Hur tränar man sin avståndsbedömning?

2010-02-25 | 20:16:51




Väldigt bra fråga -Jag har länge tänkt skriva om just avståndsbedömning, nu fick jag ett bra tillfälle dessutom! Det sägs att vissa föds med känslan för avstånd, andra får träna sig till det så gott det går. Jag tror att det ligger någon sanning i detta. MEN, min teori är att personer med "medfödd känsla" snarare har varit snabbare på att utveckla och hitta tekniken än vi "avståndsblinda". Alltså, jag tror inte att personer med "medfödd känsla" skulle vara bättre på ridning generellt, det handlar snarare om att de står en nivå högre för tillfället på utbildningsskalan. Precis som att barn växer olika snabbt, eller att man förstår ett mattetal olika snabbt! Bara för att man i dagsläget är "avståndsblind" betyder det alltså inte att du har mindre talang för att rida, med lite träning så är det fullt möjligt att helt plötsligt vara snäppet högre på utbildningsskalan än personen med "medfödd känsla"! Allt handlar om viljan att förbättras och att rå om sina kunskaper.


John Whitaker brukade lägga ut papperslappar framför hinderna där han ville att hästen skulle hoppa av, och tränade sedan på att få hästen till att trampa av exakt på papperslappen

Om vi ändå ska vara ärliga -Jag har inget bra öga för avstånd. Hästarna jag fått har alltid varit läromästare och skötte all taxering själv, så den "hjärnhalvan" har jag aldrig fått utveckla. MEN, skam den som ger sig! Vill man bli bra på något så måste man träna. Perfect practise makes perfect performance. Jag SKA bli bra på avstånd!

THE ONE AND ONLY WAY FÖR BÄTTRE AVSTÅNDSBEDÖMNING:

Endast genom repetition kan man bli bättre. Man kan inte bli världsmästare genom att prova en gång, du måste göra det till en vana -Så att du till slut praktiskt taget kan sitta och kolla efter skit under naglarna och ändå komma perfekt på varenda hinder ni går an! Träningen tar inte slut där heller, när du kan göra detta så måste du bibehålla detta tillstånd genom att finslipa på era kunskaper flera dagar i veckan.

För att träna avstånd behöver man inte plocka fram en hel tävlingsbana, eller hoppa höga höjder. Avståndsträning gör man faktiskt som allra bäst över bommar och cavalettis. Släng ut några bommar här och var över ridbanan, låt dem ligga kvar och rid över dem varenda dag! Efter några veckor kommer du garanterat att vara säkrare i din avståndsbedömning!

Vi vet alla att varierad träning SKA man ge sin häst för bästa hållbarhet, d.v.s. inte alltid rida på banan. I det här fallet skulle jag dock ändå råda er att före/efter en uteritt -Galoppera några varv över bommarna på banan, bara för att checka av och skapa rutin. När du börjar bli säker på avstånd så kan du börja skippa "varje-dag-regeln", då räcker det med att träna över bommarna så ofta som du rider markarbete/hoppning/dressyr.

Rytmen i galoppen är det viktigaste, bibehåll en lugn galopp. Sitt kvar och vänta ut bommarna, jag vet att ett av mina största problem är att jag blir för ivrig och pushar på hästen -Precis som att det är ett 150-hinder vi rider an mot. Det ska varken märkas eller kännas att ni rider över något, allt ska bara flyta på precis som att ni galopperar på en ren dressyrträning.



Övningar jag rekommenderar är som sagt några bommar utspridda här och var på ridbanan -Både enstaka, relaterade och i följd. Den "övningen" är bra om du t.ex. planerat att rida ut eller att träna dressyr, då du bara kan skutta över några hinder i förbifarten. HÄR hittar ni en jättebra avståndstabell för både ponnys och hästar samt för alla tempon! För markarbete/hoppning kan man gott variera med lite andra övningar, HÄR hittar du en hel del roliga! 

Jag hoppas att du fått lite idéer av detta inlägg! Jag själv kommer till att följa detta slaviskt så fort snön smälter från ridbanan.

Har ni andra läsare några bra tips och erfarenheter att dela med er av gällande avståndsbedömning?

UPDATE:
Himla bra tips ni har kommit med redan! Fortsätt så! :)

Postat av: annie

träna avståndbedömning i skogen - se rötterna som hinder, men snön måste bort ;)

2010-02-25 @ 20:52:53
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jättebra inlägg! Själv är jag ibland, precis som du sa, för ivrig i anridningen. ;)

2010-02-25 @ 21:28:12
URL: http://hersir.blogg.se/
Postat av: borasryttaren.blogg.se

jag hade problem med det innan.

Ibland ställer jag bara upp ett hinder. Först så hoppar jag det med en galopp bom framför så vi kommer rätt. Sen tar jag bort den. Och jag räknar 1 2 3 och sen börja om. Och om hästen hoppar för långt i från så måste jag ta tag i hästen mer och ha mer underskänkel och kanske ändra väg. Om jag kommer för nära så måste jag mjukna snabbare och då hoppar hästen. Som min häst den hoppar när jag mjuknar. Så jag har ju tränat på avstånd som en idiot. Och nu har jag inget problem med det. Visst i bland kanske man kommer för långt i från men då måste man bara ha en bättre anridnig. Och ute så siktar jag in mig på en gren eller sten eller vad som helst och liksom bestämmer när vi ska komma dit. så har jag lärt mig ^^

Och man måste vänta på hindret hindret ska komma till en =)

2010-02-25 @ 21:32:37
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: sandra johansson

Bra övningar Freja! En annan viktig del är galoppen. Allt för många stirrar sig blinda på att de inte hittar rätt avstånd, men har du bara en bra grundgalopp så flyter det oftast på om inte du som ryttare påverkar för mycket. Galoppen är det viktigaste!

2010-02-25 @ 21:57:11
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

då vill jag också ställa en läsarfråga (: OM du vill svara på frågan så får gärna min bloggadress synas (:



jag undrar om du kan ge några bra tips på galoppträningar ?

2010-02-25 @ 22:28:00
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: Sandra - satsande tävlingsryttare

Jättebra svar! Jag brukar även göra så att jag lägger två galoppbommar längs långsidan (inte helt 100 på avståndet..) och sedan bestämmer jag innan hur många galoppsprång jag ska få in.



Även att bara ställa upp ett sockerbitshinder och rida an och verkligen fokusera på att hitta ett bra avstånd. Detta brukar funka toppen för mig! :)

2010-02-26 @ 00:26:31
URL: http://sandrapandras.blogg.se/
Postat av: Tove - Ridsport, foto och vardagsliv

Tycker din blogg är jätte bra och du ger riktigt bra tips :)

Ha det bra, kram (:

2010-02-26 @ 16:38:39
URL: http://londoninmyheart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0