Behöver er hjälp -Stärka hovarna?

2010-06-07 | 23:04:13




Just nu sitter jag i ett jäkla dilemma... För tillfället står Tage med bara skor fram vilket fungerar utmärkt, det är bara det... Hans hovar har ganska dålig kvalitet!
I alla fall för tillfället, vi jobbar såklart på att få dem i fint skick men som dem flesta hästmänniskor vet så är det ingen som händer över en natt precis. Han får bra och rätt mat (dock inga tillsatser endast för hovarna), mycket hagvistelse, bra motion på varierande underlag och bra hovslagare.

Jag är ingen expert på hovar och hovslageri men jag skulle nog vilja kalla dem för väldigt torra. Sen kommer det in fukt i sömshålen vilket gör att det bildas ganska många flikar i hovarna som ibland lossnar. Det blir svårare och svårare att fästa skorna på ett korrekt sätt och jag känner bara att jag vill ta bort skorna helt en period så att hovarna får chansen att "läka" ut och bli lite starka igen! Problemet är bara att det blir svårt att kunna tävla på gräs och vi vet inte om han ev. kommer vara lite öm?...

Verkligen en jobbig situation, för hans eget bästa måste han ju få lite finare hovar men samtidigt måste han gå att rida på under den tiden. Hovslagaren kommer imorgonbitti och fixar allas hovar innan sommarbetet, vi vill höra hans åsikter innan vi bestämmer oss.

Har ni några bra tips för att förbättra och stärka hästens hovar?

Postat av: Lamia - TÄVLING PÅ BLOGGEN

Enzion är superbra! Dyrt, men bra!

2010-06-07 @ 23:36:51
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Astrid

jag har haft stora problem med Levinios hovar, han har stundtals inte kunnat gå för att skorna inte har gått att slå på.



vi (jag och hovis) har kommit på att Levinios problem är genetiskt och därför hjälper inga tillskott. Jag började smörja in med torsklevertran för snart ett år sedan och hovarna har blivit fantastiska om man jämför. Nu är de hela utan flikar och sprickor och de sprack och gick sönder hela tiden förut.



när man smörjer in hovarna så behåller man balansen i dem.

2010-06-08 @ 08:22:06
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker att du ska börja med att pensla på matolja några gånger i veckan, innan du testar dyra hjälpmedel. Jag har fått använda matolja till min som får torra hovar just under sommartid och små sprickor runt sömhålen. Annars finns det diverse tillskott med biotin osv och det kan ju också vara något, dock tar det iaf minst ett halvår innan man ser någon skillnad. Många hovoljor på marknaden innehåller tyvärr tillsatser som torkar ut hovarna, därför köper jag aldrig hovolja i ridsportbutik utan använder matolja.

2010-06-08 @ 08:25:29
Postat av: warnmark -fotoblogg

Testa Kiselgur, finns på Granngårdern och vissa ridsportaffärer. Vi har gett det till våra hästar och deras hovar har blivit bättre :). Dessutom är det inte så dyrt heller och räcker länge.

2010-06-08 @ 09:04:10
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Matilda

Fukta hovarna och olja in dem när de är fuktiga, det är det som funkar bäst tycker jag.

2010-06-08 @ 10:02:57
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Emmah fält

"min" erfarenhet av att tävla på gräs utan skor, går jätte bra, vad min hovslagare berättat är att det är människans "fix" att vilja ha skor på sina hästar. med en sko, gör de att det blir halt att rida på gräs, därför sätter vi på broddar som kan förstöra deras ben.

utan skor är det väldigt sällan vad jag hört dem halkar. detta är dock endast min uppfattning och åsikt och vad min hovslagare berättat:)

2010-06-08 @ 10:09:35
Postat av: Maja

Om hovarna är av dålig kvalité skulle jag nog inte våga plocka av skorna helt för att låta hovarna 'självläka' eftersom risken finns att de slits ner jättemycket pga att de är sköra.

Kennys bakhovar typ försvann förra gången hon gick på bete utan skor :O



Jag skulle dock vilja stryka under det som Matilda skrivit ovan och som är en grej många inte riktigt fattat: Det hjälper inte hovarna om man penslar olja på dem torra - då ser dem bara lite snyggare ut. Först får man fukta hovarna med vatten - sedan på med oljan så att fukten kan tränga in i hovarna utan att dunsta bort...!



Jag har vid ett tillfälle haft äran att få Kenny undersökt av en av världens bästa hovslagare, och han menade att det bästa man kunde pensla hovarna med var olivolja :)

På Kenny har dock teatree olja fungerat riktigt bra också, men olivoljan är ju mycket lättare att få tag på :P

2010-06-08 @ 10:58:59
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Jenny

Det går att köpa boots som man sätter på som man bara har när man rider satt hästen inte ska bli öm. Barfotaboots tror jag att de kallas. Det är som en människosko för hästen (väldigt svårt att förklara)

Dessa kan du ju ha när du rider hemma (vet inte om det går att hoppa högre höjder med dom??) så kan man gå barfota resten av tiden.

(Här är en länk hur de ser ut: http://hem.passagen.se/barfotahast/boa.jpg)

2010-06-08 @ 11:16:26
URL: http://mittlivsomkaka.blogg.se/
Postat av: Sofia

om tage står på torv så byt till spån då torv inte alls är bra för hovarna, hört det från både hovslagre och veterinär. Gazbar stod förr på torv och hade fruktansvärda hovar, tappade flera i månaden på sommaren. Nu kör vi nästan bara med spån, (hans ägare vill ha en del torv) och hans hovar är mycket bättre. Sedan köper hans ägare ett medel som hon ger i maten som stärker hovarna plus att vi penslar på med raspolja på dem.

