Ska dressyrklädseln bli mer modern?

2010-07-16 | 11:29:45


Har ni läst artikeln på Tidningen Ridsport gällande förslag på regeländring om dressyrryttarnas frackar? Dem vill tillåta lite nya färger.

Själv tycker jag att det är jättebra och jättekul! Dressyren behöver showas till lite för att få mer publik. Emelie Brolin hade skrivit lite på sin blogg vad hon tyckte om det här.
Jag kan visst hålla med henne om att dressyrekipagen ska se enhetliga och eleganta ut, inte som hon skrev, komma i leopardfärgad frack. Men på sätt och vis kan jag i så fall tycka att personen som väljer att komma så "får skylla sig själv". Personen kanske tycker att det är jättesnyggt? Varför skulle den då inte få ha på sig det bara för att vissa tycker att det är "oklassiskt"? Sen om domarna kanske tycker att det ser gräsligt ut och dömmer ner poängen p.g.a. detta så är det väl inget att göra åt, antingen inser personen att han kanske får tona ner sig lite eller så fortsätter han? Det är väl upp till var och en och sätta sin gräs för vad dem tror är för mycket och vad som hade funkat, för alla har ju uppenbarligen olika smak och gränser.



Dem metallicblå frackarna som vissa hade på Falsterbo tyckte jag var väldigt fräcka! Det blev mer uppfriskande och något nytt att se på. Jag vet även att Anky och Edward Gal använder en grå och en beige frack, men även om dem står ut från mängden så vet jag inte riktigt om jag i så fall hellre hade valt en vanlig svart... Jag tycker att de färgerna ser smutsiga ut och är ännu tråkigare än svart.



Sen tror jag heller inte att någon dressyrryttare vågar komma i leopardfrack oavsett om reglerna tillåter det eller ej, dem flesta kommer nog ändå att hålla sig till det klassiska och traditionella. Jag tror definitivt att dressyren hade blivit mer spännande att kolla på om inte alla kom i samma gamla svarta utrustning! Däremot tror jag att om detta förslag går igenom, så kommer det ändå att sättas någon slags gräns för vilka färger etc. man får välja.

Vad tycker ni om förslaget? För/emot? Spännande? Vad tycker ni om dem ryttare som redan börjat sticka ut med lite annorlunda färger?

Postat av: Anonym

Jag tycker att dressyren skulle bli mycket roligare på ngt sätt om alla hade en egen stil.

Iallafall när dom tävlar på den högre nivån. Man skulle enkelt piffa till sin svarta frack om man satte en annan färg på dom där slitsarna, eller vad deet heter. Dom som sticker ut under fracken och brukar vara gula va?

Men dom kankse är gula av en andledning? Jag vet inte :P

Fast det får ändå inte bli föööör färgglatt för då kan det nog bli konstigt, men lagom är alltid bra. Tack för superblogg :D

2010-07-16 @ 11:45:23
URL: http://tothetop.blogg.se/
Postat av: Maria

Gillar det inte alls. Förstår inte riktigt på vilket sätt dressyren skulle bli mer rolig för det. Det är ju dressyren och rörelserna som är det roliga. Inte vad personen i fråga har på sig. Nej ryttaren ska klä sig så neutralt som möjligt så att fokus hamnar på hästen och inte ryttarens klädsel.

2010-07-16 @ 12:18:01
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Maria: Jag kan hålla med dig delvis om att fokus ska hamna på hästen. MIN teori är att eftersom så många är modeintresserade nuförtiden så tror jag att fler hade velat kolla på dressyren om man hade haft lite variation på kläderna, då hade kanske även o-dressyrintresserade velat kolla bara för att se hur den och den personen såg ut idag. Men det är bara min teori... ;)

2010-07-16 @ 12:24:53
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: ina

tycker det är jättebra! Ankys frack i falsterbo tyckte jag om med rosetten bak och det. Kul om det kan bli lite mer detaljer och variationer även inom dressyren. Man har ju så lite att välja på som det är nu haha :)

2010-07-16 @ 15:43:18
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: ina

men sen behöver det kanske inte sticka ut för mycket och ta fokus från ekipaget, men som sagt mer detaljer och varianter. Behöver inte vara neon för att det ska va annorlunda :D

2010-07-16 @ 15:44:27
Postat av: Lamia

Dom blåa var riktigt snygga :)

