FRÅGA FREJA

2010-12-15 | 13:18:58


"Hej Freja. Eftersom du har en stor (häst)blogg så undrar jag om du skulle kunna skriva ett inlägg angående några frågor jag har gällande min ridning/min häst. Jag tänkte, du har ju många som läser din blogg och då kan ju många kommentera och reflektera över mina "problem", så jag sedan kan läsa alla kommentarer. OM du nu skulle ta med mina tre frågor/punkter så vore det supersnällt om jag fick vara anonym.. Annars får du gärna svara mig i det här mejlet om du har något vettigt svar.

* När vi är ute och rider så kan hon börja studsa/hoppa och bocka. Så fort hon gör en sådan studs så studsar ju jag ur sadeln såklart (har väldigt svårt att lägga tyngden för att sitta tungt eftersom jag inte väger så mycket själv) och när jag väl är ur sadeln så är det ju ganska svårt för mig att säga till henne på skarpen när hon gör som hon gör eftersom att jag inte får någon balans och är mer ovanför än i sadeln. Och försöker jag ändå säga till henne så studsar hon bara mer, vilket såklart gör att jag har ännu svårare att få balans igen. Jag vet att det är för att hon är busig, men jag vill ju ändå inte att det beteendet ska sätta sig. Tips för vad jag ska göra för att motverka det här?"

OBS: Gör 3 olika inlägg om hennes frågor istället för allt i ett (blev så långt då), detta är första -Resten kommer dagarna framöver!

FREJA SVARAR: Denna frågan är ganska svår att svara på då hon (som du säger) bara är busig, jag har inget speciellt tips på hur man motverkar detta utan tror att du helt enkelt får testa dig fram med olika metoder och se vilken hon svarar bäst på.

Kanske det är så att din häst tycker att det är kul att busa med dig för att se dina reaktioner? Prova att inte göra eller säga någonting alls, bara ignorera, och se vad hon säger. Tillslut kanske hon tröttnar eftersom hon märker att du inte ger henne någon uppmärksamhet för det. Du säger att hon studsar mer när du säger åt henne (hon blir upprörd?), så oavsett tror jag att hon skulle lugna sig snabbare om ryttaren själv sitter lugnt. Det låter som om hon har ganska mycket energi, kanske går att kräva mer av henne under varje ridpass? Kanske ni kan rida lite längre rundor ibland där hon verkligen får sträcka ut och springa av sig, eller ett kortare men effektivt pass. Du kan ju även prova att försöka hålla henne sysselsatt med någonting om du vet att det är vid ett speciellt ställe eller gångart som hon brukar busa i, man kan t.ex. göra skänkelvikningar och liknande fastän man är på uteritt.

Hur skulle ni lösa problemet? Någon som har liknande erfarenheter, hur hanterar ni det då?

Postat av: Fanny

Tävling i samarbete med uppercut.se i min blogg, kika in vettja :)

2010-12-15 @ 14:18:19
URL: http://troublewhore.blogg.se/
Postat av: Tina - En blogg om mina dagar med hästarna - TÄVLING IN BLOGGEN !

Det man ska tänka på är framåt, framåt, framåt !



Unghästarna som jag rider är ganska så busig, spec om dom har stått 2-3 dagar.

Dom vill gärna börja bocka och "studsa"..



Det viktigaste då är att hästen går framåt.

Oftast så blir det värre om du försöker stanna hästen, bromsa ner farten o.s.v.



Så mitt tips: DRIV hästen framåt med röst, skänkeln eller ett spö som hjälp.

2010-12-15 @ 14:42:46
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m

Om hon studsar upp ur sadeln är det bättre att hon står kvar i lätt sits & rider på framåt tills hästen slutar!

2010-12-15 @ 14:54:32
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Som Tina säger, framåt! :)

2010-12-15 @ 15:00:12
URL: http://cathie.se
Postat av: Anonym

Framåt, Framåt, Framåt som tidigare har sagt! Nu känner jag inte din häst, men om det handlar om att jävlas och bara busa skulle jag nog vara lite tuff. Rider själv en häst som mer än gärna busar till det i galoppen. Två snabba rapp med spöt och ryt åt henne och nu snackar jag ordentligt ;)

Det där buset KAN gå över till något mycket värre, därför tycker jag att det är viktigt att säga till på skarpen en gång ist för att mesa runt :)

Blir hon stressade eller ännu värre är antagligen mitt råd helt fel (eller så är du inte tillräckligt övertygande ;) ), då få man pröva något annat, alla hästar är ju olika :)

Lycka till!

2010-12-15 @ 16:13:59
Postat av: Eleonor

Jag säger också: Framåt. Hästen ska inte få nån anledning att börja studsa. Hästen måste vara i bjudning. Fram, fram, fram, upp med huvudet, o fram!

