Filmer på Julia och Amber!

2010-05-03 | 17:34:56


Vet ni vad vi har gjort? Vi har börjat sätta igång Amber igen! Hon skulle ju iväg på "inridning"/vidareutbildning men nu har vi ju typ väntat i ett halvår och det blir aldrig av så nu skiter vi i allt och sparar pengarna till roligare saker, OCH vidareutbildar henne själv!

Jag och Julia ska göra det tillsammans, Julia är ju mer av unghästridartypen än vad jag är så hon fick sitta upp igår. Gick helt kalas! Tyckte att Julia och Amber passade väldigt bra ihop storleksmässigt, kanske blir hennes nya dressyrhäst?... ;)





Postat av: Rebecca

Ser trevligt ut. Ska snart börja rida in min treåring, pirrigt värre ;)



Har inte läst bloggen så jättelänge men tycker den är bra! Har ett par frågor: Hur många hästar rider du per dag? Hur går det med din ponny, skulle den säljas?

2010-05-03 @ 20:47:04
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: josefine

Svar: Ja många hästar som är lite åt "fegishållet" blir ju lite ostadiga på tävling. Precis som du säger så gäller det att du då kan se till att rida honom framåt samt lägga honom rätt på hinder för med sådana avstånd blir det svårt när ni så småning om vill kiva uppåt i klasserna. Finns massa jättebra övningar för att öva upp sitt öga. Bara att öva, öva och sedan öva lite till ;)

2010-05-03 @ 22:01:48
URL: http://cookiescloset.blogg.se/
Postat av: Carro

Fint. :)

2010-05-03 @ 22:04:44
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Victoria

Jag bara undrar. Om du inte ens klarar av att rida Tage ordentligt, hur ska du då klara av att rida in en unghäst, som det är så himla viktigt att man lär rätt från början. På första filmen såg hon smått framåttung ut, vilket borde vara livsfarligt när det gäller unghästar, då de är under utbildning. Misstolka mig inte, du verkar som en superambitiös ung tjej med en hel massa vilja och kommer säkert lyckas i framtiden. Men innan du kan rida en fullt utbildad häst bra inom kort tid, ska du nog inte ge dig på en unghäst. Om man har problem med sin egen häst, som du rider varje dag, och inte kan rida ordentligt, är förmodligen en unghäst helt fel. Tänk på det, så att du inte förstör hästen. Och om du ska utbilda den, se till att ha utbildade människor runt dig. Helst inte familj, utan utomstående människor som kan rida ordentligt oavsett häst och vet hur man utbildar en unghäst RÄTT.



Lycka till i framtiden och med unghästen

Med vänlig hälsning

/Victoria, en tjej på en fantastisk ridskola

2010-05-03 @ 22:09:37
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Victoria: Jag vet inte riktigt vad du vill få fram med din kommentar, ge mig en känga eller tala fakta? Även om jag inte direkt jublar när jag måste sätta mig upp på en unghäst så har jag i alla fall läst på så mycket man kan och har gjort ett superjobb med henne från marken. Så fakta kan jag nog redan.



Det är min lillasyster som rider, inte jag. Jag kan verkligen inte se vad du menar med att hon ser framtung ut på första filmen, det är i skritt och det är typ första gången på flera månader som någon sitter på henne. Hästen är framtung av naturen, du kan inte räkna med att hon ska bära sig perfekt på bakdelen innan hon blir regelbundet riden och får rätt muskler för det.



Sen skulle jag vilja säga att hurvida jag rider Tage bra eller inte spelar väl ingen roll i det här sammanhanget, han är (som jag sagt 100 gånger innan) extremt svår att rida riktigt bra. T.o.m. problemhästen som jag rider på spec.idrotten är lättare att arbeta än honom, så den dag jag rider Tage perfekt skulle jag nog vilja kalla mig fullärd faktiskt.



Jag blir bara såååå irriterad på din kommentar?!! Varför säger du saker som "inte kan rida ordentligt" och "så du inte förstör hästen"? Förstår verkligen inte om du försöker vara hjälpsam eller taskig, oavsett så tycker jag att den är väldigt störande. Du skulle bara veta hur extremt mån jag har varit om Ambers utbildning och att den går rätt till så jag tycker att det är oförskämt av dig att sitta och säga sånna saker bara genom att dömma en video? :S



Men visst kommer vi att ta hjälp av andra då och då, men vi kommer inte att lämna bort henne eftersom hon uppenbarligen inte hinns med där heller. Det blev en lång kommentar men jag ogillar verkligen att bli trampad på och dömd för fel orsaker.

