Har ni några nedsittningstips?

2010-05-28 | 21:37:11


Det enda som jag tänker på för tillfället är hur tusan det ska gå på dressyrtävlingen för oss... :p Red honom på banan idag, med chambon-longering några minuter i början. Allting gick helt okej, varken giraff eller superrund -Ingen wow-upplevelse i alla fall men det kan man väl inte förvänta sig varje dag... ;)

På slutet red jag upp LB:1-programmet för mamma, det som jag ska starta på söndag. BLÄ! Skritten och galoppen är klart godkända, men TRAVEN... Jag bara skumpar! Tycker att det är otroligt pinsamt och dessutom så är ungefär 80% av detta programmet i nedsittning trav... Tage är väldigt svår att sitta ner på i traven, vet inte hur han går men det är i alla fall väldigt stötigt. Till råga på allt så tycker han (självklart) att det är obehagligt när jag skumpar så då drar han upp huvudet och sänker ryggen...

Vad är era bästa tips för nedsittning, brukar ni tänka på något speciellt? Har ni någon speciell teknik som är lättare/bättre? Jag provade att "gunga med" i rörelserna med sätet och då blev det i alla fall inte lika mycket skumpande, men jag tar gärna emot fler små mirakeltips... :p

Postat av: Emelie

Jag har också svårt för att sitta ner. Jag brukar ta av stigbyglarna i typ 5 minuter och försöka känna rytmen och det har hjälpt mig...Lycka till på söndag.

2010-05-28 @ 22:16:39
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

har fått tipset från min dressyrtränare att trots att man rider i dressyrsadel, så korta lädret 1-2 hål! Blev mycket lättare och man slipper "försöka nå" stigbyglarna och på så sätt spänna sig :)

2010-05-28 @ 22:23:01
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Anonym

våga skumpa. tänk inte sitt still för då spänner du dig. När det känns för skumpigt så lätta lite ur sadeln (nästan som du ställer dig upp men inte så pass mycket så det syns)

2010-05-28 @ 22:23:46
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

att korta lädren 1-2 hål om man rider i dressyrsadel :) man får stadigare skänkel och sits och man slipper "försöka nå ner" till stigbyglarna :)

2010-05-28 @ 22:24:06
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: warnmark -häst&fotoblogg i ett!

Jag har faktiskt ett inlägg på G hur man får stabilare nedsittning i traven, dock hinner jag inte publicera det innan söndag ;/

2010-05-28 @ 22:25:47
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Lotta

Jag kunde inte sitta ner på min häst innan för hon har sådan gång.. men har lärt mig nu. Ibland underlättar det att blunda lite eller koll uppåt för då slappnar man av mer. Försök bara fokusera och slappna av. Försök hitta takten och inte spänna dig i överskänklarna.

Annars är det bara att träna, träna, träna :P

2010-05-28 @ 22:28:27
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: Sandra Johansson

Något jag säger till mina elever är att slappna av och bli så tunga de bara kan i rumpan. Om man dessutom tänker på att man skumpar så upplever man att det skumpar mer än vad det gör och på så sätt spänner man sig, omedvetet. Du ska se att tävlingen kommer gå bra! Positiv anda Freja! :)

2010-05-28 @ 22:28:38
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: Josefine

Luta liiite bakåt och spänna magen som sjutton och slappna av i nederdelen av kroppen.



Sen brukar det ju kunna vara så att rider man en stor häst med stort steg så blir det jävligt skumpigt. Man får helt enkelt jobba på magmusklerna.

2010-05-28 @ 22:32:49
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Natalie

Det vi flesta ryttare för när vi ska sitta ner är att vi spänner "knät" själva knäskålen och skumpar mycket mer än vanligt.. testa med att sätta servetter vid dina vader och knip med dom istället för knäna och gunga med i varje steg hästen tar sedan att du gör dig lång, testa kanske med att sätta fast stigbyglarna i sadelgjorden så du inte kan dra dina vader bakåt eller något.. men bästa tipset är att sätta servetter vid vadera och hålla om med dom istället för knäet. :)

2010-05-28 @ 22:56:52
URL: http://ostmannatalie.blogg.se/
Postat av: Emily

Släpp knäna och tänk lite på att du har fula bakfickor på byxorna ;) Eller sitt inte så mycket på rumpan utan lite mer frammåt med sätet, se så att du inte sitter för långt bak i sadeln med, det gör rörelsen mer obehaglig :) sedan är det bara att träna och träna ;D

2010-05-28 @ 23:25:29
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late - Tävling i bloggen !

Slappna av, slappna av och åter slappna av..

Ditt bäcken ska vara mjuk och följsamt i rytmen, och magen ska vara "spänd"..

Man måste använda musklerna..

Rid MYCKET utan stigbyglar för att hitta Tages rytm..

Jag vet själv hur jobbigt det är med en "skumpig häst"..

Bornis är inte den lättaste och sitta ner på..

Men det är bara träning som gäller :)



Håller tummen för dig på söndag :D

2010-05-29 @ 02:36:10
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: sofie

Jag har fått lära mig att man ska tänka att man ska "ta stötarna med höften". hoppas du förstår vad jag menar och det hjälper iaf för mig! :)

2010-05-29 @ 12:53:24
URL: http://sofieslilla.blogg.se/
Postat av: Emilia

Min ridlärare säger alltid att man ska tänka sig att man sitter på hästens bakbenen, alltså att man rider bakbenen istället för frambenen. Och tunga ben och rak rygg, men avslappnat :)

2010-05-29 @ 17:26:58
Postat av: jennifer

Min ena är också väldigt svår att sitta på, speciellt när han får det där jättehärliga steget (;



"Enkelt" är det! I teorin, inte i praktiken (;



Slappna av i axlarna, in med armbågarna och hitta svikten i armbågarna (vilket mer stabiliserar handen, men utan en stabil hand så är det omöjligt att sitta bra).



Sedan svika och slappna av i korsryggen (observera att det inte betyder svanka!!) samtidigt som du spänner dina ÖVRE magmuskler. Du måste känna att som om du kör med en rockring vid midjan att allt över midjan ska vara stabiliserat med övre magmusklerna och det nedan måste få chansen att "tryckas upp" TILL överlivet (inte trycka upp överlivet), som om kroppen är delad. I ökningarna så luta dig 5 cm bakåt för att få skjutet med underlivet framåt och inte uppåt när dem tar i för kung och fosterland (;



Vad gäller benen tycker jag man ska slappna av helt, hålla om med underskänkeln gör du när du samlar ihop och annars så kommer det bara få dig att störa det gunget du får upp till magen. Som att jämföra en boll som sitter fast med ett rep i racketet, kommer alltid tillbaka hårt och spänt och går fort alt. en fri boll som kan bli mer harmonisk (;

2010-05-29 @ 19:47:55
URL: http://loadofshit.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

Min kille är EXTREMT skumpig! Han är bland det skumpigaste jag ridit (och då har jag ändå ridit olika hästar i tolv år). Jag kan i princip bara sitta ned på honom om han jobbar och höjer ryggen. Annars blir det bara skumpigt! Dock har han ganska lätt för det (blir snarare åt det ihop-krullade hållet).

Så fortsätt fokusera på att få uppe ryggen och att han verkligen arbetar med bakbenen under sig. Då blir det mycket lättare att sitt ned.



Annars kan du träna mycket utan stigbyglar. Helst hela ridpass. Många tempoväxlingar så du får öva följsamhet med sitsen. Och mycket viktigt: slappna av och sträck på dig! Spänner du dig skumpar du bara mer.

Lycka till :D

2010-05-30 @ 14:56:51
URL: http://jennystoa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0