Highlights of KM Dressyr:

2009-11-30 | 11:57:43


Nu har jag kollat på en av filmerna från KM Dressyr och kan säga att jag inte tänker visa den på bloggen, främst för mitt eget självförtroendes skull... Ni kan däremot få se några stillbilder, självklart tagna från rundans få highlights! :P


En liten millisekunds form precis vid halten!


Nej men, lite form igen?! :P

Tur att man har en snygg häst i alla fall, domaren hade blivit helt förälskad och frågat efter stammen och allt möjligt! Han ser ju extra pampig ut när han går i form, det är bara för mig att fortsätta jobba på tills han kan gå sådär ett helt pass. Jag såg på videon att mina händer störde honom rätt mycket, hm...

Postat av: Jenny

"en millisekundsform precis innan halten"... Hur resonerar du där? Hästen går inte i form för att den kröker på nacken, utan för att den trampar under sig med bakbenen, och det tycker jag då inte att han gör på den övre bilden...!

2009-12-01 @ 21:35:56
URL: http://gullregn.blogg.se/
Postat av: nicole hartwig - hästblogg

till Jenny: hästar trampar alltid under sig varesig den går i form eller inte. det som händer är att dem vinklar bakbenen.

2009-12-01 @ 22:33:17
URL: http://nicolehartwig.blogg.se/
Postat av: klara-hästblogg

hur ser man om hästen arbetar väl i en bild på en halt halt ? :o undrar bara ! som en som kommenterade en bild på min häst i ett språng och sa att den såg het ut, hur ser man de i ett språng ? haha

2009-12-02 @ 10:26:29
URL: http://klarrs.blogg.se/
Postat av: Hanna

Klart man kan se om en halt är korrekt utförd eller ej på bild, hur står hästen? Inte svårare än så! Har den fått med sig bakdelen eller har den inte.

2009-12-02 @ 12:07:09
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Det blev ett himla liv om en liten bild...



Hanna: Jag vet inte ens vad jag ska svara någon av er då jag tycker det är ett otroligt tramsigt samtalsämne, den enda ryttare som jag någonsin sett vars hästar väldigt märkbart trampar under sig bakdelen är Kyra Kyrklunds. Beundransvärt, men betyder det att alla andras hästar inte arbetar korrekt då, eftersom dem inte går som Kyras?



Hur som helst, jag skrev aldrig att vi gjorde någon toppenprestation heller? Som sagt, väldigt tramsigt samtalsämne.

2009-12-02 @ 14:46:00
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Hanna

Jag kommenterade inte din ridning Freja, det hoppas jag att du vet :) Jag ville bara ha sagt att visst kan man se en del på en ögonblickbild, egentligen mer i en halt än en i "ridning". Jag tycker Ture ser fin ut och jag har ingen aning om vilka procent ni red ihop eller hur din ritt såg ut så det tycker jag inte att jag har rätt att kommentera.



Formen sitter inte i nacken utan mer i rygg och bakdel, rundningen kommer sedan automatiskt kan man säga. En häst kan stå med väl undersatta bakben även om den inte har en krök på nacken. Vi unga ryttare i Sverige fokuserar för mycket på hästens huvud och nackparti och glömmer av bak-kärran! Man ska sitta och känna vad hästen gör med sitt bakparti och vart den har sina bakben, tyvärr sitter vi och glor ner på hästens huvud istället. Även jag ;)



Äsch nu blev det off topic här. Hur som helst - jag ville ha sagt att man kan se saker på en ögonblickbild, så mitt svar var väl egentligen till Klara. Din ridning vill jag inte kommentera för jag har som sagt inte sett den och du har inte heller bett om kommentarer :) Lycka till på talang skåne.

2009-12-03 @ 12:39:39
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Hanna: Haha nej, förstod det, såg att jag kanske placerat ditt namn lite fel i förra kommentaren... :P



Det är så svårt att svara bara på kommentarer som Jennys. Det är frustrerande när man blir ifrågasatt på vartenda litet ord och även om jag vet vad jag menade när jag skrev det (Och även hur en häst jobbar korrekt) så blir man helt mållös... :P



Än en gång måste jag hålla med dig! Den nya generationen ryttare har form-mani, och jag är inte helt oskyldig heller... :P Man känner sig dålig om man inte får ner sin häst i form, men samtidigt så skiter jag hellre i formen om hästen ifråga inte är så lösgjord att den kan gå i form på mjuka hjälper.



Haha, tack så jättemycket! :)

2009-12-03 @ 12:54:17
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0