Resultat klubbtävlingen

2009-10-25 | 00:14:00


1 meter
Utvägrade
(Omstart) 4 fel



Yes, vi vägrade ut oss på hinder nummer 2. Men jag är inte särskilt besviken, han gjorde en kanonrunda efter det! För det första så kändes inte banan skapt för en 170+ häst, kanske hade vi klarat det bättre om vi hade hunnit lära känna varandra bättre och vetat var våra gränser går. Men vi känner inte varandra så bra än, och jag tyckte att det var fler som hade problem med att hitta rytmen i banan.

Jaja, vägringarna berodde nog mest på att jag var lite passiv, då passade Tage på att slippa arbetet. Som tur var så fick vi lov att starta om, och då gick allt mycket bättre! Jag svängde självmant bort från hinder nummer 5, dels för att jag kände att vi inte kom bra på och dels för att jag inte tycker att vi är redo för sådana svängar än. Så det kändes bra trots allt!



1,10 meter
Clear Round



Jag var ensam i denna klassen, och funktionärerna märkte väl att banan inte var så bra för en stor häst, så vi hittade faktiskt på en ny bana enbart för att vi skulle få ett bra flyt genom hela rundan! Vi gick 0:a och fick vår första rosett tillsammans! Några smärre "ryttarfel", som dock inte störde Tage, uppstod. Men det är sånt som händer och sånt som man får jobba bort!



Överlag kändes alla ritter riktigt bra, det kändes verkligen som att jag var där på hoppträning och inte för att tävla. Jag har upptäckt att Tage nog är schizofren?

PERSONLIGHET 1 UPPSTÅR: Dressyr hemma. Ganska "lat", känns mer som att rida Tuffe eller Liva.
PERSONLIGHET 2 UPPSTÅR: Dressyr borta. Mycket mer explosiv, springer på som in i.
PERSONLIGHET 3 UPPSTÅR: Hoppning hemma. Galning! Jättetaggad och går knappt att hålla in.
PERSONLIGHET 4 UPPSTÅR: Hoppning borta. Mycket mer kall i temperamentet och mer fokuserad på att använda energin till rätt saker.

Idag var det alltså mycket enklare att rida honom eftersom han lyssnade bättre och kröp inte ur skinnet för att han såg ett hinder. Jag är inte helt nöjd med min egen ridstil, funderar bl.a. på om mina stigläder är lite för långa? Tycker det ser ut som att jag måste stå på tå ibland? Men målet med dagens tävling var ju att få träna och se vad som behöver förbättras inför de riktiga tävlingarna. Att få en bra känsla och ha kul, och det fick jag idag!

Postat av: Anonym

Skulle rekomendera att du håller galoppen på honom hela banan och inte börjar trava så som du gjorde i första klassen. Det är han ju nog kunnig för.

2009-10-25 @ 01:05:59
Postat av: josefine

Jättefin häst du har fått hem, så kul! Håller med om det du själv tar upp som "problem". Du måste helt klart öva upp din egen avståndsbedömning och hitta ett flyt i galoppen. Jag förstår att detta var träning men att bryta av till trav mellan hindren är inget som kommer att fungera bra på tävling senare. Grundtempo och flyt är A & O när man rider bana. Vad det gäller svängen så behöver ni mycket träning på böjt spår mm. om du tyckte att den kändes tuff. Det är en vanligt förekommande sväng på 1 meter och uppåt och mycket snävare svängar kan garanterat komma (bara så att du är beredd).

Men superkul att det går framåt! :)

2009-10-25 @ 02:16:09
URL: http://cookiescloset.blogg.se/
Postat av: elin

håller med dig, du kanske ska prova korta stiglädren lite? ;-)

2009-10-25 @ 02:18:18
URL: http://elinb.blogg.se/
Postat av: Sandra Tage

ser super fint ut Freja!!! sund att jag inte kunde komma och titta på er,, jätte plus att du saktade ner till i mellan det visar honom att det är du som bestämmer takten...

Jätte fint ridet i 1.10 jämnt och fint.. kramis

2009-10-25 @ 08:18:39
Postat av: kattis

jag tycker det såg fint ut ! :D kul att det gick bättre sen på omstarten. ;)

2009-10-25 @ 09:47:47
URL: http://kattjis.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA

Jag tyckte det såg fint ut. Dock tyckte jag att det var en rätt så dålig sväng till andra hindret (då han vägrade sut sig). Du kom himlans nära hinderstödet. Jag hade nog satsat på att hoppa mer i mitten eftersom det var på diagnoalen också.

Annars så tyckte jag att det såg fint ut!

Grattis till första rosetten.

