Vad är form för er?

2010-06-17 | 23:30:39


Nu när det ändå varit en livad diskussion om Tages form här på bloggen, så tänkte jag passa på att skriva en liten snutt om vad form betyder för MIG.

Jag har inte kunnat rida hästar i form förrän ca. 1-2 år sedan, främst för att jag inte förstått innebörden av att hålla ett stöd i tygeln. Många verkar tro att hästarna går sönder om dem inte går i form, vilket inte alls är sant -Det ska mycket annat till än bara hästens form för att den ska gå sönder. Just nu är det tyvärr mycket en modefluga, "man kan inte rida om inte hästen går i form" och DETTA skapar däremot skador på hästarna -Då ryttare som kanske egentligen inte har en aning om hur man får hästen i form försöker snabbfixa genom att vara hårdhänta och stumma i handen och glömmer bort att få med resten av hästens kropp. Hästen blir då stel, spänd och öm i de flesta kroppsdelar, för att inte tala om muskelfattig och ledsen.


John Whitaker får man ofta höra att han inte rider sina hästar i någon speciell form, ändå har han hållt sig på toppen i typ 30 år?

Maria Gretzer har ofta väldigt sunda och förnuftiga åsikter, bl.a. hennes senaste uttalande i Equipage ser ut såhär: "Hästen kan gå med huvudet var som helst och i vilken form som helst bara den är ärligt framme till bettet". Visste ni förresten att toppryttarna för ett antal år sedan inte heller arbetade särskilt mycket med form? Hästarna höll då för svår klass upp till 22-25 års ålder. Mest lite kul fakta, för hur skulle det vara möjligt om hästarna får jätteont av att inte arbetas i form?

Min syn på form är att det kommer när man utvecklats ett steg längre som ryttare, något som man måste vara mogen för att förstå allt vad det innebär. Lösgjordhet, eftergift, stöd, följsamhet, halvhalter, bakbensaktivitet etc. Min syn på form är också att det kommer när hästen är både fysiskt och psykiskt avslappnad, det blir som en belöning till ryttaren när han/hon har ridit korrekt. Jag vet inte om min syn på formen är slappare än vad vissa av era synsätt är, men jag är nöjd sålänge jag känner att hästen har ett bra sug på bettet och en fin rytm där man känner bakbenen -Ofta faller då huvudet ner i "rätt position". Jag är heller inte så petnoga med att hästen SKA gå som en robot med huvudet på exakt samma ställe hela tiden, jag föredrar att låta hästen vara lite friare. Går den i lite öppen form -Fine, som sagt sålänge jag inte förlorar kontakten och rytmen så gör det inget.


Välanvänt videoklipp -Men det här klippet symboliserar verkligen hur jag tycker att det ska se ut och vad jag strävar efter med mina hästar! Allting ser harmoniskt ut och hästen får gå lite friare, ryttaren är följsam.

Min ridstil har alltid gått ut på ödmjukhet, känsla, förnuft och kunskap. Jag försöker inte göra något som jag inte har kunskap för och när jag väl har kunskapen så vill jag genomföra sakerna grundligt från början till slut, inga snabbfixningar här inte! Jag låter hellre saker och ting ta tid och få dem gjorda på riktigt och bli befästa. Om man drar in hästen i form varje ridpass så kommer det aldrig att bli befäst -Du måste göra likadant och hårdare och hårdare för varje gång. Men om man däremot först lär hästen att arbeta bakifrån, sen jobbar lösgörande och låter formen komma av sig själv så kommer du behöva göra mindre och mindre "grovjobb" för varje gång eftersom hästen redan är mjuk sedan tidigare, avspänd och får chansen att arbeta med hela kroppen=nöjdare häst. Det här är mina teorier och metoder, och änsålänge har jag bara fått positiva resultat av att använda dem -Även om man får räkna med att det tar tid.

SAMMANFATTAT: Ja, jag tycker att man är en duktigARE ryttare om man kan få sin häst i form jämfört med någon som inte kan det alls. Däremot ska man göra det på rätt sätt, annars sjunker man lika snabbt i mina ögon. Helheten är också viktig för mig, ekipaget ska se följsamt och avslappnade ut -Jag ser hellre att ekipaget är utan form men samspelta än att ridningen blir hackig och hård för att ryttaren vill ha sin häst i form. Låt det ta tid, du blir i längden en duktigare ryttare genom att lära dig den långa vägen än att göra på ett snabbt men felaktigt och elakt sätt -Dessutom måste du i så fall lära om dig så småningom, så en genväg blir alltid en omväg oavsett när det kommer till ridningen.

