Dagens KM-resultat...

2010-11-14 | 17:02:24


Dagens dressyr-KM, vad ska man säga? Riktigt bra dag som tyvärr inte visade sig i procenten! Framridningen gick bra fastän underlaget var geggigt och tungt, jag red effektivare än vad jag brukar på tävlingar och följde min plan vilket resulterade i en mjuk och bra uppvärmd häst. Vädret var det bästa på hela veckan, slapp precis undan regnet! Prestationerna på banan var över förväntan, vi är definitivt på väg att hitta något -Bästa känslan OCH ritter än så länge! Kunde kontrollera honom på ett annat sätt än vad jag kunnat förr. Dessvärre fick vi ändå bara 53 och 51% vilket är nästan sämre än vad vi fick när vi inte ens kunde rida dressyr...

Jag vet att han just nu är jättedålig i galoppen, inte tillräcklig styrka. Men i kompensation går han mycket finare i traven och skritten. Vi är såklart långt ifrån perfekta och han var inte riktigt så avslappnad som han kan vara hemma, men ändå väldigt låga procent tycker jag. Vi har gjort MYCKET sämre och ändå fått 53-54... Man ska inte skylla på domaren/bedömningen men jag tror nog inte att hon någonsin varit särskilt förtjust i mig. Protokollen var väldigt tråkiga också, bara dåliga kommentarer. Vanligtvis brukar man åtminstone få "fin häst" i slutet, men inte idag... ;p ÅH, nu har jag retat upp mig själv under tiden som jag har skrivit detta inlägget och bara måste lägga mig i kommentarerna som jag fick. Ta det med en nypa salt, domaren menar säkert inte så som jag framställer det men just nu känner jag bara för att vara lite trångsint och jobbig...

"Hästen bör jobba i en rundare form och arbeta med sin rygg" - Ja, ja, ja, JA. Jag är inte dum och jag jobbar honom i en rundare form hemma. Sen blir han alltid lite spändare när det är tävling och det är inte så lätt att försöka tvinga en 600-kilos, högrest och spänd, häst att jobba lägre när han inte vill. Han har också en tendens att tappa ryggen/baken när han blir spänd. Men come on, så ofta kan det inte ha varit och jag tyckte att han gick i skaplig form. I alla fall inte över tygeln som han varit förr.
"Energi?" - Han kanske inte var jätteelektrisk precis, men det är LC? Anser inte att någon Totilas-gång behövs i den klassen (inte för att jag hade kunnat sitta kvar på honom då heller).
"Halvhalter?" - Förstår inte riktigt vad hon menar med den punkten, för jag tyckte att jag gjorde halvhalter varje gång det behövdes? Dock kanske det snarare skulle stå "korta tyglarna", om hon menade att hon ville att jag skulle samla ihop honom. Brukar ha en tendens att rida med för långa tyglar, kortade dem faktiskt till nästa klass och gjorde extra tydliga halvhalter bara för att hon skulle få se att jag gjorde dem (dock blev det för mycket istället, men shit happens)... ;p
"Rid bättre vägar!" - Ännu en punkt som jag inte riktigt förstår. Visst, i galoppen förstår jag för där blir han så snabb så jag hinner inte riktigt ta ut vägarna. Men resten av delarna i programmet tyckte jag att det åtminstone var godkända ridvägar, särskilt dem första halvorna innan galoppen.

Jag blev i alla fall glad och stolt för vi fick beröm av en av klubbens duktiga dressyrryttare! Hon tyckte att det var snåla poäng till oss och att vi hade utvecklats jättemycket sedan sist hon såg oss (vilket nog var på en tävling i juli/augusti). Hon hade även sagt att hon tyckte det var konstigt att domaren bara gav mig en 5:a på sitsen/händerna för hon tyckte att jag hade en av de finaste sitsarna under dagen. OCH så tyckte hon att jag hade gjort ett bra jobb med Tage och att det syntes att han fick jobba rätt eftersom han började få riktiga dressyrmuskler! :) Verkligen snälla ord som värmde, precis vad jag behövde höra. Ibland känns det som om jag bara inbillar mig att vi blivit bättre eftersom det aldrig verkar synas någon förbättring på procenten...

