"Är Tage verkligen så svårriden?"

2010-05-05 | 19:28:22


Sophia om Whole lot of information:
Du säger allt som oftast att Tage är svårriden, vad är det som gör att han är svår? Eller sitter det i huvudet på dig?

Tänkte att det här ämnet kanske kunde vara intressant att ta upp då säkert många av er undrar vad jag menar när jag säger att Tage är svårriden. Ni hör/läser/ser om så många som åker ut och tävlar 130 på hästar som de haft i 1 vecka, jag tror faktiskt inte att det skulle fungerat på Tage -Han är svårare att klara ut än så. Så nej, det sitter inte bara i mitt huvud.

Till en början kan vi klargöra dessa saker:
1. Tage blev inriden och tävlad i dem högre klasserna av en man.
Även om man inte kan tro det så är det faktiskt stor skillnad på häst och häst, beroende på om det är en kvinna eller man som gjort störst "inflytande" på deras liv. Han ÄR också mer av en kill-häst eftersom han är så stor och lång att rida ihop, krävs mycket styrka av ryttaren.
2. När jag fick hem Tage hade han bara blivit riden sporadiskt i minst 1 år, så det blev lite till att "börja om" med kondition/muskler/lydnad.

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig när jag ska berätta om detta, "macho" skulle passa väldigt bra in på Tage. Han vill liksom spela lite hård och cool, ger sig ALDRIG! Först och främst så är väl det svåraste att han är så stor och lång i kroppen, han tar gärna chansen att utnyttja detta in i det sista. Till råga på allt så är han ju väldigt högställd och spänner gärna upp nacken så högt det går när han känner att han inte vill eller blir överraskad. Han är också ganska "bestämd" i sin mun, jag får ofta känslan av att han gillar att länga ut halsen så mycket han kan och blir sedan okänslig i munnen -bara för att han kan. Då kan man sitta där och dra utan att han rör en fena, känns lite som att rida på en mur.

Egentligen skulle man kunna säga att han är en riktigt bra läromästare, för jag lovar er -När man kan rida denna häst perfekt så kan man nog stolt kalla sig för fullärd! Detta är självklart jättebra för min utveckling, men man kan lätt bli lite nedslagen och irriterad ibland då man vet att en "vanlig" häst hade ställt upp i vissa fall, men inte Tage. Han kan gå som en åsna bara för att man har ena handen några millimeter för långt ut, så fort man rättar till det så POFF -Går han som en dröm i några sekunder innan något annat minimalistiskt ryttarfel inträffar. Man kan säga att han är perfektionist... :p Som sagt, jättebra i längden men han är verkligen som en regelbok på 10 000 sidor som måste följas till punkt och pricka, och det är kanske inte alltid så lätt att känna till alla dessa när man endast är 17 år... ;p

Så med svårriden menar jag inte att han är koko i huvudet, även om jag har fått höra att han lätt tar åt sig rollen som ledare om man tillåter honom. Han är en otroligt tuff häst som kräver perfekt ridning i perfekt tajming. Han är mer än bara en "hoppmaskin", han har så stark personlighet och vilja så det krävs att man verkligen lär känna honom från grunden och lär sig vad det är han trivs med innan man kan förvänta sig att han kan ställa upp lite -Inte ens då tror jag att man kommer kunna lita fullt ut på honom, han är bra på att luras och har många spöken i hjärnan... :p Sen är det klart, en som jobbat som beridare i 40 år skulle säkert kunna lära sig rida honom snabbare än vad jag gör men som sagt, jag är 17 år och har mycket kvar att lära.

Jag känner att jag har kommit innanför hans skal nu och har på ett ungefär lärt känna honom, men det krävs mer ridning och rutin av mig innan jag kan rida honom som jag vill. Jag är ju också perfektionist och envis så vi kan väl säga att dem få stunder jag sett/känt honom arbeta som han ska -Det är dem som driver mig till att fortsätta leka katt och råtta, haha ;) Dessutom är har han en riktigt härlig humor just på grund av hans starka personlighet! :p

Postat av: Boråsryttaren

Jag köpte min häst av en man som red honom. Och han måste man också vara noggrann.

Så jag vet precis vad du menar. Det är stor skillnad mellan en Man och en Dam häst :P.

Och min häst är svår riden herregud vad jag har gråtit i bland för att det inte har funkat. Man måste kämpa in i det sista och aldrig ge upp.

