Från rött till blont till lite mörkare

2012-11-05 | 10:28:00
 
 
 
Kommer ni ihåg tiden när jag var rödhårig? Jag gillade det faktiskt, men det var snyggast på sommaren när man blev lite brunare och utväxten var urjobbig. Jag tröttnade på att det såg onaturligt ut efter ett tag, men som nog de flesta tjejer vet så är det ett rent helvete att få bort röd hårfärg! Jag tror det tog mig ett halvår att få en någorlunda normal hårfärg igen, och då var det myyyycket färgning och blekning som vi sysslade med. De första gångerna vi blekte det blev det bokstavligt talat brandorange och kycklinggult. Mamma försökte övertala mig om att det såg fint ut, haha... 
 
 
Sedan dess har jag varit blond, och nu mellanblond (ljusbrun). Mellanblond är min naturliga hårfärg så tanken är att ha den här färgen tills mitt eget hår växt ut, och då ska jag MAX göra lite slingor här och var om jag vill fräscha upp det. Tänker aldrig mer experimentera sådär med hårfärger, min stackars hårkvalitet är inte vad den en gång varit nu heller. Jag älskar min nuvarande hårfärg, trivs nog bäst i lite mörkare färger -det tar fram min hudton och ögonfärg bättre än det blonda.
 
 
På den här långa resan av hårfärger har mitt hår slutat ta till sig hårfärg, eftersom det är så överpreparerat redan. Därför är det viktigt att använda schampo och balsam för färgat hår, annars trillar större delen av färgen av direkt. En frisör som jag var hos använde Goldwells produkter, så de använder jag för tillfället och tycker att de är superbra. Jag har dock börjat titta på lite torrschampo nu, det sliter ju på håret och hårfärgen om man ska tvätta det varje dag.
 
Använder ni torrschampo? Någon som gjort en lika långdragen hår-resa som jag?
 
Postat av: Victoria

OMG Freja, du skulle bara veta vilket helvete jag går igenom med mitt hår! Jag färgade mitt hår mörkt i ett år tills det blev svart, sedan Mars i år har jag försökt få bort färgen och tillbaka till min vanliga hårfärg. Nu 6 månader senare har det lyckats bli lite brunare. Mörkblond är min vanliga hårfärg och det kommer ta minst 6 månader tills jag är där igen.

Det är ju jätte dyrt att gå till frisören och jag är inte beredd på att betala 4-5000 kronor. Jag har blekt och slingat, tonat och väntat på att håret ska växa ut. När detta är över ska jag aldrig mer i mitt liv permanent färga håret igen.

Jag tvättar håret varannan dag och har torrschampo varannan. Eftersom mitt hår är så överbehandlat blir det lätt torrt om jag tvättar för ofta, så torrschampo rekommenderar jag starkt. Även olika oljor i håret för att stärka hårstråna och hålla det i en bra balans så det inte blir för torrt. Och massa massa hårinpackningar! :-)

Svar: Det låter som min lillasyster, hon färgade också håret brunt tills det såg svart ut. Nu vill hon ha ljusare i en naturlig färg, men det är rött för tillfället :p Visst är det dyrt att gå till frisör, vissa gånger tycker man dessutom att man hade kunnat göra det bättre själv ;o Jag tror nog att alla tjejer måste gå igenom en hårfärgsperiod innan de inser att naturligt ser snyggast ut, haha :p

Tack så jättemycket för att du delar med dig om hur du brukar göra! :D Mitt hår är också väldigt torrt så tar mer än gärna råd från andra med samma problem :)
Freja Lindskog

2012-11-05 @ 11:30:32
URL: http://flyingchanges.blogg.se
Postat av: jenny

Jag använder torrschampo emellan åt, försöker att hålla mig till att tvätta håret med schampo varannan till var tredje dag. Torrschampot gör ju en uppfräschning snabbt men inget som jag skulle rekommendera istället för att duscha det. Om ditt hår är vant vid att bli duschat med schampo varje dag så kommer det ta ett tag innan det vänjer sig att bli tvättat varannan till var tredje dag, men det är bara att stå ut!

