Besviken på Tuffe idag

2009-10-03 | 18:44:23


  

Fan vad jag är besviken på Tuffes prestation idag!
Som jag sagt innan så var det Hoppallsvenskan Ponny Div. 2 Omgång 2 idag, på Ljunits Herrestad.

Det har mer eller mindre hällt ner regn hela dagen, underlaget på framridningen var inte precis det bästa, jättetjock lervälling som hästarna halkade i... Jag ville inte gasa på för mycket under framridningen med risk för att Tuffe skulle bli trött, så jag tog det rätt lugnt men såg ändå till att han inte gick och somnade. Redan på framridningen kände jag dock att han INTE var på sitt bästa humör idag -Stod emot skänkeln, trög och allmänt ovillig mot det mesta.

  

Förklassen (90 cm) blev vi utvägrade på 3:e hindret. Lag-grundomgången (90 cm) blev vi utvägrade på 3:e hindret. Lag-omhoppningen (90 cm) blev vi utvägrade på 3:e hindret.

Riktigt irriterad på Tuffe! Anledningen till att jag är så arg på honom är för att hindret som han vägrade ut sig på i både förklassen och grundomgången är ett hinder som han har hoppat miljontals gånger förut, utan problem. Det var ett naturhinder, björkstammar. Han har aldrig reagerat på dem innan, och han är så pass rutinerad att han inte ska det heller, detta var bara trams! Hinderna som han vägrade på i omhoppningen var helt vanliga plastbommar som de flesta har hemma, återigen bara trams!


Haha, han ser så rolig ut på denna bilden! Lejon/backslick?

  

Kändes som att han hade bestämt sig redan innan att han inte ville hoppa, för han var verkligen helt avtrubbad... Jag red på exakt samma sätt som under första omgången; Mycket fart, höll om med skänklarna, rösthjälper och till och med spöt några gånger! Ingen reaktion... Fanns liksom inte mycket mer som jag skulle kunna göra för att han skulle hoppa, han hade bara bestämt sig att han inte orkade...


ÖSRK'are

Alla de andra i ÖSRK's lag var dock skitduktiga! Tack vare dem kom klubben på en 4:e plats för dagen! 5:e totalt, SKITBRA! Så jag är verkligen glad för den sakens skull, men det känns lite tråkigt att en av mina sista ponnytävlingar skulle göras på en sur gammal åsna...

Postat av: molle

Va synd för dig freja!:(

Men kul för laget:)

Vilka fina bilder de va från idag!

Visste du att julles ponny kallas för benny?

2009-10-03 @ 18:55:42
URL: http://matildalancing.webblogg.se/
Postat av: Hanna

Jag hade också en riktigt dålig ridtur idag. Jätteseg och jättestark pålle. Men det kan ju inte alltid gå bra antar jag. :)

2009-10-03 @ 19:01:49
URL: http://tormala.devote.se
Postat av: Evelina

Tack :D ja jag såg det, vad tråkigt.. Huvva motgångar är ALDRIG kul, jag har verkligen haft hur mycket motgångar som helst de senaste 2 åren, men det börjar äntligen släppa :) och när den allra värsta frustrationen har lagt sig tycker jag nästan man blir mer taggad, man blir lixom " irriterad arg och så blir det som ett Jävlar anamma som växer upp istället ;)

Men det var ju tråkigt att ni nästan inte har några tävlingar kvar bara :S

2009-10-03 @ 21:14:20
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: sandra

Tycker synd om dig idag Freja! Du kämpade verkligen men han såg ut som om att han var någon helt annan stans i tankarna. Synd : / Grattis till laget !

2009-10-03 @ 21:52:42
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: Hanna

Det var inte vädret då? Är han en känslig kille så kan det påverka mer än man tror.



Jag har lärt mig med mitt fullblodssto att om vi åker på tävling när det regnar för fullt och underlaget är mer likt än sjö än något annat kommer det inte gå bra.



Var t.e.x nolla på en tävling, tävlingen efter 23 fel, nolla nästa tävling. Gissa vilken det var dåligt väder på? ;)



Nu är inte det en häst som ska gå några stora mästerskap eller andra viktiga lagtävlingar på hög nivå och därför behöver hon inte åka ut när det är totalt skitväder. :)

2009-10-03 @ 22:27:52
URL: http://hannasvedlundstahl.blogspot.com
Postat av: Josefine

Va tråkigt att det inte gick bra... Din ponny var väldigt söt iaf :)

2009-10-04 @ 01:04:01
URL: http://jsohlman.blogg.se/
Postat av: molle

haha ja!

ja har sett honom som föl!

kommer ju urpsrungligen från St. herrestad ridskola!

2009-10-04 @ 09:09:52
URL: http://matildalancing.webblogg.se/
Postat av: Jennifer

Va tråkigt :(

2009-10-04 @ 11:10:31
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/
Postat av: Linnea

Vad tråkigt att han betedde sig så.. Man kan ju tyvärr inte bestämma över deras humör :(

2009-10-04 @ 13:15:23
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: molle

För att dom döpte alla sina föl efter abba.

Andante e ju en abbalåt, och benny kallades han för eftersom en av bandmedlemmarna heter benny.

dom har föl som heter the winner takes it all(vann ridsport ponny cup förra året) sommernight city, dancing queen= frida mm!coolt va!

