Whole lot of information:

2010-05-03 | 17:01:40
  • Var inne och kollade resultatlistorna från Ringsjöorten, än en gång så var Tage typ den 3:e snabbaste i grunden -Hade jag gjort dem korta omhoppningssvängarna så hade det nog minnsann blivit placering! STOLT faktiskt! :p

    Kom näst sist i 110-klassen på 20 fel, några läsare tyckte att det såg ut på filmen som att sista hindret rivs och ni har säkert rätt. Jag var nog så fokuserad på att få över honom att jag varken hörde eller kände det... :p 2 vägringar och 1 rivning blev det alltså, känslan var i alla fall bättre än vad resultatet visar så jag är nöjd :)


    3:e snabbaste i grunden -Bådar gott inför nästa omhoppning?
  • Inte för att jag tvivlar på Tages vilja att hoppa eller förmåga, men SKA det vara så besvärligt att hoppa en bana?... xp Jag menar, jag var fullkomligt slut efter att ha fått runt honom i 1 metersklassen. Måste man kämpa lika mycket på en "kändishäst" eller är det bara Tage som är ovanligt tittig? Bara en tanke som jag fått, innebär det att det är jag som bara måste bli mer rutinerad för att övertala honom snabbare till att hoppa eller är det som sagt Tage som har "spöken i hjärnan"? Vet inte hur jag skulle kunna skriva detta utan att få det att låta konstigt, men det är ju ganska intressant att få reda på om jag alltid kommer få leva med en spooky-häst eller om jag bara behöver jobba hårdare för resultaten... x)


    Är de här hästarna lika krävande att hoppa som Tage är? :p
  • Blir SÅÅ irriterad! Berättade helgens resultat för en annan hästtjej i skolan idag som jag bara pratat lite smått med. För det första såg hon helt förfärad ut när hon fick höra att vi hade vägrat två gånger (jag är ju nöjd med resultatet så därför blev jag lite småsur över hennes reaktion). Sen berättade jag lite om honom, bl.a. att han gått 140 förut och fick då till svar "Där ser man att man inte kan köpa sig till framgång". WHAAAT? Man kan ju i princip säga att vi "fått" honom gratis och jag har inte precis förhoppningar om att vi ska tävla 140 tillsammans... :p Det är heller ingen häst som är särskilt enkel och gör allt per automatik, men det var ju därför vi valde honom -För att jag ska utvecklas. Nej, alltför ofta undrar jag varför i helvete jag fortsätter att vara snäll?!... xp
Postat av: Ina

haha näe det är nog inte bara han. Det ÄR jobbigt att rida, inte meningen att man ska sitta och åka ju ;) synd att du red lite för långsamt i omhoppningen men då vet du att du ska satsa lite mer nästa gång, då går det vägen:D

2010-05-03 @ 17:48:37
Postat av: Josefine

Hon var nog avundsjuk på att du kommit över en rutinerad hopphäst, det verkar inte vara det enklaste om man inte har massa pengar.



Det är skitjobbigt att rida ordentligt! Kom nyss hem från stallet och fick driva röven av mig för att kunna trava lite i form. Och då har jag ändå sporrar. Har man en intelligent och lite lat häst så måste man jobba som sjutton med drivningen och inramningen.



Men du vet ju precis vad du ska jobba på, så det kommer nog att bli fint. Du verkar ha utvecklats jättemycket med Tage så det går nog bara bättre och bättre.

2010-05-03 @ 18:16:34
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Ina: Skönt att höra, det ser ju så himla enkelt ut för proffsen på videosarna men samtidigt så är ju dem väldigt rutinerade och vet hur/när/var man ska göra vad... :P



Ja, lite tråkigt att jag valde dem vägarna när han är så snabb naturligt. Men nu vet jag det till nästa gång så då får jag väl satsa lite mer ;)

2010-05-03 @ 18:52:38
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Anni

I regel alla hästar är väldigt krävande o tävla, men ridning är ju en sport, o i sport ska man ju jobba =) Vi ryttare får fysträna lite extra så man orkar med 2 klasser eller flera hästar etc. :) tycker det va superbra debut för dig o Tage! :) Tråkigt bara med personer som den du nämner, avundsjuka som inte klarar av andras framgång :(

2010-05-03 @ 19:39:17
Postat av: Maja

Ok, om nu ärligheten ska fram:

De allra flesta elithästar är extremt lätta att rida!

It is true!

En av de egenskaper som man stävar efter att avla fram är just ridbarhet, och det är hästarna med HÖG ridbarhet som proffsen letar efter. Såklart man väljer den lätta vägen om man får chansen?

DOCK är inte alla elithästar lätta såklart, det har länge varit känt att det är ofta de knepiga hästarna som kommer längst (se bara på baloubet du rouet, det är i princip BARA Rodrigo som KAN rida honom) - men det krävs stjärnglans för att det ska satsas på dessa hästar...



Haha, det är av den anledningen jag fortfarande har tillit till Kenny - hon är precis galen nog att vara riktigt bra, haha!

XD

2010-05-03 @ 20:35:53
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Sophia

Du säger allt som oftast att Tage är svårriden, vad är det som gör att han är svår? Eller sitter det i huvudet på dig?

2010-05-03 @ 21:29:30
Postat av: Fanny

shit inte många sek där du :O

2010-05-03 @ 22:12:52
URL: http://Fannytheviltwin.devote.se
Postat av: Helena

Jag tror så här. När man arbetar med människor så finns det vissa som är väldigt svåra och vissa som är väldigt lätta. Men oavsett om personen att svår att jobba med kan man ändå få ett bra resultat beroende på hur man jobbar med den. Samma sak tror jag att det är med hästar, vissa kräver mer jobb än andra. Men tänk på hur mycket du lär dig på vägen. Tänk hur mycket han kommer lära dig i ridningen så när du i framtiden kanske börjar hoppa med någon mer häst så kommer allt bara sitta där. Du kommer rida igenom hela hoppningen så som du lärt dig via Tage. Hoppstjärnorna har troligtvis redan haft den där lite svårare hästen som lärt upp dem. Nu kan de mer välja å vraka å rida bra kanske pga denna svåra häst. När det känns jobbigt, försök tänka att du är tacksam att Tage tvingar dig att jobba hårt för det kommer främja din karriär om du lär dig att jobba rätt. Å det kan ta ett tag, det är inte tiden utan kvaliten som är viktigast :D Lycka till!

2010-05-04 @ 14:40:41
URL: http://bumbinalla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0