UPDATE 18/6 kl. 10:50: Det kanske inte framgår i texten, självklart håller hästen bättre om den får arbeta i form! Det jag menade är att den inte går sönder över en dag precis, om du förövrigt rider och tränar din häst rätt så kommer formen av sig själv så småningom. Jag tycker inte att det är något man behöver stressa med och speciellt inte lägga för mycket fokus vid, fokuset ska snarare ligga på bakbenen och hur du själv rider/agerar. Formen blir liksom en självklarhet när du för övrigt gör rätt.

Vad innebär form för er? När går hästen i form enligt er? Är form ett måste för att anses som duktig i era ögon? Vad är era teorier allmänt kring formen?

Postat av: Anonym

kan du inte ge tips på lösgörande övningar? =)

Form för mig är när jag känner att hästen sätter under sig & arbetar med ryggen! Och då brukar ju även huvudet trilla ner :)

2010-06-18 @ 00:04:51
Postat av: jenny

oj den va från mig den första!

2010-06-18 @ 00:06:06
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: Matilda

Kunde inte sagt det bättre själv!

Min tränare förklarade i början när jag red för honom att man måste skilja på "att gå på tygeln" och att "gå i form", senil som jag är så minns jag inte riktigt hans snillrika förklaring och jag törs inte försöka förklara på egen hand för då säger jag förmodligen fel.

Jag anser iaf att när hästen balanserar på sina bakben och alstrar energi där som ger den framåtbjudning, arbetar med sin rygg, har en jämn takt och lyssnar, så går den i form, och när den går på det sättet faller oftast hästens huvud ned på plats till slut också.

Sedan är det väl väldigt individuellt för alla hästar hur de ser ut när de går i form, beroende på vilken exteriör de har.

Alla ryttare har saker de är bra på, och saker de är mindre bra på.

Det finns inget man inte kan lära sig och allting är ju så individuellt. T.ex. hur pass bra man passar ihop med hästen, dagsformen, hur mycket rutin man har, hur länge man har haft hästen, hur lätt hästen har just för "form-biten" etc.

Helheten är viktigast!

2010-06-18 @ 01:24:05
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late - Tävling i bloggen !

Håller helt klart med dig i det du säger :)

Jag tycker att om en ryttare och häst ser samspelta ut, det ser harmoniskt och lugnt ut så kvittar det om hästen inte går i en perfekt form..

Håller med i det Maria säger med :)



Jag har sett många ryttare (både kända och okända) genom åren, men kanske bara 10% av dom har varit "duktiga" ryttare i mina ögon..

Om hästen trampar under sig med bakbenen och kröker på nacken, men det sedan inte ser samspelt ut så är det i mina ögon ingen duktig ryttare bara för hästen går "rätt"..

2010-06-18 @ 02:39:13
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Maja

Jag håller med mycket i det du säger i den mening att 'gå på tygeln' innebär så mycket mer än att hästen kröker på nacken, vilket många ryttare som är på väg att bli lite bättre inte förstår - de fipplar bara med händerna för att gå hästen böjd i nacken, och det är fel fel fel.

Men att det inte skulle vara skadligt för hästen att inte gå i form är jag lite oense med dig om.

Det är av enormt stor vikt för hästens hållbarhet att den arbetar med sin kropp på ett korrekt sätt, om inte annat för att på ett så effektivt sätt som möjligt bära upp den extra tyngden i form av ryttaren. Som du säger får en häst i form när den är lösgjorde och svlsppnad både fysiskt och psykiskt - och det MÅSTE den vara för att kunna arbeta korrekt, och arbetar den inte korrekt kommer det bildas förslitningar på diverse ställen.



I nutid är det skämmigt vanligt med hov/kotlodsinflammationer på hästars framben, som kommer ifrån felridning av hästar som oftast antingen inte går i form alls eller går i fel/krystad form, men precis som att lärare är försiktiga med att säga till föräldrar hur deras barnuppfostran ska ske säger inte heller veterinärer till ryttare att dem rider sina hästar fel. Så nog kan det vara skadligt för hästar att inte arbetas på rätt sätt/gå i form...



Det här med att hästen ska arbeta korrekt och att den går i form och är eftergiven är för mig samma sak, det ena förutsätter det andra liksom.

