Tävling igen

2009-07-03 | 17:26:30



Återigen hemma från tävling!
Det gick sådär resultatmässigt på Tuffe idag, han är en antingen-eller-ponny; Antingen har han eld i baken och hoppar allt med snabbast tid, eller så är han helt enkelt inte på hopp-humör och gör onödiga lat-stopp, och idag var han alltså inte riktigt på humör!


Julia/Hootch och jag/Tuffe



Jag tyckte att jag fick upp honom bra i tempo på framridningen/-hoppningen och till första hindret inne på banan, men tydligen inte tillräckligt eftersom han tvärtstannade direkt... Sedan var han lite motvillig på framförallt alla oxrarna, och tänkte stanna på oxer nr. 2. Som tur var var jag ganska snabb till att reagera och pressade över honom i ett "Preston-hopp" (Hopp från stillastående, rakt upp i luften. Unghästhopp) och därmed rev han bakre bommen. 1 tidsfel drog vi på oss också.

80-klassen:


Men jag är inte besviken, Tuffe tävlar jag ju mest för att det är så kul, plus att han fortfarande är fräsch och tävlingsglad! Han är ingen lätt häst att få runt en hel bana, vare sig han är på humör eller ej, det gäller att ha ett riktigt bra grundtempo, ständigt hålla om så att han inte kan smita och använda rösten, vilket jag inte gjorde. Så jag är otroligt nöjd över att jag lyckades få runt honom hela banan! Och den 3:e oxern hoppade han ordentligt...


Ordentligt hopp på 3:e oxern! Och en söt liten kulmage som hänger ut efter sadelgjorden...

Dessutom är jag väldigt glad över min lillasyster som idag gick 0:a på sin C-ponny Hootch, och dessutom fick gå in på prisutdelning! Det var evigheter sedan han gick felfritt, alltid utvägrad eller 4 fel... Men idag tipsade jag henne om att ha en ordentlig galopp på honom, precis som Tuffe måste ha, och då hoppade han som en gud! Så det var riktigt roligt.

Julia och Hootch i LD, 70 cm:



Hästarna fick ha handdukar doppade i kallt vatten på sig, för att svalka sig lite i värmen!

Vi båda strök oss dock från LC-klassen. Det var 29 grader varmt, så både hästar och ryttare var helt snurriga och svettiga, plus att vi i så fall skulle ha fått väntat i minst 1 timme innan det var vår tur, vilket självklart inte hade varit något problem annars men i den värmen och utan skugga så var det outhärdligt! Nej, vi var alla ganska lättade när vi körde hem med alla bilrutorna nere...

Förresten, alla filmerna från Livas tävling igår är nu uppladdade och finns längst ner i inlägget!
Postat av: Lisette

fan då :P jag såg er rulla iväg med transporten en liten stund efter vi kom dit :P



hon jag var där med valde att rida båda klasserna men där var inte så lång vänte tid emellan för henne.. men det var märkbart att värmen tagit hårt på både henne och hästen trots våra tappra försök med blöta kalla handdukar ^^ värmen var hemsk och jag hoppas att smhi har fel om vädret imorgon! 25-26 grader och 1 m/s :'( jag ska JOBBA från tre till 00.00 >.< stackars mina hästar :(

2009-07-03 @ 18:01:04
URL: http://zettes.blogg.se/
Postat av: Lisette

Svar: haha joo.. där var faktiskt jättemånga som eftyer första starten sade <stryk mig från nästa! det är för varmt / han vill inte det är för varmt / han/hon orkar inte mer.... och inte en UNS skugga :(

2009-07-03 @ 18:57:28
URL: http://zettes.blogg.se/
Postat av: Kattis

Gud så söta ponnisar! =) Den på filmen såg ut att hoppa fint :) hihi ^^ Båad hoppbilderna på Tuffa var super fina! :D



Svar: Tack för att du svara! =)

2009-07-03 @ 19:25:07
URL: http://kattjis.blogg.se/
Postat av: Elin

Åh så söta ponnyer! Blir lite sugen att tävla ponny igen, den tiden är så himla rolig!

2009-07-03 @ 21:32:53
URL: http://fornbrandt.webblogg.se/
Postat av: Elin

Svar: Ja det är ju det! Jag är arton och sålde min ponny för ungefär ett år sedan. Du?

2009-07-03 @ 22:48:05
URL: http://fornbrandt.webblogg.se/
Postat av: Hanna

ooo att du orkade vara ute och tävla idag! synd bara att det inte gick så bra. men som du skriver, gör det ju inget, bara man har kul...



nej, tyvärr blev hon inte struken... hon klarade sig rätt bra faktiskt, bara något tidsfel... tur det, för jag hade ingen lust att ge henne en rosett i alla fall! hehe...

2009-07-03 @ 22:50:57
URL: http://hpsdagbok.blogg.se/
Postat av: Anna

Måste bara säga: Vilken härlig dialekt domaren hade! ;) hehe.



Det ser ut som om Tuffe gör lite som han vill. Bara du får han mer eftergiven och mer energi i bakbenen och visar att det är du som bestämmer, så kommer det säkert att gå galant tror jag :) Söt är han!

2009-07-03 @ 22:56:24
URL: http://soockertoopp.blogg.se/
Postat av: Bea

Svar: Haha, ja det tycker jag verkligen! :) Helst nu när jag fått veta att du är så ung också! Snacka om att kunna så mycket då!! Fortsätt så bara! ^^

2009-07-04 @ 12:29:42
URL: http://thelifeofbea.blogg.se/
Postat av: Elin

Svar: Okej, ja då har du ju ett tag kvar ;-) Åldersmässigt i alla fall.

2009-07-04 @ 12:37:18
URL: http://fornbrandt.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0