DAGENS FRÅGA: Dressyr på heltid?

2010-09-06 | 19:35:19




Jag förstår att många av er undrar nu när jag nästan bara skriver om dressyr på bloggen. Men NEJ, jag har absolut inte lämnat hoppningen! Man kan väl säga att jag satsar 30% på hoppningen och resterande 70 på dressyren.

Anledningen? Främst för att dressyr är den gren som både jag och Tage behöver arbeta mest med, och då blir det automatiskt så att vi lägger mest energi på det. Dressyren är ju grunden för all ridning. Jag är väldigt envis och tänker inte ge mig förrän den hästen kan visa sina bästa sidor VARJE DAG på VARJE träning och tävling! Dessvärre är även Tage envis så det krävs minst sagt mycket blod, svett och tårar innan vi är där jag vet att vi kan vara... ;p Jag har alltså inte slutat med hoppningen, utan råpluggar bara dressyr för tillfället så att det så småningom kan gå bra inom båda grenarna.

Sen är det även så att jag tycker att Tage hoppar bättre ju längre det blir mellan gångerna, då hinner han bli lite extra hoppsugen och känner sig peppad när det väl gäller. När jag tränade markarbete och hoppning som mest så kändes det nästan som om han tröttnade och tappade sin gnista, började med latheter på minsta lilla kryss. Så jag tycker verkligen att detta är ett fungerande system för Tage!

Vi planerar att starta en dressyrtävling den 19/9 samt hoppallsvenskan någon vecka senare. Dessvärre kanske jag missar första omgången om jag åker till Blogawards, vilket är ännu en av anledningarna till att jag tvekar på att resa dit... Våra mål hittar ni HÄR.

Postat av: karro

bra taktik :) min ponny måste hoppa 1 gång i veckan annars blir han lite smått galen :)

när jag inte hade hopppat på nån vecka så var jag med på hoppträning sen då. Och då skulle vi hoppa en serie med ett galoppsprång imellan och då blev Kaxe så taggad att han hoppade studs, avstånden var tillochmed för stora hästar! Hihi, lilla c-ponnyn på storhästavstånd :P

2010-09-06 @ 20:20:51
URL: http://stockholmsponnyn.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Fast att han ska visa sina bästa sidor VARJE PASS, VARJE DAG är lite mycket att kräva.. Hästarna har också dåliga dagar ;)

2010-09-06 @ 20:50:13
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: oliviawestern.blogg.se

Fin blogg! :D



oliviawestern.blogg.se

2010-09-07 @ 13:57:27
URL: http://oliviawestern.blogg.se/
Postat av: Sandra

Helt rätt inställning, hoppningen kan aldrig fungera om inte dressyren fungerar :) Sen kan man inte kräva allt på en gång utan det tar tid, kommer nog bli bra för dig och din häst :)

2010-09-07 @ 17:16:20
URL: http://sandrabystroom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0