Stolsits? Jag?...

2010-02-06 | 22:14:07




Jag fick den här kommentaren. Till en början blev jag lite småsur, vem blir inte det när man får höra något som är negativt om en själv?! Men sedan började jag fundera och vända på mitt tankesätt, personen försöker uppenbarligen ge mig lite tips och råd på hur jag kan bli bättre! Kanske det ligger något i det hon säger?

Jag vet faktiskt inte vad stolsits betyder. Visst, det är inte så svårt att tänka sig bara genom att höra ordet -Men jag har aldrig fått se på riktigt hur en stolsits ser ut. Därför kollade jag upp det! Ja, jag kanske har lite stolsits?... Det har jag faktiskt aldrig reflekterat över. Ni kan läsa lite HÄR vad stolsits innebär!

Anledningen till att jag seriöst började fundera över stolsits var för att jag ofta spänner och får ont i höfterna när jag rider. Jag har även fått höra att mina höfter är låsta, vilket jag då drar slutsatsen är en bieffekt efter lång tids stolsits?
Självklart vill jag bli bättre, och självklart vill jag inte få bieffekter av min egen ridning! Därför kommer jag att försöka arbeta med detta problem.
Nu råkar det vara så att personen som kommenterade även precis hade kommenterat i ett annat inlägg, med sin bloggadress, vilket innebär att jag såg på IP-adresserna att det var samma person. Haha! Personen är, av bloggen att bedömma, ganska duktig och "hästvettig", och det är därför jag blev uppmärksam på vad hon skrev. Annars så tycker jag att man ska vara lite försiktigare med att lyssna på okända personer via internet, du vet aldrig vad dem har för avsikt!

  
BILD 1: Stolsits
BILD 2: Lodrät sits/Rätt sits (Dock lite väl svankig i ryggen enligt mig, dock ser stilarna olika ut på var ryttare - Alla har olika kroppsförutsättningar)

UPDATE MITT I ALLTIHOPA:
JA, efter att ha sett de här bilderna (Som jag förövrigt hittade HÄR, rolig artikel!), JAG HAR STOLSITS! Och vet ni vad det värsta är? JAG HAR SJÄLV TRÄNAT MIG TILL DET! Sedan början av 2009. Jag tänkte att det borde vara bättre utan svankrygg, dvs. man sitter över mer på baken. Jag tänkte att man skulle få bättre inverkan då. BLÄ, VAD HAR JAG GJORT?! :'( Detta ska definitivt tränas bort, jag har börjat sitta EXAKT som på Bild 1...

Sedan kanske jag inte håller med henne i de andra åsikterna. Alla har olika ridstilar -En del sitter ner väldigt mycket, en del står upp exakt hela tiden. Det beror även väldigt mycket på vilket typ av häst man rider, en del behöver man sitta ner på för att komma åt, en del hästar blir irriterade av för mycket sittande. Det är helt enkelt en känsla som ryttaren får bedömma själv, inget som man kan se över en film.

Jag har dessutom redan skrivit upp de andra sakerna i min förbättringsanalys. Jag tror inte att det är omöjligt med 120-start snart, men jag har också sagt att jag inte kommer att starta det om vi inte har fått en bra känsla tillsammans innan. Jag tror att dem saker som går att ändra kortsiktigt, kommer vi att rida efter inom det snaraste. När jag väl bestämt mig för något så går det väldigt snabbt för mig att nöta in det, och dessa problem vill jag verkligen förändra. Så, jag tror därför att det som är mest "störande" inom min ridning kommer att vara avsevärt bättre lagom tills jag får chans att starta 120. Men som sagt, vi får se -En bra känsla först, sedan 120-start!

Postat av: Ina

Först vill jag bara säga att har aldrig tänkt på att du har stolsits så det kan inte vara jättemycket, har sett mycket värre och då upp till 1.50 nivå... Många förstår dessutom inte hur viktig sitsen är, somliga påstår att det är en "skönhetsgrej" men det påverkar hästen och ryttarens inverkan otroligt mycket! Tycker synd om hästen till de ryttare som struntar fullkomligt i sitsen.



Men sen ville jag bara ge dig en eloge för att du är så jäkla ärlig och duktig på att ta till dig kritik på rätt sätt, det kommer du garanterat ha nytta av i livet :) Tumme upp!