/ Eleonor Ridlärare level II

2010-12-15 @ 16:40:56
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: emmy

Ja vad spelar det fär roll att det hände för ett år sedan? Jag menar då var du ju 15-16år, eftersom det står på din blogg att du är 17, så så pass gammal borde du ju vara för att förstå att det inte var hästens fel att du vägrade ut dig 2 gånger på rak! Det borde man väl förstå när man är så pass gammal, det har jag förstått ända sedan jag började tävla ponny och då var jag 8 :) dessutom är jag inte barnslig för att jag tycker att det var fel att beskylla hästen för något som du ställer till med, kan man nog fråga vilken hästmänniska som helst om, och dom hade nog hållt med mig om den saken!

Hoppas att du förstår vad jag menar! :)

HA det bra!

2010-12-15 @ 17:05:20
URL: http://emmyalexandra.blogg.se/
Postat av: jenny

Framåt och sysselsätt henne! Gör tempoväxlingar, sidvärtsrörelser mm (funkar ju lika bra ute som i ridhuset).

2010-12-15 @ 18:48:12
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: Josefine

Precis som de andra skrivit, framåt. Sen håller jag med om det Freja skrev, antagligen behöver den här hästen lite mer motion, rid lite längre och hårdare pass kanske. Är lätt att hästen blir uttråkad + överskottsenergi och då börjar hålla på med "dumheter". Rid med spö, driv framåt och försök ta några längre och hårdare pass i veckan.

2010-12-15 @ 19:47:12
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: mia

Bara att driva fram som de andra skrivit.

2010-12-15 @ 23:33:58
URL: http://mikri.blogg.se/
Postat av: emily

Jag har själv ett 5årigt sto som kan bocka rejält ibland. Skulle aldrig i livet komma på tanken att då rappa henne! Hade det varit en valack, fine, då hade det säkert funkat. Men ston blir bara mer busiga/jävliga om man säger åt dom(precis som du beskriver) och sannolikheten att du skulle få en riktig flygtur är ganska stor. Enda sättet är att sitta lugnt eller kanske säga "Nej" bestämt vid bockningen och sedan direkt, så fort man vågar, driva på framåt, och som tidigare nämnt, upp med näsan.



Till dom som har gett mig rådet att smälla till ett sto med spöet har jag snällt frågat om dom vill sitta upp och göra det, för jag har iallafall ingen dödslängtan :-)

2010-12-16 @ 08:00:46
URL: http://livetmedella.blogg.se/
Postat av: Anna

Till dig med bockande häst. En häst ska inte bocka alls oavsett ålder med ryttare på eftersom det då troligen har gått för fort med utbildningen.

Mitt råd är att ta hjälp av en rutinerad person för tillridning och att du inte rider ut själv. Ta hjälp av ridlärare för att komma tillrätta med problemet. Att använda spö leder ingenstans. Provat att rida din runda åt andra hålle? Och att inte galoppera på samma ställe varje gång eftersom det skapar förväntan och studs/bock? Rid gärna hästen i "öppen form" eftersom den då inte får samma kraft om den bockar alltså ganska högt huvud och tänk framåt.

2010-12-16 @ 11:00:41
Postat av: Elin Kellersson

Hej. Jag vill gärna komma med ett annat tips än att rida framåt eller att aktivera din häst mera. Prova att svänga runt henne. Runt, runt på en liten, liten volt kring hennes egen axel, det gör att hon hamnar ur balans och inte kan bocka eller studsa. Det är i alla fall något man kan göra lite då och då när inte framåtdrivning eller aktivering fungerar.

Kram

2010-12-16 @ 15:10:10
Postat av: Anonym

Troligtvis så "busar" hästen inte med henne. Hästar busar inte riktigt på det sättet, utan det är "dumheter" hon håller på med och det har säkert blivit mer och mer ju mer tiden går. Det har säkert börjat med en sånn liten sak som att hästen ex. inte står stilla vid uppsittning, eller "buffar" med huvudet vid tränsning, eller skrapar mycket med fram hovarna i stallgången. Alla sånna små grejer utvecklas så småning om man man inte får stopp på det.



En häst börjar inte helt plötsligt en dag stegra och "stutsa" -om den inte har väldigt ont någonstanns.



Mitt tips är att ta hjälp utav en duktig tränare eller skicka hästen på tillridning.

2010-12-16 @ 16:05:04
Postat av: Sara

Troligtvis så "busar" hästen inte med henne. Hästar busar inte riktigt på det sättet, utan det är "dumheter" hon håller på med och det har säkert blivit mer och mer ju mer tiden går. Det har säkert börjat med en sånn liten sak som att hästen ex. inte står stilla vid uppsittning, eller "buffar" med huvudet vid tränsning, eller skrapar mycket med fram hovarna i stallgången. Alla sånna små grejer utvecklas så småning om man man inte får stopp på det.



En häst börjar inte helt plötsligt en dag stegra och "stutsa" -om den inte har väldigt ont någonstanns.



Mitt tips är att ta hjälp utav en duktig tränare eller skicka hästen på tillridning.

2010-12-16 @ 16:05:49
URL: http://www.saraaandersson.devote.se
Postat av: ♥ Jenny ♥

Hästen kanske är för pigg & överladdad. Behöv kanske mer motion, som några skrivit, men kanske den också får för mycket eller fel sorts kraftfoder. Hästen kanske får foder med mycket energi i och det kanske den inte behöver...

