Bana 110-debut på Tage idag!

2009-10-21 | 22:47:02


Vi kom på att jag nog aldrig hoppat en hel bana på 110 med Tage, vilket kanske hade varit bra att göra innan klubbtävlingen på lördag?...

Senaste/första gången vi hoppade bana var för Christer Ewesson förra veckan, då var han i princip lika lugn som Liva brukar vara. Idag däremot, var han mer sig själv, och jäklar vilken fart han hade! Jag är inte van vid att hoppa heta hästar, snarare lata där man bara behöver lägga fokus på skänklarna, så jag har definitivt mycket att lära mig av Tage!


"Lottas evighetsbana"

Jag använde mig av den här övningen i början, och i slutet gick vi över till att bara hoppa de rättuppstående och oxrarna, inga bommar alltså.

Jag har som sagt aldrig ridet en het häst i hoppningen, så även om jag i bakhuvudet vet vad som behövs så fungerar det inte till 100% fysiskt än, men det kan endast bli bättre och bättre! Så fort jag får odning på framför allt mig själv så tror jag att det här kommer blir ett riktigt bra samarbete!

UPPTÄCKTER:
Jag måste ta tag i min egna träning igen, jag orkade inte hålla honom så länge som det behövs fram till hinderna. I början går det bra, men det blir mer och mer okontrollerat efter var hinder.
Jag är för "lätt i baken", för att orka hålla honom så länge som det behövs så är det till stor fördel att kunna sitta ner ordentligt i sadeln, så att man verkligen får styrka.
Tage behöver bli lite mer känslig i munnen/lydig, det ska gå på bråkdelen av en sekund att samla ihop honom och vara redo för nästa hinder.

Filmen var inte på en av våra bästa rundor tyvärr, denna rundan var inget vidare, det kändes bättre än vad det såg ut på filmen faktiskt. Jag kom efter i kombinationen och orkade inte hålla honom till sista hindret, vilket resulterade i för hög fart och fel avståndsbedömning. Rundan innan däremot, kändes riktigt bra! Då fick jag honom perfekt samlad och släppte iväg honom i precis rätt tid innan hindret, vilket medförde fina språng. Det är en fantastisk häst, och jag kommer att utvecklas mycket av att rida honom!

Jag tror att tävlingen kommer att gå bra, höjden och hinderna är inget problem, det enda jag oroar mig för är att jag inte ska orka hålla honom.

Inte kul att visa videoklipp när det går halvkasst, men Tage tyckte att det var kul i alla fall! Ni får gärna ge tips, men som jag skrev innan så är jag redan ganska medveten om vad som behöver förbättras. Man kan i alla fall inte tro att Tage är 17!...

Postat av: Camilla

han såg rolig ut att hoppa! :)

2009-10-21 @ 23:21:26
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Anonym

Varför måste du träna upp din styrka för att han är pigg? Att klara av att hålla en pigg häst har ingenting med styrka att göra. :S

2009-10-22 @ 01:04:07
Postat av: Anonym

Du borde träna på att bli mer följsam med handen. När du travar omkring på banan så ska du följa med mer med händerna i han rörelser. Din hand är lite för stum nu. Sedan håller du även balansen med hjälp av tyglarna, så borde träna lite mer på sitsen och din egen balans. :)

2009-10-22 @ 01:11:01
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Anonym: Jag måste träna upp min kondition, så att jag inte blir så slut av att hoppa honom, och lite bålstabilitet. Ridning går inte ut på styrka, men man rider bättre om man har starka muskler och bra kondition.