2010-02-06 @ 22:47:19
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: Lamia - TÄVLING PÅ BLOGGEN

Fick lov att leta upp filmen för att se om det stämde ;) haha. Vet inte om du vill ha kommentarer, men jag bjussar lite ändå :D Jag tycker inte problemet ser ut att vara stolsits. Tycker snarare det är att du blir spänd och inte kommer ner i sadeln, det ser ut som att du håller balansen med tyglarna. Tror Tage skulle gå jämnare om du lättade i handen och sjönk ner i sadeln. Lättare sagt än gjort, du har ju inte haft honom så länge så det kommer nog :)

2010-02-06 @ 22:50:00
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Sara

Härligt att du är så ärlig, alla har vi våra brister vi behöver träna på!



Men det känns lite märkligt om din tränare aldrig sagt till någonting om din sits tidigare?

2010-02-06 @ 23:11:32
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Lamia - TÄVLING PÅ BLOGGEN

Haha visst är det roligt när man plötsligt ser allting helt klart vad det är man gjort fel! Jag har haft "baklänges" stolsits i åratal, jag har skänklarna för långt bak. Sen insåg jag det och nu har det gått till sig :D haha

2010-02-06 @ 23:11:41
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: FRIDA VILTORSSON - Det mesta mellan häst & hov

Det är inte så då att det har med sadeln att göra för jag blev jätte irriterad när jag kom på att den sadeln som jag ridit i, i kanske ett år gjorde så att jag fick stol sits, jag rättade till stolsitsen så sköt jag bak sänkeln, så att sedan när jag red en annan häst så tryckte jag bak skänkeln för mkt eftersom att jag va van att göra det på den gamla sadeln ;( nu blev det krångligt kände jag !



EEhh slutsats kolla sadeln och lär dig inte att skjuta bak skänkeln för mycket.



Men sedan, eftersom att du brukar rida i stolsits så antar jag att du inte rider så mkt med driv från korsryggen ? Utan driver hästen med höften ?! Det kan ju vara därför du får ont i höften.



Jag har haft alla slags olika problem med min sits, först så var jag framtung och spänd i axlarna, sedan så satt jag i stolsits och nu så tar jag gärna skänkeln för långt bak. Så man ska nog inte "överdriva" när man ska försöka rätta till sitsen, då blir det motsatt problem.



tänkt dig att du ska sitta i sadeln som att du står fast med lätt böjda ben. Och om du kollar på stigläderna på bilden ovan så ska stigläderna vara raka. Du kan ju rida framför en spegel eller något och titta om dina stigläder är raka.



;)

2010-02-06 @ 23:32:14
URL: http://fridaviktorsson.blogg.se/
Postat av: E. Bengtsson

Jag fikc stolsits pga sadeln (dock endagst kortare period). Den var för trång i fram och blev då till att hamna i bakvikt på hästen. Vilket inte gör nytta på hästens ryggmuskulatur! Men nu vet inte jag varför du har fått det men du löser det dära, det är jag säker på! :)

2010-02-06 @ 23:52:00
URL: http://hopphast.blogg.se/
Postat av: Sara

SV: Jo det är mycket möjligt! Känns väldigt märkligt om du inte har fått utgå från sitsen på träningarna. Kanske ska pröva en annan tränare någon gång? Jag skiftar ofta mellan tre tränare då alla ser helt olika saker och jobbar utifrån olika punkter.



Jag anser att man hela tiden måste arbeta med sin sits, ridningen utgår ju från sitsen. Jag har fått beröm för min sits på senaste tiden, fyfan vad man har kämpat med sig själv, men den är knappast perfekt för det- jag sitter helt klart inte som Anky i dressyren tex, och man kan ju tänka sig hur många många år hon lagt ner på sitsen. Oj vad långt jag har kvar i min sits! Men som sagt är det inget man lär sig på en dag, många års träning ligger framför en!



Om du först och främst känner att sadeln känns bra så kan du pröva rida utan stidbyglar lite? Försöka att verkligen komma ner djupt i sadeln, försök få det att kännas som om att din rumpa väger 1 ton, liksom att dina fötter är tunga, fram med bröstet, rak i ryggen samtidigt som du ska slappna av-följ med i hästens rörelsemoment.



Ryttarens sits avspeglar oftast hur hästen går, samtidigt som hästar är väldigt förlåtande individer så är de också ofta väldigt avslöjande på vissa plan :)



Shit, värsta novellen haha! Jobba på iallafall, jag tycker att du är duktig- du rider mjukt! Det är alltid lättast att jobba utifrån känslighet än tvärtom.

