Specialidrott -Häst

2010-03-27 | 10:58:35


Jag har glömt att berätta för er hur det gick gällande min ansökan till Specialidrott -Häst! DET GICK VÄGEN! Dock inte exakt som jag hade tänkt mig, anledningen till att jag sökte det var ju för att jag skulle hinna med att rida några av MINA hästar innan skolan började. Men såvida man inte var på SM-nivå (dvs hoppar 140) så ansågs man vara inkompetent till att rida sina hästar och behövde mer teori/praktisk kunskap, därför är alla som inte hoppar 140 tvugna att gå på RIDSKOLA?! Man fick heller inte lov att välja ridskola eller tränare, utan var tvungen att gå på Ystad Ridklubb. Annars hade jag självklart valt Österlens Ridklubb där jag kunde ha tagit med Tage och fått ett givande dressyr/markarbetespass av Kattiz...



Det är absolut inte något fel med att gå på ridskola, det jag menar är att jag är så pass långt kommen i min ridning OCH teorikunskap att ridskola känns lite som ett nedköp... Visst kan det vara givande att få rida olika sorters hästar, men ridskolehästarna är ju inte ens i närheten av hur en tävlingshäst är?... Dem lunkar liksom på längs fyrkantsspåret, vissa är aggressiva, vissa orkar inte ens röra sig, inte särskilt arbetsintresserade vad jag har sett.
PLUS, vi får inte glömma det här:
1. Jag har aldrig tidigare behövt gå på ridskola, så varför ska jag behöva det när jag är 17 år, har 4 egna hästar och snart tävlar 120?
2. Bara för att man tävlar 140 betyder det inte på långa vägar att man är fullärd praktiskt eller teoretiskt, i många fall är det just dem ungdomarna som inte ens vet vad som är fram eller bak på en häst?...

Så, jag är både nöjd och besviken med bytet, mest besviken faktiskt. Man får lov att ta med sig sin egen häst till lektionerna men jag är inte säker på att jag vill det, jag har liksom ett anpassat schema till Tage som jag inte tänker rucka på för att en ridlärare säger det!... Dessutom har jag ju redan mina tränare som jag trivs med, känns lite "fel" att man är tvungen att träna för en som man aldrig annars hade valt att träna för? Det är absolut inget fel på ridläraren, men hon är inte riktigt det som jag söker hos en bra tränare. Man har otroligt olika åsikter och lärdomar, det som jag är mest "rädd" för är att jag ska försämras inom något eller få IG bara för att man inte gör som läraren säger? Det handlar ändå om att utvecklingen ska gå framåt, och det här känns redan som att jag fått gå bakåt...

Som sagt, anledningen att jag ansökte om detta var att jag skulle hinna rida mina 4 hästar INNAN skolan, så att man slapp ta det när man kommer hem kl. 5 och är trött. Men nu fick jag bara ännu mer att göra; Börjar kl. 8 för att vara på Ystad Ridklubb och rida en ridskolehäst, gå i skolan, komma hem och tillslut rida mina egna. Detta innbär att jag börjar tidigare än vad jag annars skulle göra, och specialidrotten går över några obligatoriska lektioner på skolan som därmed måste flyttas så att jag kanske slutar senare än vanligt, plus att alla dessa lärare är sura på mig för att jag inte sköter läxorna som jag ska. Inte lätt med all denna soppa...

Detta blev ett väldigt långt inlägg, kände bara att jag ville få ut lite tankar och åsikter... Bara 2½ månad kvar innan det äntligen blir sommarlov, därefter ska vi ansöka om att jag ska få rida mina egna hästar HEMMA. Det var så jag ville ha det, och det kommer inte kännas bra förrän det blir så med tanke på hur mycket trubbel jag sitter i nu... Suck, skollivet är INTE lätt!

Postat av: Anonym

Jag rider på Ystad Ridklubb, och det finns verkligen inga roliga hästar där för tillfället. De flesta är riktigt sega och tråkiga.

2010-03-27 @ 11:32:39
Postat av: Eve

Trist att det inte blev som du tänkt dig. Kan förstå på något vis ändå att de vill att du ska gå på ridskola, då de får någon utomstående som kan bedöma om du faktiskt utvecklas och så, vilket jag antar är viktigt för betyget. Men du borde åtminstone fått välja ridskolan själv isf.

2010-03-27 @ 11:36:43
URL: http://resurrectionofyvanna.bloggagratis.se
Postat av: Carro

Läste kommentaren över så antar att de bytt en del hästar, men för när jag gick på ystad så fanns där en hel del hästar med action i. Både i boxen och när man red.

