Hur det gick när Kattiz red Tage:

2010-07-18 | 15:40:33


Ursäkta att det tar en sån jäkla tid innan ni får veta hur det gick när Kattiz red Tage, har som vanligt strul med filmerna -Men denna gång genom att vår dator håller på att bli överfull... xp Ni kan få veta i textform hur det gick sålänge, så visar jag videosarna när jag lyckats lägga in dem på YouTube!

Som jag skrev tidigare, Kattiz hoppade upp på Tage och fick honom mjukt i form på typ 2-3 minuter medans jag kan försöka ett helt ridpass utan större framgång... Jag såg dock direkt vad jag brukar göra för fel! Kattiz red inte så mycket längs fyrkanten utan "lekte" hela tiden med hans form och olika ställningar, flyttade för skänklarna, skänkelvikningar, öppnor/slutor. Ja, hela tiden något för att hålla honom koncentrerad och uppmjukad. Hon behövde inte ta mycket alls i tyglarna och var supermjuk och flexibel med sina händer.
Det JAG gör fel är att jag är alldeles för seg och o-närvarande, gör för mycket raksträckor längs fyrkanten så att han hinner lägga sig i handen. Han blir uttråkad, får chansen att lata sig, blir inte mjuk och vi börjar bråka, sen är hela ridpasset förstört. Jag har heller inte fått den här tuggummiliknande kontakten med hästens mun än, jag spänner mig lite och blir stum. Det såg man tydligt på Kattiz att hon hade den här fina kontakten, tog och gav -Inbjöd till att sänka formen hela tiden och man såg att Tage trivdes och löd då. Det såg enkelt och samspelt ut. Något annat som hon gjorde var att "tvinga" honom att gå ställd (och därmed lite rundad i formen) när hon flyttade honom, man såg riktigt hur hans stela bogar började lossna! Jag är alltid för snäll med det eftersom han gärna vill gå rakställd och upp med huvudet när jag flyttar honom, har nöjt mig bara med att han flyttade.


Litet smakprov sålänge, stillbild från filmen -Kattiz som rider

Jag fick i bakläxa att träna mig på att inte bli hängande i innertygeln. Jag har inte riktigt hittat min balans i en dressyrsadel än, men när jag gör det så kommer det också bli enklare att få händerna fria. Har tränat på att rida så som Kattiz gjorde och det funkar jättebra, än är jag inte riktigt invand men det kommer nog bara att bli bättre och bättre ju mer jag tränar! :)

Kattiz tyckte i alla fall att han var himla fin i munnen och lättflyttad nu, och det har han faktiskt blivit -Bara jag som inte alltid märker det eftersom jag gör allting så himla svårt... ;) Nu är det bara lite mer muskler, sen kommer Tage vara riktigt pampig! Jag har ju inte riktigt fått hans form att bli en självklarhet och därför tror jag att han fortfarande ser lite klen ut, men nu när jag börjar anamma Kattiz-ridningen mer och mer så kommer jag nog även att kunna rida honom i låg form så småningom. Jag tror att man MÅSTE träna honom i det om man vill ha rygg/gumpmusklerna... :p

Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Ja för att få rump- & ryggmuskler så måste hästen arbeta i form :P

2010-07-18 @ 16:15:07
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: jenny - DRESSYRSADEL SÄLJES

fin han ser ut!

2010-07-18 @ 16:22:32
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: Anonym

han ser ju jätte fin ut.

Ett tips att få händerna stilla och då blir dom oftast mjukare är att någon longerar dig och du håller i 2 glas med vatten i. Så man ska försöka inte spilla ut något + att man koncentrerar sig på att hålla händerna stilla :)

2010-07-18 @ 17:19:22
Postat av: boråsryttaren

glömde skriva att det var jag som skrev kommentarer ovanför x)

2010-07-18 @ 17:19:59
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: Sara

Låter som en bra analysering på vad du behöver jobba upp! Ska bli kul att se filmerna.

2010-07-18 @ 17:54:16
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Matilda

Då röstade du väl på dem hoppas jag haha! :D

2010-07-19 @ 14:11:35
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: EQUILINE ~

Vad fin han ser ut! Nyfiken på filmen nu :)

2010-07-19 @ 14:19:42
URL: http://equiline.blogg.se/
Postat av: Heidi

Tjusig han ser ut - förstår att du är stolt över honom.

Hade varit kul att få se filmen =)



2010-07-20 @ 12:49:03
URL: http://balee.blogg.se/
Postat av: sarah - tävla om stigbyglar värde 800 kr.

Men du, det var inte mina heller. Köpte min första sadel för typ 3000 kr. Sedan har jag bytt upp mig helas tiden och lagt lite imellan :)

2010-07-20 @ 17:24:16
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0