2010-02-07 @ 00:05:57
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Sara

SV: Ja men kika på om det kan vara sadeln som kanske gärna puttar dig fram i stolsits, kan vara så!

2010-02-07 @ 00:48:06
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Josefine

Om jag får komma med ett tips som kanske är helt ute och cyklar men som känns någonstans ändå;



Hissa upp stigbyglarna ordentligt och ut och kör galoppintervaller i snön. Jag tror att du skulle få ut mycket av det, mer styrka i ben/rygg/mage samt att få Tage att lyssna snabbare på dina hjälper.



Att rida mycket intervaller och sådant har i alla fall gett mig väldigt mycket, jag har lärt mig att rida lite hårdare, en häst kan utan problem gå intervaller 1½ timme utan att ha jättebra kondis. Man får upp en annan styrka och vågar ta i mer.

2010-02-07 @ 00:50:45
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Jennifer

Bra gjort av dig att "vända på det", tummen upp för det!! :D

Jag får stolsits när jag rider min ponny, pga sadeln tror jag, men jag ser inte det som ett problem. Det kanske inte ser så snyggt ut, men jag skiter faktiskt i hur det ser ut när jag rider haha :P Så länge det funkar, hästen går bra, trivs och inte störs utav det så är det ju lugnt. :)

2010-02-07 @ 01:18:26
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/hastarna
Postat av: ina

Jo jag tänkte på det, du rider ju alltid i hoppsadel och då är det inte så jäkla lätt alltid att sitta perfekt:P speciellt i en flatback där det finns noll stöd.



Jo man blir ju galen när det är folk som kommenterar bara för att dom är avundsjuka eller dåliga på att hålla igen käften och sen inte vet vad dom pratar om haha:P men goda råd är alltid bra:)

2010-02-07 @ 08:02:10
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: borasryttaren.blogg.se

Byt sadel det gjorde jag och fick en mycket bättre sits =)

2010-02-07 @ 09:01:43
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: Maja

Gurun ska göra en snabb-kommentar ;)

Meredith Michaels har stolsits, det är av den äldre amerikanska sitsen (+ att hon antagligen försöker bromsa sina heta hästar ganska mycket med sätet) mellan hindrena, men det hindrar inte henne från att ha en bra följsam sits över.

Det som jag kan märka på personer som rider med stolsits är att det blir onödigt jobbigt för dem i lättridningen eftersom de måste höva sig framåt uppåt hela tiden. Det kanske kan bidra till höftproblemen?

Dessutom finns det risk för att underskänkeln blir ostadig, annars håller jag med den ovan som skrev att det här med olika sitsar är en stilfråga. Så länge sitsen är effektiv borde den få se ut hur som helst... ;)

Jag tror att många som läser din blogg glömmer bort att du är 17 år, supermålmedveten och antagligen lite galen (som man är när man är 17, haha), man kan inte kräva att du ska ha allt uträknat och under kontroll jämt som om du redan vore en elitryttare - that's just not how it works.

Det enda som jag blir lite orolig för, som jag nämnt tidigare, är att du kanske kommer bli jättebesviken om du till exempel måste skjuta upp 1.20-starten för att utvecklingen inte går så snabbt som du hade önskat... Men det har jag ju som sagt tjatat om innan :)



Godd Lack girl! :D

2010-02-07 @ 09:57:45
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tror att när man får "Stolsitts" så kan det nog bero på rätt såå mkt saker :)) För det första är vi ju alla byggda på olika sätt. Jag är rätt såå "svankryggad" och har nt precis världens längsta ben, men jag försöker att räta upp mig & verka lång istället :)) Hade också stolsitts en gång när jag skulle rida en häst på min gamla skola.. Jag tror att det kan bero på att sadeln nt var den bästa & den låg inte så värst bra heller, & hästen hade väldigt stor mage vilket som sköt fram mina ben lite känndes det som XD Vet nt ifall det var därför, men det känndes som det & jag brukar aldrig ha stolsits i vanliga fall :))

2010-02-07 @ 10:58:49
URL: http://petraebbesson.blogg.se/
Postat av: Anki

Jag har stolsits!

Detta på grund av att min sadel är för baksutten. Måste stoppa om den så fort jag får lov!

