Läsarfråga: Rygga?

2009-11-09 | 22:27:38




FREJA SVARAR: En perfekt utförd ryggning är ett tecken på att hästen är lösgjord och avslappnad, när hästen utan något som helst motstånd backar på din minsta lilla vink. Grattis, ni har då avancerat till det sista trappsteget inom ämnet ryggning -Då allt går som en dans!



Jag är ingen ryggningsexpert precis, jag har inte kommit till det stadiet på unghästar än och hästarna jag har kan det redan. Dock så finns det alltid jobb att göra, sträva ständigt efter så fina/små hjälper som möjligt. När jag och Tuffe var i vårt esse, och även i våras när Liva var lösgjord som en gummiboll, så räckte det i princip med att luta sig något bakåt för att få dem att rygga. Det är så jag vill ha dem som "slutprodukter", känsliga. Det finns ryttare som hellre föredrar lite att "ta i" och känna att dem har något framför sig, det finns inget rätt eller fel gällande detta utan allt beror på vilken ryttartyp och smak man har.

För det första så ska hästen fungera från marken -Trycker du den på bogen så ska den flytta sig bakåt, samma gäller om du trycker den i sidan så ska den flytta sig undan trycket. Om man har en unghäst så rekommenderar jag absolut att den ska lära sig det här först, innan man går vidare till uppsutten träning. Markträning är inte tramsigt, det handlar om att hästen accepterar dig som ledare, det är grunden för all övrig hantering och kan du inte hantera den från marken så får du räkna med att det är rätt kämpigt att rida också. Att hästen flyttar sig från tryck är också till stor fördel för att lära in ryggning med ryttare.

Hur ryggar man då då? Jag kan tänka mig att alla har sina egna sätt, men detta är hur jag gör:
1. Gör en bra halt. Hästen står samlad och redo för nästa kommando.
2. Halvhalt. Flytta bak skänklarna ett snäpp, håll om/rama in, samtidigt som du flyttar bak tyngdpunkten i sadeln och lutar dig lite grann bakåt.
3. Krama tyglarna och låt hästen flytta sig bakåt från trycket.
4. Rygga inte alltför många steg på en gång. Var noga med att mana på hästen framåt direkt när du ryggat tillräckligt många steg, det får inte vara något stopp mellan.

TÄNK PÅ:
-
Försök göra allt så flytande som möjligt utan några längre stopp. Punkt 2 ska utföras på bråkdelen av en sekund.
- Du får absolut inte dra hästen bakåt i munnen. Utför inte hästen ryggningen, även om du tar i lite mer än vad du brukar, så börja om. Gå fram några steg, ny halt och nytt försök. Beröm sedan så fort hästen tar ett steg bakåt. Gör sedan något annat ett tag, och prova sedan igen.
- Försök att hålla hästen på ett så rakt spår som möjligt, lär den inte att den kan få rygga lite snett eller liknande. Genom att hålla om extra mycket med skänkeln som hästen brukar snedda mot, förhindrar du förhoppningsvis detta. Annars så rygga längs en vägg!
- Under tiden ni utför ryggningen så tänk på att handen ska "ta och ge", krama och ge sedan eftergift, krama, eftergift.
- Använd inte grövre hjälper än vad som behövs. Målet ska vara att hästen ska utföra övningarna på så små hjälper som möjligt.
- Även om det är bakåt som hästen ska gå, så ska man tänka framåt. Det får inte bli "panikartat spring baklänges" utan det ska gå lugnt och stadigt till.


Alla hästar bör lära sig att rygga, oavsett vilken gren den ska användas till

Innan Preston blev avställd så hann jag prova pyttelite ryggning på honom, som mina äldsta läsare vet så var han lite efter i utbildningen och hade faktiskt aldrig lärt sig ryggning. Hans inlärning gick ut på att ryttaren gjorde hjälper precis som på vilken vuxen häst som helst, medans en person stod på marken och gav tryck på bogen, det är alltså bl.a. här som en god markträning spelar roll!

Har ni läsare några fler tips? Brukar ni träna ryggningar på annat sätt?

Postat av: Evelina

Kommer du fortsätta rida preston något i framtiden =) ?

2009-11-09 @ 22:55:25
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jag brukar göra som du! :) Nu har jag dock inte tränat ryggning på typ dom senaste 3 åren eftersom jag bara ridit unghästar :P



Men ska man lära hästen att rygga så kan det ju vara bra att en står på backen & trycker på bogen, precis som du skriver!

2009-11-09 @ 22:56:48
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Svar: Han är en av dom som arrangerar Talang Skåne..Och så är han ledamot i Skånes Ridsportförbund och samordnare i distriktets tävlingssektion..

Och så "äger" han Vellinge Hästsportförening..

2009-11-09 @ 23:23:24
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Svar: Haha ja jo han kan vara lite läskig om man inte vet hur man ska handskas med honom..haha..

