VINTERTRÄNINGSSCHEMA

2010-11-29 | 17:28:46


Vinterns träningsschema ser egentligen inte mycket mer annorlunda ut än vad det varit under övriga året, dvs. fokuset ligger på att bygga så mycket rygg och rumpmuskler som möjligt. Målet med träningen nu över vintern är att ha blivit bättre till dressyrtävlingarna våren 2011, så det kommer att bli mycket dressyrträning och jag ska försöka att utnyttja denna tävlingsfria perioden så mycket som möjligt.



Detta hade jag tänkt göra för att nå målet:
* Försöka hinna klättra i backar så ofta som möjligt
* Galoppträna (både bara rulla på i längre sträckor och intervaller)
* Införa chambon-longeringen igen
* Traggla dressyr (med bra och givande övningar i rätt svårighetsgrad)
* Markarbete/hoppning för att variera och motivera för Tage
* Tömköra några enstaka gånger om någon duktig kan hjälpa mig

Eftersom vi siktar in oss på att bli bättre på dressyr så har jag kollat igenom våra dressyrprotokoll och sett vad som är återkommande problem och vad som önskas förbättras på oss. Dessa sakerna är -Lägre och rundare form, mer noggranhet med vägarna, eftergiften samt mer framåtbjudning/energi.

Träning för tränare vill jag såklart göra så ofta som det går, dock är det ganska omöjligt för tillfället med tanke på all snö och hala vägar. Det viktigaste är att vi hinner få någon dressyrträning innan vi startar första tävlingen 2011.
Jag tror inte att det ska vara några större problem att följa schemat och se resultat, om vädret inte strular till det alltför mycket vill säga. Att rida i snö är ju ganska bra och rolig styrketräning, jag hoppas dock att vi inte behöver göra det enda till februari-mars!... För övrigt så är mitt nya motto att "hålla det enkelt" vilket jag tror är gynnande för mig i alla sammanhang, jag har lätt för att överanalysera men saker blir bäst när man bara gör dem istället.

Låter det bra? Har ni tips på fler träningssätt/övningar som kan hjälpa till att bygga muskler och kondition så får ni gärna dela med er!

Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Övergångar är super som stärkande arbete, dessutom är det utmärkt lydnadsträning också :D

2010-11-29 @ 20:07:21
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: Hanna

vilken härlig bild! Det ser så mysigt ut! men den i headern är snäppet bättre! ni ser ut att njuta båda två!

2010-11-30 @ 16:13:32
URL: http://hpsdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0