2010-02-07 @ 12:23:57
URL: http://blackwing.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Hej! Hoppas helgen har varit bra :)



Ställ gärna frågor i min frågestund som pågår just nu i bloggen, jag svarar på det mesta! :)

2010-02-07 @ 12:42:59
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: sara

Jag tycker inte att du har någon extrem stolsits, möjligtvis lite, men ingenting som jag stör mig på iaf. Tycker du rider väldigt mjukt och fint. Om jag ska komma med lite tips (jag är ingen expert) så skulle jag nog korta stigläderna lite, och så skulle jag variera sitsen lite mellan hinderna. Sitta ner och jobba och ställa honom genom svängarna men kanske lite lättare sist däremellan. Nu ser din sits ut lite som om du är på en dressyrbana när du hoppar (vilket kanske iofs är det som funkar på din häst, det vet ju inte jag).



Och sen typ träna mycket galoppbommar där du både får korta och länga galoppsprången, så man känner in hur stora galoppsprång hästen har. Så blir det lättare att lägga hästen rätt framför hinderna sen.

Men som sagt, tycker att du rider bra!

2010-02-07 @ 13:22:06
Postat av: Anonym

Vet faktiskt inte varför det blev anonymt för skrev i min adress m.m. Men jag talar absolut inte för att trycka ner dig och känns mig bättre själv eller något som oftast anonyma kommentarer brukar grunda sig på. Utan där du och Tage är nu var jag och min stora häst för ca ett år sedan.(Och jag hoppas kunna ge dig lite tips på vägen) När man går över till storhäst så brukar sitsen många gånger bli lidande, framför allt om man har långa och lite tunga hästar som inte är så jätte väl ridna. Jag har lite stolsits och mitt sätt (hjälp av A-tränare) att jobba med det är att korta läderna några hål kortare än vanligt då du stärker din sits. När man hamnar lite i bakvikt som man lätt gör så börjar man rida väldigt mycket med händerna och tackvare skänkel-läget och vart din rumpa befinner sig blir det också svårare att komma om och runt din häst med skänklarna. Gud vad jag är dålig på att förklara. Men man behöver inte ha världens bästa sits för att bli bra, men jag tror att det kan vara ett bra ställe att jobba med för att få din häst lite mer för hjälperna och komma neråt och framåt i formen. När han har hamnat där kommer galoppen bli bättre och du kommer att kunna korigera honom mycket lättare oavsett om hindret är 50 eller 1.30



2010-02-07 @ 15:17:47
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: molle

vadå byta till A-tränare!?

Nu blir ja arg! Christer tex: har vunnit ett flertal medaljer i SM på ponny och har hur många placeringar som helst upp till svår hoppning!

Visst han kanske är tyst ibland men om man undrar en sak så har han alltid svar på de....

Ja blir trött på sånt!

A tränare hit o dit, bajs!

2010-02-07 @ 16:05:29
URL: http://matildalancing.webblogg.se/
Postat av: Hanna

Molle; En A-tränare är en A-tränare av en anledning. Sätt dig in i hur systemet fungerar så tror jag att du förstår. Därmed inte sagt att tränaren du pratar om är dålig eller opedagogisk på något vis, han kan vara jätteduktig. Frågan är om en annan tränare kan göra mer för ekipaget. Man ska inte vara rädd för att prova sig fram!



En sak jag funderar på är varför tränaren inte nämnt något om en eventuell stolsits och hjälpt till att förhindra att en sådan "ovana" hos ryttaren uppstår från första början, innan det utvecklas åt fel håll.



Kämpa på Freja, du är duktig!

/Hanna

2010-02-07 @ 16:32:48
Postat av: Maria

Att sitta ner i sadeln när man hoppar ska man inte göra. Det gör endast de ryttare som är väääldigt rutinerade och kunniga som gör detta. Utan man ska antingen rida i en tvåpunktssits eller trepunktssits mellan hindren. Alltså inte sitta i sadeln. Om inte din hopptränare har gått igenom detta med dig så tycker jag att du bör byta, då denna uppenbarligen har bristande kunskaper. För detta hör till grunderna i hoppningen. Det handlar inte om att ryttare har olika ridstilar, som du nämnde. Skriver inte detta för att vara otrevlig eller hacka på dig utan bara för att hjälpa till. Är det så att du inte tror mig så kan du få nummret till min tränare, som är en väldigt duktig och erfaren person som tävlat höga klasser i hoppning. :)

2010-02-07 @ 16:45:03
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Sara: Tack så mycket! :) Nej, vad jag kan se på videos så kommer det bara ibland, det är väl därför som tränarna inte har sagt något heller... :P