Men svårt att säga, alla hästar är olika =)

Säger bara det jag vet av egen erfarenhet, men då är det ju också travhästar jag pysslar med och mina är väldigt känsliga på maten och motionen. Rätt motion och rätt mängd mat =) och den hästen som inte tävlar får inte mat med massa energi i, utan mer "bas".

2010-12-16 @ 16:20:33
URL: http://caspadia.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag hade en b-ponny som bockade som en jäkla galning med mig. Flög varenda dag. Visste inte heller vad jag skulle göra tills jag började rida framåt, gasa på så fort han fick för sig att bocka. Tillslut efter några månader så slutade han med det. EN dum vana i hans fall. Så framåt säger jag med!

2010-12-17 @ 00:04:21
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Mot=Misha och Tove

Eftersom det är ytterst sällan en häst dummar sig med flit så skulle jag först och främst ta en titt på hästens utrustning:

*Passar sadeln eller får hästen ont av den?

*Hur sitter tränset, hårt åtspända nosgrimmor kan skada mer än göra nytta dels på hästens kinder men även i munnen om du är hård i handen, då märker du inte om du är det eftersom att hästen inte har möjlighet att gapa och visa att de gör ont.



Sen skulle jag kolla över hästens foderstat, finns de havre inblandat i foderstaten skulle jag sänka mängden havre tillexempel, samma sak med bettfor.



Om hästen har överskottsenergi och är busig som du skriver så är mitt bästa tips att hålla hästen aktiv hela tiden, byt ofta övningar, mycke dressyrträning! skenkelvikningar, öppnor, slutor , tempoväxlingar så att hästen får annat att tänka på och glöm inte att det går alldeles utmärkt att rida dressyr även ute, super bra träning för er båda.



Jag tror på TID och TÅLAMOD! Har själv varit i din situation så jag vet att det kan vara förjävla kämpigt ibland och svårt att veta vad man ska ta sig till, men jag försökte alltid fundera över VARFÖR hästen gjorde som den gjorde och lösa det på den vägen. Är hästen osäker tillexempel är det värsta man kan göra ryta åt den då resultatet blir en stressad och ännu osäkrare häst, man ska alltid föregå med gott exempel och vara lugnt till häst :)



Om du rider för någon dressyrtränare är jag säker på att du kan få bra tips även där ifrån! :)



Lycka till!

2010-12-17 @ 16:39:26
URL: http://www.mot-ryttare.blogspot.com
Postat av: Lina

Mitt tips är som många andra att rida framåt. Men tänk på att hålla hästen syselsatt genom att arbeta med många tempoväxlingar. hela tiden!! och rörelser sidvärtes med mera. Lycka till !

2010-12-17 @ 20:07:11
Postat av: sarah

Mitt tips är, som jag såg att någon annan skrev, att snurra hästen. Dvs när hästen börjar lätta att du istället för att försöka driva den framåt som ofta leder till högre caprioller leder hästen till tex höger så den snurrar runt. Det gör att hästen tappar balansen och tappar fokus på sina dumheter. Men se till att vara snabb i beslutet och konsekvent. Detta använder jag mig alltid av när jag får lov att sitta upp på hästar med bustankar! Sedan måste man självklart kolla upp hästen så det inte är något fel på den!



Ett annat tips när hästen redan har börjat med bockningarna är att vara lätt i rumpan. Försöker du sitta tungt riskerar du att få ett riktigt skjut och flyga av. Försök stå lite i lättsits.

2010-12-20 @ 13:25:42
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: L

Att snurra runt hästen är inget bra förslag. En häst som beter sig som denna häst skall ridas som andra skrivit framåt - få framåttänk. Det är också svårare för hästen att få någon större kraft i sina krumsprång om tempot är högre. Framåtdrivning när hästen bockar, och upp med huvudet.

2011-01-05 @ 10:05:03
Postat av: Sara

Kan bara hålla med många föregående talare: Upp med skallen och rid framåt! Om huvudet är uppe och bakdelen är under hästen, kan den inte bocka. Och om den inte har ont så är det absolut mest dumheter och/eller en fråga om ledarskap. Hästen ska stå still när man håller på med den, det är det första steget i ledarskap. Flyttar hästen sig, flytta tillbaka den. Man måste behandla en häst med ett sunt förnuft, lite som i flocken, flytta på den, backa den, visa att du är ledare(man behöver inte vara dum, men om du ser hästar behandla varandra, så är det ganska tuffa tag, studera det så kan du se vad du kan göra), hästar förstår snabbt om man är konsekvent. Läs en horsemanshipsbok, och välj delar som du känner att du behärskar, lovar att din häst kommer att bli kanon. Först ledarskapp från marken, sen inga större problem från ryggen..

2011-01-14 @ 08:58:55
Postat av: Erika

hahah, alla har redan svarat så jag kommer bara med det här:

Fin blogg underbara hästar <3<3 Kolla gärna min blogg å lämna en kommentar! :)

2013-02-12 @ 20:59:28
URL: http://erikarider.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0