Tages Träningsöversikt:

2009-09-25 | 14:50:11




Igår blev Tage vaccinerad, vilket innebär att han ska ta det lugnt i några dagar. Detta tänkte jag utnyttja genom att köra en mini-igångsättning! Skritt och travpass ute, vi får chansen att lära känna varandra bättre och jag kan få igenom honom från början. Perfekt!

Jag har gjort upp en liten träningsöversikt för att veta vad som behöver "förbättras"!
TAGES TRÄNINGSÖVERSIKT:
 BYGGA UPP KONDITION: Det var ju bara 4 veckor sedan han kom hem från sommarbete! Jag måste säga att han har ett himla bra flås ändå, men det kan ju alltid bli bättre! Intervaller, galoppjobb. Ja, det mesta med lite fart och fläkt!

 BYGGA MUSKLER: Samma som ovan -Han ser välmusklad och fin ut i kroppen, men tänk då hur han kan se ut när han medvetet får träna upp styrkan?! Att klättra i backar är väldigt bra i detta syfte.

 "FRAM OCH BAK": Jag skulle vilja "vända" på honom lite mer, så att han får mer bakbensaktivitet och blir lite lättare i handen.

 LITE MER LÖSGJORD: Jag vill ha honom lite mer "smörig" i kroppen, välgymnastiserad. Denna punkt hör ihop med den ovan, när han börjar trampa på med baken så är det lättare att få honom mjuk och man behöver inte ta så mycket i tyglarna.

 REAKTION: Lite snabbare reaktioner vid framförallt skänkelhjälperna vill jag ha. Detta brukar gå att lösa ganska snabbt med hjälp av tempoväxlingar.

Jag har en klar bild i huvudet hur jag ska arbeta honom och hur slutprodukten kommer att se ut! Det ska bli kul att visa Sandra honom då :)

Postat av: Sandra

Ska bli kul att se han då ,rätt tänkt Freja han behöver och måste jobba upp bak och rygg annars blir han bara lång och stark när han inte orkar... Och som du märker ju mer han får jobba mer trivs herren:)...



kramis

2009-09-26 @ 01:12:27
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Sandra: Precis, har känt att han blir lite hängande i handen ibland när jag glömmer bort att få med hans bakdel :P Han kommer vara Sveriges bästa och snyggaste häst när han är "färdigbyggd"! ;D



Många kramar från Lindgården!

2009-09-26 @ 10:36:38
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0