Fast det var lite fel sorts action då många av dem var "aggressiva", men det var spännande att rida dem iallafall. :P

2010-03-27 @ 11:54:55
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

"Dem lunkar liksom på längs fyrkantsspåret, vissa är aggressiva, vissa orkar inte ens röra sig, inte särskilt arbetsintresserade vad jag har sett"



Synd att ha en ridskola med sådana hästar, men jag hoppas verkligen inte du drar alla ridskolehästar över en kan med den kommentaren?

2010-03-27 @ 12:12:52
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Josefine

Nu tycker jag faktiskt att du är lite negativ. Se det som en chans att lära dig något nytt. Man får alltid ut något varje gång man rider och för vem man än rider för.



Och ridskolehästar passar nog dig, då får du öva på att rida lite hårdare, vilket nog kan vara bra på Tage sen med. Och varför inte ta med honom på ridlektionerna? Jag tycker att det verkar ypperligt. Då slår du ju fler flugor i en smäll? Att ridläraren har andra idéer än vad du har gör väl ingenting? Ni kommer ju ändå få ut ett vettigt pass. Man får ju försöka göra det till det bästa man kan.



Självklart förstår jag att du tycker att det är jobbigt med mer skoltid men du borde kanske försöka se det positiva i det? Man utvecklas på ridskola, faktiskt. Särskilt om du aldrig har gått på ridskola.

2010-03-27 @ 12:16:04
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Victoria

Okej på Ystad kanske hästarna är dåliga men du kan inte dra alla över en kant. Jag rider på ridskola och har gjort i tolv år,jag rider bättre än vad jag skulle gjort om jag bara hade egen häst. Så säg inte att alla ridskolors hästar är dåliga för det är inte våra. Vi har omväxlande hästar som kan både gå super i dressyren och tävlar i hoppning. Dom är roliga allerta hästar! Våra hästar kan både galoppombyten och annat. Och du har ridit dina egna hästar jämnt, dom kan du säkert rida, men på ridskola lär du dig att rida alla hästar lika bra, så det spelar ingen roll hur bra du rider EN viss häst,du skulle aldrig kunna rida ridskolehästarna lika bra.

2010-03-27 @ 12:19:16
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Victoria: Okej? Jag drar inte alla över en kant? Jag skrev att det inte var något fel med att gå på ridskola, och jag sa inte att alla ridskolors hästar är dåliga bara att dem var långt ifrån lika att rida en tävlingshäst. Även om det är bra att få rida olika hästar, så var det ju inte detta jag ville när jag bytade till specialidrott -Jag bytade för att jag skulle hinna med att rida alla mina egna samtidigt som jag skulle hinna med skolan!



Och ursäkta, vad vet du om att jag inte skulle kunna rida en ridskolehäst bra? :S

2010-03-27 @ 14:29:26
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: FRIDA VIKTORSSON - Det mesta mellan häst & hovf

Fan va segt :S dem är ju tydligen helt knäppa tycker jag att det låter som, kan du inte snacka med någon så att du kan berätta att du faktiskt redan vet vad som är fram och vad som är bak på en häst ;)

2010-03-27 @ 15:15:13
URL: http://fridaviktorsson.blogg.se/
Postat av: Hanna

Fast nu tycker jag ändå att du är ganska negativ. Om det inte blev som du trodde är det väl bara att välja en annan kurs och skita i detta. Dessutom (inte alls för att vara kristisk utan i ett försök att vara objektiv) så har du hittills ridit ett fåtal lokala 1.10 (om jag förstått rätt, rätta mig om jag har fel)och det är fortfarande LÄTT klass, det finns alltså en hel del mer att lära. Jag har själv ridit på ridskola där hästarna varit före detta tävlingshästar (gått upp till 1.50) eller tävlat samtidigt som de gått på ridskola. Det har verkligen varit väldigt givande för mig. Sen skulle jag inte heller vilja säga att det finns en typ av "ridskolehäst" och en typ av "tävlingshäst". Vissa tävlingshästar är hur okomplicerade som helst, andra mer i luften än på marken och samma gäller ridskolehästar. Så som du beskriver Tage måste verkar ju han vara den ultimata ridskolehästen, schysst, stabil i psyket och välutbildad, eller vi kanske ser helt olika på hur en ridskolehäst ska vara?



Men som jag skrev tidigare, om hästarna är värdelösa, ridläraren oengagerad eller har en annan träningsfilosofi/metod än vad dina anrda tränare har tycker jag du ska välja en annan kurs och läsa ett mer givande ämne och dessutom spara tid. Onödigt att lägga tid och energi på något man inte gillar.



Stort lycka till med dina hästar och med din utveckling, tycker verkligen Tage har hjälpt dig att bli en bättre ryttare. Ville inte alls skriva det här för att kritisera utan kände att ditt inlägg var ett typiskt "obstinat 17-åring"-inlägg och ville bara komma med ett alternativt synsätt på saken.

