Tävlingsutstyrsel á la Freja!

2009-08-23 | 19:05:11

Att leta tävlingskläder är något bland det roligaste som finns! Utstyrseln speglar så väl hur man är som person; Märkesgalen, klassisk, "bryr-mig-inte"...

MINA GYLLENE REGLER:
 Se inte ut som alla andra, stick ut, var galen, vad man nu vill kalla det!
 Matcha!

Jag har alltid hatat att se ut som alla andra, göra som alla andra, det är inget för mig! I vissa fall kan det till och med vara så att jag avstår från att ta på mig vissa saker just för att alla andra har det, trots att jag kanske egentligen tycker att saken är skitsnygg. Jag gillar att sticka ut från mängden och vara lite egen. Tänka själv och vara självsäker med det man gillar, inte köpa något bara för att alla andra har det.


Min favoritkombination änsålänge! Olivgrönt med fuxhäst kan inte gå fel.

För vissa är "märkessaker" ett absolut måste, någon statussymbol. Om Kingsland hade designat en rosa grishjälm med knorr där bak, så hade dem ändå köpt den, just för att det är Kingsland... Visst, ibland är det kul att köpa någon dyr märkessak om den är extremt snygg, t.ex. John Whitaker-hjälmen som jag i flera år har spanat in. Men överlag så tycker jag att det här med märken är överhypat, varför skulle man se coolare ut med dyra saker från topp till tå? Man kan se precis lika dum ut ändå, som någon med "billiga" kläder.


Rött på en skimmel är också en hit!

För mig sitter inte "statusen" i märket, inte ens i några som helst kläder faktiskt, utan först och främst i hur väl man rider! Kläderna kan inte påverka hur bra eller dålig man är i sadeln, och hästen bryr sig inte om du har en grå trasa eller välskräddade guldbyxor på dig.
För att komma till saken, märkeskläder behöver inte vara snyggare än "vanliga, okända" kläder, och är absolut inte bättre på något vis!

Matchningen då? Jag är match-galning! Allt ska matcha, t.o.m. bettet och stigbyglarna... Vilket jag själv håller med om att det är en överdrift, som jag håller på att jobba bort (Och lyckats ganska bra på senaste tiden!). Det jag går efter är framförallt att kavajen och schabraket ska ha helst samma färg, eller matcha med någon annan kavaj som jag har. Trots att jag gillar "galna" kläder så håller jag mig ändå ganska klassisk, GPA Speed Air och TreTorn skulle jag aldrig ta på mig (Jag hoppas att ni som har dem inte tar illa upp, de är inte min stil bara...)! Att ha en vanlig svart kavaj med ett helvitt schabrak är inte heller i min smak, jag vill ha färger!


Flughjälmen, inte min favorit precis...

Slutligen, det som krävs för att se snygg och "proffsig" ut enligt mig är en prydlig stil, såväl kläderna som uppförandet ;) Kom ihåg att framgångarna inte sitter i kläderna på varken dig eller hästen.

Vad har ni för typisk tävlingsstil?
Postat av: Linnea

Jag köper alltid märkesridkläder, inte för att det alltid är snyggare än billigare alternativ.. Utan för att det är bättre kvalité & grejerna håller längre! Jag har ett par läderstövlar från Cavallo som jag haft i 6år, det är inte en skråma på dom! Jag kör alltså på kvalité för att spara pengar i längden :)

2009-08-23 @ 19:25:49
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: KJELLSON KAJSA- Min ponny & Jag

haha den hjälmen tkr jag är fuul xP



har typ ingen...när man rider dressyr så tkr jag att de ska vara me´r "klass" men i hoppningen håller jag helt med om att de ska matcha och helst vara lite "galet" elr va man ska säga xD

2009-08-23 @ 19:56:22
URL: http://kjellsonkajsa.blogg.se/
Postat av: KJELLSON KAJSA- Min ponny & Jag

SVAR: Haha okej..är ser man ;)

2009-08-23 @ 19:58:12
URL: http://kjellsonkajsa.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jag håller med dig helt och hållet, märkes kläder är överskattat, jag har hellre råd att köpa 3 olika hjälmar en 1 för det 5 tusen.. Och jag tycker inte heller att tretorn stöveln är snygg och inte heller speed air hjälmen, och det faktum att tretorn stövlarna verkar gå sönder stup i kvarten för alla gör ju inte heller att man blir direkt sugen på att köpa det :P



Jag är vill gärna vara stilren och rätt tråkig kan nog många påstå, jag trivs allra bäst i Svart, grått silver och vitt, just nu har jag ett par vita ridbyxor med svart skoning, svart schabrak med grå .. eller är den kanske vit paspoal, svart irh hjälm ett par mountainhorse ridstövlar med snörning och ny kavaj ska inhandlas då min gamla var grå och jag vill ha svart nu :P'



Bra inlägg =)

2009-08-23 @ 20:28:46
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Evelina

Ja absolut, sen hur kul är det att köpa samma saker som ALLA andra har ? Typ KL kläderna, eller Kyra ridbyxor, roligt när man kommer på träningar och ALLA har samma kläder :P?