2009-10-25 @ 11:14:44
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Elin

Det känns som att du skulle behöva tuffa till dig lite när det gäller honom, att hålla honom i galopp hela tiden på den banan skulle ha varit prio 1, för det syns att han kan egentligen :) Satsa lite, chansa lite, VÅGA pusha på honom och kräva mer utav både dig och hästen! Hade hästen varit 3 år och nyinriden så hade jag förstått om du hade ridit såhär, men nu är han 17 och kan sånt där! :)

2009-10-25 @ 12:47:43
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Elin: Håller med dig om att jag behöver tuffa till mig, det behöver jag med alla hästar :P Dock hade i princip alla svårt att hålla galoppen i svängarna, t.o.m. lite mer rutinerade ponnyer... :S

2009-10-25 @ 12:59:34
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Anna

Jag håller verkligen med Elin som kommeterat innan mig: Du behöver tuffa till dig! Hästen är gammal och kan sånt här och du måste visa vem det är som bestämmer! Själv red jag Klubbmästerskap på Fuxia redan efter att jag haft henne i bara några veckor och det gick kanon! Jag vann båda klasserna plus klubbmästerskapet och jag red som in i sjutton, fy fan vad stolt jag är över det. En riktig kämparinsats. Kräv av honom att göra det du säger till honom och skänkla på honom lite, var inte rädd för att det går snabbt, för det måste gå lite snabbare när man hoppar högre :)

2009-10-25 @ 13:00:36
URL: http://soockertoopp.blogg.se/
Postat av: Johanna

Grattis till första rosetten! =)



Jag säger som de andra - träna avstånd/avsprångsbedömning och bibehåll galoppen. Ni hamnar i botten, och det blir lite knäppa språng stundtals.. Stressa inte med att hoppa för högt, ta det lugnt och känn att du hittar rytm och takt! =)



Vad jag kan se när han stannar på tvåan är att du svängde för tidigt mot hindret, rid ut vägen lite istället :) Sedan skulle jag även gjort halt direkt istället för att låta den galoppera vidare, som den gjort något bra.. Som några skrev, tuffa till dig och bli lite arg (jävlar anamma känsla) om den inte lyssnar.

Och just det, tänk på att inte luta dig fram för mycket, sätt dig på rumpan och känn hästkrafterna framför dig!



Ridhuset ser stort ut, och vägarna är inte så konstiga.. Vägen där du "väjde undan", hade nog gått bra om du ridit ut svängen lite innan det första hindret, så du verkligen kommit på en båge.



Duktigt ridet men träna, träna och träna så kommer det gå super! =)

2009-10-25 @ 13:34:31
URL: http://hoppryttarinnan.blogg.se/
Postat av: emma

Tyckte de såg bra ut, vet hur det är med nya hästar, inte alltid så lätt :)

2009-10-25 @ 13:55:26
URL: http://eemmapersson.devote.se
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Jag tyckte det såg jättebra ut :) Jättefin och lugn ritt i 1.10..



Stör mig lite på folk som kommenterar att "ridhuset ser stort ut" och "vägarna inte är så konstiga"..

Tage är väl en ganska så stor häst (?) och det är inte lätt att vända på en femöring med en större häst.. Tyckte det var bra att du "vände av" på 5:an i 1 m :)

2009-10-25 @ 14:16:09
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Snyggt! :)

2009-10-25 @ 15:12:10
URL: http://linneaberghall.devote.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Guud vad alla klagar & ska ge dig råd! Jag tyckte det var kanonbra ridet, man får väl förfan tänka på att du nyss fått hästen! Har du ens haft honom en månad?



Även fast hästen är rutinerad & kan så har ju du inte lärt dig alla hans knappar än! Jag tycker det var bra att du bröt av till trav, det ska ju kännas bra för dig, du måste känna att du har kontroll för annars går det bara åt helvete!



Jag förstår att folk bara menar väl & vill hjälpa, men jag tycker också att dom ska tänka efter lite innan dom skriver..

2009-10-25 @ 16:03:01
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: STOCKHOLMSJENNA

sv: jo, men det var fint ridet annars :) Gillar ditt lugna sätt att rida. Många brukar ju stressa runt banorna. Sånt ogillar jag!



Äh, det där med att du bröt av till trav tycker jag är en "skitsak". Du känner ju din häst bäst och det är ju du som vet känslan när du rider. Det kan ju inte de som ser videon göra . Jag brukar också bryta av till trav om jag känner mig osäker. Och hade jag inte gjort det så hade min häst aldrig hoppat.

