Under hjälmen på Freja Lindskog

2009-08-20 | 17:40:40

"Okej, eftersom Freja har tjatat på mig att skriva denna texten så är det väl lika bra att jag börjar?! Hur är Freja som person? Hm...
Hon är en glad och rolig tjej som alltid vet vad hon vill. Hon är en sådan person som man kan "munhuggas" och diskutera med, och självklart är det hästar som oftast blir det stora samtalsämnet! Vi är båda riktiga fnitter-apor, enligt mamma i alla fall... Vi är ganska lika, blyga mot dem som vi nyss träffat. Vi blev kompisar ganska snabbt, pratade varje dag. Fortfarande kan vi kan sitta i timmar och chatta på MSN om allt möjligt, hehe! Runt hästarna är hon alltid så himla lugn och gör allt väldigt ordentligt (Och tar oftast lååång tid på sig...). Bara så att ni vet så är Freja en jäkel på att putsa läder!"

- Kajsa Kjellson



Freja Lindskog, vad är hon för en prick? Det har kanske många av er undrat? Ni ska nu få bli introducerade inför den "riktiga" Freja, hon som sitter bakom datorskärmen och skriver om hästar, vem gömmer sig där under hjälmen?

Först och främst så är jag snäll som ett lamm, mitt samvete klarar inte av att vara elak eller negativ mot någon annan person, vilket ibland kan vara till en nackdel, ibland måste man ju faktiskt kunna säga "Nej!". Till detta beteende hör ofta generösitet till, så även på mig!

Jag är blyg som en viol. Ibland är det tråkigt, ibland känns det bra. Man kanske inte kan kalla det för just ordet "blyg" (Även om det är det som jag ibland är), ofta handlar det om att jag inte orkar ge mig in i diskussioner med andra. Här har vi ännu en tillhörande länk; Jag är väldigt självständig. Jag har aldrig känt mig beroende av kompisarna eller haft något behov av att umgås varje dag, jag känner mig aldrig ensam. Kanske är det inte heller ett bra uppförande eftersom vännerna alltid hålls lite "på kant", men det är så jag trivs som bäst.

   

Dock är jag nog dubbelmoralen personifierad: Samtidigt som jag aldrig känner mig ensam, så vill jag ändå känna mig behövd och omtyckt av andra. Samtidigt som jag är blyg så kan jag vara pratsam. Samtidigt som jag är positiv så är jag negtiv. Samtidigt som jag är trögtänkt så är jag snabbtänkt.
När jag väl lärt känna en person så är jag väldigt pratsam, jag har en ganska torr humor, passar altid på att skämta på andras bekostnad:

Kajsa: Nej, hon var och kollade löshår på Chrispa.
Freja: Jaha, till Pappiz svans då eller?

Så kan ett äkta Freja-skämt se ut! Självklart får andra skämta likadant om mig också (Även om jag ibland inte tycker att det är kul), där kommer min snabbtänkthet in, det går alltid att vända saker och ting till min fördel! ;) Under pressade och främmande situationer är jag dock otroligt trög och tråkig, t.ex. med unghästar, där jag både är pressad och ovetande om framtiden, då finns det inte mycket aktivitet i hjärnan... Likadant om jag är tvungen att prata med en ny person, då kan jag sitta och fundera på något att säga i evigheter...



Trots att jag är blyg, så gillar jag att stå i centrum. Det handlar nog mycket om det att vara "omtyckt och behövd", en bekräftelse.

Perfektionist, jag vill ha allt så bra som möjligt. Jag gillar att göra listor, ridscheman och andra saker för att ha så bra kontroll som möjligt, men jag vägrar inse att jag egentligen fungerar som bäst UTAN alla scheman och listor... Envis som en åsna, särskilt mot människor! Det hör ihop med att jag alltid vill vinna och vara "störst, bäst och vackrast", dålig förlorare...



