Årets första dressyrträning:

2010-01-23 | 22:46:14


Så var årets första träning överstökad! Vi tränade i ridhuset på Österlens Ridklubb, Julia och Kajsa red samtidigt som mig.

Överlag så är jag SUPERNÖJD -Träningen gick över förväntan! Stundvis blev han lite hängande i handen och försökte springa ifrån arbetet, men med tanke på att vi inte ens har kunnat rida på en ridbana på ca. 1 månad så kämpade han ändå på bra och mjuknade de stunder jag red rätt! Ridbanan har ju varit/är översnöad och frusen, så det har i princip bara gått att rida ut. Vi har inga ängar eller liknande att rida på heller, så arbetet har bara bestått av raka spår. Det märktes med andra ord att han inte fått "arbeta igenom" sin stora kropp på länge, vilket han behöver för att prestera maximalt. Lite ringrostig i musklerna och orkade inte samla ihop sig några längre stunder, jag har full förståelse!





Men, några fler liknande träningar och en upptinad ridbana, sen är vi nog båda riktigt fräscha igen! Som sagt, med de (väder/rid)förutsättningar vi haft på senare tid så var han ändå superduktig idag!





PS 1. Även om vi har en lång väg kvar med dressyrarbetet, så tycker jag ändå att det syns lite förbättringar sedan första träningen, eller?...

PS 2. Jag håller på att "rida in" mina nya tävlingsstövlar, ni kan se några skymtar av dem på videosarna! Dock är dem för tillfället inte särskilt sköna...

Postat av: Anonym

Tycker ändå det syns stor skillnad mellan er första träning och idag, han kanske är lite öppen i formen ibland men han ser ändå mer avslappnad ut nu. Tror det kommer bli riktigt bra med tiden! :)

2010-01-24 @ 00:35:03
Postat av: Ina

Aaaah dina stövlar är så jäkla snygga!:D



Håller med föregående kommentaren, mycket bättre än förra träningen men bara formen blir lite stadigare så kommer nog mycket falla på plats:) Han är himla fin när han väl går där, och ni passar så bra tillsammans:D

2010-01-24 @ 09:01:02
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: Jenny

Är det bara jag som reagerar på att dina händer är väldigt rörliga? Dom följer med upp och ner när du rider lätt. Om du kanske får stadigare händer så börjar han kanske lita mer på att han kan ta lätt stöd. Nu ser det mer ut som om han försöker komma undan dina rörliga händer genom att höja huvudet.

Bara ett tips...

2010-01-24 @ 10:20:13
URL: http://gullregn.blogg.se/
Postat av: frida

vad skönt att ha tränare som kommer ändå!! :) iofs, jag har anläggning 200m bort dit det kommer tränare, min hopptränare kommer ju alltid dit så.



hur hög är tage? får intrycket av att han är stor...

2010-01-24 @ 12:45:08
URL: http://lillwiberg.blogg.se/
Postat av: Hanna

stor förändring, good job! men jag tycker du ser ut att ha korta läder :P om du länger dem ett hål kanske du kan komma ned bättre i sadeln och på så vis få in takten bättre? tycer din syster rider med på tok för korta läder hon med, mer än dig. fast det kanske bara är jag som är dressyrnörd ;)

2010-01-25 @ 20:54:31
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Hanna: Tack så mycket! :) Hittade nya sätt att lösgöra honom under hoppträningen dagen efter, så vi är på rätt spår nu i alla fall! :D



Haha, jag som tycker att mina är precis lagom! xD Dock får jag erkänna att jag har kortat dem, annars så tappade jag dem hela tiden... Tycker verkligen det är sjukt svårt att rida med långa läder... :P

2010-01-25 @ 22:29:53
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0