hur bra som helst! Jättebra förklaringar på allting och väldigt inspirerande! :D

2010-07-22 @ 15:24:23
Postat av: Irma

Jag har jätteproblem med handen mest och ryggen, ja det vanliga helt enkelt. Min tränare sa att jag skulle ta ett spö och ha det vid ryggen med armarna som håller det uppe liksom :P Det hjälpte jättemycket med just ryggen & handen tyckte jag.



Sen om man blir longerad som du skrev, ville min tränare att jag också skulle göra - men min förra häst hann åka innan dess. Jag tror dock att det verkar jättebra och ska nog testa det med min nya häst :)

2010-07-22 @ 16:11:03
URL: http://izys.blogg.se/
Postat av: Heidi

Jag försöker tänka på min sists varje gång jag rider, tar mig själv i att göra vissa fel då och då.

Med tiden - så blir man mera obeservant på sina fel och brister och får automatiskt en bättre sits när man väl blir medveten om sin svaghet.



Men longering är ju ett riktigt bra alternativ dvs sitsträning.

Eller rida utan stigbyglar det gör också att man behöver sitta korrekt för att få rätt inverkan på hästen och få optimal balans och medfölg..



Det finns tyvärr inga mirakel - bara hårt arbete.

Men när man väl har accepterat och är medveten om sina brister, då går det iregel att vända det till det bättre, med träning.!

- Lycka till!! =)



2010-07-22 @ 16:17:18
URL: http://balee.blogg.se/
Postat av: Maja

Ridhus med speglar är ovärderligt.

Inte så kul att rida i ridhus på sommaren, men jag anser att ingen kan korrigera sitsen ÅT EN, men måste göra det själv. I spegeln får man själv se exakt hur man sitter, och då tycker jag att det blir lättare att ändra.

Även om en tränare eller någon annan säger att man måste räta på sig till exempel, så vet man ju inte själv hur illa det faktiskt ser ut om man INTE skulle räta på sig - det visar spegeln.

Det är det som gäller för mig i dressyren i alla fall.



I hoppningen anser jag att sitsen många gånger beror på hur begåvad man är som hoppryttare.

Är man välbalanserad, harmonisk, ödmjuk och ett-med-hästen så har man oftast en bra sits.



2010-07-22 @ 16:44:15
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Josefine

Med enbart massa skogsridning har min sits blivit ganska dålig, det är jag medveten om. Men jag försöker att tänka på det, bak med skänkeln, bak med axlarna, osv.



Att ha en tränare som tjatar på en är fint, hade en jättebra ridlärare när jag red på ridskola som hela tiden tjatade om sitsen, det var bra. För då såg det riktigt prydligt ut.



Jag gillar tränare som tjatar, hela tiden.

2010-07-22 @ 17:28:41
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Matilda

Btw Freja, har du något tips på någon hemsida av något slag eller något liknande där man kan läsa om hur man designar sin blogg? Jag suger verkligen på detta med design och allt och jag är SÅ sugen på att blogga. Men det blir ju inte kul om den inte ser snygg ut :(

2010-07-22 @ 17:33:13
Postat av: sofie

Min tränare sa åt mig att rida med magen, alltså tex när man rider lätt så ska man "puta" ut med megen framåt haha kanske låter lite konstigt men hoppas du förstår.



Annars ska man väl tänka på att lute sig bakåt och verkligen sitta ner oftast när man föröndrar sitsen lite så känns det mer än vad det faktiskt är. Prova att sätta ett spö mellan armen bakom ryggen och mellan den andra armen igen :)

2010-07-22 @ 17:42:22
URL: http://sofieslilla.blogg.se/
Postat av: jenny

måste också träna upp sitsen, har blivit mest skogsridning nu under sommaren så man sitter som en hösäck.



Men rida utan stigbyglar är alltig bra för både sits och balans och det hör ju lite ihop. Men sen brukar jag även ta ett spö bakom ryggen genom armbågarna (om du förstår hur jag menar) då tvingar man sig att sitta rakt och ha händerna rätt :)

2010-07-22 @ 18:30:01
URL: http://jbostrom.blogg.se/
Postat av: Lee

Ett bra tips att träna sitsen på är att rida utan tyglar och stigbyglar, då måste man verkligen jobbar för att det ska hända något med hästen! Lycka till!!!

2010-07-22 @ 19:58:58
URL: http://leenilsson.blogg.se/
Postat av: warnmark -hästblogg

I början av förra året när jag fick Dacke kunde jag inte sitta ner i hans trav och jag föll lätt fram i galoppen. Han kliver iväg som en storhäst så det kanske inte var så konstigt, haha.

Men jag satt och gnagde och hade mamma som skällde på mig helahela tiden. Då blev det bättre plus att jag samtidigt tränade upp magmusklerna.

Men det tog sin tid och jag började sitta bra på sommaren..

2010-07-22 @ 20:22:04
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: EQUILINE ~

Rösta gärna på min sommarbild (nr 3) hos http://elmusrubertus.blogg.se/2010/july/tavling-sommarbild.html#comment. Vore guldvärt :)

Ursäkta om du inte vill ha såna här kommentarer.

2010-07-22 @ 22:46:27
URL: http://equiline.blogg.se/
Postat av: FannY

Jag vill oxå träna upp min sits, men för tillfället så har jag ju ingen häst. Letar förfullt.. Ska träna så fort vi hittar våran frömhäst ;D

2010-07-22 @ 23:29:25
URL: http://fpettersson.blogg.se/
Postat av: Astrid

jag har inga tips på hur du ska förbättra din sits, men jag tror inte allt hänger så sitsen utan hur man påverkar hästen just med den sitsen man har. visst funkar det inte och sitta som en säck potatis och hänga och slänga, men det finns många som inte gäller för att ha någon bra sits och hästarna går bra ändå. Så jag tror att det bara är att träna på för dig, jag tycker det är lättare att få till en bra sits när hästen väl går bra, då kan man fokucera mer på sig själv än på hästen.



Det lilla jag har sett av dig så kanske jag kan tycka att du har en lite stel sits om du förstår hur jag menar? Det känns som du försöker för mycket att sitta rakt, ha bra händer osv. Slappna av och pröva dig bra vad som passar bäst just nu.. :) OM du är spänd är det inte konstigt om tage också blir spänd ;) du behöver ju inte ta åt dig av detta om jag uppfattat er helt fel ;)

2010-07-23 @ 13:21:14
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Måste oxå träna på sitsen! Det jag hade tänk göra är att rida mycket utan stigbyglar, men ändå göra allt annat som man gör med dom. Tex. Rida lätt i traven, stå upp i galoppen o.s.v. Vill verkligen stärka min skänkel så att den inte stör hästen :)



Konstig grej som jag har märkt med mej är att jag får en MYCKET bättre sits om jag rider en känslig häst. Inte som min häst, hon är envis & allt det där. Man får väl kanske ta & tänka om & börja från början :P

2010-07-24 @ 13:41:09
URL: http://neiah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0