Tack, har gått och funderat på det hela dagen och det är verkligen något som irriterar mig,.. :/

2009-08-23 @ 20:55:34
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Linnea

Njae.. Innan hade jag sånna billiga ridbyxor för några hundra & dom gick fasen sönder bara man hoppa upp på hästen typ :S Till sist tröttna mamma & vi började köpa dyra ridbyxor istället & det har jag fortsatt att göra! Mina första Cavallobyxor är fortfarande hela efter flera år.. Nu köper jag bara nya för att jag vill :P haha



Sen har jag en charles owen hjälm & den har jag använt i princip varje dag i 1½år, det enda som syns på den är att lädret på hakbandet blivit mörkare.. så jag håller på märkena ;) haha

2009-08-23 @ 21:00:56
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: jenny

Bra inlägg! Tycker ibland att märkeshysterin går lite för långt, jag skulle tex aldrig köpa ett schabrak för 1000 kr, men vissa saker som stövlar, byxor och sådant som slits lätt tycker jag man kan lägga lite pengar på, oftast så är det ju bättre kvalitet på märkesgrejerna.

Mår så dåligt när jag va ute och tävlade förr när ryttare smyckar ut sig själva och hästarna med det dyraste, men så kunde dom ändå inte rida, som om det skulle sitta i kläderna liksom :P



Bra inlägg!

2009-08-23 @ 21:22:23
URL: http://jbostrom.blogg.se/
Postat av: KJELLSON KAJSA- Min ponny & Jag

SVAR: Ja man kan ju göra de lite roligt ändå ;D

2009-08-23 @ 21:40:37
URL: http://kjellsonkajsa.blogg.se/
Postat av: Alexandra - VADFANSKAJAGHETA

Hejsan:)



Ville bara tala om att jag e tillbaka med bloggen igen efter ett oplanerat sommaruppehåll och eftersom jag har dig på bloglovin så hoppas jag att du börjar kika in hos mej igen och ifall du kanske tagit bort mej eller så så får du gärna lägga till mig igen.

Hoppas du haft en superbra sommar.

kram:)

2009-08-24 @ 02:33:51
URL: http://vadfanskajagheta.webblogg.se/
Postat av: caroline

Jag skulle aldrig köpa något bara för att det är ett visst märke men däremot så tycker jag oftast att det dyraste är snyggast och vad gäller läder så är det dyrare i bättre kvalité. Jag tycker inte ens att det är roligt att smörja skitläder. Jag tycker det är kul med märkessaker inom ridsporten men när det kommer till mina egna vardagskläder bryr jag mig inte lika mycket.

2009-08-24 @ 14:37:03
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Veronica

Men ofta är det ju så att dyrare märken håller en bättre kvalité än billigare. Bara för att man har dyrare märken så behöver det inte betyda att man vill visa "status". Jag köper för att det är snyggt och håller en bra kvalité :) Har tex ett träns som min mamma köpte dyrt, det är fortfarande fint efter 16 år!

Men visst finns det dom som köper bara för att visa status, men alla gör inte det :)

2009-08-30 @ 14:06:12
URL: http://veronicasroka.blogg.se/
Postat av: Johanna

jag köper det jag själv anser är fint & gärna lite annorlunda. Jag ÄLSKAR att sticka ut och inte vara en i mängden, & givetvis ska det matcha. Sen så tycker jag att jag har en snygg ponny också vilket många även säger till mig, så att han syns & att jag har lite utstickande kläder gör allt till en rolig grej. Sen ska ridningen även vara fin, vilket man hela tiden jobbar på för att blir bättre. Men märkessaker vet jag inte, jag använder mest schabrak från Hööks, köpte ett oranget Begagnat Scapa & det mesta av min utrustning har jag själv betalat. Såsom ridbyxor, stövlar, hjälm, schabrak.

Spana gärna in bloggen, jag följer din varje dag :D

2010-01-04 @ 23:14:49
URL: http://johannagrant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0