2010-06-08 @ 13:11:55
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Emily

Jag hade en ponny som lätt fick röta runt sömhål osv just för att det kom in fukt och så fick hon små gropar i bakhovarna (oskodda) där det kom in grus som började nöta så vi använde tjära för att undvika att fukten kom in där. Men det är ju lite tvärt om på torra hovar. Då kanske man vill att fukten ska komma in istället :)

2010-06-08 @ 13:14:28
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag var nog kanske lite otydlig innan :P Olja på lätt fuktade hovar ska det vara, som exempelvis Matilda skriver. Men som sagt, ingen man går och köper i ridsportaffär utan vanlig matolja, olivolja etc.



Att ta av skorna rekomenderar jag inte. En stallkamrat gjorde det på sin som hade sämre hovkvalitet under sommarbetet och det blev bara värre. Visst finns easyboots men även de gjorde fula märken på hovarna och det är så klumpiga att sätta på. Usch, gillar dem inte alls :P



Hela diskussionen om skornas vara eller icke vara tycker jag är rätt löjlig. Vissa hästar funkar barfota och då ska man ju självklart ha det om man vill, medan att man måste acceptera att det även finns hästar som inte fungerar barfota. Världen är inte svart eller vitt och nej – hästar behöver inte skor i vilt tillstånd. Men å andra sidan rids de inte då och de går på det underlag de själva väljer (knappast exempelvis grusväg). Dessutom har naturen då sin gång. De hästar som har dålig hovkvalitet - de blir lejonmat! Starkaste individen överlever.

2010-06-08 @ 13:26:00
Postat av: Anonym

P.s

Spån torkar ut hovarna mer än torv så det skulle jag inte heller rekomendera. Bakteriekulturen är större i torv, det stämmer. Men det kan BÅDE vara bra och dåligt, beroende på hur man ser det. Nu var det väl inte problem med röta Tage hade?

Jag har själv haft hästar med röta och hålväggar som vi fått bort snabbt, även fast de stått på torv. Men vissa hästars hovar är för känsliga.



Men då är det röta det handlar om. I övrigt är torv ofta väldigt bra för hästarnas hovar. Men alla permanentbäddar måste skötas ordentligt och det kan ju vara en anledning tex.

2010-06-08 @ 13:31:25
Postat av: Christina

jag skulle nog ge hästen, enzion lr biotin, men enzion är det som är bäst. Använda lite hovtjära ibland, matolja bland men framför allt finns det ett super bra preparat!! http://grand-prix.se/product_info.php/cPath/134/products_id/887?osCsid=db4089b0278e5ce0b87219d7ecc7d8f6 helt klart det bästa på marknaden för torra och förstörda hovar, den ökar även på tillväten lite. så brukar vara bra på dom hästar som har dåliga hovar! (valde Grand Prix eftersom det ligger inärheten ;) )

2010-06-08 @ 13:40:39
Postat av: Matilda

Om han ska gå på beta spelar väl kanske inte ströet i boxen någon större roll just nu under sommaren, men jag har i alla fall ett relativt nytt strö att rekommendera, nämligen halmpellets! Ser lite skumt ut när man precis ströat, ungefär som om man hällt ut krafft på golvet, men när hästarna stått på det några dagar blir det som ett fint pulver. Det är lätt att mocka i och det dammar inte ett endaste litet dugg! Det enda jag kan tycka är att det har en tendens att bli lite tungt efter ett tag, men då brukar vi blanda i lite halmhacksströ och så löser det sig.

Väldans vad jag babblade iväg.. Hur som helst så är även biotin ett väldigt bra tillskott, det hjälpte i alla fall på vår ponny vi hade för x antal år sedan. Vår hovslagare har också rekommenderat enzion, men än så länge har det inte behövts. Prova dig fram så lär du hitta något som passar just Tage :)

2010-06-08 @ 14:10:27
Postat av: Sara Kellersson

Biotin är super bra :D

2010-06-08 @ 15:57:31
Postat av: E. Bengtsson

Jag har en häst som hade en väldigt krånglig period på ca 1år. Hovarna gick sönder oh ja, precis så som du beskriver med Tage. Han var även ömfotad på sommarhalvåret och kunde inte gå utan skor..



Började ge extra Biotin i flytande form (tar ca 1år för hoven att växa ut helt, så att det bildas nytt hårdare horn. Jag började även kladda på (pensla på) Flexi Hoof-Cream. Jag köpte mitt på Granngården för 99:- så det är inte dyrt och det räcker länge (penslade på dem två gånger om dagen!). Någon olja fungerade inte alls för min del. Min häst stod även på spån och har alltid gjort det hos mig, tidigare stod han på torv vilket var katastrofalt för hans hovar (enl. hovslagaren).



Började även sko med tätare mellanrum så att hovarna inte hade någon chans att gå sönder. Skoddes var 8:e vecka hos tidigare ägarna, hos mig blev det oftast var 5:e för att alla ev. flikar skulle verkas bort så fort som möjligt då det inte gick att sko annars. Han hade även väldigt tunna hovväggar och ibland blev det nästintill omöjligt att sko i några söm och gick ofta med bara en-två söm på varje sida då man annars sog i sömmen på helt fel ställen (sulan).



Detta har fungerat väldigt bra för mig! Får tillbaka allting nu då han har starka och friska hovar som aldrig vari tbättre! =D



Nu skos han var 7:e vecka och jag har inte penslat på någonting på hovarna på ett halvår. =) Inga sprickor och ingenting har synts till!



Hoppas det löser sig med Tages hovar i alla fall!

2010-06-09 @ 08:30:03
URL: http://likeajoke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0