Hoppryttare i dressyrsadel?

2010-02-13 | 13:41:17



Kopierat från det HÄR inlägget

Jag hittade en väldigt intressant läsarfråga/svar på Johannas blogg! Något som jag själv funderat över flera gånger. Ska man som hoppryttare använda dressyrsadel när man tränar dressyr/markarbete?

Enligt Kristian von Krusenstierna så är det bästa alternativet för hoppryttare att fortsätta rida dressyr i sin hoppsadel, fast med längre stigläder. Annars så finns risken att vi koncentrerar oss på att försöka hålla oss kvar i dressyrsadeln, istället för på ridningen. Detta tycker jag är ett väldigt insiktsfullt svar!

Som "ryttare inriktad på hoppning" är det naturligt att använda sin hoppsadel till större delen av träningen; Vi tränar ofta MARKARBETE istället för ren dressyr och vi rider ut ofta. Visst kan man göra detta i dressyrsadel, men i alla fall JAG tycker att hoppsadeln går att variera ridningen i större utsträckning på! Man har balansen rätt för att kunna galoppera snabbt vid uteritter, man har bättre position och stöd för att rida över bommar och mindre hinder såväl som för ren dressyr om man nu känner för det. Dressyrsadeln är, för mig, endast kapabel att göra en sak i: Dressyr. Eftersom vi använder vår hoppsadel till så mycket, så blir det naturligtvis en STOR omställning när man plötsligt ska sitta med långa dressyrläder, särskilt om man inte är van. Det är detta som Kristian menar med att vi kommer till att "koncentrera oss på sadeln istället för på ridningen".

Just det här med att länga stigläderna på hoppsadeln istället för att byta till en dressyrsadel, är något som även George Morris talar om i sin bok "Vinnande hoppning". Här får ni ett litet utdrag:

"För att behålla och utveckla en god sits, måste man vara samvetgrann med stiglädrens längd. Stiglädren måste avpassas för vad man gör för tillfället. En god tumregel är att mäta stiglädret inklusive stigbygeln mellan fingertopparna och armhålan innan man sitter upp."
...
"Armhålsmetoden är dock inte tillräckligt exakt för de flesta typer av ridning. En mer säker metod är att sträcka på benet när man sitter i sadeln, och låta stigbygeln hänga fritt. Var finns stigbygeln i förhållande till fotknölen? Vid dressyrridning ska stigbygeln nå under fotknälen. Vid allt annat markarbete, galopp i lägre tempo och hoppning på låga höjder, ska stigbygeln vara i höjd med fotknölens undre del. Vid hoppning av högre höjder är fotknölens övre del riktmärket. Vid snabb galopp och och hoppning över riktigt höga hinder ska den vara strax ovanför fotknölen."



Här kommer det jag är kluven till: Ska man fortsätta träna dressyr i hoppsadeln för att "man är bekväm i den" och har lärt sig hur man sitter i en sådan? Eller ska man variera med en dressyrsadel för att lära sig att rida i olika sorters sitsar?
En riktig ryttare är man ju först när man kan rida bra i alla sorters situationer och förutsättningar, men samtidigt kan det vara bra att bli riktigt, riktigt duktig i den sadeln som är ämnad för den inriktning man tillhör, i det här fallet hoppning. Jag vet dock att både mamma och min dressyrtränare Katarina kommer att undra om jag slagit huvudet om jag kommer med en hoppsadel till dressyrträningen, jag har redan provat några gånger nämligen... :p

Brukar ni hoppryttare variera mellan hopp- och dressyrsadel? Brukar ni länga stigläderna på hoppsadeln om ni INTE varierar sadeln? Brukar ni dressyrryttare variera med hoppsadel? Tycker ni det är viktigt att variera sadel/sits eller att lära sig rida alla sorters grenar i en sadel?

Postat av: Sandra Ramtzén

Jag är hoppryttare och rider oftast i min hoppsadel men när jag ska träna dressyr för dressyrtränare brukar jag använda min dressyrsadel.