Men han kan vara ganska trevlig oxå :P

Förresten..du har ingen msn ? Hade varit skoj o "lära känna dig mer" med tanke på att du bor så nära..haha.. (okej de lät kanske knas xD)

2009-11-09 @ 23:34:43
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Svar: Jag red på VHF innan, och sen kom Jonas & co och tog över det.. så därför känner jag honom.. har ridit för honom och så med, även han som ordnade så jag blev klubbdomare o.s.v. Haha.. Okej..addade dig :)

2009-11-09 @ 23:42:51
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Julia

sv: rätta takter freja xD

2009-11-10 @ 00:15:23
URL: http://juliaosterlen.webblogg.se/
Postat av: Anna

Svar: Jag förstår och det syns på hästen med, hon går ju över tygeln den mesta delen av videon, men det är bara att träna bort det :)

Kanske var det som på hästen vi provred alldeles nyss att ryttaren har lärt den att alltid gå över tygeln och då är det bara att jobba på att få den att ändra på sig, men det är inte så lätt alltid! Hoppas det kommer att gå bra :)

2009-11-10 @ 09:39:54
URL: http://soockertoopp.blogg.se/
Postat av: Evelina

Okej, ja det var ju lite tråkigt :/

2009-11-10 @ 11:44:05
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Sofia

vad gullig du är, tack :)



jätte bra beskrivning på hur man ska göra. en del tycker nog att ryggning inte är så märkvärdigt. hade en ponny som inte kunde rygga och det blev en nedrans skillnad på hennes gång när hon väl kunde det.

2009-11-10 @ 12:36:14
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Ina Jacobsen

Du Freja, idag kom de in en tjej på jobbet som jag kände igen, hon såg bekant ut på något vis. Men jag kunde inte placera henne...sedan gick jag och fundera ett tag, för de är sjukt jobbigt när man inte kan placera folk! Men så kom ja på vem de va, för de måste ha varit DU?! Visst kom du in på Pressbyrån idag och köpte tidningar?!

2009-11-10 @ 12:52:41
URL: http://inajacobsen.blogg.se/
Postat av: Veronica

Svar: Haha, tack ^^ I vårt distrikt gick 6 storhäst och 6 ponnyekipage vidare. Dom "bästa" som tävlar ganska högt gick ju vidare, men jag fick ett wildcard och kom med!



Det var ganska kul, hade en föreläsning och en tvådagars träning för Pontus westergren och en för Helene Persson! Det var riktigt kul, men sen har det varit ganska dött. Om man bortser från träningarna så tycker jag inte att det gett så mycket att vara med i teamet, var inte så bra organiserat :/ Men i ditt distrikt är det säkert bättre :) Hoppas att du kommer med! :)

2009-11-10 @ 13:21:29
URL: http://veronicasroka.blogg.se/
Postat av: Ina Jacobsen

sv: aa precis, de va ja i kassan :P Världen är verkligen liten! Men tänk att ja kom på att de va du! Har ju bara sett bilder i bloggen ;)

Ja har lite dålig koll på de , läser mest om körning och inte så mkt ridning :P



2009-11-10 @ 13:24:41
URL: http://inajacobsen.blogg.se/
Postat av: linn

Du kommer bli något stort i framtiden :D

Hur gammal är du? (:

2009-11-10 @ 16:29:59
URL: http://forlinn.blogg.se/
Postat av: sanna

Bra beskrivet! Har du funderat på att bli ridlärare/tränare? Tror du skulle bli en bra sådan.

Jag lär min fölunge att flytta sig för tryck eller bara kommando. som du säger så har man stor nytta av det sen.

2009-11-11 @ 12:12:43
URL: http://krumben.blogg.se/
Postat av: Sara

När jag ryggar så lutar jag mig inte bakåt utan heldre lite framåt. Testa & ta två mandariner, den ena på den andra och sen försöker du rulla den nedre bakåt. För att det ska fungera så måste mandarinen högst upp rulla framåt (: Jag använder mig alltså av "fysiska-lagar" när jag ska rygga min häst.



Faktiskt är ryggning väldigt bra om man vill få "igång" bakdelen (: Eller om hästen är okänslig och bara "ångar på", då brukar jag göra en halt och sen rygga 1-2 steg. Fungerar super bra!

2009-11-11 @ 16:37:46
URL: http://hastsara.devote.se
Postat av: Sandra

Jättebra tips!

En grej jag brukar göra, framförallt med unga hästar, är att jag tränar dem varje dag på backen med att backa och då brukar jag även säga "backa". När man sedan ska göra det när man sitter på hästen kan man använda sig av "backa" och vid det laget förstår hästen vad den ska göra. Sedan är det även bra om man har någon som hjälper en från backen, tex med ett dressyrspö, så sätter man sig i rätt position och då kan medhjälparen peta lite med spöt, då uppfattar hästen även ryttarens hjälper. =)



Lång kommentar :p

2009-11-13 @ 12:57:49
URL: http://sandrapandras.blogg.se/
Postat av: Nelly

tack för att du tog dej tid att svara.

Det märks att du vet vad du pratar om så jag ska prova dethär imorgon ;)

2009-11-13 @ 22:52:27
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Nelly: Det var så lite så! Du får gärna skriva och berätta hur det gick :)

2009-11-13 @ 23:22:28
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Nelly

Provade igår och det gick jättebra :) det var inte så svårt som jag först trodde ;) så tack för hjälpen :)

2009-11-15 @ 12:28:25
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Nelly: Vad kul att det gick bra! :D Och kul att min text "fungerade"! :) Lycka till i fortsättningen!

2009-11-15 @ 17:39:06
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0