Vad är ni ute efter?

2010-11-28 | 16:31:53




Nu får ni faktiskt ta och ge er! Beter er som om vi vansköter våra hästar bara för att dem fick stå inne största delen igår, när det var SNÖSTORM?! Jag tycker bokstavligen synd om hästarna till er som håller på och tjatar, om ni tvingar era hästar att stå ute hela dagen utan skydd i sånt väder? Om ni dessutom ser att dem vill in. Det tycker jag är rått om något.

For your information, "anonym", så kollade jag upp din s.k. tidsregel på jordbruksverkets hemsida och den fanns inte. Här är det jag kunde hitta:
"
Från och med den 1 augusti 2010 gäller följande nya regler för hästhållning:

  • Stallinredning ska tåla hästsparkar och boxväggar, boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses.
  • Hästar ska dagligen få möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
  • Hästar får inte stå uppstallade i spilta mer än 16 timmar per dygn."

    1. Stallet är godkänt och hästarna ser/hör/kan hälsa på varandra när dem vill.
    2. Dem fick röra på sig i hagen igår, dock mindre än vad dem brukar eftersom det som sagt var SNÖSTORM. Vanligtvis får dem vara ute ca. 8 timmar/dag och på somrarna går dem ute dygnet runt.
    3.
    Vi har inga spiltor och oavsett så stod dem inte inne 16 timmar/dygn.

    Så kan du släppa det nu?
    Jag hörde någon säga "Jag låter mina hästar stå ute i det vädret som jag själv hade velat stå ute i" och det tycker jag är en bra regel som jag mer än gärna följer. Visst gör inte lite småregn något, eller om det skulle snöa NORMALT, eller om det skulle råka blåsa lite extra än vad det brukar. Men jag tycker banne mig inte att det är rättvist att låta hästarna stå ute i storm (utan skydd) bara för att?
    Tycker att det är otroligt tråkigt när ni gör en höna av en fjäder, vad är det ni vill bevisa egentligen? Våra hästar mår utmärkt, trivs, är lyckliga, fina i hullet med glansiga pälsar och hanteras av kunniga människor. Vi lägger alltid hästarnas välfinnande före vårt eget, och lägger hellre pengarna på att se till så att våra hästar har det dem behöver än att köpa något till oss själva. Det finns många olika sorters hästhantering och jag/vi anser att vi gör rätt i att låta hästarna komma in när det är storm, även om ni uppenbarligen inte tycker detsamma. Men för det betyder det inte att något av dem är fel, däremot väldigt fel av er att inte acceptera det faktumet, särskilt när det handlar om EN dag!

    Ursäkta för ett väldigt tråkigt inlägg, men jag blir så himla arg och besviken när jag spenderar timmar framför bloggen för att underhålla er när vissa av er inte ens kan uppföra er? Ni behöver inte alltid hålla med mig, men när det rör något så personligt som vad vi har valt att göra med våra hästar så tycker jag att det är oförskämt att ifrågasätta vårt val om det inte hade varit så att det hade varit väldigt, väldigt fel och skadligt för hästen. Vilket jag hoppas att ni alla vet och ser att vi behandlar våra hästar väl!
Postat av: Anna

Hästar är inte människor och fungerar inte likadant så att gå efter regeln att låta dem vara ute så länge man själv skulle vilja vara det är lika dumt som att låta bli att ta in dom om de vill in.

2010-11-28 @ 16:56:20
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Anna: Jag skrev också att lite regn/snö/blåst inte var så farligt och att dem normalt sett är ute 8 timmar/dag.

2010-11-28 @ 17:05:21
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Ser man att hästarna verkligen inte VILL vara ute ser jag inget fel med att ta in dem igen.. Våra är ute i detta väder, men de bryr sig inte ett skit! De är ju olika för allihopa :)



Dock finns det en SJUUUUK regel i stallet där jag är nu, och det är att hästarna inte får gå ut om det är mer än 12 minusgrader ute.. ASSÅ?! Jag fattar inte hur fan det ska gå, Tombola kommer bli galen :S Men ja, det är ju stallets regler och man FÅR inte släppa ut sin häst :S

2010-11-28 @ 17:20:49
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Tina - En blogg om mina dagar med hästarna - TÄVLING IN BLOGGEN !