2009-10-04 @ 14:26:24
URL: http://matildalancing.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Sur gammal åsna? Hyggligt sätt att se på sin häst som ställt upp för sin ryttare miljontals gånger. Han är lite till åren och då kanske man ska ha lite mer förståelse när sådana här dagar kommer. Det är inte på liv och död, så varför vara så besviken? Det lär ju knappast motivera honom till att fortsätta ställa upp.

2009-10-04 @ 15:02:14
Postat av: Linnea

Ja det är klart! :/ Har ni några fler tävlingar eller?



Strunta i den anonyma kommentaren! Även om hästen är till åren & den har ställt upp innan har man fortfarande rätt att vara besviken! och det är knappast så att Tuffe kommer minnas denna tävling nästa gång, han kommer inte tänka "åhnej, förra tävlingen blev Freja besviken så nu tänker jag skita i & hoppa igen!", hästar tänker inte så!

2009-10-04 @ 15:20:42
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Anonym: Om du hade läst min blogg en längre tid så hade du upptäckt att jag älskar mina hästar och låter dem alltid gå före tävlingar etc. "Sur gammal åsna" skrev jag på hälften ironi (Han är ju faktiskt ingen åsna?) och till fälften sanning/besvikelse, för en sur gammal åsna var just som han var igår!



Han har alltid varit såhär, vare sig han var 15 eller 22, och det är jag medveten om att det humöret kan dyka upp när som helst, men eftersom han var så himla duktig förra omgången så är det ju klart att jag har förhoppningar på honom ändå. Hade inte du själv blivet besviken, om din häst ena tävlingen hoppar allt och nästa stannar ut sig på allt?



Anledningen till att jag är besviken står i inlägget. Onödig kommentar förresten!

2009-10-04 @ 15:42:29
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Carro

Sv: Jo, fast det verkar som att du fått rätt på det nu. Min data hängde sig inte när jag gick in på din blogg. =D



Jag var inne på blocket idag för skulle kolla medryttarhästar. Såg att Tuffe stod med där. =)

Synd att man inte är yngre så man kunde rida en ponny.

2009-10-04 @ 16:25:04
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Jenny

Det kanske var ditt fel att han var så? Eller att han inte sovit någe bra natten innan eller så... Tycker inte du ska vara besviken på hästen då det lika mycket kan vara ditt fel...

2009-10-04 @ 16:26:55
URL: http://mittlivsomkaka.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag är ledsen om du tar detta lite som en pik, men ibland sitter det faktiskt i ryttarnas huvud..



Om du känner att din ponny inte är redo för dessa klasser (dock anser jag inte att 90 cm bör vara en jätteansträngning) är det kanske bättre att tävla lägre några gånger (alternativt Pay&Jump), så att ni båda får tillbaka självförtoendet.. Om hästen inte vill, så vill den inte.

Sedan tycker jag även som Jenny här ovan, granska dig själv innan du ger din ponny skulden... Till 90% är det ryttarens inverkan som är felen, inte hästen. Hästens uppgift är att lyfta från marken och sedan landa, allt däremellan är upp till ryttaren. Med det menar jag även att hästen kanske stannat - dels på grund av passiv ridning, alternativt felplacering vid hinder...



Sedan håller jag med, man kallar inte en häst "Sur gammal åsna", även om det är på skämt/ironi.

2009-10-04 @ 19:17:54
URL: http://hoppryttarinnan.blogg.se/
Postat av: IA

Hoppas det går bättre nästa gång :)

2009-10-05 @ 18:19:22
URL: http://missia.blogg.se/
Postat av: my

Han kanske hade en dålig dag? Händer lite då och då att äldre hästar hel enkelt inte har lust att hoppa/tävla och då finns det inte så mkt att göra åt saken. Det kan bero på stelhet, trötthet, träningsvärk, dåligt sömn, lätt förkylning, väderspänningar eller att den helt enkelt inte är sugen just idag! Det bästa man kan göra är bara att skratta åt saken, gå vidare och hoppas på bättre lycka nästa gång :) Att bli arg/irriterad löser ju ingenting, men det är jag övertygad om att du redan vet ;)

2009-10-07 @ 21:53:27
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

My: Ja, det hade han verkligen... :) Hihi jadå, det vet jag, bättre att ta ut sina besvikelser på bloggen istället för på hästen, vilket vissa läsare verkar ha lite svårt för... ;)

2009-10-07 @ 22:09:13
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: N

Va tråkigt, såna dagar känns så jävla sura precis just den dagen. Men man kmr att kunna skratta åt dom om typ en månad, dt kan iaf ja göra nu. Vet precis hur dt känns.



Jo, ibland är dt bättre att nt skriva på bloggen när man är ledsen/arg. Vissa verkar ju nt uppskatta dt, nt för att dom borde bry sig egentligen. Onödiga kommentarer.



(lite lång konmmentar kanske :P)

2009-10-10 @ 21:55:44
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: emmy

Lätt att skylla på hästen?

Det är inte så att du också gjorde något fel då?

2010-12-12 @ 22:02:32
URL: http://emmyalexandra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0