Jag tänker, andas och lever häst! Ett liv utan hästar skulle vara totalt meningslöst, enligt mig. Mina ambitioner som ryttare i framtiden är höga, men hästar för mig kommer aldrig att betraktas som tävlingsmaskiner, de är snarare väldigt goda vänner som kommer att ställa upp när man har behandlat dem väl. Jag är en väldigt lugn och sansad ryttare, konsekvent och tänker alltid två gånger innan jag tar till spö och sporrar. Bestraffningar är något som jag försöker undvika i det längsta, det finns andra sätt som man kan använda sig av först och främst. I min ridstil så strävar jag alltid efter samspel, allting ska se enkelt ut. Glädje och mjukhet helt enkelt!



Vad skulle ditt drömjobb vara om du inte fick jobba med hästar?
Jag har några "reservjobb", nämligen fotograf eller som journalist åt en hästtidning! Att ha bloggen som jobb hade inte varit helt fel heller?! Jag tycker inte om att "sitta fast", utan vill ha ett rörligt schema där det finns mycket variation inom de områden som jag gillar, att frilansa hade nog varit ett bra alternativ för mig.

Vad är ditt mål inom ridsporten? :)
Att bli så bra som möjligt! Drömmen är att bli professionell tävlingsryttare, men tyvärr har jag inte alla förutsättningar som krävs för att klara vägen dit... Men utan att försöka så kommer man ingenstans! Annars så är målet att förändra. Jag vill genom bloggen få ryttare att tänka logiska och sunda tankar kring hästsporten. Därför hade ett jobb på en hästtidning även varit lockande, då har man kanske större chans att nå ut till fler sorters hästmänniskor!

Vad har du för bra och dåliga egenskaper? Långt eller kort tålamod?
Denna frågan var svår! Mina bra egenskaper är nog att jag är snäll (Snällhet kommer man långt på), brukar ge komplimanger till andra/göra dem på bättre humör och lugn, vilket hästarna uppskattar. Mina dåliga är att jag är ganska feg, blyg (Ett stort förhinder för att skaffa nya kontakter) och jag blir lätt avundsjuk...

Jag har ett långt tålamod, både med djur och människor. Det tycker jag också är en ganska bra egenskap, djuren får alltid en andra chans och jag har bättre tid till att fundera om det är djuret eller jag som gör fel. Ibland är jag dock för tålmodig.

Vilken är din favorit-glass/smak?
Twister för hela slanten! Ibland kan jag byta av med Puck. Jag är inte så förtjust i tallriksglass, men jag föredrar i så fall vanilj.

Om du skulle bli strandsatt på en öde ö, vad skulle du ta med dig för tre saker?
Åh, hatar sånna här frågor! :P Förmodligen en båt med tillbehör, dator och en kompis. En dator så att jag kan blogga under tiden, kompis för att inte vara ensam på en läskig ö, och båten för att kunna köra hem till mina hästar igen! ;)

Kan du sätta händerna i marken när du har raka ben? :)
Yes I can! Det är inte för inte som man är voltigör ;)

Vilken är din favorithästras? =)
Jag har faktiskt ingen... En häst kan vara snygg vare sig den är halvblod eller travare!

Vilket är ditt favorit godis? :D
Jag gillar det mesta som går att äta med socker på!



Nu har ni fått lära känna mig lite bättre! Är det något annat som jag inte har tagit upp i detta inlägget som ni vill veta, så får ni gärna fråga i kommentarsfältet.
Postat av: KJELLSON KAJSA- Min ponny & Jag

hehe, vem tog bilderna nu när din bästa proffs-fotograf inte kunde? xP

2009-08-20 @ 18:07:36
URL: http://kjellsonkajsa.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Roligt att läsa! Vi verkar ha en hel del liknande egenskaper faktiskt! ;)

2009-08-20 @ 20:16:02
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Melinda

"Kan du sätta händerna i marken när du har raka ben? :)"



Jag läste: Kan du sätta händerna i marken när du rakar benen x)

2009-08-20 @ 20:49:20
URL: http://munderstreckn.blogg.se/
Postat av: Hanna

åh vad roligt att läsa lite om personen freja! =)



vi verkar vara lika i ganska många delar...

jag är b.l.a. också en dubbelmoral-människa ;)

2009-08-21 @ 13:08:47
URL: http://hpsdagbok.blogg.se/
Postat av: ELNA

Den sista bilden på dig var jättefin :)

2009-08-23 @ 13:15:39
URL: http://elno.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0