Det fanns en "regel" som sa att hästar var tvungna att röra sig minst 2 timmar om dagen innan, sen om det var genom ridning, skrittmaskin, gå i hagen eller vad, kvittade..

Dom ändrade de nu den 1 / 8 till att dom inte får stå inne mer än 16 timmar per dag, alltså att dom måste röra sig "fritt" minst 8 timmar om dagen..



Dock finns de en 6-timmars regel som gäller för hundar, hunden får inte vara själv hemma mer än 6 timmar per dag.

Kan nog vara det anonym syftar på..



Jag vet själv hur det är, inte fan vill man gå ut när det är full snöstorm och stå ute i flera timmar.. Då tror jag inte att hästarna vill det heller :)

2010-11-28 @ 17:37:37
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: julia

bra skrivet! håller med dig! :)

2010-11-28 @ 17:38:43
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jaa, då är det ju lika bra att ta in dem! Våra har massa träd och skit i sin hage så det är väl lite mer kuperat.. eller så är de härdade :P haha.



Jag tror de satt upp den regeln för att det inte ska frysa inne i stallet.. men det är tveksamt om allt skulle frysa redan nere på -12, känns som att det måste vara lite kallare för det :S menmen, får väl rida 3h om dagen istället eller nått :P haha



Mysig header du fixat btw :)

2010-11-28 @ 17:58:53
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

låter också våra hästar vara inne stor del, kanske går ute några fåtal timmar sen in, dom trivs ju verkligen inte ute för tillfället.

2010-11-28 @ 18:39:16
Postat av: Anna

Ja jag vet precis vad du skrev och jag tycker fortfarande resonemanget att bara ha hästar ute i väder du själv skulle trivas i är korkat.



Förmänskliga djur är sällan till deras fördel.

2010-11-28 @ 19:16:19
Postat av: Sandra

Håller med dig! Om det pissregnar eller är full snöstorm får de inte vara ute många timmar vissa gånger kanske inte alls. Men då kompenseras det på annat sätt med aktivitet för kroppen & knoppen.



Hästarna ser faktiskt inte ut att uppskatta snöstorm eller dåligt väder överhuvudtaget flera timmar i sträck ute i en hage. Till slut står de på ett ställe och ser allmänt tråkiga ut. Eller hästar som inte klarar av att vara ute många timmar, de börjar springa eller annat. Klart man tar in dem, men alla hästar är olika och vi människor resonerar olika om hur vi hanterar våra hästar. Men gör det Du anser är rätt och det dina hästar trivs med så behöver ingen annan lägga sig i.



Fin bild på dig & Tage på headern, mysig!

2010-11-28 @ 19:25:07
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Emma: Precis, eller i alla fall inte om det stormar :)



Anna: Okej, då får du behålla din åsikt då! Men att gå ute 8 timmar/dag tycker jag är helt normalt för hästar? Knappast förmänskligat. Hur länge går dina hästar ute då?

2010-11-28 @ 19:25:50
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Carol

Freja! Jag håller med dig fullständigt, istället skulle det vara djurplågeri att låta dem vara ute utan skydd... och finns det inte en regel som avhandlar just det också? Nåväl men iaf en engångsak är en sak... och ANNA... Det är bara löjligt hur du ordvänder och vrider Frejas ord för tillfället. Hade du varit ute här den dagen så hade du vetat. JAG VET... För jag körde till och med förbi ungefär där Freja bor och Man kunde knappt se ett skit framför ögonen och det var väldigt obehagligt. Det är tråkigt att du Anna, är så småsint att du måste hålla på med sådana här tramsigheter.

2010-11-28 @ 19:35:42
Postat av: Carol

Dessutom Anna.. Freja menar nog att väder som man inte ens själv vill vara ute i ens om man hade överdrivet klätt på sig och haft skydd inte är något för hästar. Dock menar hon alldeles säkert inte att en häst ska vara ute lika lite som en människa, eller åka in lika snabbt. Och som Freja säger... Deras hästar är ute massor ANNARS... Anna, avundsjuka lyser igenom ganska snabbt och syns väldigt lätt. trist för dig.

2010-11-28 @ 19:41:11
Postat av: Anna

Men missförstår ni med flit eller läser ni inte vad jag skriver? Jag har FULL FÖRSTÅELSE för att man tar in hästarna i snöstorm - jag har däremot inte förståelse för att man tar in hästar bara för att man själv inte gillar vädret.



