Ska prova en ny tränare!

2010-05-25 | 20:15:58


Till sommarlovet ska jag prova en ny hopptränare -Gizela Mårtensson heter hon! Stötte på henne i mataffären innan idag och passade på att fråga, hon har tränat Tage för några år sedan med en annan ryttare så hon känner honom lite sedan förr. Perfekt! Hon verkade gilla honom också, känslig men snäll sa hon och det stämmer ju ganska på pricken! :)

Ska försöka få lite ordning på träningarna nu till sommaren, för tillfället har vi inga fasta träningsdagar och då blir det lätt lite släpphänt och man hittar aldrig någon dag som passar. Hade jag fått bestämma så skulle jag lagt upp mina träningstider såhär:

• 1 gång/vecka dressyrträning för Katarina Jönsson.
Hon har tränat oss sedan vi var små så hon vet exakt vad våra svagheter är, superduktig på att se vad man behöver göra för att få hästarna att gå rätt också!
• 1 gång/vecka markarbete med dressyrinslag för Ulrika Trägårdh. Hon är väldigt omtyckt här i trakten och kör ofta med mycket "dressyrhoppning" och kluriga gymnastikövningar under sina pass.
• 1 gång/varannan vecka hoppträning för Christer Eweson och ev. Gizela Mårtensson. Tage behöver ju inte direkt träna på själva hoppbiten, men jag behöver få mer rutin och kunskap så varannan vecka är alldeles lagom.


Jättehärlig bild på Malin Baryard, HÄR är bildkällan!

Sen ska vi nog träna några gånger över sommaren för Elin Jeppsson, hon ville gärna se våra nya hästar och hur vi har utvecklats sedan hon var här sist... :) Det är kul att ha några "gästtränare" som man kan bryta av de vanliga rutinerna med då och då!

Kom precis på hur mycket jag har ändrats på bara ett halvår, innan ville jag inte alls ha hjälp av någon tränare och tyckte att jag kunde allt själv. Nu vill jag ha så mycket hjälp som jag kan få, för det är nästan omöjligt att kunna drilla sig själv och utvecklas utan att få hjälp! Just det här med dressyren och markarbetet är ju något som man lätt fuskar med när man är ensam. Jag behöver ju få hjälp med min egen ridning och hur jag kan få Tage rundare både på marken och över hinderna, därför hade det varit perfekt att ha dessa 2 träningar fasta varje vecka :) Fast änsålänge är detta ju bara något som jag planerat och dagdrömmt om för mig själv, vi får se om mamma samtycker eller inte!... ;p

Hur ofta rider ni lektioner för tränare och vad för sorts träning har ni då?

Postat av: alc

SV: Tack så jätte mycket för din kommentar :)

2010-05-25 @ 20:29:19
URL: http://alcbloggen.blogspot.com
Postat av: Jennifer

Jag hopptränar en gång i veckan. Sen önskar jag att jag kunde rida dressyr/markarbete en gång i veckan också för min tränare som bor precis brevid, men jag är typ alltid pank så tyvärr funkar det inte xD

2010-05-25 @ 20:51:49
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/hastarna
Postat av: warnmark - vinn ett schabrak från Schockemöhle -häst&fotoblogg i ett!

Gah vad jag blev träningssugen nu när jag läste detta inlägget. Haha.

Förra året när jag tävlade aktivt så tränade jag för en dressyrtränare en gång varannan vecka, ibland blev det en gång varje vecka beroende på hur det gick för oss. Haha.

Nu till hösten när Twiggy kommer igång igen så är planen att varannan vecka rida markarbete/hoppning för någon duktig ryttare/tränare och sen träna dressyr för min dressyrtränare 1-2 gånger i månaden då hon bor så långt bort :(

2010-05-25 @ 20:59:00
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Elin

brukar träna hoppning och dressyr en gång per vecka på varje häst, sen finns det en massa duktiga ryttare & tränare där jag står o de brukar alltid hjälpa till om man ber de. Tycker det är gansk skkönt, bara för att man får lite hjälp titt som tätt behöver man ju inte rida en hel lektion för denne!

