Läsarfråga: Svårt med galoppfattningar

2009-06-24 | 23:53:57

"Hej, har du något bra tips på att få en 5-årig "travare" (har dock aldrig gått löp är bara tränad men inte mer) att galoppera utan att springa in i galoppen!? Tips mottages tacksamt."

 

FREJA SVARAR:
Okej, får väl börja med att konstatera att jag inte har särskilt stor erfarenhet av travhästars utbildning, men det borde vara precis som att utbilda en unghäst? Konstatering No. 2 är att jag inte är någon expert, jag kommer bara tala från mina egna erfarenheter och vad jag själv hade gjort i en sådan situation.

För det första, när blev din häst inriden? Alla unghästar får man i början tillåta att springa in i galoppen då de inte har lärt sig den exakta galoppskänkeln, och har inte heller balans/styrka till att göra en korrekt galoppfattning ännu.


Julia rider X:et

Jag har ridit en travare, X:et, som stod inackorderad här hos oss. Han var liknande din häst; Kring 5-års åldern, endast gått några få löp och sprang också in i galoppen. Även Preston, som är inriden sent, sprang in i galoppen för inte så länge sedan.


Vid det här tillfället var Prestons galopp 100 gånger värre än vad den är idag, och det är ändå bara 2 månader sedan!

Mitt tips är att låta dem springa in i galoppen! Alla dessa hästarna har minst en gemensam nämnare, och det är att alla är unga/under utbildning. Preston har på bara några månader lärt sig att fatta en ordentlig galoppfattning utan en massa spring innan, och det beror förmodligen på att han har fått mycket mer muskler att orka arbeta med, plus att han blir regelbundet tränad med ordentliga/seriösa vardags-träningar samt träning inför både hopp- och dressyrinstruktör, där kan man inte fuska och strunta i saker och ting bara för att man inte orkar "bråka" med hästen.

Gör många galoppfattningar, och var noga med att vara (över)tydlig i dina hjälper så att din häst lär sig känna igen "galoppsignalen". Förmodligen har din häst samma problem som Preston hade, d.vs. inte tillräckligt med muskler eller erfarenhet. Ut och klättra i backar och liknande så att din häst sätter lite muskler.

I början av hästens galopp-utbildning kan man försöka tänka på att fatta galoppen på mer inbjudande ställen, där hästen själv får ett sug av att den skulle vilja galoppera där! T.ex. kan det vara en stor härlig äng, eller efter ett hinder. Det gäller sen att berömma hästen direkt, så att den känner att den var duktig och gjorde rätt, samt att den inte avslutar galoppen förräns du säger att ni ska göra en avsaktning.


Det här ser väl ganska mycket mer inbjudande ut än en vanlig tråkig ridbana?
Bild: H&M

SÅ...
TIPS 1: Din häst måste få mer muskler att ta av. Regelbunden träning med mycket galoppfattningar där du berömmer och klappar, och mycket styrkeövningar! Klättring, rida på stranden/i havet (Om man har tillgång till det), man kan hitta på så mycket! Viktigt är även att rida varierat, hoppa inte över något specifikt ridpass bara för att det är tråkigt/jobbigt, din häst är under utbildning och behöver lära sig av varje "gren"!

 TIPS 2: Skaffa en bra tränare! Och med bra menar jag inte att personen måste ha ridit världscupen och tar 1000 kr betalt/pass, nej. Det finns många lika bra tränare där ute som tar betydligt mindre betalt men har kanske inte lika många tävlingsmeriter. Det viktiga med en perfekt tränare är att du ska känna att ni klaffar bra ihop, du förstår vad det är hon/han försöker instruera dig om, och att personen har något att tillföra dig och din häst!

Det som är så bra med att ha en tränare är att personen oftast är lite duktigare än en själv, och då kan hjälpa dig med problemen som uppstår.

TIPS 3: Stressa inte! Galoppfattningarna kommer när dem kommer, med rätt träning så är det garanterat! Man kan inte få allt på samma gång, man får börja från grunden och jobba sig uppåt på stegen.

TIPS 4: Ha ett mål i din ridning! Om du nu har problem med galoppfattningarna så får det bli ditt mål att klara av! Och släpp det inte för att gå vidare förräns ni har klarat av det.

Jag har även sett att det finns en bok, "Från tävlingstravare till ridhäst", kanske det hade varit något för dig? Jag har själv inte läst den, så jag vet inte om den är bra, men man kan ju alltid ge den ett försök?
Här finns den att köpa online på Bokus.com

Ni läsare får gärna hjälpa till, någon som har större erfarenhet av just detta ämnet? Och kanske någon som har läst boken?
Postat av: Carro

Du ger så bra tips.



Sv: Ja, det måste det vara. Va skoj att du inte fick reda på det innan, jag trodde att de alltid fråga personerna innan ifall de ville vara med på första sidan. =)

2009-06-25 @ 01:12:59
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Caroline

Bra tips, fast man kan ju prova att galoppera upp för en backe. Dom flesta hästar vill gärna galoppera upp på en backe. =)

Min travare som är 18år fattar inte galoppskänkeln, men när vi rider upp för en backe ,då fattar han. =)

Fast har man travare så är dom mycket snubbliga av sej så man får ta det lite lungt/inte för sakta och inte rusa upp för backen. Finns risk för att man kan gå omkull.