Det står svart på vitt i inlägget: "Jag hörde någon säga "Jag låter mina hästar stå ute i det vädret som jag själv hade velat stå ute i" och det tycker jag är en bra regel som jag mer än gärna följer."



Jag tycker det är en skitdålig regel.



Mina gick ut vid 9 i morse och är ute än. De vill inte in. Hade de velat de hade jag tagit in dem. Svårare än så är det inte.



Carol - avundsjuk på vadå? Varför kan man aldrig komma med minsta lilla kritik utan att nån ska skrika avundsjuk? Hur är det relevant över huvud taget här?

2010-11-28 @ 19:53:11
Postat av: Carol

Anna du skrev - svart på vitt - "Ja jag vet precis vad du skrev och jag tycker fortfarande resonemanget att bara ha hästar ute i väder du själv skulle trivas i är korkat." Att skriva att någon är korkad för vad de tycker är inte i mina ögon någon konstruktiv kritik utan det är bara påhopp. Vill man diskutera får man göra det på vuxen nivå och inte kalla folk korkade. För det är precis vad du gör med att skriva så. Och sen på tal om missförstå så är det ju det du gjort med vad Freja skrev. Du kan väl förstå att det handlar inte om öga för öga logik, angående om man själv eller hästen vill vara ute, utan bara är ett lite lagom ögonmått för oväder.

Du får absolut tycka vad du vill...



Men varför måste du kalla åsikter Korkade?

2010-11-28 @ 19:59:07
Postat av: Anna

Jag fattar ingenting av det du försöker säga. Dessutom glömde du svara på frågan.

2010-11-28 @ 20:02:45
Postat av: Anna

Ps. Lär dig skilja på sak och person. Att tycka en åsikt är korkad är inte samma sak som att tycka att personen som har den är det.

2010-11-28 @ 20:03:45
Postat av: Carol

Du frågade varför man inte får komma med kritik och jo det får man, men man får göra det på ett vuxet sätt.



Att kalla någon eller någons åsikt Korkad är att försöka sätta sig över en annan människa,Korkad är ett nedvärderande ord, alltså tycker jag absolut att du gör det av avundsjuka, för det är ju underligt hur du känner att du måste hävda dig på internet.

2010-11-28 @ 20:05:16
Postat av: Anna

Nu ska vi se - du tycker jag kommer med påhopp, jag är avundsjuk, jag har behov av att hävda mig på internet, jag sätter mig över andra människor yadayadayada.



Du tycker inte du spårat ur nu "Carol"?

2010-11-28 @ 20:10:46
Postat av: Anna

Ps. Jag frågade inte alls varför man inte får komma med kritik. Jag undrade varför man inte kan göra det utan att nån ska envisas med att man är avundsjuk. I det här fallet lite oklart på vad dock.

2010-11-28 @ 20:12:15
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Okej, tycker inte att vi ska behöva bråka över något som ingen av er var inblandade i från början ;p



Carol: Uppskattar att någon håller med mig!



Anna: Inte lätt att INTE missförstå när du inte säger att du har förståelse för snöstorm förrän några kommentarer efter. Förstår dock inte varför du ogillar det citatet så mycket? Uppenbarligen tolkar vi det på olika sätt. Men det är skit samma, du tycker på ditt sätt så får jag tycka på mitt sätt.

2010-11-28 @ 20:21:34
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Carol

Jag svarade fullständigt klart och tydligt på din fråga. Jag inser att det går nog inte förklara det tydligare, du kan nog inte och vill inte förstå. Du kanske ska tänka på, i framtiden, att man inte blandar in personliga skällsord i vad man själv vill ska vara en konstruktiv kritik eller en diskussion, utan då håller man sig till fakta och inte att hoppa på folk för deras åsikter. När du kallar Frejas åsikt Korkad, så är det ett personligt påhopp.



Du får tycka precis vad du vill. Men när du går över gränsen blir det högst personligt, och den enda anledningen till att använda ordet korkad är för att man känner någon anledning att trycka ner personen. Detta är antingen avundsjuka, eller att man känner att man måste höja sig själv. Du tycker att jag har spårat ur, jag tycker att du har spårat ur, fine, vi får ha våra egna åsikter. Men jag har försökt säga samma sak till dig i flera kommentarer och tydligare blir det inte, så nu får du föra diskussionen vidare i ditt eget huvud. Jag är ledsen att du reagerade så starkt på respons på ditt utfall, och du får ha en trevlig fortsatt söndagkväll!