2010-03-27 @ 15:35:09
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Hanna: Haha xP Jag förstår om ni tycker att jag är "dum" eller "obetänksam" som skrev detta inlägget (som egentligen handlar om min specialidrott, men som alla har hakat upp sig på meningarna om ridskolehästarna... ;P), men som jag skrev så är detta MINA känslor gällande alltihopa. Jag är ju heller inte gud, bara för att jag säger att ridskolehästar är kassa (vilket jag inte gör!) så behöver det inte alls vara sant! ;P



Jag har bara tävlat några 110, ja, och jag vet att det finns mycket kvar att lära. Men ska man åtminstone inte få välja själv VEM man vill lära från? Jag vet inte hur det är för andra, men JAG sorterar väldigt mycket vilka råd jag vill ta efter eller inte, och JAG har lättare att ta råd från en person man respekterar och ser upp till. Jag respekterar självklart ridläraren till spec.idrotten men jag har kollat lite på hennes lektioner med andra elever nu när jag inte kunnat rida p.g.a. foten, och nej. Jag gillar inte alls hennes upplägg och det är inte alls den sortens person som jag väljer att ta råd från :S



Ang. Tage som ridskolehäst; ALLA hästar kan väl gå som ridskolehäst, med tanke på att dagens ridskolor har allt från oinridna hästar från Polen till snälla läromästare. Men Tage är en ganska svår häst så för det första hade nog endast de duktigare ryttarna kunnat rida honom, för det andra tror jag att han hade blivit lite av en problemhäst av själva ridskolemiljön faktiskt... Fast det är svårt att bedömma sin egen häst, han ska hur som helst aldrig bli någon ridskolehäst! :)<3

2010-03-27 @ 16:14:23
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Men gud vad konstigt :S När jag gick på gymnasiet i tvåan och skulle välja IV (Individuellt val) så valde jag specialidrott - häst, då var det inga problem alls..

Jag behövde inte tävla 140..

Enda "kravet" dom hade var att man skulle rida för tränare MINST en gång i veckan, och det kunde vara för vilken tränare som helst (som har licens)..

Skälet till att jag valde "SPH" var för att jag skulle ha tid och utbilda min unghäst..



När jag sen skulle välja IV i 3:an så ville jag fortsätta med specialidrott B - häst, men då var man tvungen att tävla MINST 120cm och tävla 2 ggr i månanden MINST..

Detta kunde ju inte riktigt jag eftersom att Lucas bara var 4 år och inte inriden..



Ni verkar till att ha konstiga "regler" här på Österlen........

2010-03-27 @ 16:33:34
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Lina

måste bara säga att jag vart lite upprörd angående det du skrev om ridskolehästar,rider själv och är ridledare på en ridskola. Många av våra lektionshästar tävlas Lc-Lb även La under sommaren och går alltså ungefär samma klasser som du och tage har ställt upp i.



Ang. sph så låter det lite konstigt, jag håller med dej att vissa tränare vill man inte rida för av den enkla anledningen att man inte trivis med den perssonens sätta att lära ut/instruera. Och jag hoppas att det löser sig för dej ;)

2010-03-27 @ 16:51:50
URL: http://rockarungen.blogg.se/
Postat av: Anni

Kan helt klart förstå dina känslor! Jag hade också blivit besviken, jag känner att när man tävlar och vill utvecklas går det faktiskt inte att vara i en ridskolegrupp med ca 6-10 elever och tro att man ska få ut så mkt av det. Har exempel på det på vår klubb... Jag går också Special idrott - ridning och för mig är det jättebra, har fysträning i skolan 1 dag/vecka och en lektion har jag ridning, den ridlektionen har jag när jag är hos min tränare och tränar :) Skitbra! Bara synd att jag inte kan utnyttja min schemalagda lektion till ridning hemma då det inte går några bussar till skolan mer än skolbussarna vid 8, men det är ju en annan sak...

2010-03-27 @ 17:17:59
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Anni: Wow, äntligen någon! :D PRECIS! Det är ju >min< tävlingshäst som jag vill träna för att nå framgångar på tävlingsbanan, även om det är givande att rida andra hästar så är det inte samma sak som att få träna sin egen häst. Det var ju av den anledningen jag valde spec.idrott också, men det blev inte riktigt så... ;/



Precis så som du har det vill jag ha det, och det är så som ryttarna som tävlar 140 får ha det (inte för att det finns några på vår skola som tävlar så högt... :S)! Efter sommarlovet då jäklar... :P

2010-03-27 @ 17:26:22
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: molle

Oj!