2009-06-25 @ 09:13:29
Postat av: sofi

Jag har ridit många unghästar som har haft svårt att komma i galopp. Det jag brukar göra är att rida i skogen och undvika ridbanan. Hästarna har ofta svårt att fatta galopp för att de inte har tillräckligt med balans för att göra det. Eller att de inte har tillräcklig bjudning framåt. Men i skogen är de mer "fångade" och skogen är inte lika tråkig som ridbanan. Och vid lämpliga ställen som raksträckor eller i uppförsbackar försöker jag få dem i galopp. Precis som Freja skriver så är det bra att låta dem trava in i galopp. Ibland brukar jag bara ställa mig upp i sadeln göra "galopptecken" med skänklarna och sedan lägga ett lätt spö på bogen. Ibland tar det tid. Och ibland fungerar antingen höger eller vänster galopp bäst. Mycket handlar om att hästarna ska förstå vad vi kräver av dem.

2009-06-25 @ 09:16:22
URL: http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen
Postat av: sofi

Jag har ridit många unghästar som har haft svårt att komma i galopp. Det jag brukar göra är att rida i skogen och undvika ridbanan. Hästarna har ofta svårt att fatta galopp för att de inte har tillräckligt med balans för att göra det. Eller att de inte har tillräcklig bjudning framåt. Men i skogen är de mer "fångade" och skogen är inte lika tråkig som ridbanan. Och vid lämpliga ställen som raksträckor eller i uppförsbackar försöker jag få dem i galopp. Precis som Freja skriver så är det bra att låta dem trava in i galopp. Ibland brukar jag bara ställa mig upp i sadeln göra "galopptecken" med skänklarna och sedan lägga ett lätt spö på bogen. Ibland tar det tid. Och ibland fungerar antingen höger eller vänster galopp bäst. Mycket handlar om att hästarna ska förstå vad vi kräver av dem.

2009-06-25 @ 09:17:27
URL: http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen
Postat av: FREJA LINDSKOG

Caroline: Jättebra tips! :D

2009-06-25 @ 10:28:30
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: wendela

sv: Mmmm :(



Aha, :D Vad kul. Har aldrig haft egen häst, men medryttar häst. Den stod i Väster/Öster haninge tror jag, på ett hoppstall fast jag rider den inte längre =)

2009-06-25 @ 10:33:36
URL: http://wendelarang.blogg.se/
Postat av: Jenny [Fotoblogg]

sv: kanonbra tips. håller med! Jag rider en ridtravare som inte kunde (rättare sagt orkade) galoppera alls för ett halvår sedan. Jag sket då i galoppen ett tag och bara fokuserade på att bygga muskler (travade mycket och red mycket på kullar, övade avbrott och igångsättningar). Nu snart ett år senare funkar galoppen kanon även om den fortfarande behöver finjusteras :)

2009-06-25 @ 10:41:57
URL: http://fromtheinsideout.blogg.se/
Postat av: Carro

Sv: Okej. Jo, de e klart.

Hoppas de hittar till mig med en dag. ;P

2009-06-25 @ 12:06:51
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Camilla

har ett varmblod på 13 år som jag ahr ridit i sex år, inte så grymt seriöst hela tiden, men mitt tips är DRESSYR! nöta som fasiken så att dom får en hållbar form i skritt och trav, sen jobba massor med galoppfattningar och INTE låta dom springa in i galoppen för mycket, utan uppmuntra dom att fatta direkt genom att peta lite försiktigt på dom med spöet tex. min dam gör jättefina vänster galopp-fattningar men vill gärna springa in i höger, vilket har blivit mycket bättre av att jag har petat lite på henne och uppmuntrat henne att fatta ordentligt. många varmblod har en väldigt springig galopp och där finns det massor att jobba på! det är lättare att lära en vanlig unghäst 8ridhäst) att galoppera för att dom har anlag för det, vilket inte varmbloden har :)



om hästen inte kan galoppskänkeln än så är det att rida mycket ute och ha KUL! så att den verkligen VILL galoppera, då är det lättare. Och en bar uteövning är korta galoppen en liten stund-normal galopp-korta. Det tycker många varmblod är skitjobbigt ;)

2009-06-25 @ 13:29:33
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Camilla

inga problem, är det något jag kan så är det väl varmblod ;)

2009-06-25 @ 14:01:45
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: vilja

Hej hon kan galopp skäkel och från o till galoppera på volt problemet är bakbenen som TRAVAR :-) och galopp med frambenen! mer tips tack! :-) mvh Vilja

2009-06-25 @ 17:45:20
Postat av: JULIA AMANDA

Vad roligt att du börjat ge tips och råd, för du verkar veta vad du pratar om! Håller på att utbilda en f.d travare nu som mer liknar en av halvblodsgingstarna på flyinge! han gör rörelser upp till svår nivå och är underbar att sitta på, men vi har precis kommit till galoppfasen med honom nu efter tre år. Så man får verkligen räkna med att det tar tid för vissa av varmbloden, många har ett så mörkt förflutet att det inte går att stresse fram ett bra reslutat.

2009-06-25 @ 23:40:30
URL: http://juliaamanda.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Hette X:et bara X:et ? Eller hette han/hon något mer ?

2009-11-05 @ 01:17:10
URL: http://bornlate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0