Jag gjorde mitt projektarbete i 3:an om hästar och hållbarhet, så är det något jag har koll på så är det detta =)



Med Kenny har vi alltid fått kämpa mycket med formen och att hon jobbar med sin stora kropp på rätt sätt. Detta eftersom jag inte kommer ha en chans att kunna rida henne effektivt inne på de högre banorna sedan om hon inte är välriden.

Framförallt en häst med dålig ridbarhet som hon MÅSTE ridas ridbar, annars har hon ingen chans att varken klara av eller hålla för mer än lätt klass.

Nu efter fyra år är hon äntligen så välriden att hon går i form som ingenting, man behöver inte ens tänka på det längre utan hon är så stadig och välbalanserad att man bara behöver ge henne förutsättningarna, och så lyssnar hon.

Dock rider ju jag ut väldigt mycket, och ute brukar jag variera formen mellan samma djupa form vi har på banan till en lite mer öppen för det friskare tempot =)



Jag ser helt enkelt formen som en självklarhet, en förutsättning som måste sitta på plats inför de svårare skolorna och övningarna för att dessa ska ge någon effekt.

Men INNAN man kommit dit tycker jag såklart som du; Hästen ska vilja gå i form, den ska ha alla förutsättningar för att göra det innan den faktiskt gör det - och inte tvingas på tygeln för att det ska se fint ut!

2010-06-18 @ 08:56:27
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Boråsryttaren

Jag håller med dig =)

Innan jag tar min häst på tygel så recar jag runt som en idiot typ bara för att han ska komma i gång. Sen börjar jag göra massor av övergångar så bakbenen kommer i gång sen så håller jag bara en stadig hand och rider honom fram till bettet så han SJÄLV går på tygel jag sågar inte ner honom på tygel eller dra ner honom på tygel, det är han som gör så att han går på tygel jag hjälper honom bara att komma fram dit. Förstår du vad jag menar? :P

Men jag håller verkligen med dig :D

2010-06-18 @ 09:05:53
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: LOUISE SJÖGREN - Westernryttare som satsar mot eliten. JUST NU, Tävling på bloggen, sponsrat av Hööks

Form för mig är när hästen går lågt och avslappnat. Bär upp ryggen och har bakpartiet med under sig. Tycker inte att hästen går i form även om den kröker på nacken och bär upp ryggen om den går och är spänd på väldigt korta tyglar. Jag vill att hästen ska gå i en naturlig fri form!

2010-06-18 @ 09:26:15
URL: http://westernlollo.blogg.se/
Postat av: Josefine

Enligt mig beror formen mycket på vad man ska använda hästen till. Samt att jag tror att det är viktigare att fokusera på formen om man rider en liten nätt häst än en större grov. Beroende på hur stor man är som ryttare osv.



Sen är det ju så att om man ska tävla i dressyr och kunna göra svårare rörelser så är det viktigt att hästen är musklad för det. Detta genom att bland annat arbeta i form. Samma sak gäller hoppning, då måste hästen vara musklad för att kunna ta snäva svängar och hoppa lite högre. Och detta kan ske bland annat genom att ridas i form. Det finns ju även andra positiva saker med att ha en häst i form, takten blir trevligare, hästen lyssnar mer direkt osv.



Men jag tror inte att det är skadligt att inte rida en häst i form så länge man inte rider den för hårt. En häst är jäkligt stark.



För mig är formen när hästen komprimeras, höjer ryggen, flyttar in baken och halsen. Och i de flesta fall blir nosryggen lodrät. Dock är låg eller hög form lika mycket värt i mina ögon.



Och nej, formen är inte det som gör en ryttare bra enligt mig. En bra ryttare vet sina begränsningar, tar väl hand om sin häst och är inte onödigt hård i sina hjälper. För att citera boye (om det nu blir rätt) "visst finns det mål och mening i vår färd, men det är vägen som är mödan värd".

2010-06-18 @ 09:41:11
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Jennifer

Jag tror att den personen som skrev att hästar går sönder om man aldrig rider dom i form tänkte på att ryggmuskulaturen blir sämre i och med att det är svårt att komma åt och få hästen att jobba ordentligt med ryggen när den inte går i form, och det kan ge hästen skador :)

2010-06-18 @ 09:52:41
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/hastarna
Postat av: Linnéa

Håller med dej :)

För mej är form när häten trampar under sej & lägger mer vikt på bakbenen. (Frambenen slits nå enormt annars!) Huvudet får ha mer frihet sålänge den inte blir för lång & hängandes i tygeln! Ryttaren faller oftast framåt då & förlorar baken.