2010-07-16 @ 16:03:58
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

jag gillar ju när det är stilren stil, både i dressyren och hoppningen men främst i dressyren. Så så länge man kan hålla sig på den nivån så är det väl okej ;)

2010-07-16 @ 16:34:07
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Emily

Jag älskar den blå fracken, otroligt snygg! Gillar Ankys med faktiskt, fast Edwards är lite för.. beige faktiskt x) Gillar inte beiget haha :)

Inte helt fel med lite nytänkande i dressyren. Sålänge inte klassen försvinner från det, att man skulle få tävla i bara skjorta eller nån jacka eller inte med snygga dressyrstövlar skulle sabba det hela. Men just lite nya färger på kläderna, lite mer pynt kanske ;) Inte fel!

2010-07-16 @ 17:13:04
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: FlyingUpHigh - En ringrostig ryttares dagbok

Jag är lite delad kring det hela, tycker lite både och! Jag menar; Det är ju alltid kul med förnyelse, men samtidigt gillar jag att dressyrklädseln är så klassisk. :)

2010-07-16 @ 23:07:34
URL: http://flyinguphigh.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Det är inte pga av om det är snyggt eller ej som man vill ha klassiskt utan för att inget ekipage ska sticka ut allt för mycket i utrustningsväg etc, då fokus kan tas från ekipaget ritt. Dressyr är ju en bedömningssport och det ÄR svårt att vara objektiv som domare, därmed blir det faktist mer rättvist med vissa begränsningar.

2010-07-17 @ 11:37:47
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: bitte

Hej skulle du vilja rösta på min snygga sko i Nellys designa din sko tävling.

Skulle bli väldigt väldigt glad.



http://nelly.com/designyourshoe/?obj=anVSxMNG49hGJyuBNFQvjmqwnpKXz04OnPeYbpdUl9btwJu8O9qv#shoeGallery



Ps kan självklart rösta om du har ett eget bidrag.

kram Bitte

2010-07-17 @ 15:43:53
URL: http://www.lovemercury.se
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

som intebiten dressyrryttare har ajg svårt att tänka mig ngt annan änn mörka kavajer/frackar och tror nog att jag inte vill se ngt annat. Jag vill ha kvar det stilrena som finns i dressyren. Tycker det är en liten del av det hela, att man jobbar för att få allt att se så prydligt ut som möjligt.

2010-07-17 @ 17:02:33
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: sarah

Nu har tävlingen om stigbyglar väre 800 kommit upp :)

2010-07-17 @ 17:53:14
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: Heidi

Fokus ska givetvis vara på ekvipaget som helhet.

Dock med störstdelen på hästen.

Men det skadar val inte att ryttaren ser lite fräsig ut. Visst dressyr är ju åt det lite tidlösa och klassiska hållet, men förnyelse är alltid okey och man ska kunna följa med "tiden" och utvecklas.

Håller med om att det inte är så bra om man skulle rida in som värsta "Julgranen" - lagom är bäst!

Lite nya färger - propra och enhetliga, verkar toppen!



2010-07-18 @ 10:14:55
URL: http://balee.blogg.se/
Postat av: EQUILINE ~

Håller med dig, lite färg på dressyren skulle absolut inte skada! :)

2010-07-18 @ 14:20:41
URL: http://equiline.blogg.se/
Postat av: vickan

tycker att det är HELT SJUKT egentligen att ridsporten, som förmodligen ända sport, har regler för vad man får ha på sig, som inte beror på funktion eller säkerhet över huvud taget utan bara på utseendet. alla som ens sätt en häst fattar att vita ridbyxor inte är det mest praktiska, inte heller kavaj. jag tycker att det är att se ner väldigt mycket på tex dressyrdomare genom att tro att de inte kan bedömma ett ekipage pga en färgglad kavaj. jag själv tävlar väldigt mycket (hoppning) och är nog väldigt konservativ och skulle ha kavaj och klassiska stövlar (ALDRIG tretorn tex) även om man fick ha vad som helst. på vilket sätt spelar det någon roll vad man har på sig, när det inte beror på säkerhet mm? jag tycker att det är en jätterolig "tradition" att man klär upp sig när man tävlar men det borde faktiskt vara upp till dig själv!

2010-07-25 @ 03:40:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0