När jag hade special idrott HÄST på österlengymnasiet så hade jag typ 4h i veckan som jag hade till mina hästar. Vilket gjorde att jag fick en extra sovmorgon + slutade tidigare under veckorna då dom andra hade vanliga lektioner.

Super bra tycker jag!

hoppas de löser sig!

2010-03-27 @ 18:49:24
URL: http://matildalancing.webblogg.se/
Postat av: Erica

Oj, nu var det ganska många år sedan jag gick specialidrott, men då var det krav att man skulle vara med på lektionerna på ridskolan :S, alla hade samma schema. Om jag ville fick jag dock ha med mig min häst på lektionerna, men jag red nästan alltid lektionshäst. Fick ni inte veta innan ni valde det vad som gällde? :O Att få träna sina egna hästar för valfri tränare eller helt själv låter ju suveränt, men var det nån som sa att man fick göra så innan du valde detta? Det har nog ändrats en del senaste åren hör jag ;) Vem sätter betygen sen om man tränat själv hemma?

2010-03-27 @ 20:58:28
URL: http://ericasjostrom.se
Postat av: Anna

Det där låter väldigt väldigt konstigt. Själv hade jag specialidrott A i gymnasiet och jag valde ridningen och det betydde alltså att jag var ledig när alla andra hade lektion. Istället åkte jag hem och pluggade etc och sen räknade jag in timmarna som jag red min häst på kvällen.



Men jag antar att du går i någon speciell skola eller på ett speciellt program eftersom du måste rida ridskolehästar på lektionerna, men jag tror att det oerhört lärorikt det med. Att bara rida runt på sin egen häst ger inte så mycket i längden, utan man behöver rida många olika hästar för att utvecklas maximalt. Sen kan du ta över dina nya erfarenheter på din egen häst och förhoppningsvis går det mkt bättre då :)

2010-03-27 @ 22:02:23
URL: http://soockertoopp.blogg.se/
Postat av: Gabriella

tycker du är väldigt fördomsfull mot alla ridskolehästar..

Jag köpte en ridskoleponny för 10.000 som jag red nationella La med, hon var bara 9 år då! ;)



Rider du ordentligt blir det ofast fart på dom också!!:)

2010-03-28 @ 12:09:23
URL: http://gabriellabramstedt.blogg.se/
Postat av: Sofia

jag förstår vad du menar. Hade inte heller velat gå på ridskola om jag sökt speciallidrott speciellt när det inte var den anledningen till varför man sökte. Visst alla ridskolehästar är kanske inte tråkiga men när man rider sin egna häst så förstår man ju varandra mycket bättre än om man byter olika hästar. det är ju din och tages utveckling som är prio ett. Oh att rida med så många i en grupp ger inte speciellt mycket. Tycker inte riktigt att folk som bara går på ridskola kan uttala sig om det här om de inte haft egen häst. Det är STOR skillnad. Tycker du ska skita i det och söka något annat ämne. Hade speciallidrott i gymnasiet och den sög helt ärligt. Hade en lektion i veckan, tre till fem där vi gjorde matdagbok m.m. Fick inte direkt mer tid till hästen.

2010-03-28 @ 12:51:32
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: jenny

Om du tycker att det blev värre såhär, då kan du väl alltid byta tillbaka? eller?

Menar, då börjar du i alla fall senare och du slutar inte ännu senare som det verkar att du skulle göra om du nu väljer specialidrott... För då har du ju i alla fall försökt

2010-03-28 @ 20:36:43
URL: http://gullregn.blogg.se/
Postat av: sarah

Hehe måste faktiskt skydda dig lite, för jag hade blivit TOTAL galen om skolan hade tvingat mig att rida på leksands ridklubb och för de tränarna, eftersom jag har tävlat högre än vad ridlärarna har gjort som jobbar där. Och enligt betygskreterierna för Specialidrott A och B för ridsport så gäller det i A att du ska behärka 90-1 m hoppning i tävlingssammanshang om du är hoppryttare, (FÖR MVG) och 110 hoppning för specialidrott B för MVG: Vilket jag tycker du ska påpeka. Så den där reglen med 1.40 ekipagen förstår jag mig inte på!

2010-03-29 @ 17:50:20
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: TIPS

Tips på bra hästblogg!

2010-04-09 @ 21:07:44
URL: http://zioz.webblogg.se/
Postat av: Fanny

Angående ridskolehästars tröghet så beror det helt på den som rider dom. Sen är det klart att vissa ridskolor har bättre hästar än andra. Låter lite som du klankar ner på oss som gått på ridskola då vi inte fötts in i hästvärlden. Bra blogg du har o söt häst! =)

2010-04-29 @ 13:15:28
URL: http://fannysworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0