Jo, jag vet att jag sitter ner en hel del! x) Jag vet inte riktigt varför, det är liksom lite av min ridstil... Men just nu känner jag mest såhär: Tage behöver jag verkligen komma åt så gott jag kan, om jag ställer mig upp så tappar både han och jag vad vi byggt upp under ridpasset. Min tanke är att först få honom lösgjord och genomarbetad, innan jag kan börja ställa mig upp... :)



Bommar och sånt längtar jag efter att få träna på -Just för mitt ögas skull. Dock är ju vår ridbana full av snö, och transporten insnöad, så vi får vänta lite innan vi kan börja med sånt... x)

2010-02-07 @ 16:47:49
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Hanna: Vad jag kan se på videosarna så kommer stolsitsen bara ibland, så det kan vara därför dem inte säger något :P



Maria: Haha, det är lungt, behöver inget telefonnummer... x) Men varför skulle bara kunniga ryttare få sitta ner mellan hinderna?

Ingen har gått igenom två- eller trepunktssits med mig, däremot har jag själv läst/lärt mig om det. Jag sitter ner för att jag tycker att jag får bättre koll och inverkan på Tage då, jag håller ändå fast vid min åsikt om att det handlar om ridstil och känsla för vad som passar bäst vid tillfället xP

2010-02-07 @ 18:03:59
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Maria

För att man som mindre kunnig ryttare är väldigt svårt att bedöma när du ska sitta ner i sadeln på transportstreckorna. Det krävs mycket rutin och erfarenhet för att veta när det är du ska sitta ner i sadeln samt inte. Fast att du känner att du får bättre inverkan på honom bara för att du sitter är antagligen för att du är van att sitta och därför upplever att det är svårare att inverka på hästen när du står? Det är ju något man får träna på. Man brukar ju säga det att en hoppryttare i regel bör träna på tvåpunktssitsen varje ridpass. :)

Visst väljer du att inte ta emot dem tipsen du får så är det ju din förlut ;) :)Hehe

2010-02-07 @ 19:47:52
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Maria: Haha, frågade ju bara eftersom jag inte visste varför!... xP Men egentligen, vad spelar det för roll? Det jag har hört/lärt mig ä att det blir tyngre för hästen om man sitter ner, så länge man inte är helt nybörjare och studsar fruktansvärt på ryggen så är det väl inget fel med att sitta ner? Bara en tanke som dök upp... ;P



Jo, det är säkert sant! :) Jag VET ju att jag behöver variera sitsen mer, bara det att jag inte alls tänker på det för jag är så koncentrerad på annat :P Men som sagt, jag ska ju ändå träna en massa på sitsen nu så då kan jag väl ändå passa på att försöka komma ihåg mer variation :P

2010-02-07 @ 20:00:38
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Anna

Tycker det var futtigt skrivet av den som skrev det, din stolsits är marginell och en A-tränare är inte nödvändigtvis bättre än en b eller c.

2010-02-08 @ 00:13:48
Postat av: Johanna

vadå byta till A-tränare, det är inte säkert att den är bättre bara för att den är A-tränare. lixom hallå xd

2010-02-09 @ 20:43:39
URL: http://johannagrant.blogg.se/
Postat av: Johanna

SV: om jag inte minns fel. är inte så insatt så har väl bokstaven lite med att göra hur mycket man själv tävlat. Men vissa människor kan ju inte förmedla sin kunskap ut, jag själv rider för en B-Tränare och jag har nog aldrig stött på någon så duktig person. Hon har verkligen gjort mig till en helt annan ryttare.

2010-02-09 @ 21:16:40
URL: http://johannagrant.blogg.se/
Postat av: Hanna

Det stämmer att tränarens "bokstav" bland annat har med nivån vederbörande ridit på då det finns många olika kriterier för att bli C, B eller A-tränare. Alltså har det inte bara med tävlingsnivån att göra utan andra saker spelar in också. För att få lösa tränarlicens måste man även hela tiden fortbilda sig mm.



Jag rider för A-tränare nu, red tidigare för C-tränare. Min tränare har själv tävlat OS och tagit fram flera av de ryttare som rider i landslaget idag, vilket jag tycker säger en hel del. En mer pedagogisk människa har jag aldrig träffat och så länge möjlighet finns kommer jag fortsätta!

2010-02-10 @ 21:51:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0