Kloka ord från Kyra

2010-04-09 | 13:50:27


Har suttit och kollat flera gånger på en riktigt bra träningsfilm med Kyra Kyrklund, "Form och samling" heter den och är typ från 90-talet tror jag. Hon sa något som jag faktiskt aldrig har tänkt på:

"När vi rider ska vi få hästarna att känna sig vackra, precis som när dem visar upp sig i hagen. Det är enda sättet att få en pampig men samtidigt avslappnad häst som tycker om arbetet. Vissa ryttare försöker fixera hästens huvud med hjälp av muskelstyrka, detta resulterar bara i att hästen blir motvillig och spänd"



HELT RÄTT!
Det är ju faktiskt så!
Frågan är hur man ska få hästen att känna sig sådär vacker som den gör tillsammans med sina hästkompisar i hagen? Kyra svarade inte riktigt ordentligt på det, bara att man var tvungen att flytta tyngdpunkten bakåt genom samling. Om jag ska svara sådär bara på känsla och utan några efterforskningar så tror jag att det handlar om att hålla hästen glad. Uppmuntra den mycket så att den känner sig duktig, blanda roligt arbete med "tråkigt" arbete (t.ex. rida ut, där kan man träna mycket dressyr samtidigt som man kan låta hästen busa lite). Då tror i alla fall jag att det är lättare att få en pampig och glad häst.

Kyra sa också att hon själv inte brydde sig om formen, det viktiga var att hästen löd och att den inte gick i framvikt/hängde i handen. Detta är helt rätt tänk, för när den svarar bra på alla hjälper och använder bakdelen så kommer ofta formen av sig själv! Måste erkänna att jag blev lite väl insnöad på att få Tage i form enda tills för två dagar sedan, ville så gärna "snabbfixa" honom lika fin som innan jag blev skadad. Nu tänker jag istället på att aktivera alla fyra benen samt att få ihop honom mer. Det senare konceptet fungerar helt klart mycket bättre, och det var bra för mig att få det bekräftat av en expert!

Jag har inte någon riktig favorit inom dressyren, särskilt inte nutidens dressyrryttare. Däremot tycker jag att Kyra har otroligt mycket man kan lära sig av, sunda åsikter som helt klart är värda att lyssna på!

Har ni någon favoritdressyrryttare? Vad är det ni gillar med den personen?

Postat av: Cicci

Tycker Kyra är en vettig ryttare att se upp till!

2010-04-09 @ 14:24:02
URL: http://nackatjej.blogg.se/
Postat av: Karolina

hejhej freja!

är det du som har gjort din design/header ? :)

2010-04-09 @ 15:39:21
URL: http://karoinas.blogg.se/
Postat av: Sandra

Tycker att Kyra verkar vara en väldigt vettig person, jag ser upp till henne och hennes sätt att arbeta :) Hon har ett bra grundtänk och det syns på hennes hästar :)

2010-04-09 @ 17:48:31
URL: http://sandrabystroom.blogg.se/
Postat av: Mina

Jättebra inlägg :)

2010-04-09 @ 19:42:26
URL: http://femgangare.blogg.se/
Postat av: Maja

Hon är fantastisk på att formulera sig alltså!

Klart hästen ska känna sig vacker, varför har man inte tänkt på det själv!?



Någon direkt favorit-dressyrryttare har jag inte då jag föredrar hoppningens markarbete framför renodlad dressyr :)

Men självklart gillar man Jan och Kyra X)

2010-04-09 @ 20:01:37
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Ina Jacobsen

Mycket bra citat, Kyra har sagt mycket klokt i sina dar :) Jag har inte så bra koll på dressyren så jag kan inte säga vem jag gillar bäst på något vis.



Ha en trevlig helg!

2010-04-09 @ 20:47:43
URL: http://inajacobsen.blogg.se/
Postat av: emilia

bra inlägg! som sagt, kyra har många bra åsikter som man ska lyssna och lära av.

2010-04-09 @ 23:25:08
URL: http://eemilian.blogg.se/
Postat av: Frida

älskar att läsa såna här inlägg :) jättekul!

tittar inte så mycket på ryttarna, utan på hästarna:P är de fina borde ryttarna rida bra, eller?

2010-04-10 @ 19:29:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0