Dags för ny sadelprovning!

2010-07-27 | 18:45:44


Har precis varit och hämtat hem en dressyrsadel som vi lånat hem från Maria-Preston (alltså Prestons ägare och Prestons sadel). Det är en Edinburgh. Hoppas innerligt att det ska ligga bra på Tage och passa mig, börjar bli trött på att leta sadlar!... :p Har fått rida i den några gånger på Preston men då var jag ju inte särskilt intresserad av dressyr och allt därtill så jag kommer faktiskt inte alls ihåg hur den kändes.

Jag har försökt läsa mig till lite bra information på nätet om just Edinburgh, men det står ju inte allt för mycket får jag säga... Jag har hittat att den skulle vara väldigt bekväm och har en djup sits, den har ju inte särskilt stora knästöd men å sin sida ska man klara av att rida ändå. Tydligen ska den ha "bred kanal så att hästen tillåts komma upp med ryggen och arbeta", och det låter ju bra! ;) Har faktiskt inte hittat riktigt vad den passar för typ av ryggar? Den hade inte jättemycket cutback med tanke på Tages höga manke...

Om någon av er läsare har eller har provat en Edinburgh så vill jag gärna veta vad ni tyckte om den? :)

Postat av: ina

Hästen jag hade "på foder" förra sommaren hade en sån, vet dock inte vilken modell men en dressyrsadel var det iaf. Jag är ingen expert på sadlar och typer av hästar, och har ingen prisklass till denna att jämföra med men att rida i får den helt klart godkänt!



den hade ganska djup sits och lite knästöd. Jag brukar ändå inte få något stöd av knästöden i många sadlar så jag har inte tänkt så mycket på det..



Hoppas du hittar en som passar snart!:)

2010-07-27 @ 19:29:24
Postat av: Natalie - juniorryttare

Titta gärna på min nya blogg, håller på att uppdateras :) Den gamla var ostmannatalie.blogg.se men funkar inte nu..



Föresten, jag ska göra filmen snart med knopparna :)

2010-07-27 @ 20:25:41
URL: http://ostmannatalie.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

2010-07-28 @ 01:52:16
Postat av: Hoppbloggen

(ursäkta för det förra, min dator fick ryck!!)



- Jag har tyvärr inte provat Ed sadlarna men jag har hört rätt mycket gott om dem och (Wellington) sadlarna som ska vara liknande varandra i bommen.

Den sadel rekommenderades till mig och Skilla och hon har rak rygg (globus, edinburgh, wellington) mf. Vad har Tage för typ av rygg?

Morris sadlarna är också varmt rekommenderade om du gillar djupa säten (dem har tendens till cutback om jag minns rätt!!)

2010-07-28 @ 01:54:33
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Ina: Provade den igår och tyvärr passade den såklart inte... ;( Klämde över ryggen. Får verkligen hoppas att jag hittar en sadel innan jag blir tokig!... :P



Natalie: Funkar inte att gå in på din länk, men jag vill gärna se knoppfilmen! :)

2010-07-28 @ 18:43:04
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0