2012-11-05 @ 13:09:15
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se
Postat av: Emma Elfstrand - hästblogg

Oh yes! Gjorde ju "misstaget" att bleka mitt mörkbruna hår till helblont. Som tur är så har jag väldigt bra hårkvalitet och tåligt hår, men det märks att det har slitit på håret ändå och precis som du så vill mitt hår inte suga åt sig färg numera. Ska slänga i två paket röda toningar om några veckor, så det ska bli spännande att se hur det blir ;)

Svar: Det allra störigaste är ju att det blir helt burrigt och stort efter att man duschat :p Kommer ihåg innan man började med allt skit till håret, då var det så fint och blev spikrakt efter självtorkning. Nu måste man använda plattång för att få det fint, vilket i sin tur gör det ännu mer slitet... :pOh, spännande! Du får visa hur det blir sen! :D
Freja Lindskog

2012-11-05 @ 13:10:10
URL: http://elfstrands.se
Postat av: Caroline Nilsson

Haha och jag som aldrig någonsin vågat färga mitt. Jag provade att tona det brunt en gång men det blev farmors-grått och jag fick tvätta mitt hår i flytande tvål i över en vecka för att lyckas få en någorlunda accepterad hårfärg.
Nu har tack och lov mitt egna blonda hår växt ut igen och jag står i valet och kvalet om jag ska våga färga det brunt..haha sicka problem man har!

Svar: Du ska vara glad att du aldrig vågat! :D Jag hade lätt tagit toning om jag var du, mycket bättre om man ångrar sig plus att det är bättre för håret :) Jag använder Loreals casting creme nu när jag vill bättre på färgen lite, tycker den fungerar bra. Mörkblond tror jag det är. Just den färgen är dock en "naturfärg", så om man har blont, ofärgat hår kan jag nog tänka mig att det blir grått. Man får nog välja en med lite röda pigment om man vill ha en fin brun nyans :)
Freja Lindskog

2012-11-05 @ 16:43:29
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Maja

I hear you sister! Haha!
Jag fick ju en snilleblixt i höstas och gjorde mitt ljusblonda hår MÖRKbrunt en kväll helt själv, haha!
Det blev rätt ballt eftersom jag har mörka bryn och fransar, men då jag aldrig färgat mitt hår förut och det är larvigt glansigt av naturen var det svårt att få färger att fästa... Då började jag göra det rödare och rödare tills jag fick det till en riktigt Engelsk-rödhårig-färg. Trivdes super i den färgen och då gjorde det inget att lite blonda slingor smög sig fram efter ett tag..! Det tog lång tid innan jag var redo att ge upp mitt ginger-hår!

Sen när jag väl bestämde mig tog jag bara en ljusblond färg och färgade det två gånger (fortfarande själv, haha) och vips var det ljusblonda jag tillbaka! Det är liiite gulare i underhåret än mitt naturliga fortfarande, men det blir bättre för varje dusch, så jag har is i magen ;)

Mitt hår är ju så sjukt långt just nu att jag varken orkar eller vill tvätta det varje dag, och mitt hår mår lika bra som någonsin. Glansigt och mjukt och inte en kluven hårtopp så långt ögat når ;)
Jag fattar verkligen inte varför mitt hår mår så jäkla bra, jag har aldrig tvättat det med fina/bra schampoon och har det ju nästan jämt i hästsvans vilket borde slita på det mer än det verkar göra..? Visst får det sig en inpackning ibland, men jag är verkligen inte noga med det =O

Har använt torrschampoo någon gång eftersom mitt hår uppe vid huvudet vill fräschas upp oftare än håret nedanför midjan, haha! Jag tycker det funkar jättebra, speciellt på oss blonda/ljusare ;)

Svar: Åh ja, har nog sett bilder från den tiden på facebook! :) Det var fint, men ditt naturliga blonda är minst lika fint också! :) Vissa har väl bättre hårkvalitet, hade jag också en gång men mitt gav upp till slut... :p Det blir dock bättre och bättre igen.
Freja Lindskog

2012-11-05 @ 21:31:48
URL: http://confessionsofanequestrienne.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0