Well well, lite besviken är jag, som ni nog märker, för att vi åtminstone inte fick lite högre procent men jag tyckte i alla fall att det var våra bästa dressyrrundor än så länge och det kan inte någon domare eller några siffror ändra på. För tillfället verkar vi ha fastnat i 53-träsket men jag hoppas att vi lyckats ta oss upp till början av nästa år... :) Mycket styrka och galopp ska vi i alla fall träna på nu under tävlingsuppehållet! Det börjar i alla fall kännas som om vi är på G att lossna lite tävlingsmässigt också, både hopp-KM och dressyr-KM har känts bra. Bara det sista lilla som ska lossna!

Postat av: Emily

Trist när domaren inte ens kan ge med sig lite konstruktiv kritik :P

2010-11-14 @ 18:30:07
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: fridan

tråkigt när man känner sig lite orättvist bedömd :(

2010-11-14 @ 18:45:31
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Då gick det väl ungefär lika bra/dåligt för oss två! Dock så slutade jag på 58%.. (KM igår)



Men det är riktigt irreterande när man har en skit bra känsla & så ser ingen annan det "/

2010-11-14 @ 19:19:03
URL: http://neiah.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Tråkigt att ni blev nerdömda! Men trots allt är det känslan som räknas tycker jag :)

2010-11-14 @ 20:28:16
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: anni

tror det ibland är "ryttarens inverkan på hästen" alltså en av delpunkterna i momentet sisten som ofta kan döma ner en lite på just sitsen om hästen inte hänger med en helt, men en 5a på sitsen känns ju konstigt även om jag bara sett dig rida på korta filmsnuttar! :(

2010-11-14 @ 20:39:17
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Anni: Ja, kanske -Fick 5 på båda. Men jag tyckte inte att han var segare än vanligt eller på något sätt sämre (som sagt tvärtom, bättre) än vad han brukar vara och jag brukar nog ligga på åtminstone 7 på sitsen tror jag... :S

2010-11-14 @ 20:50:20
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Johanna Torudd

Svar: Okej, tack för svar ;D jag var mest intresserad av cavallo stövlarna.. men jag har ganska länga ben så dom är nog för korta tyvärr..

/ Johanna :)

2010-11-14 @ 20:52:51
URL: http://johannatorudd.shapemeup.se
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig! - vinn biljetter till gbg horse show

Är trist när man inte är nöjd med poängen, men man får ju också tänka att domaren bara ser och dömer ekipagets dagsform och så han/hon ser på det. De kommentarerna som man får ofta och behöver jobba med är i alla fall väldigt gött när de försvinner, det är ju ett tecken på att man gjort ett bra jobb :)



huvudsaken är ju trots allt att du är nöjd!

2010-11-14 @ 21:20:29
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Matilda

Skönt att du fick beröm av en annan ryttare/hästmänniska som "kan" iallafall! :)



Efter vad jag har läst på din blogg sitter vi lite i samma sits, eller jag satt i den sitsen du sitter i nu. Mitt råd är att bara kämpa på, för helt plötsligt kommer det att släppa och den lyckan man känner då går inte att beskriva med ord!



En annan grej. Även om du skrev att det gick dåligt osv nu, så blev jag sjukt inspirerad. Du skriver sjukt bra! Tack för inspon, haha! :D

2010-11-15 @ 00:53:22
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m

Ja det förstår jag att du tycker! Det är ju alltid roligt att få bekräftelsen på papper..



Domaren kanske hade en dålig dag ;) Dömde hon lågt överhuvudtaget eller var det bara du?

2010-11-15 @ 11:41:13
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Matilda

Sv; Precis! Och jag säger som jag alltid har sagt. Tage är en sjukt snygg häst och när det lossnar, då jäklar ;D

2010-11-15 @ 11:56:28
URL: http://matildajohanssons.webblogg.se/
Postat av: Emelie

2010-11-15 @ 16:24:26
URL: http://likeajoke.blogg.se/
Postat av: Hästens träning - En träningsdagbok för dig och din häst!

