Vad är en bra blogg?

2010-11-25 | 12:51:45


Hittade detta inlägget, och kände för att säga vad jag själv tycker utgör en bra blogg.

Det absolut VÄRSTA jag vet är när man kommer in på en blogg och känner sig indirekt påhoppad. Så otroligt tråkigt och irriterande att läsa negativa och spydiga inlägg där personen klagar på ditten och datten och ofta även på sina läsare.

FÖRSTA INTRYCKET? En fin och välgjord design gör att man vill bläddra vidare i bloggen, ett bra och intressant första intryck är viktigt att ge (ofta får man bara en chans på sig) och eftersom designen är det första man som läsare ser så är det givetvis en bra idé att på något sätt fixa en bra design. Själv gillar jag rätt detaljrika designer, med mycket färg och saker att kolla på.

PERSONEN BAKOM BLOGGEN?
Tyvärr kan man inte räkna med att få läsare bara för att man har en fin design, det är insidan som räknas! Det vill säga hur bloggaren är som person och hur den framför det på bloggen. Själv tycker jag att det är otroligt tråkigt, irriterande, jobbigt och mår dåligt av att läsa blogginlägg där bloggaren hackar och är spydig åt allt och alla. Det visar bara hur personen är i verkligheten, ingen som jag skulle vilja umgås eller lyssna på med andra ord. Det jag fastnar för och gillar är en glad och positiv person som sprider värme i alla sina inlägg! Då blir jag själv glad, känner mig väl till mods och blir inspirerad. DOCK är det viktigt att man inte blir självgod, det får samma effekt som den negativa bloggaren -Folk blir irriterade. Visa att du är en trevlig och ödmjuk människa!

BLOGGINNEHÅLLET? Nu talar jag för hästbloggarna eftersom det är det jag själv bloggar om och är intresserad av. Jag gillar personliga bloggar, där man får lära känna bloggaren och dess häst lite tydligare och får följa dem på träningar och tävlingar. Jag uppskattar att läsa om både med- och motgång, det är naturligt och gör att man som läsare känner sig "närmare" bloggaren på ett sätt. Motgång är inget att skämmas över. However så tycker jag ändå att det är viktigt att man inte hänger upp sig på motgången och tjatar det fram och tillbaks, utan som sagt behåller en positiv klang i det hela (efter motgång kommer alltid framgång). Jag tycker att det är mycket mer intressant att läsa hur saker och ting kändes, alltså känslor istället för bara ytligt snack om dagen. En bra variation på inlägg är viktigt, kanske du har något tips, en nyhet, åsikt eller övning att dela med dig av utöver dem vanliga inläggen som du brukar skriva.

ÖVRIGT? Visst är det roligare med en blogg som blir uppdaterad dagligen, dock tycker jag att det räcker med 3 riktigt bra/roliga/intressanta inlägg/dag istället för 10 snabbt ihopkraffsade om allt och ingenting. Mycket bilder är alltid roligt!

JAG?
Jag hoppas att ni tycker att jag uppfyller många av mina egna kriterier? Uppdateringen är visserligen kass under veckodagarna, men det hoppas jag att ni förstår varför (även om det kanske är tråkigt). Har så jäkla många ämnen i skolan att läsa ikapp, eftersom jag tar studenten nästa år är det viktigt att jag tar igen dem. För övrigt är jag snäll, omtänksam, rätt spontan och jordnära (försöker i alla fall!) med rätt mycket humor, hoppas att ni uppfattar mig så också?!

Sammanfattat, att blogga är en jäkla balansgång med pirayor på vilken sida man än skulle falla på! Detta är vad jag tycker och gillar (=bloggare som jag verkligen tycker om och känner för), sen kan man visst återkomma till en blogg bara för att man stör sig så jäkla mycket på den -Men man kan fråga sig vilket man vill bli "känd" för? Det viktigaste är att man visar sin personlighet, låtsas aldrig vara någon du inte är och låt aldrig någon bestämma vad du ska göra om du inte själv tycker att det är en bra idé.

Vad tycker ni är viktigt att uppfylla för att ha en bra och läsvärd blogg? Är det något som jag bör ändra på i min egen blogg?

Postat av: Sofia

Kul att du hittade det inlägget hos dressyrmupparna.blogg.se ;) kollade deras blogg första gången igår och fick direkt den känslan av att bli påhoppad. Nån av tjejerna skrev inte så trevligt om en liten obetydlig kommentar från en läsara! Inte OK enligt mig!

2010-11-25 @ 15:25:06
Postat av: Matilda

Bra skrivet! Jag tycker inte att du ska ändra på något i din blogg, förutom att jag saknar när du la upp filmer på dina förebilder och analyserade deras sätt att rida (det var dock väldigt längesen), och när du snackade lite mer om utrustning. Dock tycker jag att alla dina inlägg är inspirerande, men det vet du redan :) Haha!

En sak till måste jag säga och det är att det allra bästa med din blogg är att du är så ödmjuk och verkar ta till dig kritik (på gott och ont så klart) och hela tiden vill lära dig något nytt. Inte bara snäser av allt och alla. DET är inte många bloggare som gör ;) Då blir man inspirerad igen!

2010-11-25 @ 16:24:09
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/
Postat av: Lamia - Hästsport

Tycker du sammanfattade det trevligt :) gillar också att läsa bloggar där själva bloggaren är TREVLIG och inte hackar på allt och alla

2010-11-25 @ 17:39:28
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare! Ta chansen att vinna ett kingslandspannband!

kan bara hålla med dig :D

2010-11-25 @ 20:39:51
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Matilda

Taaaack! Ska du också pynta din?

2010-11-25 @ 21:44:25
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Ida

Hur har din dag varit? :)

2010-11-25 @ 21:46:45
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Intressant inlägg! :) Själv tycker jag det viktigaste är att man skriver på ett roligt, intressant sätt och att man skriver mycket åsikter. :)

2010-11-25 @ 22:22:35
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se
Postat av: jossan :D

Nu är röstningen igång på bloggen i månadens bloggtävling :)



Klicka på länken för att komma till röstningen: http://josefineelovsson.blogg.se/2010/november/rostningen-ar-igang-tema-karlek.html



Lycka till!:D



/ Josefine Elovsson

http://josefineelovsson.blogg.se/

2010-11-26 @ 12:52:22
URL: http://josefineelovsson.blogg.se/
Postat av: Carol

Freja nu är det fredag - dags att blogga igen! Haha skämt åsido men har fastnat i din blogg litegrann.. Kanske inte för utseendet, eller något annat, utan först och främst för att du verkar trevlig och som någon annan sa liknande, du är inte så offensiv mot folk. Hyfsat självsäkra personer behöver inte ta det mesta som ett påhopp, och det tycker jag du är duktig på! Ha en trevlig helg!

2010-11-26 @ 16:25:09
URL: http://crolas.webblogg.se/
Postat av: Em

2010-11-26 @ 22:03:49
Postat av: CAmilla

Bra inlägg!



Gillar din blogg, även om det är synd att du inte hinner uppdatera så ofta men det är ju förståligt.

Du verkar härlgit glad och trevlig för det mesta.

2010-11-27 @ 13:22:16
URL: http://hastskotare.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0