Och jag har lärt mig super mkt :)

och jag är bara 15 år :P

2010-05-05 @ 19:59:03
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: Anni

Det är verkligen skillnad mellan en man o damhäst. Hjälper min kusin med hennes häst i dressyren, o denna hästen är inriden av en man(dock är han dålig på o rida:( ) så jag o min kusin som bara är 160 vardera har ju vääldigt jobbigt! Sen att "inridaren" inte är något vidare duktig och bara suttit i munnen på hästen har gjort det ännu värre! :( menmen hästen utvecklas o blir bättre o bättre =)

o fy f-n va man lär sig på dessa hästar som man måste rida HELA TIDEN! :) hade en sån ponny, han var inte lätt men nu kan jag rida i princip alla hästar bra, alla som jag hjälpt är iaf nöjda :D Så alla tårar o all svett ger resultat tillslut! :D

2010-05-05 @ 20:38:34
Postat av: Tove - Ridsport, foto och vardagsliv

Min ponny låter lik Tage. Jag får ingenting gratis, min ridning måste vara perfekt för att allt ska funka ;p Sen är det förstås skillnad mellan en ponny och en stor häst men i alla fall.



Hoppas att allt fortsätter att gå framåt för er!

2010-05-05 @ 20:46:27
URL: http://londoninmyheart.blogg.se/
Postat av: warnmark -häst&fotoblogg i ett!

Inte för att hon som skrev kommentaren kanske menar det, men jag hatar människor som tror att ens hästar är lätta att rida fast man sitter där och kämpar som en dåre. Haha

2010-05-05 @ 20:49:34
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Jag förstår mig inte riktigt på frågan som läsaren ställde, lite som om det inte skulle finnas svåra hästar där ute. Det är rätt självklart att det finns hästar som är lättare än andra, precis som det finns människor där ute som vissa inte står ut med att vara med. Sedan kan ju detta variera mellan olika ryttare på samma häst.



Själv rider jag ett sto på 13 år som jag inte riktigt vet så mycket om innan hon kom till stallet för 4 år sedan och hon är svår, väldigt svår. Jag har ridit i 10 år nu och jag tycker att jag klarar henne väl, men det klart att vi har lång väg kvar att gå innan jag faktiskt får henne i form hela passet. Det intressantaste var att en som ridit i 25år satt på henne och kunde inte få fram henne i trav. Det slutade med att Yatzy stannade helt,Stoig som hon är, och stampade i marken med frambenen. Man rider olika och det tar tid innan man fattar hur man ska göra.



Oj, vilket inlägg.. haha En eloge till den som orkar läsa :P

2010-05-05 @ 21:11:49
URL: http://kerstin.bjorkengren.se
Postat av: Maria

Det stämmer säkert att Tage är lurig att komma underfund med. Han låter som en utmärkt läromästare och du verkar göra det bästa av det!



Tips gällande något helt annat: du skriver ofta "dem" istället för "de". Ex: "så vi kan väl säga att dem få stunder jag sett/känt honom arbeta som han ska - det är dem som driver mig att fortsätta leka katt och råtta". Här ska det vara "de". "Dem" ska bara användas när det är t ex "åt dem", "för dem", "till dem". Eller när "de" är objekt, t ex: "Jag såg dem på tävlingen". Kanske kan vara bra att ha koll på i skolan också!



Tillbaka till hästarna och ridningen: du kämpar verkligen på bra! Mycket bättre galopp i senaste tävlingen! När det gäller stoppen i 110: en idé hade varit att vända till höger istället, bort från utgången, när du skulle göra en ny anridning. Då hade du fått bättre väg och möjlighet att få igång en bättre galopp igen.

Lycka till med allt!

2010-05-06 @ 10:48:06
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Maria: Haha, tack för rättningen! ;D Brukar ha ganska bra koll på sånt när jag väl är i skolan men det går undan när man skriver på bloggen och ibland kommer man på en bättre mening mitt i så blir det lite "blandning" av alltihop... x)



Han är RIKTIGT lurig, men det är ganska kul för det mesta! :P Men när man är inne på en hoppbana önskar man ju ibland att han bara kunde koncentrera sig på att hoppa, men jag får ju i alla fall lära mig meningen med att hålla om och 100 andra saker som man måste tänka på... ;P



Tack så mycket! Jag har mycket kvar att lära mig på Tage men jag börjar i alla fall närma mig mittlinjen där alla de viktigaste sakerna fungerar... :) Jag vet, jag blir dock så stressad när hästen vägrar och lyckas ALLTID vända på det sämsta stället! xD

2010-05-06 @ 13:09:56
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Felicia

när du skriver så här fattar man verkligen att du gillar honom :D

jag tror du har alldelles rätt kan man rida Tage klarar man av alla! så du kommer bli väldigt duktig

2010-05-06 @ 21:47:27
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Felicia: I *<3* Tage! Tack, vi får väl hoppas på att det är så ;)

2010-05-08 @ 21:26:44
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Caroline & Charlotte Nilsson

Det är vår morfar, Leif, som redin och tävlade Tage som unghäst, vi kallade honom Taggen :P

2011-02-21 @ 20:20:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0