2009-10-25 @ 16:32:08
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: josefine

Tina - Born "Bornis" Late:

Freja inbjuder ju till tips och råd när hon frågar om sina problem...tycker att alla som skrivit har varit väldigt positiva och verkat genuint hjälpsamma.



vad det gäller att hästen är stor så måste jag bara säga att min häst är 179 hög och de svängarna ska ej vara ett problem. Är de det så är det något man måste jobba på. De flesta hopphästarna i högre internationell klass är runt 170 så det är inget man kan gömma sig bakom. Att man alltid kan bli bättre är det som är så kul med ridning (även om det ibland känns tufft) och det är också det man ska sträva efter. Att skylla på annat blir man inte bättre av. Säger bara vad jag tycker och hoppas att det kan hjälpa Freja som verkar vara en driven och härlig tjej.

2009-10-25 @ 17:06:58
URL: http://cookiescloset.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

josefine:



Jag syftade mer på att det ÄR svårt att vända en stor häst när man inte är 100% inriden på den... Som sagt, Freja har ju inte haft Tage såå länge än.



Och JAG uppfattade det som om vissa av kommentarerna hade en liten otrevlig underton..Eller vad man ska säga.. Men som sagt, det är hur JAG uppfattade det.



Visst jag vet oxå att majoriteten av hästarna som går internationellt är större.

2009-10-25 @ 18:06:59
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag tycker du rider väldgit lungt och harmaoniskt och det ser fint ut! Jag tycker du ska träna på mycket svängar hemma och att vara mer bestämd och så men du bestämmer ju själv vad du ska träna på ;) Grattis till första rosetten :D :D :D

2009-10-25 @ 19:08:23
Postat av: caroline

Nu såg han jättelugn ut ju inte alls som på andra filmer du lagt upp. Var bara lite mer besstämd så blir det nog bra.

Ha en bra kväll

2009-10-25 @ 19:26:30
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Jessie

Bara träna....och ta nya tag. Det är det hästlivet går ut på....har jag märkt. ha,ha

2009-10-25 @ 20:26:15
URL: http://www.metrobloggen.se/ryttarliv
Postat av: Jessie

Bara träna....och ta nya tag. Det är det hästlivet går ut på....har jag märkt. ha,ha

2009-10-25 @ 20:28:16
URL: http://www.metrobloggen.se/ryttarliv
Postat av: Jessie

ekar gör jag visst också...ha,ha

2009-10-25 @ 20:28:44
URL: http://www.metrobloggen.se/ryttarliv
Postat av: Sara

Tittade bara på den sista videon.. tyckte du hade bra flyt speciellt i de sista 3 hindrerna (: en i början såg det lite segt ut, vid 3:e hindret tror jag att det var.. Du kan nog rida på lite mer (:

2009-10-25 @ 21:06:57
URL: http://hastsara.devote.se
Postat av: Dannis

jag tyckte det såg fint ut! 110 rundan va ju superbra :) som nästan alla andra påpekat så måste jag också säga att försök hålla galoppen genom hela banan, det gör rytmen mycket bättre och du hittar avståndbedömingarna bättre då. Om du tycker svängarna va lite svårt för att hålla galoppen i, försök jobba honom i en jättekort galopp och jobba igenom honom, träna mycket volten i dressyr arbetet. Jag tycker du ska fortsätta att kämpa och träna på och grttis till första rosetten med honom + att du har en superbra blogg! :)



/ Dannis

2009-10-25 @ 22:52:33
URL: http://danielladahl.blogg.se/
Postat av: Moa

Har läst alla tips här, men det jag tänkte på när jag såg filmerna var vägvalen. Tycker att det är bra att trava i vissa fall, tror det hade fungerat med anamma och en uthållen sväng. Bra om man lär sig se vägen innan man kommer dit. Men på plussidan måste jag verkligen berömma för din fina sits, även när han hoppade av stort osv! Kramar

2009-10-26 @ 20:04:28
Postat av: my

Kollade på sista videon och det såg mjukt och fint ut! När ni väl har hunnit lära känna varandra och teamat ihop er så kommer det att bli superbra! :)

Grattis till rosetten! :D

2009-10-27 @ 15:28:01
Postat av: Astrid

jag tyckte det såg mjukt och föjsamt ut i stora drag men håller med om att dina stigläder är för långa, du blir väldigt ostabil i hela din sits och det skulle nog bli hundra gånger bättre med ett par hål kortare.:) men verkligen superbra för att vara första tävlingen tillsammans.

2009-10-27 @ 16:59:40
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: moa

tage är så otroligt fin!

2009-10-29 @ 15:56:54
URL: http://moajuliaeklund.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

My: Tack så jättemycket, det hoppas jag med på att det blir! :D

2009-10-30 @ 12:03:22
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0