Jag vet exakt vad du snackar om :P Han låg på framåt och då håller jag emot med handen utan att ge efter, men förhoppningsvis blir det bättre när jag börjar få in tekniken på honom :) Och balansen har varit ett stort problem sedan jag skadade mig! Bl.a. därför som det hade varit bra för mig att börja träna :)

2009-10-22 @ 07:18:19
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Jacqueline Dinewald

Mitt bästa tips är att du försöker hitta en rytm, sånt behöver man inte ens hinder för att öva på. När man sitter hemma och galopperar ser man till att hästen bibehåller samma takt fasta galopp. Och en sak som man kan göra om man litar på sin häst är att testa blunda en stund och lära sig att känna galoppen :)

2009-10-22 @ 09:11:25
URL: http://charente.blogg.se/
Postat av: Renée

sv: hade jag vetat vart filmerna är så kanske :P

2009-10-22 @ 11:41:40
URL: http://reneesmedhult.blogg.se/
Postat av: sofi

Som ryttare kan man aldrig få för mycket styrka. Tycker du gör rätt som vill jobba upp din styrka. Vet inte vad anonym menar. När Tage är het, så gäller det att vara stark i sätet, luta sig till baka och ta det med magmusklerna. När han springer iväg: Först säte, ben och tillsist händer/armar.



Jag hade nog inte betslat upp honom, det kan leda till att han bara blir på stället och hopppar omkring.



Ett tips kan vara att träna övergångar från skritt- trav- galopp. Så fort han drar iväg tar du ned honom och börjar om. Och då ska han inte dra iväg utan ha ska reagera direkt. Vilket är bara till att öva. Samma sak i hoppningen. Drar han iväg mot hindret. gör halt, eller lägg en volt. Går inte att göra på tävling, men på en klubbtävling.



När min häst drar iväg försöker jag luta mig tillbaka och hålla om. Ingen mening med att bli stum i handen och låsa armarna. Det triggar bara hästen att dra iväg ännu mer.



Hoppas det går bra för er! =)

2009-10-22 @ 11:46:37
URL: http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vänner m.m.

Håller med andra om att du ska träna upp styrkan i magen så du orkar sitta tillbaka i galoppen & vara tung i rumpan!



Är äve bra som Sofi säger att du gör halter eller avsaktningar när det går för fort! Det brukar funka bra på de flesta hästar & de förstår efter bara några halter att de ska vara med lyhörda! Jag red ut på en 3åring härom dagen & hon var väldigt stark & pigg, jag fick göra halter princip i vartannat steg till en början för att hon försökte dra iväg, men hon förstod fort & lyssnade skitbra sen :)

2009-10-22 @ 12:34:54
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: N

Snälla, skulle du kunna rösta på Black Jack till årest häst? Gå in på den här länken, http://www.libresse.se/Pages/General/FlashContainer.aspx?id=57162 å sök på Black Jack. Dt skulle betyda mkt :) <3

2009-10-22 @ 13:37:45
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Snygga ni är :) Vart har du köpt jackan? Kanske bara jag som tycker den ger cravings haha..



Läs gärna mitt inlägg om Djurens Rätts syn på hur vi behandlar våra hästar idag.. :)

2009-10-22 @ 14:57:59
URL: http://linneaberghall.devote.se/
Postat av: Elin

17 är ju rena barnåldern! ;) (a) och precis som du sa så ser det ut att behövas lite mer tyngd, lår, mage och armar? Heta hästar är svåra att rida tills man får in snitsen, själv har jag bara ridit såna galenpannor genom hela livet och kan inte rida lite "segare" hästar istället.. :)

2009-10-22 @ 15:05:58
URL: http://ilini.blogg.se/
Postat av: kattis

tänkte tipsa om att friskis och svettis eller SATS har bra träningar. jag går på Friskis svettis (aldrig prövat SATS) på arobics, det är jätte bra! ger bra kondis, har även styrka i passet och så ger det väldigt bra koordination! Stort att rekomentera!! :D Och var inte orolig för att det bara är gamlingar där för det kan jag typ lova att det inte är. ;)



2009-10-22 @ 20:54:21
URL: http://kattjis.blogg.se/
Postat av: caroline

nu kommer jag med lite kommentarer igen...

vet att det är svårt i början på en het häst men du måste släppa fram honom mer, som det ser ut nu så trippar han en del på stället och förlorar sin styrka, följden av att du håller in honom blir att ni kommer fel på hindren och han lägger in ett litet extra galoppsprång. Träna lydnad, tex hoppa på volt, ev prova ett skarpare bett, det skadar inte att prova iaf, det kan ibland vara bra att betsla upp om ens bara för en kortare tid. Sedan givetvis sitt tillbaks med överlivet.

hade väldigt mycket liknande problem med min häst innan så jag vet att det krävs tålamod men ni kommer bli ett riktigt bra ekipage när allt stämmer:)

Lycka till på tävlingen

2009-10-22 @ 22:56:15
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Josefine

Lycka till på tävlingen!

