Ang. inlägget under

2010-03-27 | 15:40:17


Jag som tyckte att jag var noga med att säga att det inte var något fel med att gå på ridskola? Jag är medveten om att förra inlägget var väldigt negativt skrivet, men det var också tankar och reflektioner som jag har suttit inne med enda sedan jag fick specialidrott, varför skulle det vara fel av mig att äntligen få ut dem? Sålänge man inte klankar ned på någon annan så tycker jag att det är helt OK att skriva vad man tycker, och så vitt jag kan se så står där inget elakt. Det hela handlar om att jag har fått ännu mer "problem" med skolan och att det inte alls blev som jag hade tänkt, istället för mer tid så fick jag mindre tid med mina hästar.

Jag har visst försökt se det positiva i det hela, det ska bli kul att få prova lite andra hästar och se hur det går. Men det löser inte problemet med varken mina egna hästar eller skolan, tyvärr.

Jag menade heller inte att ridskolehästar skulle vara dåliga, men dem jag har sett har antingen varit noll ridbara eller typ helt avstängda från omvärlden. Det är MÖJLIGT att det finns helt perfekta hästar på en ridskola, men hur ska jag kunna veta det om jag inte sett det själv? Det jag menar är att det är lite svårt att utveckla sin ridstil om man kanske får en ridskolehäst som man måste sparka och piska för att den ska gå framåt? Eller en ridskolehäst som är hård som sten i munnen? Eller som sticker om man gör en volt? Det hade kanske gått att arbeta bort om man hade fått rida hästen regelbundet, men om man endast får arbeta den 1 gång/vecka och den däremellan får gå med allt från nybörjare till duktigare ryttare så är det fullkomligt onödigt arbete, varken hästen eller ryttaren lär utvecklas på så lite arbete.

Sen fick jag en kommentar om att jag ändå aldrig skulle klara av att rida en ridskolehäst? Eh, okej? Tack. Väldigt onödig kommentar. Om ni nu tycker att jag drar alla ridskolehästar över en kam, vad gör då inte ni som säger att vi "privatryttare" aldrig skulle klara av en ridskolehäst? Hm, lite dubbelmoral där?... Förra året hade jag kanske inte klarat av att rida en korrekt, men jag har utvecklats enormt sedan dess. Så vi får väl se... ;p


Hästen som lär mig rida ordentligt -Tagis! <3

TILLÄGG: Notera att förra inlägget handlade om att jag ville få mer tid till mina egna hästar, bara för att jag nämnde ridskolehästar en gång så blir det det stora samtalsämnet? Så tråkigt när ni inte ens vill läsa vad mitt problem EGENTLIGEN är utan istället väljer att hacka om något som inte ens har någon betydelse i det här sammanhanget... Jag skiter väl i om jag får rida en ridskolehäst 1 gång i veckan, no problems, såvida jag hade fått mindre tid i skolan och därmed hann med alla mina egna OCKSÅ! Plus att jag tycker det är sjukt att man ska bli tvingad att träna för en viss tränare, dem JAG har valt ut att bli mina tränare är dem som jag tycker har bra filosofi/pedagogik och hästlära -Då är det väl självklart att jag vill träna för dem som jag tycker passar mig bäst?!

Mina egna hästar går i första hand, alltid, det är väl inte mer än normalt att man inte vill förlora sin tid med sina egna hästar, mot att få rida på ridskola på hästar som man inte har någon framtid tillsammans med?! Eller? Är det bara jag som hellre väljer mina egna hästar istället för ridskolans? Problemet är alltså INTE själva ridskolehästarna, utan FORTFARANDE att jag inte hinner med mina egna! Förstår ni problemet bättre nu?

Postat av: Josefine

Nu kommer jag kanske att vara onödigt burdus. Men ni ska vad jag förstår sälja av flera av era hästar eller lämna ut dem på foder? Det tycker jag verkar otroligt vettigt.



Och i längden så tror jag att du kommer att tjäna på att rida på ridskola, det tror jag verkligen. Du har förutfattade meningar om att alla ridskolehästar du sett är noll ridbara. Det tror jag bara är skitsnack. Självklart är det svårare att rida en ridskolehäst men när man väl kan rida en ridskolehäst är det så mycket lättare att rida en privathäst.



