Dela med er av era bästa knoppningstips!

2010-06-27 | 13:32:07




Jag är verkligen urkass på att knoppa, lyckas alltid få dem stora som kanelbullar och med en massa spret överallt. DÄRFÖR behöver jag få in alla era bästa knoppningstips! Anledningen får ni höra lite senare idag... ;)

Vad ska man tänka på innan man börjar knoppa?
Vilka "redskap" behöver man?
Steg för steg hur man knoppar?
Slutfinish?

Tror att många fler än jag hade uppskattat om alla ni som KAN knoppa ville dela med er av er kunskap! :)

Postat av: Emily

Jag tycker det är bäst att börja med en rak & jämn man, absolut ingen pälsglans i haha, bäst är om den tillochmed är lite smutsig (om manen inte är vit förstås..). Bra att ha lite vatten eller hårgele/flätgele så man får bra grepp. Fläta stenhårt och för att få snygga knoppar så använd en kam att fixa "benan" mellan varje knopp spikrak :) Rullade knoppar tycker jag är snyggast och då bör manen vara ca en handsbredd lång. Övning ger färdighet ;D

2010-06-27 @ 14:14:47
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Emily

Använd en mankam av stål, som är ca 1 dm lång, och dela upp manen med den. Varje "tofs" ska vara lika lång som kammen och se till att de är jämna.

Blöt en svamp och fukta tofsarna innan du flätar, då försvinner spretet.

Sen rullar du knopparna och spraya sen på lite hårspray. Knoppen i pannan sprayar du inte då du kan riskera att spraya i hästens öga, utan spraya i handen och sen "häller" du sprayen på knoppen.

2010-06-27 @ 15:12:28
Postat av: anna

jag tycker det är allra lättast om manen är ganska lång, alltså runt 20 cm eller något sånt, lite kortare kanske. den ska absolut inte ha nån pälsglans i sig, vara för tjock eller vara för kort, då är det i princip omöjligt att knoppa! det är bra att fukta manen för då kommer alla små strån på plats. fläta så hårt som möjligt också, och sen viker man flätorna två gånger :)

2010-06-27 @ 15:18:41
Postat av: Julia

1: inte för lång o tjock man, någorlunda jämn underlättar!

2: fukta manen med en svamp - blir lättare att få med alla hårstrån då!

3: fläta HÅRT!! får du kramp i fingrarna efter typ 4 flätor är det lagom ;)

4: använd minst 2 gummibnad för att fästa knoppen. få saker är så irriterande som när knopparna går upp precis innan man ska in på banan :P

5: frisera lite med en sax när knopparna är klara om det spretar lite hår

2010-06-27 @ 17:09:58
URL: http://ryttarliv.webblogg.se/
Postat av: elin

Blanda vatten och hårgelé i en sprayflaska och spraya innan du gör varje fläta. :) Den här filmen brukar jag knoppa efter annars: http://www.youtube.com/watch?v=Tm6_Ov3-NxI&feature=player_embedded

2010-06-27 @ 19:31:00
URL: http://cremecamielle.blogg.se/
Postat av: Maja

Jag har aldrig varit så mycket för knoppar X)

Kenny ser ut som värsta baben i dem, men hon ser så vild och vacker ut i utsläppt + att jag allt som oftast behöver hålla i manen när vi hoppar, haha!



Dock kräver alla ponnytjejerna i stallet att jag ALLTID ska knoppa deras ponnyer eftersom det verkar gå bättre för dem då, hehe =P

Så nu har jag fått in metoden för det och gör dem hyffsat snabbt och smidigt =)



* Dela upp i toffsar innan du börjar med flätorna! Kamma igenom toffsen innan du börjar fläta och fukta dem gärna med vatten innan för att att slippa spret (ev. gelé, vet många som gillar det men har aldrig provat själv).

* Det blir outstanding snyggast om man syr - men det är helt klart överambitiöst. Fine om man ska rida mästerskap, men annars är det bara jobbigt, haha! Att använda flera snoddar är dock förbjudet i Majaland - det är helt enkelt INTE OK =P

Avlånga korv-knoppar är det fulaste jag vet! Sedan skiter jag i om några tycker att de håller bättre, det är fruktansvärt fult!

