Svar på era frågor!

2009-08-20 | 18:55:58

Denna frågestunden kan nog vara med i Guiness Rekordbok som världens längsta!... Här kommer mina svar på de frågor som inte användes till inlägget under:

Hur blev du intresserad av hästar?
Hästar har alltid funnits i mitt liv, så intresset var som medfött! Min mamma är själv intresserad, och har haft hästar sedan hon var tonåring. Självklart fanns det hästar på vår gård redan innan jag föddes, däribland min egna egna shettis Metti som jag red på! Så hästar har jag haft kontakt med i 16 år, och kommer ha det hela livet ut.

 
Bild 1: Min kusin Fanny och jag på en av våra shettisar Dorina. Detta var på "Lilla Hubert" som mamma anordnade.
Bild 2: Susanne och jag på mammas egna uppfödning Ikaros.

Varför startade du bloggen? :)
Jag ville ha någonstans att skriva av mig om både träningar och tankar kring hästlivet. Jag trodde faktiskt inte att det fanns såhär många hästbloggar, eller att jag skulle få så bra respons!

Vad är det bästa med att leva "Livet på Lindgården"?
Hihi, oj! Det är inget speciellt annorlunda liv, ett helt vanligt liv med hästar, som alla andra hästtjejer lever. Men jag förstår ju att jag har det bra ställt jämfört med vissa andra, jag har egna hästar, eget stall, hästkunnig mamma... Det bästa med att leva "Livet på Lindgården" är nog friheten! Att bo på landet har fler fördelar än nackdelar, och att känna sig fri och lugn gör det extra roligt att vara med hästarna!

Vad har du för hästar? Berätta lite fakta om dom :3 Alltid kul att veta.
Jag har berättat lite om dem under "Mina hästar", som du kan trycka på i headern. Fast jag har förstått att de inte fungerar att se på för alla?

Lindgårdens Amber: 4-årig Halvblod/Nordsvensk-korsning, ser ut som ett maffigt halvblod! Håller på att ridas in.
Liva: Min mest aktiva tävlingshäst just nu. 20 år, letar efter en ersättare så att hon kan trappas ner till pensionär. Hoppat 150 i Danmark som ung, gått 110 med mig, mer håller hon inte för.
Tartuffe: Min gamla D-ponny, 22 år. Beter sig som 5 dock... Köpte honom när jag var 9 år, så det är han som jag har lärt mig rida ordentligt på.
Preston: Får jag rida några gånger i veckan åt Maria Eldh-Kjellson. 7 år, Svenskt Halvblod, sent tagen. Hoppas på att han är en riktig stjärna då han har fått bra lovord! Läs mer om hans utveckling här.

Hvordan hester har du og hva betyr de for deg?
Vilka hästar jag har står ovan, men jag tänkte svara på vad de betyder för mig! Alla betyder såklart mycket, men eftersom jag satsar på att komma upp i klasserna så betyder nog Preston mest... Han är framtidshoppet.

Hvilken hest har betydd mest for deg og hvorfor?
Följdfråga. Liva har faktiskt betytt allra mest för mig! Med henne har jag haft kul, fått bra förutsättningar när jag gick upp till stor häst, och hon är verkligen en läromästare ute på tävlingar!

Du skrev att det inte var dina hästar, vems hästar är det?
Hur kommer det sig att du rider dem?
(Jag antar att du syftar på det här inlägget?)
Preston tillhör Maria Eldh-Kjellson. Maria är även hon medlem i Österlens Ridklubb, och råkade höra mamma när hon sa att jag behövde en ny hopphäst. Maria behövde hjälp med Preston, så därför blev det så att jag fick rida honom! Liva är hälften mammas och hälften Susanne Hallgren's. Susanne är en gammal vän som har ridit mammas hästar. Susanne har alltid haft Liva som sin egen fram tills hösten 2007, då hon väntade barn. Därför skulle jag hålla igång Liva under tiden.

Vad vill du göra i framtiden?
Allra helst vill jag ha hästar som jobb, som proffsryttare! Annars går det bra med något annat hästinriktat jobb...

Framtidsplaner?
Kämpa, kämpa, kämpa. Jag tänkte satsa stort vid 18 års-ålder, tills dess ska jag slipa både mig själv och mina yngre hästar, även jobba lite hos andra tävlinsryttare. Du kan läsa mer om mina framtidsplaner i det här inlägget!

Har du pojkvän?
Nope.

Rider du för någon tränare isåfall vilken/vilka?
Ja, fast inte så ofta (med mina egna). Mamma brukar träna mig ibland. Ibland dressyr för Katarina Jönsson som jobbar på Österlens Ridklubb. Ibland Elin Jeppson som är med i Team Agria, men inte så ofta längre eftersom hon har fullt upp med sina egna hästar. Hoppning ibland för Ulrika Trägårdh. Innan Preston blev opererad så tränade jag honom i hoppning varannan vecka för Christer Ewesson, en gammal svårklass-ryttare.


Molle och Julia på en gammal träning för Ulrika Trägårdh

Rider du helst hoppning eller dressyr?
Jag gillar att kombinera dem båda genom markarbete/gymnastikhoppning. Hoppning är ju min personliga favorit, men jag vet hur viktig dressyren är för att prestera bra ute på tävlingar.

Kan inte du lägga ut bilder och beskriva alla hästarna på gården?
Det har jag skrivit i ett gammalt inlägg, här kan du läsa om det! Dock så står inte Exklusiv Gelg och Pysen kvar, istället har vi en foderponny till Julia här; Smilla (Som ska åka hem om några veckor).
Postat av: naomi/freja

jag heter också freja fast jag gillar inte hästar :(

2009-08-20 @ 20:46:30
URL: http://angelicanaomi.devote.se
Postat av: molle

Åh de e ju lilla Alice:)

2009-08-20 @ 22:10:49
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Molle: Ja, det var tider det! :)

2009-08-20 @ 23:01:28
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: molle

ja de var de verkligen:)

ska kanske hälsa på henne på söndag!

2009-08-21 @ 13:34:52
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Molle: Vad kul! Hur går det för henne med de nya ägarna, tävlar dem?

2009-08-21 @ 14:21:45
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0