2010-02-13 @ 13:58:01
URL: http://sandraramtzen.blogg.se/
Postat av: Tove's Hästblogg

hehe det var faktiskt jag som ställde frågan yill Johanna :P



På måndag ska jag nämligen åka och prova ut sadel till min häst, först och främst byta ut min hoppsadel som inte passar. Men sedan ska även min häst få en dressyrsadel :D Jag satsar på hoppningen men tycker även att det är roligt att träna dressyr och vill tävla lite. Men igår så red jag i en dressyrsadel för allra första gången faktiskt och det var precis som Kristian sa till Johanna, att jag mest fick koncentrera mig på att hålla mig kvar i sadeln :P Det var jättesvårt att rida i dressyrsadel för mig som alltid har ridit i hoppsadel. Så nu vet jag faktiskt inte hur jag ska göra, om jag ska köpa dressyrsadel eller ej. Jag trodde ju att det skulle hjälpa mig att komma åt min häst bättre och att lättare kunna sitta ner. Men nu var det ju typ tvärtom :P Men visst man lär ju sig, och det skulle nog vara nyttigt för min sits som gärna blir lite framåtlutad. Men är det verkligen värt det? hmm jag vet inte :P

2010-02-13 @ 14:40:45
URL: http://sunnysolvej.blogg.se/
Postat av: fridan

jag har både hoppsadel och dressyrsadel. kan rida dressyr i hoppsadeln också dock! har också hoppat bana på 110 med min dressyrsadel men det var ingen hit kan jag säga :P

2010-02-13 @ 15:10:11
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag har både en hopp och en dressyrsadel, tycker att man ska kunna anpassa sig efter båda. Visst att man behöver vänja sig med en dressyr, men det går ändå rätt fort, det är ju inte direkt så att du sitter i över ett år för att lära dig rida i sadeln.



Det är inte utan anledning att en hoppsadel och dressyrsadel är utformade som de är, för att framhäva den optimala sitsen i båda situationerna.



När jag rider markarbete med lite upphöjda bommar har jag hoppsadeln, även när jag rider unghästar som har lite läta att flyga i luften då det är rätt svårt att komma ner i en dressyrsadel igen om hästen börjar bocka. Rider jag ett rent dressyrpass så rider jag i en dressyrsadel.

2010-02-13 @ 15:20:04
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

När jag tävlade som mest så red jag bara i en hoppsadel, både markarbete och dressyr..

Det enda jag gjorde på dressyren var att länga lädren så det blev dressyrläder..

2010-02-13 @ 15:30:30
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: sabina

jag tycker att dressyrsadel är helt klart bättre vid dressyrridning. Man får mycket bättre sits och det är enklare att inverka på hästen. Nu rider jag nästan aldrig dressyr i hoppsadel så jag är ovan vid det så det blir ungefär som hoppryttarna att rida i dressyrsadel. Om man alltid rider i hoppsadel och ska träna dressyr för tränare så tycker jag det är dumt att byta sadel för en träning. så man får nog vänja sig vid dressyrsadel innan man rider för tränare.

2010-02-13 @ 16:35:03
URL: http://sabinashastofoto.devote.se
Postat av: Gabriella- en satsande fälttävlansryttare!

det har med att göra att hoppryttare som bara rider i hoppsadel inte är lika "viga" i våran höftböjar-led, vilket gör att vi inte kan sitta ordentligt i dressyrsadlar eftersom att vi är "otränade" var nyss på föreläsning där vi fick lära oss det.

Finns en massa bra för framförallt fälttävlansryttare som ska rida i både och ! :)

2010-02-13 @ 16:47:46
URL: http://gabriellabramstedt.blogg.se/
Postat av: jenny

just nu rider jag dressyr på Odie i hoppsadeln för vi har ridigt/tränat så hårt att dressyrsadeln har gått sönder :P flärpar som lossnat haha =) det går ju hur bra som hellst

2010-02-13 @ 18:22:50
URL: http://jbostrom.blogg.se/
Postat av: Maja

Jag införskaffade faktiskt en dressyrsadel i höstas!

Jag har alltid bara ridit i hoppsadel innan, förutom på skolan då man red dressyr i dressyrsadlar :)

Jag köpte den faktiskt efter att jag sett Totilas världsrekord-ritt eftersom "jag vill också ha en häst som kan dansa", haha!

Dock har jag insett nu att jag antagligen aldrig kommer kunna tävla dressyr på Kenny, hon är liksom en renodlad hoppehäst, så därför får vi se om jag kanske säljer den igen eller vad jag gör.

