LYCKORUS! Allt är perfekt igen!

2010-02-09 | 20:37:21


JAG ÄR SÅ JÄKLA GLAD! Tage känns super-duper-fin! Jag börjar återfå den härliga känslan som vi senast hade innan Talang Skåne-mönstringen -Då det känns som att allt flyter perfekt och allt går precis som man vill.

1. STÜBBEN-SADELN: Ligger fortfarande kalasbra! Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att Tages rygg känns mycket "friskare"?! Jag är redan nu säker på att jag inte kommer att vilja byta tillbaka till Crown-sadeln. Tage känns som sagt mycket rörligare i Stübben och jag får en bättre position. Man sitter med hästen istället för hästen -Den senare känslan tycker jag faktiskt att jag oftare upplever i dagens nyare sadlar, dem är liksom jämntjocka överallt, istället för "skålformade" som de äldre sadlarna.

2. GÅ-PÅ:IG RIDSTIL: Jag har börjat tänja mina egna gränser -Ingen mesridning längre med slappa händer och dagdrömmar. En mer medveten ridstil helt enkelt! Jag känner av vad som behöver åtgärdas, och åtgärdar det så snabbt och så bra som jag kan. Faktum är att...

3. ... MED DEN RIDSTILEN GÅR TAGE KANON! Jag tror att han behöver lite bestämdare ridstil för att prestera maximalt. Dels så är han en häst med mycket egna tankar, och dels så blev han faktiskt inriden/vidareutbildad/tävlad av en MAN i flera, flera år! Alla vi hästmänniskor har väl fått bekräftat att det är skillnad på hästar ridna av män, och hästar ridna av kvinnor... Men, sålänge Tage går bra så får jag addera lite mer manlig ridning i min ridstil!

4. KORTARE TYGLAR: Jag har flera decimeter kortare tyglar, och vet ni vad? Detta gör underverk för ridningen!

Det säger sig själv; Har man för långa tyglar så tar självklart hästen chansen att bli lång och lite "älglik". Med kortare tyglar blir den mer alert, samlad och man får bättre kontroll på rörelserna. Tage är som förbytt -Plötsligt lyssnar han på små skänkelhjälper, är pigg och framåt. Idag var första gången som jag stundtals fick känna att Tage började trampa under sig! Härligt! Dessutom är det lättare att "komma åt honom" i uppmjukande övningar, det tillsammans med ökad bakbensaktivitet vet vi alla är lika med: FORM!

5. ANG. MIN SITS: Jag försöker att känna efter och tänka på sitsen varje dag. Sadeln bidrar helt klart till en bättre position, med den har jag upptäckt 2 dåliga vanor som jag har skaffat mig med Crown-sadeln:
- Hamnar efter i rörelsen. Det som händer nu är att jag slår emot bakvalvet så fort jag inte hinner med i Tages takt. Det är en bra påminnelse om att bli kvickare!
- Jag skjuter mig bakåt i stigbyglarna vid nedsittning i trav och ibland i galoppen. Vid traven medför detta att jag studsar mer än vanligt eftersom jag hamnar precis i "uppförsbacken" till bakvalvet. Detta är lite svårare att påminna sig om, men jag jobbar definitivt på det!

Sydslätten -Här kommer vi!

Med andra ord, det mesta känns perfekt inför tävlingen nästa helg! Vi ska försöka komma iväg till något ridhus i slutet av veckan för att hoppträna lite, går det bra så kan jag nog faktiskt inte känna mig mer förberedd!

Jag vet inte om dessa förändringar syns på utsidan än, oavsett så känner JAG dem. Förändringar måste ju först ske på insidan, innan dem kan lysa igenom på utsidan. Är det inte så? Dock hoppas jag att det i alla fall syns lite förändring på utsidan redan!... Vi får väl se när det blir dags för ny filmning!

Postat av: Sarah

Ja han bor typ i USA. Men när han är hemma så brukar han ha tre ställen som han är och tränar på och det är hos Malin baryard, Louise haaga och maria gretzer tror jag. Är dock inte helt säker. Men sedan är han ju lite överallt och tränar spetstrupper så som landslag och så. Men såna får ju såklart inte vi "vanliga" rida på. Men dom andra tre ställena är hans typ stationer han brukar vara på och träna. men är väldigt svårt att få plats.

2010-02-09 @ 20:55:45
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: Anki

Vad skönt och kul!! Blir så glad varje gång jag läser att nån är riktigt lycklig och glad!

2010-02-09 @ 22:11:47
URL: http://blackwing.blogg.se/
Postat av: Maja

GÖTT FREJIS ;D

2010-02-09 @ 22:30:06
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Warnmark -bloggen för dig & din häst

Oh vad härligt med så många förbättringar på en sån kort period. Riktigt bra jobbat! :D

2010-02-09 @ 23:01:37
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Sofia

härligt när det börjar fungera ordentligt :D



hade en sadel där jag hamnade i stolsits och tillslut gick det inte längre så vi köpte en ny och stolsitsen är borta och ridningen blev mycket bättre. Så jag tror allt att det syns på utsidan också på er :)

2010-02-10 @ 10:34:22
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Anonym

Härligt!

Känner likandant med min herre som precis kommit ingång efter vila pga av sårskada. Igår var han riktigt fin i ridningen så nu laddar vi inför våran första tävling 28 februari. Imorgon ska jag även prova ut en nya dressyrsadel, för det är som du skriver, sadeln spelar storroll :)

2010-02-10 @ 11:04:36
Postat av: onthebit

Härligt!

Känner likandant med min herre som precis kommit ingång efter vila pga av sårskada. Igår var han riktigt fin i ridningen så nu laddar vi inför våran första tävling 28 februari. Imorgon ska jag även prova ut en nya dressyrsadel, för det är som du skriver, sadeln spelar storroll :)

2010-02-10 @ 11:05:26
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: caroline

jo tack vet hur det är med "karl" hästar. Min häst tävlades förut av en karl och det tog lite tid att rida in sig behövs ibland lite mer tydlig ridning mycket ridning med sätet b la.

2010-02-10 @ 23:53:19
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0