Ponnyakuten

2011-01-26 | 10:43:33




Har inte känt något behov av att kolla på Ponnyakuten 2, förrän igår då jag hade tråkigt -Och nu är jag nog fast igen. Tre saker satt jag dock och funderade på mellan avsnitten:

1. Väldigt många med mycket pengar (av deras utrustning och tillbehör att dömma) verkar ansöka och deltaga.
2. Kändes som att typ alla de deltagande tävlade väldigt högt?
3. Om man tävlar så höga klasser, och antagligen har pengar till diverse tränare, varför har man då inte gjort något åt ponnyns problem tidigare?! För mig är det självklart att leta upp fakta och lösningar direkt när det uppstår ett problem med mina hästar, och jobba för att lösa det på egen hand. Om det inte funkar på egen hand så letar man upp någon med erfarenhet som kan hjälpa till. Jag är förvånad över hur många som bara verkar acceptera "Nej, min häst ville inte hoppa idag. Vi kan aldrig mer i hela vårt liv tillsammans komma över ett hinder igen..." när man klart och tydligt kan se att problemet hade varit löst om ryttaren fixat till sin sits. Många andra liknande fall verkade det finnas på uttagningarna. Frågan är, var har alla tränare och erfarna ryttare tagit vägen som förmodas hjälpa och rätta till? Jag blir ganska rädd när jag ser hur lite vissa kan om hästhantering och grundutbildning, saker som man tycker är självklara verkar vissa inte ens tänka på. Hade aldrig i hela mitt liv bara kunnat acceptera ett problem och leva med det resten av livet. Det jag vill få fram är att vissa av problemen från uttagningarna hade kunnat vara åtgärdade för ett halvår sedan, men man har inte velat ta tag i det och väntar hellre på att Ponnyakuten ska göra det åt dem.
Inget ont mot de ansökande, just saying what's on my mind...

Postat av: ida

så sant, de tänkte jag också på!

2011-01-26 @ 11:15:09
URL: http://idrus.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jag har haft samma tankar! Speciellt om att det bara är "rikemansbarn" som är med i år.. Vissa av dem sa ju "Jag har haft hjälp av tränare men det har inte gått iallafall" och visst, dem kan väl ha förtjänat sin plats om nu detta påstående är sant! Men jag tror många av dem inte ens har gett det en ärlig chans :S



Och som du sa, många av dem tävlar skithöga klasser & då krävs det resurser.. Varför inte lägga tävlingarna på hyllan under några månader & istället lägga pengarna på en duktig tränare som hjälper till med problemet? Tror dessa ungar inte orkar jobba för mödan utan de vill glida räkmacka genom livet...

2011-01-26 @ 12:07:58
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Emma Elfstrand - hästblogg

jag tror faktiskt att många iår har ansökt för att det är fräckt att vara med i TV :P det blev ju så omtyckt förra året och barnen vill säkert bli igenkända också. Sedan har de ju uppenbarligen också problem, så de ser nog det som ett plus att kanske bli av med dem också :)



dock ett väldigt kul program :D

2011-01-26 @ 13:10:43
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: frida

Har också tänkt samma sak fast visserligen kanske man vill se lite snygg ut i tv och skaffa sig nåt nytt innan inspelningen. Har dock svårt att förstå ändå att man köper märkesgrejer till barn som växer. Vi lär se hur det blir i senare avsnitt om dom kommer se lika fräscha och välmatchade ut alla dagar ;)

2011-01-26 @ 13:27:15
URL: http://seriouslyfrida.blogg.se/
Postat av: sanna

Jag tror att det tyvärr har blivit som med alla andra program att deltagarna väljs ut enbart med tanke på att det ska bli "bra TV"... Sen är det nog lite så att om du är van vid att inte alltid få det bästa av allt, så gör du det bästa av det du har. Jag tror att man blir lite mer ödmjuk om man får kämpa för det man vill ibland! =) Och då kanske man hittar egna fungerande lösningar på ev problem?

2011-01-26 @ 15:21:06
URL: http://krumben.blogg.se/
Postat av: Frida-dressyrryttare

Det har slagit mig med!:)

2011-01-26 @ 16:36:43
URL: http://ponnyryttarinnan.blogg.se/
Postat av: Sara

håller med dig. är skrämmade mycket folk som har riktigt allvarliga problem med sina hästar. :S

2011-01-26 @ 18:48:57
URL: http://www.saraaandersson.devote.se
Postat av: Linn

Håller med!

2011-01-26 @ 19:46:55
URL: http://linnshast.blogg.se/
Postat av: Christina

ja, då jag "känner" två utav dom som är med kan jag bara säga att en av dom IGENTLIGEN "förtjänar" att vara där, då hennes häst är lite...speciel! Men som sagt, dom letar ju efter ett problem dom kan visa upp så dom får komma med i tv :S

Att det är massa dyr utrustning beror nog även på att en hel del får sponsorer som går in och vill bli sedda...så alla behöver inte ha överdrivet mycket pengar...