Ja, du kommer antagligen att få rida tröga hästar som är hårda i munnen och du kommer att få jobba röven av dig, men tro mig, de hästarna kan också gå i finfin form om man är tillräckligt duktig. Så jo, du kommer att utvecklas på ridskolan om du jobbar tillräckligt hårt.



Jag förstår att det är skitjobbigt att ha för lite tid men då får man anpassa sig efter det som gäller. Se ridskolan som en chans att utvecklas. Vill du inte se det som en chans så kommer du inte heller att bli en bättre ryttare.

2010-03-27 @ 15:51:29
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Vendela

Fin blogg, älskar headern och dina hästar är verkligen dunderfina! <3

2010-03-27 @ 17:03:20
URL: http://vendila.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Svar: Mjo det var nog bättre, ja jo fast iofs när man är uppe och tävlar på regional nivå så blir det ju oftast två tävlingar i månaden.. Var kanske därför dom satte det som ett "krav"..



Vi hade iofs att föräldrar inte fick lov att träna en.. Utan det var tvunget att vara en utomstående tränare med licens, och det tyckte jag var bra :)



Lite trist att du fick det "svårt" :(

2010-03-27 @ 17:14:49
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Emma

jag förstår precis vad du menar!

jag har haft egen häst men som jag blev tvungen att sälja..

jag vill fortsätta rida men trivs inte riktigt med dom hästarna och är ju van vid ''privat'' hästar mer nu..



och de är SJÄLVKLART att man vill lägga mer tid på sina hästar,

jag tycker båda inläggen var superbra även i formuleringen...



älskar din blogg och dina hästar är superfina! :)

2010-03-27 @ 17:32:25
URL: http://enblickavmej.blogg.se/
Postat av: Emma

med dom hästarna menar jag ridskolehästar..

för jag trivs inte på ridskolor med mycket folk och så...



kände att jag var lite otydlig (a)

2010-03-27 @ 17:38:07
URL: http://enblickavmej.blogg.se/
Postat av: Mina

Förstår precis hur du menar!



Måste säga att täcket Tage har på bilden verkligen är urläckert! :D Jag älskar rutiga täcken, de är så charmiga och klassiskt snygga :D

2010-03-27 @ 19:55:02
URL: http://femgangare.blogg.se/
Postat av: on - bloggen om dressyr

2010-03-27 @ 21:02:02
URL: http://oo'
Postat av: on - bloggen om dressyr

sv: Jag tror det blir svårt för dig att skriva ett sådan tinlägg med det orden du använde utan att skapa en diskussion. Jag kan då säga att jag har haft världens tur att få jobba på en ridskola där många av hästarna är tävlingsindivder, nästan ala tävlar regelbundet med bra resultat. Synd att du har sådan dålig erfarenhet, men du får väll helt enkelt se till att göra ngt bra av din tid på ridskolan, man är aldrig fulllärd och kan alltid lära sig ngt nytt.

2010-03-27 @ 21:04:10
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Victoria

Fortfarande, dom ridskolehästar du sett kanske är kassa.

Men på Mälaröarnas ridklubb, där jag rider och har gjort så himla länge är hästarna både välutbildade och alerta pigga & framåt. De älskar att arbeta, när man gör rätt förstås(ingen häst tycker väl om när man gör fel?). De är välutbildade, har varit med i sm på både dressyr och hoppning (både ponnys o hästar), vi har hästar som har haft hoppkarriär på 160. Så att ridskolehästar är slöa o att man måste sparka på dom stämmer kanske på vissa, men inte på våra.

Så därför blev jag arg, när du säger att ridskolehästar är slöa etc. Och det va ingen direkt dubbelmoral när jag säger att många privatryttare som aldrig ridit ridskolehäst inte kan rida dom heller, för det är en utmaning (Jag vet vad jag pratar om, då jag haft ett antal medryttarhästar som varit privathästar näst intill deras liv så långt dom levt). Om jag inte hade varit van vid ridkolans roliga o omväxlande hästar, hade jag aldrig kunnat rida privathästarna så pass bra.