Jag jobbar fortfarande med baken med min häst. Hennes muskler byggdes upp på fel sätt men vi är på god väg att vara rätt muskalde båda två :D

2010-06-18 @ 10:58:50
URL: http://neiah.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag är verkligen allergisk mot uttrycket "hästen går i form". Det är ett sånt himla fokuserande på hästens nacke hela tiden att jag blir spyfärdig! Ursäkta att jag tar i men så är det ;) Hästen arbetar korrekt när den trampar på bakifrån och välver ryggen och jobbar ordentligt med sin muskulatur.

2010-06-18 @ 14:07:02
Postat av: Mina

Jättebra inlägg! :D Skulle du inte kunna ge lite tips på lösgörande ridövningar du tycker är extra bra, det skulle göra mig evigt tacksam :D Otroligt bra blogg, jag tycker att du verkar vara en väldigt duktig, eftertänksam och noggrann ryttare och väldigt mån om dina hästar :D

2010-06-18 @ 15:07:25
URL: http://femgangare.blogg.se/
Postat av: Anni

håller med dig! :D själva "formen" dimper lixom ner av sig själv tillslut!

2010-06-18 @ 18:27:33
Postat av: jennifer

Eftersom jag alltid har en förmåga att skriva 923505 meningar långa kommentarer när det gäller hästar så sammanfattar jag mig idag med en enda mening:



Hästar ska inte gå PÅ tygeln, dem ska gå TILL tygeln (;



(kliar i fingrarna på mig att jag inte "får" skriva några rader extra för att förtydliga mig hur jag tycker en häst "går till tygeln", men det kan nog dem flesta som är något så när normalintelligenta räkna ut själva....)

2010-06-18 @ 21:31:10
URL: http://loadofshit.blogg.se/
Postat av: jennifer

Ae förlåt, bara måste skriva en annan sak.



Någon kommenterade en bit upp här att kotledsinflammation ska kunna komma från att hästen inte går i form, då måste jag ju såklart kontra med att en häst som GÅR i form och INTE jobbar nog att sätta över sin naturliga framvikt till bakbenen - ja.

En häst som går INTE går i form men jobbar med vikten på bakbenen - nej.

Ännu en gång handlar det, som nästan alltid, inte om formen, utan om arbetet som är viktigare än formen. (:



Ett komplement nu när jag ändå är igång till min förra mening:



Hästar ska inte gå PÅ tygeln, dem ska gå TILL tygeln..

OCH

Hästar ska inte GÅ i form, dem ska ARBETA i form.



Två härliga karameller att suga på för alla (;

2010-06-18 @ 21:41:44
URL: http://loadofshit.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

Kunde inte sagt det bättre själv! Håller med till 100%

2010-06-20 @ 12:46:11
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: -

Jag anser att hästen arbetar i form när den är avslappnad och lugn, och arbetar med bakbenen under ryttarens tyngd punkt. Och ryttaren och hästen arbetar samspelt.

Vart den har huvudet anser jag att det inte spelar någon som helst roll, alla hästar har olika förutsättningar efter som alla är olika. Och därför håller det huvudet olika.



Bara för att hästen böjer på nacken betyder inte det att den arbetar i form. Och om din häst går i ärlig form anser inte jag att du är fantastisk för det, utan du känner din häst, du vet hur den fungerar. Du vet hur hästen rör sig och du kan då följa med hästen bättre i rörelserna och inte störa den.



Jag tror inte att man bara kan hoppa upp på en häst och automatiskt få den att gå i form, utan jag tror att formen kommer efter du har lärt känna hästen, lärt känna hästens rörelser och har möjligheten att sitta passivt och inte störa hästens rörelser.



Formen är ett måste lika mycket som människan måste äta kakor varje dag, alltså olika viktig för alla. För mig är formen inte ett dugg viktig, jag vill inte skynda på det. När Jag kan sitta passivt och inte störa hans rörelser tror jag att han kommer kunna arbeta i form utan några problem. Det är bara det att pållen är ibland svår att sitta på :D



Samspelet är viktigare än formen.



Ursäkta rörig text, kl är 01.21 :D

2010-12-19 @ 01:21:37
Postat av: Agnes

ÅÅH vad rätt du har, jag hatar verkligen att se folk såga ner hästen för att den ska böja på nacken, blir ordentligt upprörd när jag ser detta och ryttarens resepektive tränare inte ens kommenterar det. Man ska sträva efter att få hästen att själv söka sig ner i form, inte tvinga hästen att göra det genom att såga den i munnen. Då förlorar man bara på det och ingenting är vunnet.

2011-10-07 @ 23:32:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0