En riktigt bra clinic av MMB!

2009-10-30 | 11:37:34


 

Många är säkert otåliga på att få veta vad Meredith Michaels Beearbaum sa under clinicen, om ni inte redan läst det på andra hemsidor så ska ni få veta det nu!

Clinicen var uppdelad i två delar; Den första gruppen bestod av yngre hästar som hoppade upp till 120 ungefär, och den sista gruppen var "äldre" och rutinerade, och hoppade såklart högre! Det här var väl det enda dåliga med clinicen tycker jag, för den sista gruppen var i princip en upprepning av den första; Exakt samma påminnelser från Meredith, exakt samma uppvärmning, exakt samma bana. Mellan de olika grupperna så var det en 45 minuters paus så de kunde åtminstone ändrat bana...

Uppvärmningen gick ut på att ryttarna skulle rida sina hästar mycket framåt, samla några steg, och sedan fram igen, detta fick ryttarna jobba med i både trav och galopp. Meredith ville ha hästarna ganska höga i formen, en skimmel gick och såsade med huvudet alldeles för långt ned, vilket medförde att den knappt arbetade med bakdelen. Meredith tipsade ryttaren om att "styra upp" formen genom att lyfta lite på ytterhanden, så att hästen kunde återfå sin balans på alla fyra benen. Samtidigt poängterade hon att dagens ryttare var för fokuserade på var hästen hade sitt huvud.


Inte jag som filmar, hittade den på YouTube! Magnus Gällerdal som hoppar

Innan alla fick börja hoppa bana så skulle dem rida en "touring", det vill säga visa hästen hinderna i den ordning som man skulle hoppa dem. På det viset fick hästen vänja sig vid hinderna och ryttaren kunde gå igenom sina ridvägar. Hon var väldigt noga med att ryttaren inte skulle mana på hästen utan allt skulle gå lugnt och stilla till, ryttaren skulle bara sitta och invänta hindret.

Jag var faktiskt lite skeptisk till denna clinicen, dels för att andra clinics jag varit på har varit urusla och dels för att jag, som jag sagt tidigare, inte är något större fan av Merediths ridstil. Men, den var faktiskt ganska sevärd! Det var mycket grunder som repeterades, men väldigt intressant att höra på eftersom det är sånt som man lätt "lämnar bakom sig".


Ni kan läsa mer i denna artikel:
Hästmagazinet

Någon annan som var där? Vad tyckte ni om clinicen?

Postat av: jenny

hehe nä eller hur utan den så blir det tyvär ingen ridning, så kallt. Fast man kan inte göra ett hårdare pass i den för då rinner det om en efter, sååå varm är det =P

2009-10-30 @ 12:04:14
URL: http://jbostrom.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag var där, och den var mkt bra! Man lärde sig jättemkt av att bara lyssna. Bilder från clinicen finns på min blogg för alla som är intresserade! :)

2009-10-30 @ 17:41:10
URL: http://thoressons.blogg.se/
Postat av: sandra

Jag var där och älskade clinicen. Kanske för att jag rider för Annsie och gillar det systemet? ; )

På det där med Talang Skåne ansökan så kan du nog söka på 16 ålderns resultat, du är ju det i år? Det borde du kunna. Sen tror jag inte det har någon betydelse med vem du söker, ta Tage eftersom det är honom du skall använda i programet isf ;) Hoppas vi ses på uppridningen!

2009-10-30 @ 22:04:09
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: Anonym

heej din blogg är jättebra besök gärna min och kommentera gärna och säg vad som ska förbättras ha det bra/emma



2009-10-31 @ 12:33:53
URL: http://emiu.blogg.se/
Postat av: Madde

Jag va där :)

Blev väldigt inspirerad, det va helt klart värt att åka från stockholm för.



/Madde

2009-10-31 @ 12:47:58
URL: http://sjobergs.blogspot.com
Postat av: Melinda

sv. jag kollade inte direkt så noga på nån som gick förbi, bara delade ut lappar xD iaf kul att "träffats" irl

2009-10-31 @ 19:42:47
URL: http://munderstreckn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0