Veckans ridövning

2010-08-07 | 11:35:50



En övning som jag gillar och brukar göra på Tage under framridningen ser ni ovan. Det är Kattiz som har tipsat oss om den för att Tage ska komma igång och arbeta med sin bakdel, bli mjukare och lite kortare i kroppen.

Skritta på en kvadrat, i varje hörna ska ni göra en bakdelsvändning. Det är svårare att få till perfekt än man kan tro! Träna på att gå spikrakt längs kvadratens sidor, innan hörnet/bakdelsvändningen måste du förbereda hästen med en halvhalt. Bakdelsvändningen kan ni läsa mer ingående om HÄR, men snabbt förklarat så behåller du stödet i ytter tygel och ger en flyttande hjälp med ytter skänkel. Jag brukar även ge ledande tygeltag med inner hand så att Tage verkligen förstår vad jag vill att han ska göra, var beredd att stoppa med inneskänkeln så att hästen inte flyttar sig mer än vad som krävs för övningen. Denna övningen går att variera i oändligheter, bara fantasin sätter stopp! Du kan göra framdelsvändningar istället för bakdelsvändningar, göra halter, tempoväxlingar, det mesta funkar!

Postat av: Anonym

Det gjorde jag alltid på min rutinerade häst det funkar super :D

Ska börja lära min 3 åring göra det fast först måste han bli lite sväng bar hehe han är lite vinglig :P



Men den övningen är verkligen toppen :)

2010-08-07 @ 12:09:35
Postat av: Emelie

Du e bara så duktig Freja! Du tänker positivt och du e så bra att att hitta saker. Det är verkligen jätte roligt att läsa din blogg. Är inne flera gånger om dagen för att se om du skrivit något nytt!

Ringsjöortens Lantliga RF ska ha dressyr tävling den 12 den ska jga nog åka på sen ska Ljunits-Herrestads RF ha den 19 sep! Har kollat på dom för dom ligger inte så jätte långt iväg. Jag gillar inte heller att köra långt. Lycka till=)

2010-08-07 @ 12:26:08
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Anonym: Haha, är nog bäst om han kan svänga först! ;D Den är skitbra att bara checka av lite med i början av passet. Lycka till med 3-åringen! :)



Emelie: Gud vilken gullig kommentar, tack! :D Känns onödigt att köra genom halva Sverige när man bara är på lokal nivå, hade varit skillnad om man tävlade regional och nationell... :) Vad kul, dem har jag också kollat lite på!

2010-08-07 @ 12:32:11
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Lina Renström

Den övningen är skit bra :) Brukar göra den ibland också :)

2010-08-07 @ 14:44:42
URL: http://linastraningsdagbok.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

sv; finns det fler än dem :O det är lite tragiskt att de måste provocera för att få uppmärksamhet... =(

2010-08-07 @ 15:36:20
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Anonym

sv: Det viktigaste är ju att ha kul med sin häst :D

2010-08-07 @ 15:46:31
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: SOFIE

Brukar också köra den på uppvärmning och den är riktigt bra hästen blir mjuk och mer uppmärksam! :)

2010-08-07 @ 16:28:49
URL: http://sofieslilla.blogg.se/
Postat av: FRIDA & VIKKAN

sv: Aw tack så mycket! Kul o höra :D

2010-08-07 @ 19:19:47
URL: http://fotoduon.blogg.se/
Postat av: jennifer

En viktig detalj jag tycker du borde ha med i din "snabb-beskrivning" är böjningen. Att den inte bara ska flyttas undan skänkel med stöd i ytterhand, utan även forma sig runt innerskänkeln och böja sig i hela bålen. Eller som min tränare ibland brukar säga "hästen ska gå som i en öppna på en väldigt trång volt".

Utan böjningen så ger övningen endast 20% av sitt värde. (:



Bra tips annars! Men för folk som kanske inte är helt säkra tycker jag bara det var en viktig detalj att ta upp..



Take care och fortsätt med det bra bloggandet! (:

2010-08-07 @ 21:11:43
URL: http://loadofshit.blogg.se/
Postat av: EMMY

Brukar också köra den där övningen ibland, den är verkligen super och man kan utveckla den på så många olika sätt :)



kramkram

2010-08-07 @ 21:56:07
URL: http://emmyingasamson.blogg.se/
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

Använder mig också av denna övning, sen gör jag den med framdelsvändningar i trav och galopp, samlar upp min långa häst bra! :)

2010-08-07 @ 23:27:09
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Emelie

Ja men precis! Helt onödigt! Det är litet roligar om

man är fler från samma klubb! Det var jag som kom och frågade om en nos ren på gärds tävling:) fick två kommentarer med tungan ute! Men det är sånt so

händer!

2010-08-08 @ 01:22:11
Postat av: Matilda (Monieponny)

Tack för tipset! Funkar utmärkt efter lite träning på min gamla hoppponny! ;)
Mvh Matilda
(Monieponny)

2013-01-04 @ 21:01:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0