Dressyr är inte min stil... Än?...

2009-11-28 | 21:58:43


Dressyrtävlingen gick väl som förväntat. Hehe, om man nu kan kalla det dressyr som vi red, ibland var det lite odisciplinerat...

Jag hade ju inte förväntat mig några strålande resultat eftersom varken hästen eller jag är på det stadiet än, men eftersom det gick rätt bra på träningen igår så byggs det omedvetet upp lite förhoppningar. Jag kan säga att det gick sämre än igår, och procenten var lägre än vad jag någonsin fått på Tuffe, till mitt försvar kan jag åtminstone säga att domaren var otroligt hård, ALLA fick låga procent!



Till första klassen, LC, hade jag knappt kunnat rida fram. Framridningsbanan var inte så trevlig, tjock lerpöl, och så många andra alternativ fanns inte. I nuläget kräver Tage väldigt lång framridning och uppmjukning för att ens kunna gå okej, så ni kan tänka er hur det såg ut inne på banan... Till råga på allt så spelade han rädd för dressyrstaketet och läktaren, då blev det snarare racergalopp... Jag hatar att skämma ut mig sådär och var rätt "lack" när jag kom ut, till en början ville jag stryka mig från KM-klassen (LB) men efter några djupa andetag så blev jag arg på rätt sätt och bestämde mig för att rida LB:n ändå, det är denna "ilskan" som behövs i min ridning, jag blir mer aktiv och fjöntar inte rundor med hästen utan sätter den i arbete och där ska den gå. Efter mycket lösgörande så började han lossna lite och blev till sist riktigt fin kändes det som, tills vi kom in på banan igen... Då blev det i princip samma visa.

Men, även om det inte är kul att få dåliga resultat så... Jag vet inte hur jag ska skriva det? Jag bryr mig helt enkelt inte om hur det går på en dressyrtävling, dressyr är grunden för alla ridgrenar men jag vet att Tage kan gå bättre än så och jag är också medveten om att vi har långt kvar på just dressyrdelen. Det är väl det som är det roliga med den här sporten, att arbeta och finslipa mot slutmålet! Den som vann KM för stor häst var faktiskt Preston och Kajsa, så det var lite roligt i alla fall!

Tyvärr så filmades vi inte med vår egen kamera idag, så jag kommer troligtvis inte att få filmerna förrän imorgon. Om det ser förfärligt ut så kommer dem ändå inte att läggas upp på bloggen!...

Postat av: sofia

Vad bra att de va Preston då, roligt för både ägaren, hästen och dig :)

2009-11-28 @ 22:09:34
URL: http://sofiaopatricia.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

tråkigt att det inte gick som du vill.. det är ju som du säger att dressyren är grund för allt, men det kan ju fortfarande gå bra på hemmaplan med dressyren! bevisen kommer liksom inte på tävling, kom ihåg det! ;)

2009-11-28 @ 22:42:52
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Anna

Vad skoj :) Nästa år funderar jag på att ställa upp i KM i dressyr också, men min syrras duktiga häst. Rider bara dressyr på fälttävlan och de programmen är verkligen inte densamma som vanlig, men motsvarar Lätt B i vanligt. Jag kan inte läsa några poäng? Men godkänt blev det väll iaf? :)

2009-11-29 @ 00:01:45
URL: http://soockertoopp.blogg.se/
Postat av: Anna

Svar: Men om domarna nu var så hårda och du skrev en sådan lång förklaring till varför det gick som det gick, så borde du väll kunna säga poängen ändå trots att de var låga? Eventuellt skulle du kunna lägga in hela listan på hur det gick för alla i klassen så ser vi ju att resten också fick dåliga poäng. Det är inget att skämmas för, många domare är hårda och andra är snällare. Syrran vet direkt om hon har chans på att vinna eller inte när hon får se vilken domare det är som ska döma, för vissa dömer ekipagen innan de ridit, bara för att de har sett dem förut och vet hur de brukar göra.

2009-11-29 @ 00:29:18
URL: http://soockertoopp.blogg.se/
Postat av: kattis

Synd att framridningsbanan var dålig, men ni kämpade säkert på bra! :)

2009-11-29 @ 13:25:46
Postat av: Sandra tage

Kan säga som så att Tage har för det mesta aldrig skött sig på dressyr banan och det kommer han alltid att göra han ser spöken och fjantar sig.. Visst är dressyren grunden till allt men han blir oftast så tramsig på banan vilket kräver ett stort tålamod har själv tävlat honom till LA..Dressyren visar sig sen i resultaten i hoppningen för är TAGE inte igenom eller inte lyssnar så kan man räkna med plocke pinn. Han fjantar fortfarande sig i ridhuset hemma som han har ridits i snart 9 år... därav är han en hopphäst där han inte ser spöken .Han funkar för övrigt bra i dressyren men som sagt en Tage är en mkt speciellt häst som kräver sin ryttare.

Sen måste man tänka på att han har tävlat stort innan med goda resultat för några år sen så det tar ett tag innan han är tillbaka i sin form igen.

Tage är Tage en mkt speciell häst.

kram



2009-11-29 @ 14:11:41
Postat av: Hanna

Att domare dömmer ekipagen innan de sett dem tror jag inte på, det är inte min efarenhet. Däremot kan jag tycka att på låg nivå (lokal) kan det vara lite luddigt VAD de olika domarna tittar på. En del tycker att en ponny som går stadigt med huvudet i samma position under hela ritten men kanske är bakom lod eller med dålig aktivitet i rygg och bakben ska ha högre poäng än de som kanske inte är lika stadiga, men där hästen faktiskt arbetar på RÄTT, rör sig trevligt mm. Domarna är såpass kunniga att de inte dömmer ryttaren på förhand, att man brukar göra en bra ritt betyder inte att man nödvändigtvis gör det varje gång. Jag tror att det är mycket mycket ovanligt. Sen är det i stort sett omöjligt att vara helt objektiv också.

2009-11-29 @ 14:44:41
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Kattis: Ja lite, inte så kul att behöva utsätta äldre hästben för en lerig framridning, men... :P Vi kämpade på bra ute på framridningen, väl på banan blev vi båda sämre men det är sånt som händer... :)

2009-11-29 @ 16:24:08
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Elin

Det är bara att fortsätta kämpa på, till slut kommer ni också att nå dit när det känns som att allt bara flyter på.. du verkar jobba stenhårt med att komma dit du vill med honom, så resultaten kommer att komma! :)

2009-11-29 @ 16:26:33
URL: http://www.Ilini.wordpress.com
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Sandra: Precis, kommer ihåg att du berättat att han inte gillade dressyrstaket! :P Vi tränade ju dagen innan på klubben med staketet framme och efter att han fått kolla och snusa på det var det inga problem, men på tävlingsdagen räknade jag med att han inte brydde sig längre och visade därför inte staketet igen, och det gick ju som det gick... :P Jag ska prova nästa dressyrtävling och låta honom kolla en stund, man vet aldrig om det skulle hjälpa! :)



Som du säger, han är inte riktigt i form än och han har SÅ många fler knappar för mig att upptäcka! :)



Kul att ni kommer och tittar på Talang Skåne! :D

2009-11-29 @ 16:32:22
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Hanna: Håller med dig!

2009-11-29 @ 16:34:50
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0