2009-10-22 @ 23:30:20
URL: http://jsohlman.blogg.se/
Postat av: Anonym

Freja: "Jag måste träna upp min kondition, så att jag inte blir så slut av att hoppa honom, och lite bålstabilitet. Ridning går inte ut på styrka, men man rider bättre om man har starka muskler och bra kondition."



SV. Ja okej! Då var det jag som missuppfattade och tolkade fel det du skrivit. :)



Ja precis, men det är ett väldigt vanligt fel och speciellt om man inte brukar rida lite piggare hästar.

2009-10-23 @ 14:07:44
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Anonym: Haha sånt kan hända ;)



Precis, som jag skrev i inlägget så vet jag i bakhuvudet hur jag ska rida en het häst (Inte vara stum i handen och släppa skänklarna bara för att den är framåt av sig själv) men det är lättare sagt än gjort har jag upptäckt :P Men när jag börjar vänja mig och rider mer avslappnat på honom så tror jag att allt kommer sitta som ett smäck :)

2009-10-23 @ 14:56:13
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: my

Jag tycker inte det ser så farligt utan bara lite ojämnt, men man har ju sina dagar! :)



För mig är det tvärt om, jag är jättevan med pigga hästar och har svårt att få ett bra flyt på segare hästar, men något som är jättebra och viktigt att jobba med på en pigg häst är:



-Mjuka och följsamma armar med händerna tätt ihop, om man spänner armarna och låser armbågarna kommer hästen bara ta tag i bettet och springa på ännu mer. Händerna ihop ramar in och gör tygeltagen effektivare. (jag har lärt mig att det är först vid eftergiften som förhållningen går igenom, så att då sitta och smyghålla hela tiden ger i princip ingen effekt!)



-Bromsa och håll om med mage och säte, mycket effektivare! Plus bra träning för magmusklerna!;) Även här är det viktigt att inte spänna sig (förutom i magmusklerna då!) så att man inte blir studsig och hamnar ovanpå sadeln, dvs. tappar sätet.



Gissar att du redan hört det mesta av det här, men det är ju sånt man måste nöta in helt enkelt! De här har min ridlärare tjatat på mig om i evigheter, men det hjälper verkligen! :D



Ursäkta mitt superlånga inlägg! ;)

2009-10-24 @ 02:53:31
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

My: Tack för alla jättebra tips, ska försöka tänka på dem idag! :)

2009-10-24 @ 11:14:03
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: nicole hartwig - hästblogg

till Caroline: tycker absolut inte att hon ska ha skarpare bett!! och vad jag ser så behöver inte Tage det eftersom han inte är så het. Och Freja vet vad hon behöver jobba på och som sagt när hon hittat knapparna när han blir het kommer allting gå skitbra så betsla inte upp! jag tycker man alltid ska ha så snälla bett som möjlgt. Lycka till :)

2009-10-24 @ 23:13:52
URL: http://nicolehartwig.blogg.se/
Postat av: caroline

Nicole:

tycker det är bättre att rida hästen på ett bra sätt med ett lite skarpare bett än att känna att man inte har kontroll. Lydnad är givetvis nr 1 men att prova ett skarpare bett tycker jag absolut inte är fel, funkar det så är det toppen,gör det inte det ja då rider man inte med det helt enkelt. Jag kan omöjligt svara på hur Tage är att rida men Freja har ju sagt att han är het så det är det jag går på. Tycker inte det finns någon anledning att vara rädd för bett med hävstång, det är iget som skadar hästen om man inte rider som en dåre. Finns ju många väldigt "snälla" skarpare bett som tex Nathe.

2009-10-24 @ 23:54:25
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0