En snodd gäller, och upprullade knoppar ska det vara! Svårt att förklara hur jag menar dock... Men EN snodd är det som gäller (gärna silikon!).

* När vi hade knopplektion på skolan (yes we did! haha!) så rev instruktören med naglarna över alla knopparna längs mankammen HÅRT tre gånger - förblev knopparna oförändrade vart man godkänd, allt annat innebar underkänt test!

Hårda bud, men jäklar vilka bra knoppar man gjorde! =)

Ett tips på hur man kan utmana sig själv att bli riktigt bra på knoppar ;)



Lycka till!

2010-06-27 @ 22:10:11
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Matilda

Ett tips till alla som har ponnyer med jättetjocka manar är att göra knoppar på båda sidorna med en bena i mitten. Då blir dem mycket mindre och det är finare en jättestora knoppar tycker jag. Tar dessutom inte så mycket längre tid eftersom de små knopparna är mycket lättare att fläta. Se bara till att göra en rak bena i mitten, sätt upp alla i tofsar och sedan är det bara att börja fläta. När det är klart brukar jag alltid vika upp det längst ner på flätan, alltså inte det som är flätat, och sätter fast med ett gummiband. Sedan gör man dem till knoppar. :)

2010-06-28 @ 13:20:55
URL: http://matildanilsson.webblogg.se/
Postat av: anni

knoppar på båda sidor kan va något av det fulaste jag vet... men det är min åsikt!



jjag tycker det är skittråkigt o knoppa, vilket kanske inte passar så bra eftersom jag är dressyrare:p menmen jag går lite på känsla när jag tar en tuss man, jag börjar alltid vid nacken, sen flätar jag så hårt jag kan o viker in flätan inåt, första gör jag eventuellt om om den blir för liten eller för stor, och jag gör alltid hela själva knoppen direkt om jag skulle råkat ta för mkt eller för lite man. o som sagt går jag bara på känsla när jag tar man til len knopp! :) pannluggen gör jag inbakad fläta och sen knopp!

vet inte om det var så mkt till tips, men det är hur jag gör! :)

visst ja, spretar knopparna brukar jag fixa till det värsta med saxen, att det spretar lite man syns inte på håll ;)

2010-06-28 @ 20:43:33
Postat av: M_N Melinda

http://munderstreckn.blogg.se/2009/september/sa-gor-melinda-flyingeflator.html#comment



skrev för länge sen ett inlägg om hur man gör flyingeflätor. Steg för steg med mycket vackra harkel bilder. Kom ihåg att fläta HÅRT och rulla HÅRT. Sen underlättar det ju klart om hästen har en "bra" man :) Lycka till!

2010-06-28 @ 21:36:04
URL: http://munderstreckn.blogg.se/
Postat av: Linn

Se till att benan mellan knopparna är rak och att du delar varje mantuss i tre lika stora delar så att flätan blir jämn. En såndär speciell flätkamm med bara fyra piggar är super att ha!

Sen gäller det att fläta STENHÅRT! jag brukar fästa med ett band i slutet av flätan och sen rulla och fästa med ett band till runt hela knoppen.

Om det spretar kan man blöta manen innan man flätar, eller ännu bättre annvända flätgele! :)

2010-06-28 @ 22:23:25
URL: http://linnochstefano.blogg.se/
Postat av: Matilda - TATTINITÄVLING ! Vinn valfritt schabrak med matchande luva!

Kolla min hästskötares blogg http://showjumpersgroom.blogg.se/2010/april/knopp-special.html#comment , hon har skrivit en knoppningsguide. Tyvärr är hon kass på att blogga så det uppdateras aldrig. ;)

2010-06-30 @ 08:43:56
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Natalie - juniorryttare

Jag hade tänkt göra en videoblogg när jag syr mina knoppar :) vill du se det? och då jag gör med gummisnoddar.

2010-06-30 @ 12:21:10
URL: http://ostmannatalie.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Vanligt hårvax, helst sånt som ska vara för riktigt extrema frisyrer, överlägset bäst... Och glöm inte en fuktad wettex disktrasa för sista finputsningen innan ritt :D

2010-07-02 @ 10:13:35
Postat av: Jennifer

När jag knoppar brukar jag blöta manen och göra hårda flätor :)

2010-07-03 @ 23:55:07
URL: http://sternlind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0