2010-11-28 @ 20:23:06
Postat av: Carol

Ja Freja du får ursäkta att jag lade mig i, men jag tycker i Yttrandefrihetens Sverige att man inte ska kalla folks åsikter korkade. Man måste inte hålla med men man ska inte sänka folk för deras åsikter heller. Var du inte iväg på julskyltningen idag? Du får ha en trevlig söndagskväll!

2010-11-28 @ 20:26:01
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Carol: Nej tyvärr, skulle ha gått med en kompis men ingen av oss orkade så det blev inget... :) Lite tråkigt, men lika mysigt att sitta hemma och dricka glögg och annat juligt ;)

2010-11-28 @ 20:50:33
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Anni

Håller med! Tycker mer synd om hästarna om de tvingas stå vid grinden o spänna sig o frysa i storm än om de står inne. Står de inne brukar iaf min häst stå o vila, ute står hon o spänner sig om hon ogillar vädret...

Vi ska ju "lyssna" på hästarna när vi rider dem, men ska vi inte göra det även på marken!?

Min häst fick stå inne hela dagen när det var storm. Rastade henne i ridhuset bara. Är det sådant skitväder en helg brukar jag rida 2 ggr istället för att släppa ut i hagen! :)

2010-11-28 @ 21:06:57
URL: http://annikarlsson.webblogg.se/
Postat av: Elvira Johansson - ridahest :D

Usch det är ju bara synd om stackarna om de ska stå och spänna sig vid grinden för att komma in. 6timmar på EN dag gör ju ingenting :S

2010-11-28 @ 21:56:08
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Jenny Persson

Sv: Vad bra att jag inte fick dig att bli ännu mer frågande :) Hoppas du haft en fin första advent!



Jenny

2010-11-28 @ 22:00:28
URL: http://www.fideliochenhorningen.onsugar.com
Postat av: Josefine

Alla borde bara komma överens om att alla hästar är olika. Min medryttarhäst hade knappast brytt sig om snöstorm, men hon älskar att vara ute och har världens vinterpäls. Gårdens araber står däremot och darrar så fort det kommer lite duggregn. Så man får helt enkelt anpassa efter hästen.



Att du valde att ha dina hästar inne var nog ett jättebra val för dina hästar. Sen finns det ju också hästar som inte bryr sig ett skit om att gå ute utan skydd och täcke heller, det får man inte glömma.

2010-11-29 @ 16:27:04
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Sara

Är det riktigt snöstorm eller spöregn kombinerat med storm så kan hästarna lika gärna vara inne och att man försöker aktivera dem på annat sätt för att stimulera.



Dock kan man inte gå efter "det väder jag inte vill vara ute i vill inte hästen vara ute i" eftersom det skiljer mycket på häst och människa. Hästar är stora djur och behöver kunna röra sig fritt (vilket de inte gör i box) hästar har också en helt annan trivsel tempratur. Våran är på 20+ medan hästar (med vinterpäls el. rakad+"rätt" täcke) har +5 till 10- .. så det skiljer med ca20 grader! Hästar klarar mycket mer än vad vi gör..



Men som sagt att låta hästen stå inne en dag vid extrema väder/i nödfall gör nog ingenting.. om inte hästen på något sätt protesterar och verkligen vill ut.

2010-11-29 @ 18:11:05
URL: http://www.saraaandersson.devote.se
Postat av: emily

Håller helt med dig! Min ponny som jag hade tidigare gick ut klockan 8 och gick aldrig in före 20 i princip oavsett väder, men däremot min unghäst som jag har nu avskyr snö, mörker, regn, blåst osv... så därför får hon gå in tidigt istället för att springa runt som en tok och skada sig själv.



Och på tal om dryga, elaka bloggläsare: Jag hade en sån som jag helt sonika bad låta bli att kommentera min blogg. På vissa funkar det, men annars är ett tips att godkänna kommentarer innan de publiceras och bara slänga de du inte vill ha.



Vilken fin blogg du har förresten, kul med en hästblogg där det inte är "lisa 13 år med sin shetlandsponny" som bloggar :-)

2010-12-07 @ 17:10:05
URL: http://livetmedella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0