Det va inte meningen att hoppa på dig, vilket jag hoppas att du kanske kan förstå. Men jag blir förbannad när folk klankar ner på ridskolehästar. För dom är något av de bästa som finns för oss som inte har tid&råd med egen häst än sålänge. Önskar du fick se min ridskolas hästar o ponnysar, dom är ett gäng roliga kusar. Finns alla olika temprament, alla tycker om olika saker och alla är välutbildade. De tävlas o tränas i både hoppning i dressyr, vi har ett gäng blandade personligheter och det finns någon för alla. Fast iof, den där ridskolan du skulle få rida på kanske inte är så, och det är ju synd för då har du inte sett en riktigt bra ridskola o deras hästar!



Dessutom, jag säger som hon bloggen om dressyr. Du har aldrig fått uppleva en bra ridskola förmodligen.

Våra hästar har mycket bra resultat de med, o tävlas regelbundet.

2010-03-27 @ 22:25:31
Postat av: Matilda

OJOJOJ här har det gjorts om minsann! :D

2010-03-27 @ 22:46:10
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Victoria: Jag förstår mycket väl om ni som inte har egna hästar blir på er vakt när det nämns något om ridskola etc. men jag menade verkligen inte något illa med den lilla meningen. Jag la inte ens särskilt stor eftertanke på vad det stod just där eftersom det inte var vad själva inlägget handlade om.



Ni får tolka texten hur ni vill, jag har i alla fall förklarat femhundraelva gånger idag vad jag menade, mer kan jag inte göra för att få er att förstå.

2010-03-27 @ 22:47:33
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Anna

Svar: Jag förstår precis vad du menar med att många fuskar och etc i specialidrott, för det var flera som gjorde det när jag gick med. En tjejs häst var exempelvis skadad, men hennes tränare skrev i och sa att allt gick bra och sen gav henne Mvg. Jag däremot hade flera olika tränare, eftersom jag rider fälttävlan, och för att jag skulle få räkna med timmarna jag gör hemma i paddocken så hade jag bl.a. min mamma som tränare men hon är ju utbildad ridlärare och ridinstruktör och sitter även med i distriktet och bestämmer och är hoppdomare, så det var okej då :)



Tråkigt bara att andra elever ska förstöra för en själv, men hoppas nu att det blir bra ändå nu när du lyckades få kursen :)

2010-03-27 @ 23:10:59
URL: http://soockertoopp.blogg.se/
Postat av: Anonym

2010-03-28 @ 08:54:28
Postat av: Ina

Hur kommer det sig att du inte visste om att det var så det funkade då? det kunde du väl ha tagit reda på innan?:)

men det är ju iallafall positivt att du får rida mer olika hästar, det är ju superbra och man utvecklas ju mer som ryttare. Men jag förstår att det blir jobbigt att hinna med dina egna :/

2010-03-28 @ 08:57:18
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Ina: För att alla andra som hade inriktning häst förra året fick vara hemma om de hade egen häst oavsett vilken nivå dem var på, men tydligen ändrade dem den regeln detta året eftersom många av dem eleverna fuskade och tränade för en förälder som självklart gav MVG till sitt barn... ;S Alla dem som valde häst förra året får fortfarande lov att vara hemma oavsett nivå, det är bara vi nya som måste gå på ridskola, så jag är helt ensam om det... :S Plus att det kanske är en löjligt hög gräns om man vill vara hemma, så vitt jag vet så är det ingen av dem nuvarande (som fortfarande får vara hemma) som är på SM-nivå... :S

2010-03-28 @ 09:20:12
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Glömde tillägga att jag har försökt få denna kursen i typ 1 år (jag går ju estet bild så det är egentligen inte möjligt för mig att välja det) så det är också därför som jag inte tänker byta i första hand... ;P



Men som jag skrivit i inläggen så ska jag hålla ut till sommarlovet, sen till hösten ska vi försöka ändra så att jag får vara hemma!

2010-03-28 @ 09:23:26
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: sofi

Freja, jag tycker inte att du behöver försvara dina känslor.

2010-03-28 @ 10:56:25
Postat av: Josefine

Jag förstår precis vad du menar. Det gör jag. Du ville ha tid till att kunna rida dina egna hästar för att slippa stressa på kvällarna. Det förstår jag. Det finns ingen människa som kan hinna med att hålla igång fyra hästar när de går i skolan på heltid. Och jag förstår att du vill rida Tage mer, att det är hans kondition och erat samspel du vill fokusera på osv.