2011-01-26 @ 22:33:09
Postat av: Maja

Fast det där med kunskap är relativt.

Många som 'kan lite mer', tycker att de som 'kan lite mindre' är vårdslösa och saknar intresse för att lära sig osv.

Jag själv som är utbildad på häst, men djupgående kunskap blir nästan dagligen RÄDD när jag läser bloggar eller pratar med hästfolk UTAN utbildning eftersom jag tycker att de inte verkar ha koll på någonting.



Det jag vill få fram är väl egentligen att hur mycket kunskap en ryttare/person faktiskt har är svårt att säga och fastställs ofta av personen som dömer i frågan. Många som ser på ponnyakuten tycker säkert att de ungdomarna som medverkar i programmet är jätteduktiga, medan andra tycker att de inte borde ha egen häst över huvud taget.



På ett vis kan man tycka att de skulle ha tagit tag i problemen själva, och på ett annat vis kan man tacka gud att de inte gjorde det eftersom det kan bli sådana hemska konsekvenser av att agera på egen hand, inte minst i situationer som grundas av kommunikationsproblem mellan häst och ryttare.



(Kan ju tillägga att jag mest av allt tittar för att jag blir så lycklig av att se den skånska sommaren, myyyys!)

2011-01-26 @ 23:37:11
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Hanna

håller med dig ! :)

2011-01-27 @ 17:11:12
URL: http://dailyhorses.blogg.se/
Postat av: Lisa Welin

Håller också med, det ser lite "snobbigt" ut ibland ;P

2011-01-27 @ 22:55:46
URL: http://equiline.shapemeup.se
Postat av: motsatt åsikt?

Var ska man börja.. Bra tv borde vara att kunna visa tydliga problem som tiitare som känner igen sig i dilemmat kan få tips att lösa. Jag tycker det är bra att dom tar med tävlingsryttare, alla stöter på problem. I bland kan även en rutinerad tränare klia sig i huvudet efter att vanliga lösningar inte fungerat. Då är det bra med nya ögon som inte sett ekipaget under så lång tid komma in med nya ideer. Jag vet att inte alla ryttare i programmet har mycket pengar. Döm inte hunden efter håren. Prioritering är svaret. de som åker på cirkusen som det innebär att försöka hålla sig på de större tävlingarna åtminstone kostar på, Då kanske semester kassan eller renovering av huset eller ny bil ryker istället. Jag kommer alltid prioritera en bra sadel som ger rätt sits och lägger hellre pengar på utrustning än att följa modet i skolan. Prioritering. Men visst det kostar att ligga på topp, det är ett problem med tävlings avgifter o resor. utrustningen är inte det dyra i sporten..

Även den flottaste hästen kan ha varit billig vid inköp men stiga i värde efter utbildning och resultat. Döm inte hunden efter håren.

2011-01-28 @ 13:44:06
Postat av: Freja

Motsatt åsikt: Absolut, du har rätt i allt du skriver! Dock känner jag ju ingen som är med i programmet utan kan bara dömma av det jag såg i dessa änsålänge 3 avsnitt :)

2011-01-28 @ 17:32:35
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Felicia

Tänkte också på det?! Sen tycker jag att det är lite synd att de nästan har med exakt samma problem i år igen(lasta, rädd, svår att hoppa) roligare om de varierar lite kul med hon som inte för in hästen i vattenspiltan och longeringsproblemet i alla fal :-)

2011-01-28 @ 21:43:23
Postat av: Anonym

Jag skulle inte vilja vara med i pogramet för man vill ju inte ha problem med in häst! Men jag känner en som har varit med förra året och en som jobbar där. Och deras problem är tydligen inte alls så lätta att lösa. Sen så undrar jag en sak, hur kan dom ha kommit upp till dom där höga klasserna om hästarna är rädda för publiken och saker runt omkring som jacob ling-vannerus och Nicholai problem?!

2011-01-30 @ 11:01:34
URL: http://fredriksbergsnobel.blogg.se/
Postat av: anna

Du har absolut en poäng! För mig är ponnyakuten ett sorts fönster för att få uppmärksamhet och synas i tv. Det är helt galet. Det är barn det handlar om!

Ex Hollesen som har ridskola mm och tävlar på mv nivå, det är knappast goodwill för dem att vara med. Dessutom laddar de upp filmer via en sida med porrinriktning...

2011-02-03 @ 14:32:54
Postat av: Sofie från Ponnyakuten

Jag var med i ponnyakuten 2 och känner personerna på "riktigt". Ni vet ju bara hur det är i Tv, och Tv är påhittat, Tv är fake. Jag tycker det är fel att dömma personer efter vad ni sätt på Tv. För Tv är inte på riktigt. Så snälla döm inte mig och mina 7 vänner för vi är inte dom ni tror. Rika snobbar, inte direkt va!

2011-02-06 @ 22:14:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0