Har din häst karprygg?

2010-04-05 | 12:04:12



Tages karprygg

Tage har en ganska kraftig karprygg, vilket vi bara trodde att det var så han såg ut och att han bara behövde lite mer muskler på rumpan. Det är helt fel! En bekant till oss hade varit med sin karpryggiga häst hos en equiterapeut, och enligt denna equiterapeut så var karpryggar en samling med kraftiga muskelspänningar från t.ex. sadlar, hög belastning, felaktig ridning och andra händelser! Detta gick i de flesta fall att ta bort, såvida inte hästen gått med spänningarna för länge. Tydligen sjönk bulan på ryggen bara ihop när equiterapeuten började behandla den!

Våra bekanta fick även några övningar att göra hemma varje dag för att motverka nya spänningar; "Killa" under magen så att hästen skjuter rygg, "dra" svansen bakåt så att ryggmusklerna får stretchas också skulle man "klia" hästen nästan uppe vid bulan så att hästen sköt rygg.

 
De två första övningarna har jag alltid gjort varje dag på mina hästar, sista övningen provade jag för någon dag sedan men lyckades inte särskilt bra, den är skitsvår... :p
Tage har som sagt fortfarande kvar sin karprygg fastän jag stretchar ryggen varje dag, så jag tror att hans spänningar sitter rätt djupt och behöver verkligen åtgärdas av equiterapeut så fort som möjligt. Tänk om hans kropp plötsligt börjar se lite proportionerlig ut om karpryggen försvinner? Karpryggen gör ju att han ser benig ut på rumpan och överbyggd på framdelen. Tänk om han plötsligt blir skitmjuk och rörlig att rida, och hoppar 10 gånger bättre än vad han redan gör?! Detta är definitivt värt att prova, jag lovar er att ni kommer få höra allt i detalj efter att han fått sitt equiterapeutbesök! ;)

Självklart finns det hästar som har en liten bula på ryggen medfött. Detta är bara ett tips som vi fick höra, det kan ju vara intressant att kolla upp!

Postat av: Annie & Sabina ♥

Den 25april kommer vi att ta flyget till Allentown New jersey, USA för att ha våran praktik hos travtränare Björn Norén. Hoppas du vill följa med på våran resa och se USA ur våra ögon och trav världen. I bloggen kommer du att få se bilder från systemkameror och flera inlägg om dagen!



/ Annie & Sabina

2010-04-05 @ 14:53:24
URL: http://detarnajs.blogg.se/
Postat av: Maja

Men det måste väl leda till ett sekundärt problem i form av dålig muskulatur på baken?

Min Kenny hade miljarder och åter miljarder spänningar, låsningar och andra muskelproblem, och hennes bak såg ut som detta. Lite som en ko, hehe..!

Men nu är hennes rumpa rund, fin och välmusklad! I like! :D

2010-04-05 @ 16:39:03
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Maja

Sv; Haha! Jo, jag menar att spänningarna och låsningarna måste ju göra så att baken blir mindre musklad, eftersom hästen inte kan muskla sig ordentligt med de "spärrarna". Att det därför är ett så kallat "sekundärt" problem...



Kenny såg ut så innan, lite som en kossa över baken. Men det gick bort av rätt träning och mycket tid X)

2010-04-05 @ 18:14:50
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Spännande att läsa hur det går för dig hur det går med övningarna!



Jag funderar på att ta ut equiterapeuten och kolla igenom Skilla nu när hon satt massa muskler. Hon växer fortfarande och vill inte att hon bygger ojämt!

2010-04-05 @ 20:24:07
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Wenche Liwing, livet i Belgien

Sv: Tack för kommentaren! Började läsa din blogg också o den är med väldigt intressant. Anatomin finns det en miljon böcker om och googla så får du upp hur mycket som hellst också. Titta på många olika sidor för att bilda dig en EGEN uppfattning. Se hur musklerna fäster se från olika vinklar, vad är det mest logiska, hur töjs musklerna, samlas. Titta noga! Min chef ställde mig att longera 15 hästar i bara grimma, skritt, trav och galopp, vad händer när jag ber dom om olika saker. Sedan fick jag stå o glo i en hage i ösregn en hel dag:P Se och lär sa han. Han ville att jag skulle bilda mig en egen uppfattning, känn efter när du rider, PROVA dig fram. Läs böcker om massage är ett tips, hur ska man massera olika muskler för att få spänningarna att släppa? Hur får du över det i ridningen. Känslan för vilka muskler som arbetar i olika former, olika ställningar, rörelser och gångarter. Det finns inget rätt och fel, det finns bara känslan av att sitta på en totalt lösgjord häst utan några spänningar. Jag provade också olika stilar på olika hästar och sedan gjorde jag en massage-genomgång efter passet och innan passet. Vad var skillnaden? Vad är skillnaden efter ett hoppass? ProblemBaseratLärande kallas de skulle jag tro? Kom ihåg känslan från när du löst upp en spänning och ta med dig den. Är alla hästar så olika, eller handlar det bara om att knapparna sitter desamma på alla hästar, men man måste utnyttja dem olika? =)

2010-04-05 @ 21:12:06
URL: http://kylskapetstankar.blogg.se/
Postat av: Misha

Ett tips är att massera runt om bulan så att spänningarna sakta släpper. Man får dock vara försiktig så att man inte masserar för hårt första gångerna utan att man ökar succesivt :)

2010-04-06 @ 12:27:01
URL: http://lovezetar.blogg.se/
Postat av: Linn

Ett tips för att få hästen att skjuta rygg är att ta två hovkratsar och dra längs med varsin sida av ryggraden. Man börjar på länden och drar hela vägen ner till rumpan så att hästen först svankar och sedan skjuter rygg. Fick den övningen av massör/equiterapeut/något åt det hållet (kommer inte ihåg, var rätt länge sen :P) till vårat halvblod som har spänningar i ryggen.

2010-04-07 @ 21:23:21
URL: http://linnochstefano.blogg.se/
Postat av: Misha

SV: Så roligt att det fungerade! :) brukar massera min häst som har problem med ryggen till och från (han har förlite ryggmuskler och fått bytasadlar ett par gånger uder året)och det funkar alltid med massage :) Fick lära mig hur jag skulle massera av en hästmassör och sedan dess harjag kört på helt själv. Använd den nedre delen av handen(där de är hårdast) som ett V ungefär, lägg mot ryggen och gör små cirklar med lätt tryck i början sedan ökar man :) Om han har jätte ont så kan man massera in en dutt liniment (blue lotion).

2010-04-09 @ 11:41:05
URL: http://lovezetar.blogg.se/
Postat av: Michelle

En annan bra idé är att be någon kolla så att bäckenet inte ligger fel på hästen. många ggr när hästen har karprygg är det för att något trycker mog ryggraden. En Si-leds förskjutning som det kallas är inget svårt att bli av bara man vänder sig av rätt metoder och utbildade människor.

jag, och många andra har haft problem med våra hästar. vi har kontaktat Håkan Lundell equiterapeut/kiropraktor. gå gärna in på min blogg och läs lite bland mina inlägg där jag har skrivit om min hästs ryggproblem. och sök gärna på håkan lundell på internet så kommer du antagligen få massor av svår på många frågor. :)

bara ett litet tips. btw jätte fin blogg. :)

mvh michelle

2011-10-11 @ 13:52:52
URL: http://Myl0ve.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0