Men. Du uttrycker dig klantigt. "hästen som lär mig rida ordentligt". Det är fint att du känner att Tage ger dig mycket som ryttare men att rida på ridskola en gång i veckan, olika hästar, ger jävligt mycket det med. Det är ridskolehästar som har lärt mig att rida och jag rider bra mycket bättre än väldigt många privatryttare. Trots att hästarna är "noll ridbara".



Om du ser lite längre, den här kursen ska vara till för att utveckla dig som ryttare. Och jag tror att du kommer att utvecklas mer av att gå på ridskola under en viss tid än att enbart rida Tage. Du lär dig rida ordentligt på en ridskola. I alla fall vad gäller dressyren, hoppningen kanske det är lite mer si och så med. Men alla behöver dressyr och markarbete.



Jag förstår att det känns drygt NU, men försök ta det här som den chans det faktiskt är. På dig låter det som att du kommer få rida de där tråkiga hästarna och lalalaala och det kommer inte ge dig ett skit. Ta det som en chans och rid som sjutton, jobba, få hästen i form, få fram den, jobba den mjuk, och du kommer att gå från ridskolan som en bättre ryttare.

2010-03-28 @ 11:35:43
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Anna

När jag valde specialidrott-ridning, fick jag en hel förmiddag ledig för att träna hemma, för egen tränare. Super tyckte jag! Förstår att du inte vill vara på ridskola, man vill ju träna och utveckla sina egna hästar.

2010-03-28 @ 12:51:56
URL: http://annnaek.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Sofi: TACK! Skönt att det finns några läsare som kan acceptera att alla tycker olika... ;P

2010-03-28 @ 13:21:24
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Josefine

Visst. Jag känner inte att du måste svara på det jag skriver alls, du behöver inte ta till dig det du inte vill heller. Men jag kände att jag behövde skriva det eftersom det är tydligt att du har en negativ syn på ridskolor.



Och det får du ha om du vill. Men jag tror att en ridskola skulle ge dig mycket. Det är det jag vill säga.

2010-03-28 @ 13:34:27
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Sofia

jag förstår ditt problem! synd att folk ska tolka det på fel sätt.

2010-03-28 @ 14:03:29
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

sv: Jag vill inte klanka ner på dig, och din kommenatr känndes väldigt riktad till alla och inte enbart mig?



Självklart förstod jag att du vill ha tid till dina egna hästar, det är väll en självklarhet från min sida också att man vill?



Det jag ville med min kommentar var bara att säga att jag tyckte det var synd att du stött på så många tråkiga ridskolehästar, då våra då verkligen låter fantastiska i jämförelse.



Det är det tråkiga med bara text, det kan bli lite fel i förståelsen. Men ditt svar till mig känndes verkligen som om du tog ut allt på mig, då du nämner ni mkt, hoppas det löser sig för dig och att du hinner med det du vill. Synd om jag gjorde dig upprörd!



2010-03-28 @ 14:26:21
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Felicia

Det är ganska kul att läsa alla era kommentarer :-P

Ni babblar på om fördomar, att dra alla över en kam utan att egentligen verkar ha läst ordentligt. ni uppfattar ord som att ridskole hästar är dåliga och agerar som kamphundar.

jag rider själv på ridskola, och har inga förhoppningar om att någonsin få en egen häst. men jag har fått chansen att rida på privat hästar. klart som sjutton det är skillnad.

egentligen tycker jag att ridskole hästar är fantastiska, att varje dag bära olika ryttare på sin rygg och ALLTID vara lika snälla!! alla hästar klarar inte av att jobba på en ridskola så mycket bättre om de kan bli privat hästar då. privat hästar är inte fantastiska i sig, men om det blir ridna varje dag på ett fantastiskt sätt är det ju inte så konstigt att de är finare? alla hästar är bäst, vare sig de är ridskole hästar eller inte.



Jag menar inget ont om dig Freja, klart att jag reagerade när jag såg vad du skrivit, men det var väll mest för att du var besviken? Hopppas du kan lösa det till hösten, jag skulle också MYCKET hellre rida min egna häst!

2010-03-29 @ 10:40:10
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Felicia: Tack för en väldigt förståndig kommentar! Självklart är jag besviken, det var ju inte alls såhär jag ville ha det och det är väl därför inlägget ser ut som det gör... :) Tack, jag hoppas verkligen på det jag med!

2010-03-30 @ 00:23:20
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0