Så gick det på dressyrtävlingen:

2010-05-31 | 22:15:07




Hm, vad kan man berätta om dressyrtävlingen igår? Dressyrtävlingar är så himla lugna, händer nästan aldrig något! Hoppningen är det ju lite mer fart och fläng, det trillas av, man måste tjoa och tjimma på framhoppningen och hålla koll så att man inte blir översprungen av andra ekipage, så helt ärligt var det skönt att koppla av med lite lugn dressyr igår -Blev lite som semester! :)

Vi red bara 1 klass, LB:1 och där fick vi bara 53%. Målet var 58% men jag är verkligen jättenöjd och stolt ändå! Superstor skillnad mellan gårdagens start och rundan som vi gjorde i höstas, han var inte alls lika spänd, springig och giraffaktig som han var förr -Även om han fortfarande är en helt annan häst ute på framridningen jämfört med när vi kommer in på banan. Han drog upp huvudet varje gång vi kom på medellinjen, antingen för att han såg sig själv i en stor spegel eller för att domaren reste sig upp... :p



Känns som att både jag och Tage behöver träna på att tävla, för nu funkar den vardagliga träningen bra men framridning och starterna på tävling går vi några steg tillbaks på och visar inte riktigt allt vi kan. Vi behöver liksom få en rutin och känna att det inte blir någon skillnad ridmässigt vare sig man tävlar eller tränar ensam hemma. Ni ska få höra lite mer om mina planer senare.

Vet ni vad som var bra också? Min nedsittning i traven såg inte helt förjävlig ut! :p Kattiz hårdtränade mig på framridningen, då gick det lite si och så men såfort jag kom in på banan så skärpte jag till mig och det såg/kändes faktiskt ganska bra! FÖRSÖKTE även att knoppa själv en halvtimme innan mamma skulle komma och hämta oss, det gick bra enda tills jag kom till själva "upprullningen" -Slutade med att jag ringde till mamma med gråten i halsen och hon fick rulla upp dem när hon kom. Ni skulle sett hur mina såg ut, då hade ni nog förstått varför jag nästan började gråta... ;S


Bild från när Kattiz "terrar" oss... ;)

Kommer definitivt att starta på fler dressyrtävlingar! Detta var vår första riktiga dressyrtävling. Nästa gång tror jag att vi bör starta 2 klasser, då kan han vara lite spänd och titta av sig i första klassen och förhoppningsvis vara lika underbar i andra klassen som han brukar vara annars :)

Postat av: sabina

Tanke på att du är hoppryttare så tycker jag det var riktigt bra poäng. rekomenderar att du rider en LC nästa gång (inte lika höga krav på hästens form) och tränar på att få honom i lägre form. Det är bara att träna vidare. Dressyren kommer hjälpa er sen i hoppningen :)

2010-05-31 @ 23:18:16
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

huvudsaken är ju att du själv är nöjd, för många ggr i dressyr blir man ju dessvärre inte nöjd med poängen ;)

2010-06-01 @ 08:19:40
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Matilda

Han såg väldigt fin ut, får du honom bara i form helt och hållet så kan han bli farlig med tanke på att han är väldigt flott häst också :)

Ju mer du engagerar dig i dressyren desto bättre kommer ju hoppningen också gå. Visst, det finns inte längre några elithästar som kan tävla både hoppning och dressyr samtidigt, men när man är i lätt och msv klass kan man ju gott syssla med båda ;D

2010-06-01 @ 10:53:06
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Tack för fina kommentarer!



Sabina: Jaao, snarare med tanke på att han lätt spänner sig och blir tittig! :) Han blev ju liiite spänd och det var det som drog ner poängen, så jag vet i alla fall vad som kan förbättras! :) Precis, nästa gång vi tävlar dressyr kommer det att bli LC-LB!



Matilda: Tack så jättemycket, jag tror precis som du -När han börjar slappna av även på banan kan han nog skrapa ihop rätt bra poäng eftersom han är så tilltalande! :) Haha eller hur, jag har en ny strategi som jag strax ska presentera på bloggen som handlar om det du skrev... :)

2010-06-01 @ 19:49:37
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Ina

Låter bra att du rider LCn som förklass, då går det nog ännu bättre som du säger många (speciellt hoppehästarna) vill gärna titta på allt och spänna till i första klassen... sen brukar de gå bättre :)

skönt att ni har LC på storhästtävlingar, händer kanske en gång om året i tävlingssäsongen häruppe haha :D

2010-06-01 @ 22:29:18
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: nicole

Tage är så himla fin! älskar den första bilden, ser ut som en ponny :P

2010-06-02 @ 12:53:58
URL: http://nicolehartwig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0