Hästens träning är boken som gör träningsplaneringen både enkel och rolig! Och äntligen finns det plats för detaljerna, som gör det enkelt för dig att fylla i, blicka tillbaka och se över din hästs träning, eran målsättning och samtidig kunna se när ni tränade och för vem, när ni ska tävla och vilken övning ni gjorde på eran senaste träning.



Boken gör både din planering och målsättning enkel! På ett otroligt lätt sätt får du ihop din planering, målen uppsatta efter era förutsättningar och samtidigt en tydlig överblick över din hästs träning.



För mer info om boken klicka på länken nedan (du kommer till annonsen).



http://www.bukefalos.com/r/showentry.php?e=178764&catid=24

Postat av: Elin Isabella

Hej! Fick inget svar förra gången så jag provar att fråga en gång till: Angående reglerna för din fototävling, för bilden vara beskuren t.ex. rund och får man ändra färgskalan eller bryter det mot reglerna? Mvh Elin

2010-11-15 @ 17:06:18
URL: http://akiro.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Sv: Men Regina är samtidigt en dressyrhäst så hon vet vad hon ska göra! Det är mer jag som rider skit dåligt + så passar vi inte ihop "/



Jag tycker iallefall att båda ni har utvecklas jätte mycket tms! Det är bara att fortsätta kämpa på :D

2010-11-15 @ 17:42:25
URL: http://neiah.blogg.se/
Postat av: Tina - En blogg om mina dagar med hästarna - TÄVLING IN BLOGGEN !

Var ju ändå bra att ni fick lite beröm..

Men tråkigt att domaren var så "hård"..

Jag tycker iaf att ni har gjort framsteg, vad man kan se på bilder o dylikt iaf :)

2010-11-15 @ 18:19:59
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: sofia

Jag tyckte också hon vara väldigt negativ, jag menar jag brukar ligga runt 70% en bra dag, det kanske inte var en riktigt bra dag men 57 i förklassen? haha ^^. hon frågade efterhalvhalter i mitt protokoll också.. btw, din blogg är väldigt fin frejis :D

2010-11-15 @ 20:50:42
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Sofia: Bra att jag inte var den enda som tyckte det! Men fick höra i efterhand att hon brukar vara svinhård och att man kan plusa på minst 5% om det hade varit en vanlig domare... :P Haha, känns som om hon har hakat upp sig på halvhalter? x) Aw, tack sötissofia! :D

2010-11-16 @ 17:12:50
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Julia

Jag tyckte det såg asbra ut, på framridningen iaf för det var det enda jag såg.



Och du?! Mamma satt brevid Marita och hon hade sagt bra grejor men poängen sjuker på alla momenten "för att han inte går i form". Så jag tror det kan bli jättejättefint tillslut. KEEP UP THE GOOD WORK! :)

2010-11-16 @ 19:32:26
URL: http://juliaosterlen.webblogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Lyssna på domaren och ta åt dig så du vet avd du ska göra bättre.



Men lyssna mer på den där dressyrryttaren! ;D



Jag tror ändå att domaren hade fel :)

2010-11-18 @ 13:01:26
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: LINNEA

Tråkigt med så negativ kritik i en LC. En bra domare ska alltid lyfta fram det positiva!

2010-11-20 @ 18:19:56
URL: http://donn.se/ridboken
Postat av: Matilda (Monieponny)

Synd att du blir orättvist bedömd! Käns super trist, att höra, särskilt när klubbens bra dressyrryttare säger att du är bra! ;)
Lycka till tills nästa gång! Mvh Matilda
(Monieponny)

Svar: Ja, dressyr är väl helt enkelt inte för mig. Har ju försökt mig på det så många gånger nu med samma tävlingsresultat ;)
Freja Lindskog

2013-01-04 @ 21:05:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0