2010-05-03 @ 22:53:12
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: gitte

hrmmmmmmmmmpfffffffff....man ska då aldrig sluta förvåna sig över kategorin sk. solstrålar på nätet. De har verkligen förmågan att elda igång adrenalinet.. Ni gör ett strålande arbete med Amber, Freja så ta bara åt dig av sådant som för framåt och till eftertanke, inte struntprat.Skum tanke att man inom familjen inte kan få stöd för sina unghästar, av vilken anledning Victoria?? Det beror väl helt på vilka kunskaper som finns inom familjen eller hur???

2010-05-03 @ 23:17:44
Postat av: Maja

Ursäkta uttrycket med vilken röv!

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta åt alla dessa troll som tror att de vet allt om en efter att ha sett en eller två filmer från när man rider en eller två hästar!?

Skratta tar lite mindre energi så det är antagligen det rätta att göra..!

Jag håller ju på att utbilda mig till socialpsykolog och läser nästan dagligen en liknande fenomen, men jag blir fortfarande inte klok på dem!!

Vad är det som driver en människa till att klanka ner på andra bara för att hon då ska få en boost av att hon själv är bättre!?

Det är ju helt sjukt, jäkla Hitler-fasoner!

Detta fenomenet är framförallt framträdande i hästvärlden (på bloggar eller typ Bukefalos) och även om jag egentligen kanske inte ska sjuka till dreas nivå och kasta skit tillbaka måste jag bara säga en sak; Skitungar är vad ni e!

So what om man själv rider lite bättre eller kan lite mer än den man läser om, måste man då rub-it-in-her-face? Då skulle ju våran ridsportselit kunna sitta på nätet hela dagarna och bara såga människor!

Tänk er för vad ni säger och varför ni säger det, nästa gång kan det vara du som får en känga när du redan ligger!



AH!

Inte meningen att detta skulle hamna just på din blogg Freja, men har varit på gräsen till att explodera över detta länge, och det här var bara droppen!

2010-05-04 @ 08:24:09
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Josefine

Herregud vilken surpuppa du råkat ut för igen. Det är knappast farligt att sitta in en häst om man bara tar det lugnt och försiktigt. Men just det där med unghästar är väldigt känsligt och typ alla bloggar jag läst där det är folk som ska rida in sina unghästar får de skit för allt. De rider in för tidig, för sent, för slappt, för hårt, för dåligt, blabla.



Jag tycker att det ser trevligt och lugnt ut, vilket i mina ögon är det viktigaste. Jag tror inte heller att ni kommer att ha några som helst problem att utbilda Amber i grunderna så länge ni orkar hålla på. Självklart är det ju bra att rida inför tränare även på nyss inridna hästar, men jag skulle nog se det som lite slöseri på pengar innan hästen var ordentligt insutten.

2010-05-04 @ 08:27:42
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

Ser ut som en otroligt snäll unghäst, vilket betyder att man har gjort ett bra jobb från början!



Sen bara en fråga är det eran utebana ni är på? hur stor är den? såg nämligen gigantisk ut :P

2010-05-04 @ 09:29:31
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Ser jättebra ut :D

Förstår mig inte på folk som måste klaga på andra..

Jag tycker du hittills har gjort ett jättebra jobb med Amber..



Visst kan jag hålla med om att det är bra att ta hjälp av någon då och då, men som du skriver, det vet du ju redan :P

Och jag vet att du är mån om hurdant hon utbildas, och det är bra.. Det ska du vara !

2010-05-04 @ 11:13:04
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag tycker inte att man ska kommentera saker man inte har en aning om. V har uppenbarligen inte särskilt stor (om ens någon) erfarenhet av unghästar. Ta åt dig tips och konstruktiv kritik av folk som är kunniga.