Jag rider helt klart hellre i hoppsadeln, min är så grymt skön!

Men jag inbillar mig att det har varit bra för min sits att rida i dressyrsadel också..!

2010-02-13 @ 18:40:22
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: ina

Tycker inte att detdär med sadel är sån big deal, känner ingen större skillnad på vilket jag rider likadant ändå. Hoppar inte i dressyrsadel pga att det inte går, men sen vilken sadel jag har annars spelar ingen roll man ska ju kunna behålla sin sits oavsett:)

2010-02-13 @ 19:09:35
Postat av: elin

Jag rider rätt dså ofta i min dressyrsadel. det kanske är 1-2ggr i veckan ibland. Men då rider jag riktig dressyr och inte markarbete med bommar eller att jag rider ut. :-)

fast jag tycker självklart att hoppsadeln är allra skänast eftersom jag är hoppryttare och hoppar/markarbetar/rider ut mer än vad jag rider dressyr :-)

2010-02-13 @ 21:05:40
URL: http://elinb.blogg.se/
Postat av: Anni

jag är dressyrryttare, 17 år o har c-ponny som jag bara har dressyrsadel till då jag inte hittar ngn hopp som passar. men jag hoppar o rider ut i den, hoppade hinder på 1m på hoppträning förra helgen(min tränare är ju dock inte jätteglad när jag kmr till hoppträning med dressyrsadel ;) ) men det funkar! nu har jag börjat rida en annan häst, som bara har hoppsadel. var lite jobbigt första gångerna men man vänjer sig fort:) jag tycker det är bra o variera för det är faktiskt inte samma muskler man använder i de olika sadlarna och man vet ju aldrig vad man kmr få rida i för sadel när man ska provrida hästar eller hjälpa andra med deras hästar :)

2010-02-13 @ 22:18:37
Postat av: Sofia

jag rider dressyr i min hoppsadel. har provat att rida i dressyrsadel men det går fasiken inte. jag fick skrattanfall för jag kunde inte sitta och tyckte det var sjukt äckligt :p så jag håller mig till min kära hoppsadel.

2010-02-14 @ 14:16:57
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Sabina Borenius- Satsningen som juniorryttare- Just nu: Vinn Schockemöhleschabrak sponsrat av Stockholms Häst Butik!

Jag har både en dressyr och en hoppsadel. När jag rider markarbete länger jag lädrena på hoppsadeln :) Tycker det är väldigt svårt att få en "korrekt" sits och verkligen kan komma åt hästen när du rider dressyr i en hoppsadel, men det är nog olika från person till person ;)

2010-02-14 @ 17:53:39
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

tycker det är väldigt stor skillnad att rida i en riktigt bra dressyrsadel eller en hoppsadel när jag rider dressyr. Innan jag blev mer dressyrinriktad tyckte jag det var hemskt att rida i dressyrsadel. Nu kan jag inte rida dressyr i min hoppsadel ;P dressyrsadel is the shit ;)

2010-02-15 @ 10:30:44
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag har alltid ridit i hoppsadel, även dressyr men för två år sedan insåg jag att även om det är hoppning vi håller på med så ville jag få en djupare bättre sits när vi red dressyr! Jag införskaffade i en ren dressyrsadel och insåg att det var supersvårt att ändra sitsen till en dressyrsadel! Men skam den som ger sig, jag rider i min dressyrsadel ca varannan dag för att hela tiden träna på en djupare sits! Och det hjälper, jag är säker på att den har hjälpt mig med min sits för hoppningen också! Dock kan jag poängtera att jag knappt kunde sitta ner i den i början utan att studsa som en studsboll!! haha!!

kort o gott, jag är för dressyrsadel fast man är inriktad på hopp!

2010-02-15 @ 10:57:54
URL: http://aurora.bloggplatsen.se
Postat av: Linn

Jag tycker det är svårt att komma ner ordentligt i en hoppsadel och jag upplever att min sits blir mycket ostadigare när jag länger stigläderna. I min hamnar dessutom skänklarna rakt över vadstöden och till hälften bakom kåpan x)

Tyvärr så har jag bara hoppsadel så det är den jag använder när jag rider dressyr också, men helst skulle jag ha en dressyrsadel! :)

2010-02-22 @ 23:23:13
URL: http://linnochstefano.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0