2010-05-25 @ 20:59:58
Postat av: jenny

jag har inte börjat träna regelbundet än med min nya pålla, alla grupper i ridklubben är fulla :( men de har bilvit en dressyr än så länge :)

2010-05-25 @ 21:00:48
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: anni

under tävlingsperiod brukar jag träna dressyr 1 fast dag i veckan, men nu när jag har bytt häst har det blivit lite till o från, fast ca 1 gång/vecka + att min tränare tömkör ibland med. och i "vanlig" tävlingsperiod brukar jag också träna hemma för någon ca 1 gång/månad :) har bestämt mig för att jag ska träna för min tränare varje vecka o sedan ca 1 gång/månad rida för någon annan för lite annat synsätt =)

2010-05-25 @ 21:20:33
URL: http://anniakleja.blogg.se/
Postat av: matilda

Sv: Okej, då ska jag göra det!

Tack så jätte mycket.

Hör gärna av dig sen om du vet någon! :D :D

2010-05-25 @ 21:24:29
URL: http://matildajusslin.blogg.se/
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

tränar dressyr 1-2 ggr/vecka och hoppning 1gång/varannan vecka för tränare :)

2010-05-25 @ 21:28:26
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Sandra Johansson

I och med att jag är i stallet o rider/tävlar hans hästar så slänger han oftast en blick på mig varje dag:) Väldigt lärorikt. Eftersom det är så många olika hästar som skall ridas kan det bli upp till ca 5 "riktiga" träningspass i veckan då bara hoppning, på olika hästar. Rider vi samtidigt får jag hjälp om jag behöver det, vi hjälps åt! =) otroligt lärorikt och motiverande!

2010-05-25 @ 21:51:39
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: Anonym

gör ett inlägg om hur pay and jumpen gick! :) jätte skoj att veta

2010-05-25 @ 22:23:47
Postat av: FRIDA VIKTORSSON - Det mesta mellan häst & hovf

Sv: ja, sedan så vill man ju inte bara "ge" bort sin

gamla ponny bara sådär till vem som helst!!

2010-05-25 @ 22:35:53
URL: http://fridaviktorsson.blogg.se/
Postat av: Westernbloggen

Vad spännande med en ny tränare! Hoppas ni trivs ihop. :)

2010-05-25 @ 23:48:44
URL: http://westernbloggen.se
Postat av: Hanna

okej, det låter som en bra början. såg inget skrivet om liva (eller så missade jag bara det), hur är det med henne?



ja, det är rätt. det är synd om en häst som bara står utan att göra något... ska ni sälja eller lämna på foder?

2010-05-26 @ 08:58:55
URL: http://hpsdagbok.blogg.se/
Postat av: Louise

sv;

- Det är faktiskt lite utav ett fynd! Jag köpte den i Flsterbo förra året hos Rytteriet och det visade sig att den var ny begagnad och jag lade ett bud och fick ett nummer som jag skulle ringa, och det visade sig vara Lisen Bratts kavaj. Hon hade använt den 2ggr men den var för liten.

Så jag köpte den för 2000 kr istället för 4500 kr som den kostar ny. Dessutom såg den ut som ny, där var inte en enda fläck på den!

Som sagt, älskar den !

2010-05-26 @ 10:07:50
URL: http://formone.blogg.se/
Postat av: Elin

Hej!



Varför tränar du inte för Niklas Månesköld (stavn?) om han dessutom haft Tage innan? Har tränat för hans sambo Mikaela, de är kanonbra och väldigt grundliga! :) Har hört att de fått jättefin utebana nu m. Ett tips bara :p

2010-06-10 @ 10:40:21
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Elin: Visste inte att dem höll träningar? :) Hade varit kul att prova att träna för honom några gånger... :)

2010-06-10 @ 12:17:57
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0