Ett RIKTIGT bra tips är boken Utbildning av den unga hästen av Jens Fredriksson. Tycker att du ska investera i den, jag har sträckläst den två gånger. ;)

2010-05-04 @ 12:15:40
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Victoria

Jo, jag har ganska stor erfarenhet av unghäst/oridna hästar. Har hjälpt till att utbilda hästar genom åren, dels medryttarhäst som typ va uppfostrad framtung och kunde bara springa rakt fram, henne har jag ridit till bla. Sen har jag hjälpt till med andra hästar så jo, ledsen för er men jag vet vad jag pratar om. Har ridit i tretton år, dels på ridskola(vilket du nog vet från ridskoleinlägget) men också medryttarhästar, då bla denna outbildade häst som jag skrev om.



Och det är inte meningen att låta taskig, om du läste noga så skrev jag det. Jag skrev att du verkar ambitiös och kommer lyckas i framtiden - det va inte ironi utan något jag verkligen menade. Så nej, jag försöker inte hoppa på dig, jag bryr mig om hästen. För det är dom jag bryr mig om. Men självklart, om ni kan utbilda en unghäst ordentligt, så gör det. Det jag menade med att ta hjälp utanför familjen är det att ibland kan föräldrarna mest vilja göra barnen glada och säga fel, eftersom man har relationen förälder-dotter. Kan återigen använda min senaste medryttarhäst som exempel. Mamman var enormt hästkunnig och har ridit många många år, dottern har gått en hela massa utbildningar, ridit hos proffs etc, men de tog hjälp av utomstående( i detta fall en av våra ridlärare, som är utbildad med unghästar och har ridit in en hel del till riktigt fina hästar), och då gratis. Hjälp måste inte vara att lämna bort hästen, det var inte så jag menade. Utan menade att tex ridlärare eller tränare man har i närheten, eller någon annan utomstående som kan hjälpa en. För jag gissar på att dina föräldrar ser Amber och har sett henne(?) väldigt mycket, vilket gör att de kanske ser henne(?) med ett annat öga än vad en utomstående gör. Den utomstående kanske har andra tips helt enkelt.



Jag står för vad jag sa, men kanske la fram det på ett dumt sätt. Det va inte meningen att hoppa på dig, det stack tydligen i folks näsor att jag inte håller med och smörar, utan säger det jag vill. Men skulle jag inte ha någon erfarenhet skulle jag inte öppna munnen, så. Jag är inte dum i huvudet, jag säger vad jag tycker, även om det ibland blir fel. Lycka till i framtiden. Om du nu skulle vilja diskutera vidare, inte vara omogen och kasta skit, utan prata trevlig (om du nu kan det också om man inte håller med dig) så går det bra att mejla, för just på det här inlägget kommer jag nog inte kika in mer.

Lycka till återigen.

2010-05-04 @ 15:57:18
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Victoria: Ohyeah, för det är ju jag som skriver omogna och ogenomtänkta kommentarer?... ;p Tyck du vad du vill men jag behöver i alla fall inte din "hjälp" med varken Amber eller Tage, behöver jag det så frågar jag. Hejsvej!

2010-05-04 @ 16:04:14
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Bus:)

ojojoj medryttare till en framtung häst och sen tretton år på ridskola! Detta esset måste du ju bara ta lärdom av gums ....:)

hahahaha jag tror jag dör!

Om alla tog hand om sina unghästar så som Frejan gör, så skulle vi haft en bättre hästvärld!! Så det så!

/från en som VET

2010-05-04 @ 21:14:33
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Bus: HAHAHHA jag skrattar så jag dör, där fick du minnsann till det!! ;D Du är för gullig mini-bean :P

2010-05-04 @ 21:27:32
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: sarah

sv: haha den är väldigt ny faktiskt, men vi har några konstigt program på den så de som använder de där filmprogrammet kan ja inte se:P

2010-05-05 @ 09:58:31
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: Jenny

funkar inte att se dom för mig :(

2010-05-07 @ 18:14:08
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: Frida

Det ser jätte bra ut! :) Fortsätt på den vägen så kommer du bli jätte duktig! :) Har själv en 1 åring så vi bara väntar på att han ska bli Gammal nog så man kan börja på allvar! :D Hoppas allt går bra för er och lycka till!

2012-02-12 @ 22:32:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0